Op de maandelijkse Seniorennamiddag krijg je de kans om een topfilm te ontdekken in Kinepolis Gent.
Op 25 en 26 oktober 2007 kan je er terecht voor de film "La vie en rose". De film verhaalt de uitzonderlijke levenswandel van Edith Piaf: van haar kindertijd over haar gloriejaren. Een verhaal van overwinningen en ontgoochtelingen.
Ontdek in La Vie en Rose de ziel van een artieste en de vrouw achter de zangeres: intiem, intens, breekbaar en onverwoestbaar. La vie en rose: het leven van een onsterfelijk ikoon.
Kostprijs: 7, koffie en gebak inbegrepen. Voor informatie en reservatie: Gentinfo, tel. 09/210 10 10 (van maandag tot zaterdag, telkens van 8 uur tot 19 uur) of via e-mail: gentinfo@gent.be.
Naar aanleiidng van de resultaten van de bevraging van de leden van de Seniorenraad Nevele tijdens de startvergadering is gebleken dat, niettegenstaade gemeente en OCMW informatie verspreiden via Infokrant en Infogids, deze informatie niet altijd door de senioren wordt opgemerkt en gelezen.
Daarom heeft het dagelijks bestuur beslist om in eerste instantie over te gaan tot informatieverstrekking over diverse thema's aan de leden van de Seniorenraad. Uiteraard kunnen deze thema's verder uitgediept en behandeld worden door de Seniorenraad. Op de vergadering van 27 juni 2007 werden de thema's "Levenslang wonen" en "Recht op inkomen" uitvoering behandeld.
Wat betreft het thema "recht op inkomen" werd bijvoorbeeld dieper ingegaan op: - de verschillende rechten op "inkomen" (pensioen, overlevigspernsioen, pensioen bij echtscheiding, ...) - de voorzieningen in geval van inkomenverlies (igo, hulp aan bejaarden) - de voorzieningen om de uitgaven te beperken - de diverse tegemoetkomingen waarvan men kan genieten
Wat betreft "levenslang" wonen werd meer informatie verstrekt over: - de bestaande rust- en verzorgingstehuizen op het grondgebied - voorzieningen welke mogelijk maken om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen - de diverse tegemoetkomingen en premies inzake huisvesting van senioren
Per thema werd een informatiefiche opgemaakt met een korte beschrijving van de voorziening en de contactgegevens van de persoon/instelling waar men terecht kan voor informatie en/of aanvraag.
De informatiefiches "Levenslang wonen" en "Recht op inkomen" kunnen opgevraagd worden op volgend e-mailadres: nicole.declercq@nevele.be.
Dementie is een complex ziektebeeld dat de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Toch leven er nog heel wat misverstanden en twijfels. In het kader van de zorg voor een persoon met dementie klinken vragen naar begeleiding en ondersteuning, naar begrip en respect steeds luider.
Verschillende organisaties in de regio Deinze sloegen daarom de handen in elkaar en werkten samen aan een aanbod voor de mantelzorgers in hun regio. Dit resulteerde in de opstart van een nieuw Praatcafé Dementie. Vanwaar die nood aan lotgenotencontact?
Samenleven met een persoon met geheugenproblemen kan een zware opgave zijn. Je dient niet enkel toezicht, aandacht en verzorging te geven, maar vaak verandert ook het dagelijkse leven van het verzorgend familielid. Ook het bezoek aan een dementerende dierbare in een rusthuis is vaak een zware persoonlijke belasting. Vader, moeder of partner zijn niet meer de persoon zoals men ze vroeger kende. Bovendien vertoont de persoon met een dementie meer en meer een bizar en soms storend gedrag.Familieleden en vrienden komen minder langs, voor hobbys en vrije tijd is er geen ruimte meer. Vaak kan de verzorger ook nergens terecht met zijn verhaal.
Het Praatcafé Dementie wil daarom een vaste plek aanbieden voor mantelzorgers, waar zij elkaar kunnen ontmoeten, kunnen ondersteunen en waar informatie kan uitgewisseld worden. Wat is een Praatcafé Dementie?
Een Praatcafé Dementie is een tweemaandelijkse bijeenkomst voor familieleden van personen met een dementie en andere geïnteresseerden. Het heeft voor een deel de gemoedelijkheid zoals we die van een gewoon café kennen. Muziek en een glas horen er dus bij.
In het praatcafé wordt telkens een gastdeskundige geïnterviewd over bepaalde aspecten van dementie. Hierna volgt een gedachtenwisseling met het publiek. Telkens staat een ander onderwerp centraal. Er wordt gestreefd naar een zo onformeel mogelijke sfeer. Ook de personen met een dementie kunnen aanwezig zijn. Er is steeds de gelegenheid om onderling ervaringen uit te wisselen. De ongedwongen sfeer moedigt deelnemers uit hun problemen in openheid te brengen. Gewoon luisteren kan echter ook.
Iedere bijeenkomst wordt een ander thema rond dementie besproken. Zo zal bijvoorbeeld uitgelegd worden wat dementie is en hoe het geheugen werkt, hoe iemand die dementeert zich waarschijnlijk voelt, komen familieleden aan het woord die al heel wat ervaring hebben opgedaan of komt er iemand spreken over de juridische gevolgen
Het Praatcafé Dementie in Deinze zal telkens op een donderdagmiddag doorgaan, van 14u tot 16u, in de onpare maanden (en niet in het zomerverlof).
Het eerste Praatcafé Dementie gaat door op donderdag 10 mei 2007, van 14u tot 16u, in het Brielpaviljoen (aan de ingang van de Brielmeersen) te Deinze. Deelname is gratis.
Een resultaat van samenwerking in de regio:
Het Praatcafé Dementie is een gezamenlijk initiatief van verschillende organisaties en diensten in de regio Deinze. De partnerorganisaties zijn:
CM Thuiszorgcentrum Regio Leie en Schelde
Expertisecentrum Dementie Paradox
Familiehulp Regio Gent-Eeklo
Familiezorg Oost-Vlaanderen
Lokaal Dienstencentrum De Bosrank, Deinze
OCMW-Onze-Lieve-vrouw Rusthuis, Deinze
Rust- en Verzorgingstehuis St. Jozef, Deinze
Stadsbestuur Deinze
Woon- en Zorgcentrum Mariahuis, Gavere
Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen
Woon- en Zorgcentrum Sint-Vincentius, Deinze
Woon-en Zorgcentrum Sint-Vincentius, Zulte
Meer informatie
Indien u meer informatie wenst over dementie of over bovenstaande initiatieven, dan kunt u contact opnemen met het Expertisecentrum Dementie Paradox paradox@dementie.be - 09 233 14 38.
Of met Annick Vergote, voorzitster stuurgroep praatcafé dementie Deinze, 09/381 08 08
CM Midden-Vlaanderen zoekt nieuwe oppassers: De diensten voor oppashulp van de CM: de ontbrekende schakel in de thuiszorg.
Zieken en bejaarden kiezen er meer en meer voor om thuis in hun vertrouwde omgeving verzorgd te worden. Hun partner, kinderen, andere familieleden of zelfs burennemen dan de verzorging op zich. Deze personen noemen we mantelzorgers. Hun taak is niet altijd even eenvoudig. Ze hebben immers nauwelijks tijd voor zichzelf, indien de zieke permanent toezicht nodig heeft.
Precies om deze zware taak te verlichten, richtte de CM enkele jaren geleden de Dienst voor Oppashulp op. Oppassers nemen immers tijdelijk de zorg voor de zieke of bejaarde over.
Zo kunnen mantelzorgers met een gerust hart hun hobby beoefenen, een boodschap doen of gewoon even op adem komen.
Oppassers gezocht
De CM is op zoek naar nieuwe, gemotiveerde oppassers om de dienst verder te doen groeien. De vrijwilligers bepalen zelf waar, wanneer en hoe vaak zij beschikbaar zijn. DeCM biedt hen vorming, ondersteuning, verzekering en een forfaitaire kostenvergoeding. Alle kandidaat-oppassers volgen een tweedaagse basiscursus
Basiscursus
Het programma ziet er als volgt uit
- leven met een chronische ziek(t)e
- overzicht van de thuiszorgdiensten
- geriatrische ziektebeelden
- rugsparende verplaatsingstechnieken en elementaire verzorging
De basiscursus gaat door op volgend moment:
Maandag 04 juni 2007 en donderdag 14 juni 2007 van 09.00 uur tot 17.00 uur (met middagmaal)
Deze cursus gaat door in het CM-kantoor van Merelbeke, Hundelgemsesteenweg 690, 9820 Merelbeke.
Geïnteresseerd?
Kandidaten worden uitgenodigd op een kennismakingsgesprek. Daarna volgt de basiscursus waarin ze nuttige bagage meekrijgen om als oppasser aan de slag te gaan. Wie kandidaat is of nog bijkomende vragen heeft, neemt best contact op met het thuiszorgcentrum.
Iedereen wil het liefst zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Toch worden we op een bepaalde leeftijd geconfronteerd met een veranderde situatie, zoals een te groot huis nu de kinderen ht huis uit zijn, een stijgende zorgbehoefte terwijl het huis niet is aangepast, ouders voor wie we op zoek moeten gaan naar een aangepaste woonvorm, ...
Daarom vindt op 22 mei 2007 om 19.30 uur in de polyvalente zaal van het Rust- en Verzorgingstehuis St.-Jozef, Molenaarsstraat 34, 9000 Gent, een infoavond plaats over alternatieve woonvormen en aanpassingen van de eigen woning.
Op deze infoavond wordt stilgestaan bij de manier waarop je huis kan meegroeien met de veranderde behoeften. Er wordt gepraat over o.a. duurzaam wonen, woningaanpassing, andere mogelijke woonvormen zoals kangoeroewonen, aanleunwoningen, of een woon- en en zorgcentrum ... met elk zijn voor- en nadelen. Uiteraard is er ook tijd voorzien om vragen te stellen.
De toegang is gratis. Iedereen is welkom. Inschrijven is aangewezen.
Voor meer informatie en inschrijving: Thuiszorgcentrum Gent, tel. 09/269.32.26 of zorg.gent.mvl@cm.be.
Mensen met een laag inkomen kunnen voortaan het Omnio-statuut krijgen.
Welke rechten krijgt u met het Omnio-statuut?
Indien u het statuut krijgt hebben u en uw gezinsleden recht op de verhoogde tegemoetkoming. Dat betekent dat de ziekteverzekering uw ziektekosten (doktersbezoeken, tandzorg, kinesitherapie, geneesmiddelen) beter terugbetaalt.
Bovendien komt u in aanmerking voor de maximumfactuur en een ziekenhuis mag u bepaalde supplementen niet aanrekenen.
Wie komt in aanmerking voor het Omnio-statuut?
Iedereen (gepensioneerden, werknemers, werklozen, zelfstandigen, alleenstaanden, eenoudergezinnen .) op voorwaarde dat het bruto belastbare gezinsinkomen lager is dan 13.312,80 euro (bedrag te verhogen met 2.464,56 euro per gezinslid dat niet de aanvrager is).
Welke inkomens worden meegeteld voor het berekenen van het maximum bruto belastbaar gezinsinkomen?
De inkomens van alle personen die op 1 januari 2007 op uw adres waren ingeschreven, ongeacht of er al dan niet een familieband is.
Zorgbehoevenden kunnen, onder bepaalde voorwaarden, als een apart gezin worden beschouwd. Dit is belangrijk voor chronisch zieken of gehandicapten die inwonen bij een gezin van wie het inkomen hoger is dan het maximum bedrag.
Wanneer gaat het Omnio-statuut in?
Als u het Omnio-statuut aanvraagt en aan de inkomensvoorwaarden voldoet geldt het Omnio-statuut vanaf de eerste dag van het volgende kwartaal (1 juli, 1 oktober, 1 januari, 1 april).
Voorbeeld: doet u uw aanvraag voor 30 juni 2007 en u voldoet aan alle voorwaarden dan gaat het Omnio-statuut voor u in vanaf 1 juli 2007. Doet u uw aanvraag op 1 juli 2007 dan gaat het Omnio-statuut in op 1 oktober 2007.
Wat gebeurt er als uw aanvraag ingediend is?
Nadat de aanvraag, samen met de bewijsstukken, is ingediend wordt uw inkomenssituatie onderzocht. Indien u aan de voorwaarden voldoet zal u voor de eerste dag van het volgende kwartaal door uw ziekenfonds worden uitgenodigd om uw SIS-kaart aan te passen.
Hoe lang heeft u recht op het Omnio-statuut?
Het Omnio-statuut geldt tot het einde van het kalenderjaar dat volgt op de aanvraag. Indien u in 2007 het Omnio-statuut bekomt blijft dit gelden tot en met 31 december 2008. Als na controle blijkt dat u nog steeds aan de inkomensvoorwaarden voldoet wordt het Omnio-statuut automatisch voor een jaar verlengd.
Waar kunt u terecht voor meer informatie of voor het aanvragen van het Omnio-statuut?
Om het Omnio-statuut aan te vragen of om meer informatie te verkrijgen over de procedure neemt u best contact op met uw ziekenfonds!
Provinciale Seniorendag op donderdag 14 juni in het Provinciaal Domein De Gavers in Geraardsbergen.
Wegens het grote succes van vorig jaar organiseert het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen en het Provinciaal Domein De Gavers in Geraardsbergen in samenwerking met de seniorenverenigingen de Oost-Vlaamse Seniorendag.
Van 10 uur tot 15.30 uur staan o.a. volgende activiteiten op het programma: rondvaart op het Gavermeer, wandelen, boogschieten, volksspelen, volksdans, yoga, krulbol, minigolf, fietsen, petanque, zitgym, oriëntatiewandelen, aquagym, lijndansen, salsa, klimmen, ....
Eveneens kunt u voordrachten bijwonen rond gezond leven: - Zalig slapen, fris ontwaken - Samen lachen
Het broederschap van de mattentaarten toont hoe deze Geraardbergse lekkernij gemaakt wordt en bezorgt iedere deelnemer een mattentaart!
Praktisch
wanneer? donderdag 14 juni 2007, doorlopend van 10 tot 15.30 uur; muzikale afsluiter van 15.30 uur tot 16.30 uur.
waar? Provinciaal Domein De Gavers, Onkezelestraat 280, Geraardsbergen
Deelnameprijs? 3,00 per persoon
Hoe inschrijven? via de seniorenbonden of individueel door middel van het insturen van de inschrijvingsstrook (kopie van folder ligt ter beschikking in de bibliotheek en aan de infobalie van het gemeentehuis)
Meer informatie
Anke Thienpont of Filip Verhaegen, Provinciaal Domein De Gavers : tel. 054/41 63 24 e-mail: gavers@oost-vlaanderen.be
Frida Van der Eecken of An De Bruycker, dienst Welzijn, Provinciebestuur Oost-Vlaanderen: tel. 09/267 75 27 e-mail: an.de.bruycker@oost-vlaanderen.be
Kinepolis Gent organiseert maandelijks in samenwerking met het stadsbestuur van Gent een filmnamiddag voor senioren. Elke maand krijg je de kans om een topfilm te ontdekken. Na de film kan je napraten bij een kop koffie en gebak. Dit alles voor de prijs van 7,00. Deze voorstelling is exclusief voorbehouden aan 55-plussers, ongeacht of ze al dan niet in Gent wonen.
Op 24 en 25 mei 2007, telkens om 14.30 uur, staat "The pursuit of happyness" geprogrammeerd. Er is onthaal voorzien vanaf 13.30 uur.
Opgelet: reservatie is verplicht! Betalen doe je aan de kassa van het bioscoopcomplex.
Voor meer info en reservatie kan je terecht bij GENTINFO op het telefoonnummer 09/210 10 10, van maandag tot en met zaterdag tussen 8u en 19u., of via mail: gentinfo@gent.be.
The Pursuit of happiness
2007
met: Will Smith, Jaden Smith, Thandie Newton, Brian Howe.
Chris Gardner (Will Smith) is een talentvol handelsreiziger, maar hij heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Wanneer Gardner en zijn zoontje van vijf (in het echte leven ook het zoontje van Will Smith) uit hun appartement worden gezet moeten ze op straat leven. 0ndanks zijn problemen blijft Chris de liefdevolle en bezorgde vader die hoopt de problemen te kunnen overwinnen.
De installatievergadering van de Seniorenraad vond plaats op 31 maart 2007 in de gemeentezaal te Vosselare. Na het welkomstwoord van de schepen voor sociale zaken en de toelichting van de voorzitter van het OCMW Nevele met betrekking tot het belang van de participatie van de senioren in het lokaal sociaal beleid wordt overgegaan tot de behandeling van de agenda.
Punt 1: samenstelling seniorenraad: aanvaarden kandidaturen.
De statuten bepalen dat het aantal onafhankelijke leden niet hoger mag zijn dan het aantal leden afgevaardigd door de Seniorenbonden. Daardoor moet de huidige verhouding, 26 onafhankelijke leden tegenover 9 afgevaardigden van de seniorenbonden, goedgekeurd worden. De leden gaan akkoord met de huidige samenstelling van de Seniorenraad in afwachting van de regularisatie door middel van een statutenwijziging.
Punt 2: verkiezing van een voorzitter en 2 ondervoorzitters.
De verkiezing geeft volgend resultaat:
Voorzitter: Mariëtte Claeys
Ondervoorzitters: Lucien De Waele en Paul Vandenbulcke
Punt 3: aanduiden van een vertegenwoordiger voor de Gemeentelijke Raad voor Personen met een Handicap.
Marin Van Hove wordt herkozen.
Punt 4: aanduiden van een vertegenwoordiger voor de stuurgroep Lokaal Sociaal Beleid.
De Seniorenraad kan 2 afgevaardigden aanduiden, nl. 1 uit de groep van jongsenioren en 1 uit de groep van vertegenwoordigers van de seniorenbonden.
Mevrouw Antoinette De Gheest wordt aangeduid als vertegenwoordiger uit de groep van vertegenwoordigers van de seniorenbonden.
Aangezien de twee kandidaten uit de groep jongsenioren een gelijk aantal stemmen hebben verkregen wordt de verkiezing van de tweede vertegenwoordiger voor de stuurgroep lokaal sociaal beleid uitgesteld naar een volgende vergadering.
Punt 5: aanduiden van een vertegenwoordiger voor de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (voor mobiliteit).
De heer Willy Van Parys wordt aangeduid voor de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (voor mobiliteit).
Punt 6: Ouderenbeleid een eerste vaststelling van de krijtlijnen.
Bedoeling van dit punt is het in kaart brengen van de behoeften van de senioren in het kader van de opmaak van het lokaal sociaal beleidsplan. Tevens dient de Seniorenraad zich te beraden over de taakinvulling van een seniorenconsulent.
Een opsomming geven van alle geformuleerde behoeften is hier niet mogelijk. Opmerkelijk is dat communicatie en informatie, huisvesting en maatschappelijke integratie de belangrijkste themas waren.
De taakinvulling van de seniorenconsulent zal besproken worden op een volgende vergadering.
Na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad diende ook de Seniorenraad Nevele opnieuw te worden samengesteld. Volgens de statuten wordt de Seniorenraad Nevele als volgt samengesteld: 2 vertegenwoordigers van de seniorenbonden werkzaam op het grondgebied van Nevele 1 vertegenwoordiger van iedere politieke fractie uit de gemeenteraad onafhankelijke leden op basis van hun interesse
Alle leden dienen 55 jaar of ouder te zijn.
Zetelen eveneens in de Seniorenraad Nevele: José Van Oost, schepen voor sociale zaken, bevoegd voor senioren Gilbert Hautekeete, voorzitter OCMW Nicole De Clercq, gemeenteambtenaar
Nieuw voor deze legislatuur was de sensibiliseringscampagne naar de 55-plussers welke niet aangesloten zijn bij een seniorenbond. Liefst 26 kandidaten hebben zich aangemeld.
De 1ste vergadering ging door op 31 maart 2007. De samenstelling van de Seniorenraad Nevele en een beknopte versie van het verslag van de vergadering van 31 maart 2007 vindt u hierna.
Opmerkingen en suggesties met betrekking tot deze blog kunt u kwijt in ons gastenboek. Vragen en suggesties welke door de Seniorenraad kunnen behandeld worden kunt u best aan ons mailen.