De kerktoren van Westkapelle was een vaarbaken voor de scheepvaart in het Zwin naar de wereldhaven Damme (geen toren waarop men vuur maakte , dat is een taaie maar onjuiste legende ). De schepen van de hanzesteden in Duitsland die naar Damme kwamen moesten bij het zien van de toren van Westklapelle linksaf draaien en zo het Zwin binnenvaren . Onze toren was dus een belangrijk strategisch punt .Tijdens de 100-jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland koos Vlaanderen wat te veel voor de franse koning (hij was tenslotte hun leenheer ) . De engelsen maakten plannen om Frankrijk binnen te vallen en daarvoor wilden zij de havenstad Sluis innemen. De toren van Westkapelle werd in brand gestoken ,maar de aanval op Sluis mislukte . Admiraal Pembroke sneuvelde en werd te Sint-Anna-ter -Muiden begraven . Kort daarop richtten de Hanzesteden een dringende vraag naar de vier leden van Vlaanderen ( Gent , Ieper ,Brugge en het Brugse Vrije) om de toren te herbouwen . De torenspits van 25 m. hoog werd herbouwd op kosten van de vier leden en nog elf kleinere vlaamse steden , waaronder Bourbourg , Belle , St.-Anna -ter- Muiden en Aardenburg . De toren was afgebouwd in 1493 . In 1675 brandde deze toren opnieuw af ten gevolge van een blikseminslag . Hij werd niet meer opgebouwd . Het is dit silhouet van de toren dat men ziet op oude postkaarten van voor 1908 . Bij de restauratie van 1908 herbouwde men de toren volgens de herontdekte archiefstukken van 1405-1412 . (Deze tekst komt uit : Gidsenboek-13/09/2003 - geschreven door E.H. Jan Lavaert voor de gidsenkring van de Sint-Niklaaskerk) Na meer dan 230 jaar zonder kerktoren had Westkapelle opnieuw zijn pronkstuk .Zijn vroegere functie van vaarbaken voor het Zwin heeft de prachtige toren van Westkapelle heden ten dage omgezet in "welkomgids " voor de vele toeristen die vanuit het binnenland naar onze Oostkust komen , en bij het zien van de toren een blij vacantiegevoel krijgen ."oef... we zijn er bijna het zéé-tje wenkt ".
Guido
|