Weinig respons ontvangen op het bewuste artikel . De mensen die er rechtstreeks bij betrokken zijn hebben wel hun opmerkingen en verzuchtingen . Hun grond , hun uitzicht , hun rustige omgeving , hun eigendom , hun broodwinning allemaal menselijke reacties . Hopelijk hebben al deze mensen hun grieven overgemaakt aan " mer vlaanderen " . Persoonlijk kreeg ik enkele e- mails van dorpsgenoten . Ik kreeg de toelating om er hier een paar te publiceren gericht aan "mer vlaanderen"
******************** Geachte , Ik spreek in naam van talrijke inwoners van Westkapelle. Wij wonen in de nabijheid van de kerk en wensen kort volgende zorg aan te reiken .De voorgestelde ingreep zal onbetwist een belangrijke landschappelijke ingreep betekenen in dit vlakke polderlandschap . Door de vlakheid zal de ingreep van ver zichtbaar ,voelbaar en hoorbaar zijn . Het huidige prachtige polderlandschap is momenteel gekaderd door de bomenrijen langs de Damse vaart en Leopold-en Schipdonckkanaal (kenmerkende coulisselandschap-zie Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan van Knokke-Heist ). De voorgestelde verdere fragmentatie kan enkel met het grootste respect voor dit landschap . Een mooi voorstel zou erin kunnen bestaan de baan vorm te geven zoals in het verleden de kanalen vorm zijn gegeven . Dit wil zeggen als sobere ingreep gekaderd enkel met bomenrijen , dus zonder banale verlichtingspalen . Aan twee zijden van de weg kan een berm opgeworpen worden met daarop de bomen . Hierdoor is de baan op zich niet zichtbaar ( cf de kanalen ) In het kader hiervan is het plaatsen van nieuwe bruggen ter hoogte van kruisingen landschappelijk totaal niet verantwoord. De kruisingen ter hoogte van de Dudzelestraat en Oostkerkestraat kunnen enkel door tunnels plaatsvinden . De kracht van het ontwerp in dit landschap zal zich in de EENVOUD moeten vinden , met een minimum aan fragmentatie . Als er gefrafmenteerd moet worden , doe het dan in grote delen en maak geen reststukken( cf meest- noordelijke voorstel ) . Daarom een pleidooi voor het meest zuidelijke voorstel , voor het meest landschappelijke voorstel . Met vriendelijke groet ( naam bekend bij de redactie )
*****************
Geachte , Het bestuur van VTB-VAB ( Vlaamse Toeristen - en Automobilistenbond vzw ) afd. Westkapelle , als vertegenwoordigers van meer dan tweehonderd aangesloten plaatselijke leden , in vergadering bijeen op dinsdagavond 11 april 2006 . Na grondige bestudering en bespreking van het plan " Milieu effecten rapport AX tussen N31 Brugge en N49 Westkapelle" . Kiezen wij voor het meest Zuidelijke traject ( 3 - groen ingekleurd ) , met als voornaamste argumenten pro : Minst grote bocht (verkeersveiligheid ) - De kortste afstand tussen N49 en N31 - Minst hinderlijk op alle gebied voor de leefbaarheid van de dorpsgemeenschap - Wij zijn uiteraard geen wegenbouwers , maar logisch gezien moet het ook veruit de goedkoopste oplossing zijn . In de hoop op een positieve beoordeling van onze standpunten verblijven wij , Het bestuur van VTB - VAB Westkapelle .
******************
Geachte , Hierbij hebben we de eer u attent te maken op enig bezwaar bij de aanleg van bovenvermelde AX - autoweg . Het bezwaar betreft enkel de aansluiting op deze weg vanuit Westkapelle bij de eventuele uitvoering van de middelste van de drie uitvoeringsmogelijkheden. We veronderstellen dat inderdaad deze optie zal uitgevoerd worden. De meest noordelijke optie lijkt ons niet uitvoerbaar gezien de vele onteigeningen en de dan wel erg nabije dorpskern van Westkapelle. De meest zuidelijke lijkt ons niet aangewezen omwille van het feit dat dit traject doorheen een Vogelricht lijngebied zou lopen. Daar kunnen we ons trouwens akkoord mee verklaren. Dan het centrale traject. Daar zouden de bewoners van de Hoekestraat vooral bij de oprit vanaf Westkapelle nogal wat nadeel ondervinden. Deze nadelen zijn o.a. een enorme geluidsoverlast, luchtbezoedeling en het teloorgaan van het landschappelijk karakter. Deze oprit zou tweemaal over de Zwinnevaart aangelegd worden. Bovendien zou deze vlakbij de bebouwde kom einde Hoekestraat aangelegd worden. Deze kleine lus zou gemakkelijk kunnen vermeden worden door een oprit te creëren naar de AX vanop de N376. Er is bovendien een variant mogelijk. Deze zou vertrekken van op de N374 en zo direct kunnen aansluiten op de AX. Op deze wijze zou de kleine erg storende lus ( voor de inwoners van de Hoekestraat ) op een eenvoudige manier kunnen vermeden worden. Hoe dan ook zou het voorstel in belangrijke mate tegemoetkomen aan enkele belangrijke aspecten zoals : 1. een belangrijke beperking van geluidshinder voor de bewoners van de Hoekestraat; 2. een relatief behoud van het landschappelijke karakter van de polder; 3. het behoud van een waardevolle buffer voor fauna en flora in deze interessante streek. We hopen dat u de nodige aandacht zal besteden aan deze opmerkingen. We zouden het op prijs stellen dat u ons op de hoogte zal willen houden van de verdere ontwikkelingen en verblijven met oprechte gevoelens van waarderende hoogachting Guido Burggraeve Ereconservator Natuurreservaat Het Zwin ( en medestanders )
********************
Drie meningen met voor en nadelen de keuze is aan jou beste blog bezoeker(ster) maar het is uiteindelijk " Mer Vlaanderen" die zal beslissen. Ik schreef bijna "Mamère" zoals vroeger bij de nonnetjes !
Guido
|