STOOM
Van treinen en schepen, en in de Fabrieken, deze site worft geregeld aangevuld.
13-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Van sleper en tankercleaner tot luxe passagiersstoomschip...

In 1897 werd het schip "Succes" gedoopt en liep van de helling voor een loopbaan als Rijnsleper bij Abraham van Dordt in Rotterdam. In 1916 ging hij als "Sleipnir" over in handen van de Nederlandse Transport Maatschappij (NTM), die het schip in 1952 verkocht aan de Nederlandse Rijnvaart Vereniging (NRV). De beide Rotterdamse bedrijven zetten het schip in voor de sleepvaart tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. In 1957 kocht het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuum Cleaning de boot en werd deze omgebouwd tot tankercleaner om weer onder de oorspronkelijke naam "Succes" dienst te doen tot 1973

In 1896 is het casco van de "Succes" (ca. 40m lang, 7m breed, 12m hoog en 2m diep) gebouwd bij Weduwe Boele (P. Boele en Pzn) in Slikkerveer. De twee triple expansie stoommachines à 250 PSI (omgerekend ca. 350 PK elk) zijn gebouwd door H.J. Koopman in Dordrecht en stammen uit 1915. De twee-vuurs Schotse ketel (werkdruk 15 atm.; 150 m2 verwarmd oppervlak, ca. 15.000 liter water) is in 1931 vervaardigd door de Fa. Biesbosch in Dordrecht. Na ombouw van kolen naar stookolie, werd de ketel 'op dieselbranders' geplaatst

Een link naar het schip en de history
http://www.faim.nl/

11-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoomschip Pieter Boele
Klik op de afbeelding om de link te volgen







 
De Pieter Boele is een Rijn-stoomsleepboot uit 1893. Dit soort sleepboten werd speciaal ontworpen voor het trekken van sleepaken op de snelstromende Boven-Rijn tussen Keulen en Basel, hetgeen hun ranke, slanke vorm en geringe diepgang verklaart. In 1924 werd de Pieter Boele gemoderniseerd. In 1968 werd het schip gekocht door een Amerikaanse regisseur, die er films mee wilde gaan draaien. In 1970 kocht Boele's Scheepswerven en Machinefabriek BV uit Bolnes het schip en doopte het Pieter Boele. Het schip werd gerestaureerd en verbouwd en deed tot de overdracht aan het museum dienst als directievaartuig
Built in 1893 by Wed. Boele (P.Boele Pzn), Slikkerveer Holland.

Length 30.95 m.
Beam 6.05 m.
Draft 2.01 m.

Steam Engine,

Triple Expansion with injection-condensation, Built 1924 by Koopman,
Dordrecht Holland.

Revolutions per minute 140 rev./min.
Generated horsepower 300 i.p.k.

Boiler.
1 furnace Scotch oil-fired, built 1962 by Terhorn, Veendam Holland.

Operating pressure 10 kgm (atu)
Heating surface 100 m²

Home Port.
Dordrecht Holland.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoomschip Hydrograaf
Klik op de afbeelding om de link te volgen






 

Het stoomschip Hydrograaf was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en thans een populaire salonboot

Het schip werd in 1909-1910 gebouwd door de
Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord in Rotterdam. Het schip werd op 11 oktober 1909 op stapel gezet en te water gelaten op 26 januari 1910. Zoals toentertijd gebruikelijk was het een stoomboot met twee kolengestookte stoommachines. Het kreeg een diepgang van slechts 1,80 meter, waardoor het uitstekend in staat was in de ondiepe kustwateren in Zuidwest-Nederland, de Zuiderzee en de Waddenzee te opereren.

Lengte schip (m): 40.50
Breedte schip (m): 6.70
Diepte schip (m): 1.80
Motor vermogen (pk): 820.00


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wat anders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Bébert
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Bebert in betere tijden in het station van As (Foto LSV)


La Meuse 0-6-0-T Bébert (1926) werd door een bliksemactie van voorzitter Jason Van Landschoot van de schroothoop gered. De voormalige Limburgse Stoom Vereniging had de machine reeds gedeeltelijk aan een schroothandelaar verkocht, toen zij bezoek kregen van het televisie-journaal. Tijdens het interview kon LSV-boss Casier enkel verzinnen, dat geen enkele Belgische vereniging zin had in de overname van het materieel. Daarbij vergat hij wel even te vertellen, dat geen enkele van die verenigingen ooit was aangezocht om de nochtans waardevolle items over te nemen.
 
De locomotief, die intussen was ontdaan van zijn drijfwerk, domkoepel en allerlei onderdelen, vertoonde ook al sporen van de snijbrander in de rookkast. Remcompressor en appendages konden worden gered. Eén drijfstang kon bij de schroothandel niet meer worden teruggevonden.

Aangezien aankoop en restauratie (nog) niet in het budget van het Stoomcentrum zijn in te passen werd een fonds opgericht waarin aftrekbare giften worden ondergebracht met het oog op een geleidelijke wederopbouw van de machine. Momenteel staat de machine afgesteld. Geen concrete restauratieplannen



Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Tubize
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Na intense onderhandelingen met CFV3V heeft het Stoomcentrum, dank zij voorzitter Jason Van Landschoot, deze loc verworven.
De loc stond reeds jaren afgesteld op haar oude werkplek waar ze betere tijden afwachtte. Het Stoomcentrum bezocht haar reeds tien (!) jaar geleden maar het kwam toen niet tot een akkoord. Na een tip van Train 1900 Luxemburg, die meldde dat ze te koop was,  en dankzij extra inkomsten gegenereerd uit de verkoop van materieel en schroot, heeft het Stoomcentrum er nu een fantastisch collectiestuk bij.

Tubize 2334 werd vermoedelijk omstreeks 1930 gebouwd door de Ateliers Métallurgiques de Tubize voor de Charbonnage du Levant in Tertre. Als 3 assige loc verzorgde ze tot medio jaren 70 alle toevoerdiensten naar het station van Tertre en was ze na een korte 'rustperiode' aktief voor de afbraak van de mijn.(Deze gegevens zijn officieus, enkel het locnummer is zeker, de rest wordt onderzocht).

Een eerste technisch onderzoek vertelt dat de machine een ketelrevisie bekomen heeft niet lang voor haar buitendienststelling. Plannen voor restauratie zijn er nog niet maar het is een absolute noodzaak dat de loc in de werkplaats komt, om verdere aantasting te vermijden. Ze overnachtte nog nooit buiten! 

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM-Yvonne
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief werd gebruikt voor plaatselijke industrie. De locomotief werd opgekocht door schroothandelaar Focquet uit Vilvoorde nadat deze definitief uit gebruik was genomen. Jaren later werd de machine opgekocht door een museumspoorlijn uit Vilvoorde (MSTB). Deze vzw begon aan de restauratie begin de jaren '90. Door interne ruzies hield deze vzw op te bestaan in 1992. Het gehele patrimonium kwam over naar de vzw Stoomcentrum Maldegem. De locomotief werd door de toenmalige voorzitter Louis Heyvaert opgekocht, maar de loc werd niet verder gerestaureerd. Besloten werd de loc te verkopen. Stijn Vandenbranden, medewerker van het Stoomcentrum, werd in 2003 de nieuwe eigenaar en heeft ernstige restauratieplannen

Technische gegevens:

Stoomlocomotief Saint Leonard nr 947 gebouwd in 1893 in Luik
Werkdruk stoomketel: 10kg/cm
2
Massa rijklaar: 15 ton
Originele stoomketel uit 1893 met koperen vuurkist (vuurkamer) in prima conditie
Soort ketel: vlampijpketel
Brandstof: steenkool

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- Tubize No 1627
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Deze Belgische 0-4-0 locomotief werd gebouwd door Tubize in 1911. Onder de naam Brigitte deed ze dienst bij een Luikse kolenmijn. De machine startte haar toeristische carrière bij de voormalige MSTB in Vilvoorde. Deze vereniging staakte de activiteiten in het begin van de negentiger jaren. Tubize werd door het Stoomcentrum overgenomen, maar wordt niet gebruikt voor de treindienst naar Eeklo wegens het ontbreken van een doorgaande luchtrem. Toch kan deze kleine dame een grote show opvoeren als ze ter gelegenheid van een evenement rangeert te Maldegem, goederentreinen verzorgt of reizigerstreinen opduwt.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- FRED
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Fred was sinds jaren de belangrijkste locomotief van het Stoomcentrum. Het is een typisch Engelse 0-4-0 zadeltanklocomotief, in een fris blauwe uitmonstering. De machine werd gebouwd in 1925 door Avonside en kreeg het constructienummer 1908. De locomotief werd naar het Stoomcentrum overgebracht en reed haar eerste meters in België in 1991. In 2002 ondergaat ze na 10 jaar dienst een tussentijdse maar omvangrijke herziening.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Met de stoomtrein door het Meetjesland

De gegevens van de treinen in Maldegem komen van de site
http://www.stoomcentrum.be/


Vindt het fantastisch om te zien, te fotograferen en een rit mee te maken, maar daar blijft het verder bij.
Maar geniet wel.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- TKh 5387 "General Maczek"
Klik op de afbeelding om de link te volgen






De 0-6-0 TKh 5387, gebouwd in 1959 door Chrzanow voor de 'Cementownia Saturn' te  Wojkowice, Polen, werkte daar tot 1990 als rangeerlocomotief. In datzelfde jaar kreeg de loc een nieuwe binnenvuurkist, werd de onderkant van de romp vernieuwd samen met een deel van de vlampijpen. Daarna bleef ze nog 18 maand in dienst tot een dieselloc haar diensten overnam.

In 1994 werd ze dor de NLR(Northampton & Lamport Railway) gekocht en samen met de OL 49-12 te Pyskowice gerestaureerd. Het bovendeel van de cabine werd voor die gelegenheid vernieuwd. Ze nam trouwens deel aan het vermaarde transport naar België samen met de Ol en de TKp's. Doch wegens een warmloper was het voor haar na 150km voorbij. De loc werd een kleine maand later per vrachtwagen naar Engeland gebracht, werd verder afgewerkt en kwam medio 2000 in dienst. Daar ze voor de NLR in overtal was werd ze gedurende 2 jaar verhuurd aan de GCR en na een aantal laatste diensten voor haar thuishaven werd ze eind december uitgerangeerd.
 
Een tip van de penningmeester en een aantal telefoontjes brachten de Vooriztter, bijgestaan door Daniël Veirman, Graham Morris als onafhankelijk specialist en keuringsbedrijf SFP ter plaatse. De loc werd nagezien en is, ondanks het feit dat ze bijna 10 jaar in weer en wind staat(sommige verenigingen hebben zelfs geen loods!à, in vrij goede staat. Ze kan met weinig werkzaamheden voor 1 seizoen in dienst en krijgt in de komende winter nieuwe vlampijpen en een aantal steunbouten.
 
De vroegere naam Northampton werd herdoopt in General Stanislaw Maczek naar de bevelhebber van de eerste Poolse pantserdivisie die de Maldegemse streek in 1944 bevrijdde.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM- 0-8-0 TKp6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen




De Poolse 0-8-0 TKp6281 werd gebouwd door Chrzanow in 1963.  Zij werd naar België gebracht in het transport met de OL49-12. De locomotieven uit de TKp serie hadden als bijnaam Slask en werden speciaal gebouwd voor industriële lijnen. Na haar aankomst in Maldegem in 1996 startte een grondige, langdurige restauratie. In 2002 kwam de locomotief als nieuw uit de werkplaatsen van het Stoomcentrum om Fred bij te staan in de treindienst naar Eeklo

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MALDEGEM-TKp 6281
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Deze majestueuze Poolse ex-PKP 2-6-2 stoomlocomotief werd in Maldegem ondergebracht door z'n Engelse eigenaars van de European Locomotive Preservation Society. De machine werd gebouwd door Chrzanow in 1952

 Locomotief en tender wegen meer dan 144 ton in rijvaardige toestand, de snelheid ligt rond de 100 kilometer per uur.

10-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste begin
Klik op de afbeelding om de link te volgen






Stoom, wat weet ik nog van vroeger?
Op 10 minuten van waar wij woonden,
Was de achterkant van het station, waar ook een NS werkplaats was.
Dus er was altijd veel drukte,
Reparatie's, opknappen, proefdraaien, als jong kereltje keek je je ogen uit.
Kwam maar niet op het terrein, kon je goed op je donder krijgen.
Het was een andere tijd,
Een paar honderd meter verder wasd een spoorwegovergang,
waar ook een spoorbrug was, dus als je bij de werkplaats weggejaagd was, ging je daar spelen. Zeker als ze aan het rangeren waren, stond je in het stoom.
De tijd ging sneller dan je besefte, en thuis komend, telaat, kreeg je weer op je donder.

Maar die stoompluimen, je vergeet ze nooit
.

09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoom, wat zegt het mij.

Stoom, niets speciaal, maar zodra je het ziet, is de aandacht toch getrokken.
De kracht, de machtige machine's, de man werkend met zwart gezicht,
onder het zweet, de warmte, wat het is, ik weet het niet, maar het blijft trekken.


08-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's Vergroten
De foto's aan deze zijde zijn te vergroten door er op te klikken,
Omschrijvingen zijn uit folders of van Internet.

21-06-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goes -Borsele
Klik op de afbeelding om de link te volgen



Archief
  • Alle berichten

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Stoom Trein
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • groetjes uit vlaams brabant
  • stoom
  • Hallo,

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!