Auto exposure, Landscape, 1/64 sec, f/7.1, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
November 5, 2015 1:33:14PM (timezone not specified) (3 days, 20 hours, 23 minutes, 54 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
948 × 762 JPEG 521,943 bytes (510 kilobytes)
Verloren in de natuur, deze uiting van devotie. Ik blijf direkt met een vraagteken zitten, waarom staat dit hier op deze plaats. Dat intrigeert me maar niet mateloos.
Als compositie ben ik niet gewonnen. Namelijk de berkestam leidt me steeds af van je onderwerp. De donkere stam rechts heeft deze afleiding niet daar hij gewoon hetvervolg is in de foto.
24-70 mm f/2.8 Shot at 56 mm (35mm film equiv: 84mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/125 sec, f/4, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 30, 2015 3:21:15PM (timezone not specified) (11 days, 14 hours, 44 minutes, 31 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 636 JPEG 436,847 bytes (427 kilobytes)
De herfst het seizoen van oogst in de bossen en de prachtige kleuren die onze zinnen prikkelen.
Mooi gevormde compositie van dit palet aan eikels, kastanjes en bladeren. De scherpte /diepte had iets groter mogen zijn. Zodat alle elementen op de stam scherp zouden zijn. Een mooie wazige achtergrond geeft een goed effect aan het geheel
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/160 sec, f/5, ISO 800
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 31, 2015 2:20:30PM (timezone not specified) (8 days, 18 hours, 9 minutes, 23 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 382,937 bytes (374 kilobytes)
Een stilleven met veel dynamiek, in vorm en kleuren.
Een doordachte compositie. Het bord op een witte achtergrond maar met een lichte wazige schaduw, de cirkels van het bord, de buitenomtrek in harmonie met het kader rond het geheel. De binnenlijnen van de vorm van het bord en daar binnenin de hoofdbestanddelen. Veel diepte en de aandacht volledig naar de rode aardbeien en zo naar de wafel.
Mooie natuurlijke kleuren, belichting en scherpte. Een foto die volgens mij hoge ogen zou gooien op een tentoonstelling en er duidelijk uit zou springen.
DT 16-300mm F3.5-6.3 SSM Shot at 35 mm (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/4.5, ISO 400
Flash:
On, Return detected
Date:
November 8, 2015 2:33:10PM (timezone not specified) (2 hours, 32 minutes, 12 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 422,400 bytes (412 kilobytes)
Het subtiele licht op porselein en aardewerk werd door de grote meesters van de schilderkunst tot kunst verheven. Steeds een streling voor het oog.
Een mooi bij elkaar gebracht ensemble, lichtjes gewrongen in het kader dat boven en onder iets ruimer mocht zijn. Zachte belichting die enerzijds het porselein laat glanzen en anderzijds ingehouden licht verstrooid op het tafellaken en de lichtroze muur. Prachtig aandachtspunt met de mooi gekleurde bloemen op de kruik.
November 7, 2015 2:02:32PM (timezone not specified) (2 hours, 13 minutes, 1 second ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 685 JPEG 450,557 bytes (440 kilobytes)
Een samenstelling, ondanks door een menselijke hand gevormd doet door zijn elementen toch natuurlijk aan.
Een bij elkaar horende palet van kleuren en een compositie van kleuren kenmerken dit beeld. Mooie scherpte al had je misschien het gehele takje scherp kunnen weergeven.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 0.3 sec, f/10, ISO 100, Compensation: -2
Flash:
Off, Did not fire
Date:
November 3, 2015 10:18:15AM (timezone not specified) (45 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 765 JPEG 292,430 bytes (286 kilobytes)
Kijkend naar twee figuren van onze wegwerpmaatschappij, bedenk ik dat ze hier ook zo voorgesteld worden. Zonder de minste subtiliteit, vlam recht in het licht, verspreidt met een verspillende energie.
Duidelijke en natuurlijke kleuren. Een wat harde belichting die geen nuances laat zien, ik denk ook niet dat deze figuren dat vragen. De compo wordt hier door de contrasterende kleuren gevormd.
78 mm (35mm film equiv: 117mm) (Max aperture f/5.7)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/80 sec, f/5.6, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 28, 2015 3:11:48PM (timezone not specified) (4 days, 16 hours, 44 minutes, 28 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 678 JPEG 424,510 bytes (415 kilobytes)
De verhoudingen springen er hier uit. Fantastisch idee van de kunstenaar om zulke configuratie in de vrije natuur op te stellen.
Prachtige kadrering, met het stilleven op de voorgrond en nadrukkelijk aanwezig in het landschap wat vermoedelijk de bedoeling van de kunstenaar was en goed begrepen is door onze fotografe.
Mooie natuurlijke kleuren waar de effen beige kleur mooi afsteken tegen de groene en herfstkleurige natuur.
Nu het stilaan wat donkerder wordt, wind en koude ons meer binnen houdt en we ons toch graag met onze hobby bezig houden, wordt dit een opdracht met het fotograferen van een stilleven.
Een stilleven is een artistieke compositie (schilderij, tekening, foto) van roerloze of levenloze voorwerpen, die met zorg zijn belicht.
Mooie inspiratie vinden we in de schilderkunst van de zeventiende eeuw of de gouden eeuw, het was zeker de eeuw van het stilleven. Met rijkelijke tafels, bloemstukken en een prachtig licht over alles.
Hier kan een fotograaf zich uitleven op de compositie en op het gebruik van kleur en toonwaarde, onderscheid maken in de kleurnuances tussen de lichtste en donkerste partijen.
Enkele tips :
Zorg voor mooi licht in de foto.
Zorg voor het verloop van licht in de foto, zodat je mooie toonwaarden krijgt.
Zorg dat de kleuren er natuurgetrouw uitzien en verlopen.
Kijk naar hoe de oude meesters hun stillevens schilderden.
Kies een mooie achtergrond en ondergrond.
Experimenteer met de compositie.
Techniek :
Gebruik een statief.
Gebruik de zelfontspanner of een afstandsbediening.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een raam op het noorden, een dakraam of een flitser met softbox.
Gebruik geen hard licht omdat hiermee de kleurnuances verdwijnen.
Bij natuurlijk licht werkt de diafragma voorkeuze goed.
Zorg voor een juiste instelling van de witbalans.
Werk op een zo laag mogelijke iso.
Vooraleer in te zenden, beoordeel eens je eigen foto op volgende punten:
1. Is de foto technisch in orde (scherpte, belichting, contrast, kleur, perspectief)?
2. Geeft de compositie een goed gevoel?
3. Is de kleur in harmonie?
4. Heb je één of meer typisch fotografische eigenschappen creatief benut?
5. Is de inhoud betekenisvol? Dit is feitelijk het belangrijkste onderdeel
Veel succes
Marsje en Zaika
De inzendingen starten op maandag 2 november 2015
en eindigen op zondag 29 november 2015 om 20 U.
Nog snel even de spelregels op een rijtje:
Foto’s worden via de mailgroep ingestuurd.
Gebruik als titel enkel “Opdracht van de maand”
Foto's onder een andere titel ingezonden worden niet opgenomen.
Er mogen geen archief foto's ingezonden worden, alleen foto’s die recent en speciaal voor deze maandopdracht genomen zijn, dus foto's gemaakt vòòr 28 october 2015 (dag van aankondiging) worden niet aanvaard.
Er mogen 2 foto's per maand ingestuurd worden, in elke periode 1 foto, welke besproken zullen worden.
Afmetingen van de foto's :
de breedte maximum 1024 pixels , en hoogte maximaal 800 pixels !
De zwaarte van de foto's:
mag tot 450 Kb zwaar zijn.
Periode 1 van maandag 2 november 2015 tot zondag 15 november 2015.
Periode 2 van maandag 16 november 2015 tot zondag 29 november 2015 om 20 U.
Door inzending voor de "opdracht van de maand" in de mailgroep, zijn de deelnemers akkoord om hun foto(‘s) op het web (opdracht van de maand blog) te plaatsen.
Ingezonden foto’s zijn onherroepelijk, eens ze op de "opdracht van de maand" blog staan kunnen ze niet meer verwijderd worden.
Omtrent bewerkingen van foto’s volgen we de regels van de mailgroep, bewerkte foto’s zijn ook toegelaten.