De dag begon met wat bewolking en er stond een stevige wind. Na een goed uurtje fietsen kwam de zon er echter door. De tocht ging via Lamswaarde (zie dag2) om van hieruit zuidelijk naar de polderdorpjes Ter Hole en Vogelwaardete fietsen. Prachtig om dse trek van eenden, reigers en andere vogels te volgen. Polders en kreken wisselen elkaar af, zoals het Koegat, maar de mooiste kreek is zeker " Het Groot Eiland " (ten westen van Hulst). Eeuwenlang kon de natuur hier zijn gang gaan. Door toedoen van kloosterlingen liep dit gebied in de 13de eeuw onder water en ontstond een schorrengebied. Het was voor Hulst een rechtstreekse verbinding met de Westerschelde en belangrijk voor de mosselkweek. Nu is een groot gedeelte terug ingepolderd, maar het natuurschoon is zeker gebleven. We bereiken het vestingstadje. Tijd voor een bezoekje aan een museum ; ik koos voor het Steekmuseum en het Landhuis. Klederdrachten, hoe klompen gemaakt worden, de vlasteelt, de geschiedenis van Reynaert de Vos ... kortom bezienswaardigheden genoeg. Tegenover dit museum ligt het VVV kantoor waar je een filmpje over de geschiedenis van de vestingstad kunt bekijken. De inwendige mens versterken is hier geen enkel probleem en vanop een terrasje op de Grote Markt kun je lekker genieten van het zicht op het stadhuis en de Willibrordusbaseliek. Gesterkt fiets ik verder naar het Nederlands - Belgische Clinge/De Klingewaar het genieten is in het waterwingebied Clingse en Steense bossen: een afwisseling van dennen, beuken en eiken.We bevinden ons op Belgisch grondgebied en dienen hier even de Hulsterlooroute te volgen. Het knooppuntennetwerk van het Waasland zal pas in 2007 klaar zijn. Lees ook eens het verslagje van onze fietsvriend Luk, De Leuke Fietser. Na Kieldrecht pikken we nabijNieuw-Namenterug in op het knooppuntennetwerk van Zeeland. Van hieruit kunnen we de koeltorens van de kerncentrale van Doel goed zien liggen. In Nieuw-Namen kun je op afspraak de Pleistoceengroevebezoeken, maar jammer genoeg voor mij was de beheerder die dag niet aanwezig. Nog eventjes tegen de wind inbeuken om Emmadorp te bereiken. Een bezoekje aan het Bezoekerscentrum Saeftingheloont zeker de moeite : de vormgeving is geïnspireerd op het schorrenlandschap. Nog een koffietje in taverne "Het Verdronken Land" en via de Graauwse kreek bereikte ik mijn thuishaven waar een verkwikkende douche mijn kuiten weer wat verzachte. Ondanks de stevige bries had ik weer van een tof dagje Zeeland genoten. Afgelegde afstand : 74 km. Bewegwijzering prima, voldoende logistiek. Knooppunten : 66 - 59 - 55 - 14 - 58 - 57 - 15 - 44 - 45 - 46 - 47 - 49 - 50 - Hulsterlooroute - 60 - 64 - 65 - 66
Vandaag koos ik Axel, stadje in het landje apartals uitvalsbasis voor m'n 3de fietstocht. Via knooppunten 66- 62 - 63 - 61 - 50 - 49 - 47 - 46 - 45 ging het richting Absdale. We naderen hier stilaan het eigenlijke thema van deze fietsroute : de Fortenroute. Tijdens de80-jarige Oorlog , zo rond 1630, wierpen de Spanjaarden hier in deze regio een fortenlinie op.Tal van deze forten duiken nog op in het landschap.Het waren vooral aarden wallen, omringd door een gracht. Binnen de wallen was er een primitief kamp voor de soldaten. We passeren de restanten van de forten Sint Jan, Sint Joseph, Sint Jacob, Sint Livinus, Sint Nicolaas en Sint Marcus. Net vanaf de route liggen de restanten van de forten Kijkuit, Nassau en Ferdinandus. Zoals je merkt gaven de Spanjaarden namen van heiligen aan deze forten. Aan de Gentse Poort had ik koning Nobel beloofd dat ik de Vos zou meebrengen indien ik hem vond. De schapen fluisterden me echter in dat ze Reynaert in lange tijd niet meer gezien hadden. In Zuiddorpenodigt het marktpleintje onder de lindenbomen uit tot een terrasje voor een natje en een droogje. Fietsend naar Axel passeren we achter de Watertoren, door het recreatieoordde Smitsschorre. Het is een binnengedijkte en laaggelegen schor en samen met de reeds de eerder genoemde Axelse kreek en de Zwartenhoekse kreek vormt het een 300 ha groot natuurgebied, waar het tof wandelen en fietsen is. Het stadje Axel werd in de geschiedenis reeds vernoemd in 991. Net als Hulst is het een vestingstadje. Veel sporen blijven daarvan niet over. De naam staat voor "elzenbosje". Na een kort bezoekje aan het stadje met o.a. de Axelse Korenmolen, die op zaterdagen en bij voldoende wind, nog granen maalt, verlaten het stadje langs de Axelse Kreek. Behalve langs historischevestingwerken, voert de tocht door polders en langs fraaie kreken met rietvelden, drassige weiden en klien buurtschappen. We treffen veel ardappelvelden aan. De Axelaars worden schertsend erpelkappers (= aardappelkappers) genoemd. Dit herinnert aan het agrarisch verleden, de tijd waarin de mensen na de aardappeloogst, gewapend met een kapper, naar het veld trokken om te proberen hun "kostje" bij elkaar te harken. Ook in deLuntershoekontdekken we nog een prachtig stukje krekengebied.En zo zijn we weer op ons beginpunt in Hulst. Nog even tijd om een verfrissing in de binnenstad en dan terug naar mijn thuishaven in Graauw.
Routeplan : Routeplanner Zeeland en kaart Fortenroute Afstand : 74 km Info : voldoende logistiek Beoordeling : zeer mooie en rustige route met veel natuur en cultuur
Dag 5 - 09/09/2006
Het afscheid naderde en na een laatste ontbijt maakte ik me klaar om "het landje apart " te verlaten en terug naar Tienen te sporen en te fietsen. Ik nam afschid van m'n gastvrouw Rita en schreef nog een bedankje in haar gastenboek. Tijd voor een evaluatie van mijn eerste fietsvakantie :
Het weer : met dank aan de weergoden voor het prachtige nazomertje.
Logies : met dank aan mijn gastvrouw en gastheer van de De Kreek , de uitbaters van Eetcafé Modern en Herberg De Graauw voor de gastvrije ontvangst, het lekkere eten, de vriendelijke bediening en de vriendelijkheid.
De omgeving : woorden schieten te kort, je moet het zelf beleven. Zeeland ziet me zeker terug.
Ik had met het slechte augustusweer en deel van mijn vakantie opgeschoven en opteerde voor een korte fietsvakantie in "het landje apart", Zeelanden meer bepaald in Oost - Zeeuws - Vlaanderen. Rond 8 uur nam ik in Tienen de trein om via Leuven naar Sint-Niklaas te sporen. Aankomst aldaar rond 10 uur. Van hieruit loopt er een fietspad over de oude sporrwegbedding Mechelen - Terneuzen. ( bekijk hier oude foto's van de route). De route loopt tot aan de grens over de LF 38b - Dender Waasland. Een kleine 15 km en we zijn inhet vestingstadje Hulst. Bij het naderen van de skyline aan de eerst kreek, brak het zonnetje door het wolkendek. Hulst werd reeds in de 9de eeuw in de geschiedenisboeken vermeld. Rond de middag kwam ik in het stadje toe en wie verwelkomde mij aan de Gentse Poort ; jawel, Reinaert de Vos. Zou hij nog altijd streken uithalen ? Ik had ruim de tijd om me op het VVV kantoor van fietskaarten en dokumentatie te voorzien. Ook de inwendige mens moet versterkt worden en aan restaurants of eetcafés is hier zeker geen gebrek. Een 3,5 km lange wandeling langs de stadswallenlaat ons kennis maken met de 4 poorten die toegang geven tot de stad. Aan het Molenbolwerk ontdekken we de de Stadsmolenen aan de Gentsepoort komen we oog in oog te staan met Reynaert de Vos. Binnen de wallen is er de13de eeuwse Willibrordusbaseliek, met zijn markante torenspits,het Sadhuis anno 1528. Ook buiten de wallen heeft dit stadje heel wat in petto, maar daarover later meer. Rond 16 uur was het tijd om verder door te fietsen naar het polderdorpje Graauw, en stond een beetje versteld van de ruime fietspaden die ze hier hebben. Ik nam mijn intrek in "De Kreek". Rita en Rudy baten er deze "Bed & Breakfast" uit. Na een korte, vriendelijke kennismaking en installatie trok ik er nog even op uit om het dorpje en de omgeving te verkennen. Ik genoot van de rust aan de Graauwse en de Vlaamsche kreek en voelde me volledig ontstressen na al die regendagen. Gewoon prachtig die polders en dijken met hoge populieren afgelijnd. Het vissersdorpje Paal en Emmadorp fluisterden me in dat het een prachtige vakantie zou worden. Gelegenheid ook om mooie foto's van de zonsondergang te maken. Ook de inwendige mens dient versterkt te worden en daarvoor kun je in Graauw terecht in "Eetcafé Modern"of "Herberg De Graauw": democratische prijzen, vriendelijke bediening ..... De planning voor morgen nog wat doorgenomen en dan lekker onder de wol.