het destijds overal zeer bekende embleem van de firma
Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik met deze blog startte.Eerst kwam bij mij de vraag op:heeft het nog wel zin om meer dan 25 jaar na de sluiting van Trefac Meurop nog met herinneringen "af te komen".En blijkbaar volgens de reakties dat ik tot nu toe gekregen heb,zijn er nog veel mensen die ergens toch emotioneel reageren over een mooie periode uit hun leven.T'is moeilijk te geloven in deze tijd waar wij nu leven en alles zo vluchtig geworden is.....Wij moesten er gaan werken "voor onze boterham" en toch, de grote meerderheid ging bijna fluitend naar het werk!!!Meurop personeel was eigenlijk ook een grote familie.Een andere argument is dat ik in het bezit ben van toch een paar honderd fotos en dokumenten (bijeen gebracht in de loop der jaren door mijn broer en ikzelf).De meerderheid van die fotomateriaal is van eigen makelij.Nu was er nog een probleem in welke volgorde laat ik de fotos verchijnen?In een blog is dat moeilijker,dus ik probeer ze in groepjes te klasseren volgens onderwerp.En voor de rest veel kijkplezier aan de liefhebbers van ons industrieel verleden.Veel van deze fotos zijn nu opgenomen in WWW.beeldbankbonheiden.be.
Beoordeel dit blog
Boelwerf van Temse
(klik op het Embleem)
nieuwbouw schuin over trefac ,einde jaren vijftig (huis rechts was een kruidenierswinkel gehouden door "Rozeke" en haar man)Was ook een bekende "naftpomp" voor het personeel van het bedrijf.Er was altijd fris bier in de frigo!!!Op de foto,mijn moeder,grootmoeder en zuster
De Kruisstraat aan de fabriek,was vroeger een verharde zandweg,en er stonden bijna geen huizen!Trefac is eigenlijk gesticht in volle natuur!Foto genomen in 1955.Toen was het begrip "op den buiten" nog reeel!
een van de vele BEDFORD vrachtwagens met losse container.Dit was veruit het belangrijkste model van wagen dat hier in dienst was.Reparatiediensten hadden RENAULT camionetten.
Op de derde verdieping van het gebouw,waar de matrassen gemaakt werden,was brand ontstaan.Rond 16.15 uur,kwamen de brandsirènes van Meurop in werking en werd brandalarm geslagen.De eigen brandweer kwam in aktie maar het was reeds te laat.<een kwartier later was de brandweer van Mechelen al ter plaatse!Wegens de ernst van de brand vroegen ze versterking van de brandweer van Leuven en van Willebroek.Er werd de hele nacht,tot 8 uur s'morgens geblust.Men kon niet meer verhinderen dat de derde en vierde verdiepingen volledig uitbranden.De oorzaak van de brand was onbekend.De twee uitgebrande verdiepingen werden enkele tijd nadien afgebroken.Die brand was ook een van de oorzaken- met tal van andere problemen-(voor de brand was er ook al regelmatig structurele werkloosheid) dat de firma uiteindelijk overkop is gegaan (september 1980)
die brand zal voor de toekomst van het bedrijf heel zwaar doorwegen,mede met nog tal van andere problemen,financieel,enz.(een jaar nadien zullen de poorten definitief sluiten)
"stookhuis",waar zaagmeel uit schrijnwerkerij naar toe kwam via zuiginstallaties,alsook klein hout afval die diende om in de koude maanden als bij verwarming voor de afdelingen.ZIE UITLEG ONDERSTE FOTO
zaagmeel geproduceerd door de machienen van de schrijnwerkerij werd door deze installatie "gerecupereerd" om omgezet te worden in warmte via branders in de koudere maanden van het jaar.Rechts een van de talrijke containers in dienst bij de firma.(jaren 60'ers)
brand van juli 1969.Toen is de pas gestarte nieuwe afdelingen plastiek;matrassen en nylon volledig verwoest.(brand is waarschijnlijk ontstaan bij het slijpen van een lintzaag om schuim op maat te zagen.Die afdelingen zijn toen in versnelde tempo terug opgebouwd.Er vielen toen geen gewonden bij het personeel,misschien ook te danken aan het feit dat de brand ontstaan is op een zaterdag,en dat er toen een beperkt aantal mensen aanwezig waren.
in de maand juli 1969 was er een felle brand in de- nog niet lang in dienst genomen- plastiek,matrassen en nylon afdelingen.Alles is toen in versnelde tempo terug opgebouwd!
meurop had toen een vloot van meer dan dertig vrachtwagens en bijna het dubbel aan losse containers:chauffeurs moesten nooit op hun lading wachten!Lege container afzetten en volle terug aanpikken
hoofdingang van de draadtrekkerij TREFAC in 1954,dus nog voor de MEUROP bestond.de oude keerbergsebaan loopt langs de gebouwen,door de bossen richting KEERBERGEN.Toen was er veel meer groen dan nu ondanks inplanting van dit bedrijf.
Overkant van vorige foto.Op die hoek is nu momenteel een kapsalon(vroeger een kruidenierswinkel)
luchtfoto van de TREFAC gebouwen helemaal in het begin.Toen was er een draad trekkerij,een galvanisatie(vertinnen van draad) en een magazijn.de tramlijn mechelen,keerbergen,brussel is ook te te zien.1948 foto NGI
trefac in 1954
meurop in 1969
grote brand van 1979
als fitnesscenter MICADI in de jaren 80
De burelen zijn nu gebruikt door firma CRESTRON
gevel renovatie door nieuwe uitbater (einde jaren 80's) gebouw rechts was vroeger de fietsenstallingen.
gevel renovatie laadkade (einde jaren 80's).Verkeer momenteel in erbarmelijk toestand....