het destijds overal zeer bekende embleem van de firma
Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik met deze blog startte.Eerst kwam bij mij de vraag op:heeft het nog wel zin om meer dan 25 jaar na de sluiting van Trefac Meurop nog met herinneringen "af te komen".En blijkbaar volgens de reakties dat ik tot nu toe gekregen heb,zijn er nog veel mensen die ergens toch emotioneel reageren over een mooie periode uit hun leven.T'is moeilijk te geloven in deze tijd waar wij nu leven en alles zo vluchtig geworden is.....Wij moesten er gaan werken "voor onze boterham" en toch, de grote meerderheid ging bijna fluitend naar het werk!!!Meurop personeel was eigenlijk ook een grote familie.Een andere argument is dat ik in het bezit ben van toch een paar honderd fotos en dokumenten (bijeen gebracht in de loop der jaren door mijn broer en ikzelf).De meerderheid van die fotomateriaal is van eigen makelij.Nu was er nog een probleem in welke volgorde laat ik de fotos verchijnen?In een blog is dat moeilijker,dus ik probeer ze in groepjes te klasseren volgens onderwerp.En voor de rest veel kijkplezier aan de liefhebbers van ons industrieel verleden.Veel van deze fotos zijn nu opgenomen in WWW.beeldbankbonheiden.be.
Beoordeel dit blog
Boelwerf van Temse
(klik op het Embleem)
nieuwbouw schuin over trefac ,einde jaren vijftig (huis rechts was een kruidenierswinkel gehouden door "Rozeke" en haar man)Was ook een bekende "naftpomp" voor het personeel van het bedrijf.Er was altijd fris bier in de frigo!!!Op de foto,mijn moeder,grootmoeder en zuster
De Kruisstraat aan de fabriek,was vroeger een verharde zandweg,en er stonden bijna geen huizen!Trefac is eigenlijk gesticht in volle natuur!Foto genomen in 1955.Toen was het begrip "op den buiten" nog reeel!
een van de vele BEDFORD vrachtwagens met losse container.Dit was veruit het belangrijkste model van wagen dat hier in dienst was.Reparatiediensten hadden RENAULT camionetten.
deze luchtopname geeft een goed beeld van de uitgestrektheid van MEUROP!Foto einde 60 begin 70.Behalve de 2 bovenste verdiepingen van de building,is de voorgevel identiek gebleven tot nu.
tekening achterkant TREFAC met buurttram (lijn Mechelen-Haecht-Brussel) Hier was een kleine station met dubbelspoor om de goederentram af te lossen met ijzeren draad afkomstig van treinstation van Mechelen. en bestemd voor de draadtrekkerij pentekening
zeer merkwardige foto opgenomen in december 1965.Oorzaak van die grote overstromingen waren breuken op verschillende plaatsen van de Dijle oevers.Links is de MEUROP fabrieken te zien.In het midden van die "meer" bevind zich nu tennisclub "QUIKSAM".Die gronden achter de fabriek waren heel zwaar verontreinigd door de vorige activiteiten van TREFAC.In die tijd (einde jaren veertig,begin jaren vijtig) was er nog geen kontrole op lozingen"Gelukkig" dank zij die regelmatige overstromingen,is er toch min of meer een "sanering" geweest.Acht jaar voor dat die foto genomen is,kon men links,langs het bedrijf,de "boerentram nog zien passeren!Foto van minder kwaliteit maar zeer interessant als document. Bekijk ook volgende foto!
zeer oude foto van ingang TREFAC.Links de oude keerbergsebaan(nu meestal gebruikt voor sluikverkeer tussen keerbergen en rijmenam) ca. 1954.In die tijd was het bijna een oase van rust! Begin gebouw links stond de tikklok en portierloge (foto is van minder kwaliteit)
deze foto genomen in 1967-68 toont de werkzaamheden die de nieuwe plastiek,nylon,matrassen en montage plastiekmeubelen afdelingen zal worden.Helaas in 1969 zal de hele site in de vlammen opgaan.Men zie links het huis van Mitteke en Louis vandenbranden (louis bats) aan de oude Keerbergsebaan.Fotos van die brand komen hier nog aan bod.
foto van personeelsleden meurop genomen voor een Renault bestelwagen.Die type wagen was praktisch uitsluitend gebruikt om herstellingen bij de klant te doen.Links op de foto Josefien (echtgenote van janneke nagels),midden tot nu toe onbekend en rechts godelieve verschoren.Jaren zestig.Foto toegezonden door Roger en Rosa Vandenbranden-Verschueren.
mooie plaat genomen in de winter 66-67 achterkant meurop (tussen oude trambedding en "oevers" van de Dijle)Nadien is er serieus werk van gemaakt om eindelijk de Dijleoevers te verhogen.Die plaats in Rijmenam is beter bekend als Quiksam.Tegenwoordig is er de zelfde plaats tennisclub "Quiksam" uitgebaat.Toen er die winter ook vroos,kon men tot in Tremelo schaatsen!!
meurop had toen een vloot van meer dan dertig vrachtwagens en bijna het dubbel aan losse containers:chauffeurs moesten nooit op hun lading wachten!Lege container afzetten en volle terug aanpikken
hoofdingang van de draadtrekkerij TREFAC in 1954,dus nog voor de MEUROP bestond.de oude keerbergsebaan loopt langs de gebouwen,door de bossen richting KEERBERGEN.Toen was er veel meer groen dan nu ondanks inplanting van dit bedrijf.
Overkant van vorige foto.Op die hoek is nu momenteel een kapsalon(vroeger een kruidenierswinkel)
luchtfoto van de TREFAC gebouwen helemaal in het begin.Toen was er een draad trekkerij,een galvanisatie(vertinnen van draad) en een magazijn.de tramlijn mechelen,keerbergen,brussel is ook te te zien.1948 foto NGI
trefac in 1954
meurop in 1969
grote brand van 1979
als fitnesscenter MICADI in de jaren 80
De burelen zijn nu gebruikt door firma CRESTRON
gevel renovatie door nieuwe uitbater (einde jaren 80's) gebouw rechts was vroeger de fietsenstallingen.
gevel renovatie laadkade (einde jaren 80's).Verkeer momenteel in erbarmelijk toestand....