|
Reacties op bericht (0) |
Mijn eerste geplaatste |
Archief per maand | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. |
Nieuw loge. De vrolijkebloggers |
Blog als favoriet ! |
U kunt hier overstappen !!! |
U kunt hier overstappen!!! Blog; tessenderlo_vroeger en nu |
Klik hier voor mijn blog vlaamse_schilders2 |
Tekeningen. |
Constant Permeke. "De zeebonk" Houtskool op papier 64x47 |
Constant Permeke. "Boerinnenkop" Potloodtekening 40x27.- 1912. |
Constant Permeke. "Naakte boer" Houtskool, 1929. |
Constant Permeke. " De maaltijd" houtkoolstekening--1930. |
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op hout 1908 |
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Centrale delen van houtskooltekeningen uit 1917- 1921--1928. |
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op doek 1929. |
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskool 1919. |
GEORGE MINNE. "Moeder en kind" houtskool 1929. |
GEORGE MINNE. "De Kristus van de Eucharistie " Houtskool op hout 100x60. |
GEORGE MINNE. "O.L.Vrouw van de boodschap 1919." Houtskool op papier 97x70. |
GEORGE MINNE. "Naakte moeder en kind "1928. Houtskool op papier 34x21. |
GEORGE MINNE. "Pieta 1 (fragment) 1930. Houtskool er eternit 117x179. |
GEORGE MINNE. " pieta 2" 1929. Houtskool op eternit 117x179. |
GEORGE MINNE. " De eucharistische Kristus 1921" Houtskool op papier 35x25. |
George Minne. |
Constant Permeke.
|
Constant Permeke. " Karel " houtskool op hout.1921. |
Constant Permeke. " Vrouw die het brood snijdt " Houtskool 150x90 1921. |
Getekende portretten van beroemde schilders. KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Jules De Praetere in 1897. |
KAREL VAN DE WOESTIJNE.
|
VALERIUS DE SAEDELEER. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne 1915. |
GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE. Houtskool op doek, door Leon De Smet. 1916. |
EMIEL CLAUS. naar een ets die in 1923 gemaakt werd door een leertlinge en vriendin JENNY MONTIGNY- In België is Claus de hogepriester van de sekte der lumunisten. |
PORTRET VAN CONSTANT PERMEKE. houtskool tekening door ALBERT SEVAES in 1910.Eer hij in Latem aankwam, was hij als een bliksemschicht even verschenen in de Akedemie van Brugge en van Gent; te Gent ontmoet hij diegenen zijn onafscheidelijke vrienden zullen worden: FRITS VAN DEN BERGHE - GUSTAAF EN LEON DE SMET. |
PAUL GUSTAVE VAN HECKE. houtskooltekening door LEON DE SMET in 1911. Voor een korte wijl en bijna op hetzelfde ogenblik was hij leerling wever, bediende, politiek leider, toneelschrijver, regiseur, akteur, journalist. |
Albijn Van Den Abeele. Getekend door EMIELCLAUS. |
Diverse werken van diverse meesters. |
Werk van Xavier DE COCK.
|
Werk van George Minne. |
Werk van George Minne. ' Moeder en kind 2. ' Houtskool, 1920 ' Ik draag U aan mijn hart, al ben ik jaren zwaar ' ( Karel Van De Woestijne. ) |
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw George Minne. ' Latem 1900. Sommige van zijn doeken vloeien over van genegenheid . ( Karel Van De Woestijne. ) |
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. " Portret van Elisabet De Saedeleer als kind. " Latem 1904. ' Een vol gelaat, een krachtige kleine mond, grote heldere ogen; klaarblijkelijk was de kunstenaar bij het eerste ogenblik verwonderd, zelfs verrukt ' |
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw Karel Van De Woestijne '(Marie Van Hende) door haar schoonbroer Gustaaf Van De Woestijne. " De kracht van Gustaaf Van De Woestijne als portretschilder vloeit uit een diep doorvoeld persoonlijk kontakt met zijn model ' |
Werk van Albert Servaes. |
Werk van Albert Servars. ' Ecce Homo ' 1919. Houtskool op papier 76x57. 'Dan puilen de oger uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij en de verader krijgt schrik.' |
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919- Olie op doek 58x74. ' Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.' |
Werk van Albert Servaes. Albert toont één van zijn laatste werken in zijn atelier te Luzerne 1961. ' Hij draagt een grote bril, golvende baard en snor, dikke wenkbrauwen, en verstreuvelde haren verbergen een rood gelaat dat in de loop van het gesprek beurtelings bleek wordt of purper; de kleine blauwe ogen knipperen voortdurend alsof hij onrustig ware. |
Werk van Permeke. ' Emma ' gewassen tekening75x55. ' Wanneer de natuurlijke ontroering hem in zijn beste dagen alle opzettelijkheid en snoeverij doet vergeten, is zijn werk het werk van een begenadigd tekenaar ' |
Werk van Permeke. ' Boerin in Zondagse kleren ' Penseeltekening, fragment, 1923. ' Hij is een durvend tekenaar, en hij blijft meester van zijn werk ' |
Werk van Permeke. ' Boer met sikkel ' of ' Na het werk ' Houtskooltekening, 1928. -- Maar die kalmte is heviger dan tumult, die onbeweeglijkheid is vuriger dan opwinding, en die stilte snijdt meer door merg en been dan al het lawaai van de hele wereld te samen -- |
Werk van Permeke. ' Vissersvrouw ' Gewassen tekening 148x98, 1921. -- Een reeks tekeningen op meer dan natuurgroote, tergelijkertijd onstuimig , gevoelvol en majesteues; het zijn stuk voor stuk stevige werken, verrassend mooi en totaal oorspronkelijk. |
Werk van Permeke. ' Vrouw met hoed ' Gewassen tekening 180x90. 1926. -- Men zou in hem een schilder van verschijningen kunnen zien ; een bruuske en vluchtige ontmoeting, een vlug vervloeiend schouwspel wordt even bruusk een tekening of schilderij.-- |
Werk van Permeke. ' De veerman ' Houtskooltekening rond 1923. -- Zij zijn onder de bedwelming gekomen van de diepe vrede die bij valavond over het water waart; zij zijn er stil bij geworden en dromerig; die vrede is als het ware in ieder van hen neergezegen -- |
Werk van Permeke. ' Vrouw met emmers ' Gewassen tekening, rond 1926. -- Hoe Permeke zijn werken schept?? Het is een eigen manier om vlug en ruw een gewaarwording te vertalen die in hem werd teweeggebracht.-- |
Werk van Permeke. ' Naakt ' Houtskooltekening 1910. -- Zie hoe in deze vrouw, tergelijkertijd forsig en rank , sterk als een paard en lenig als een tijger, de natuur in al haar schittering straalt, zwaar van het sap en opgespannen van weelde en rijkdom. Men voelt dat de kunstenaar gedurende het werk in onmiddelijk kontakt heeft geleefd met de innerlijke trilling, met de blinde durf en de kracht van het leven.-- |
Werk van Permeke. " De waterdraagster " 1926. Gawessentekening op papier 50x21. --Nooit maaklt hij zijn helden belachelijk met klatergoud, en hij plaatst hen geen kronen op het hoofd. Door zijn kunst alleen verleent hij hen burgerrecht-- |
Werk van Gustaaf De Smet. Typische momenten van de schilder Gustaaf De Smet. " De visser "--- " De karabijnschutter " ---" Vogelpik " -- Alles blijft onbeweeglijk stil om het aanbiddelijk ogenblik te kunnen weerkaatsen waarop het penseel ven de schilder alles tot stilstand heeft willen brengen.-- |
Werk van Gustaaf De Smet. " Rust in de duinen " Houtskooltekening, rond 1926. -- Wanneer hij een motief behandeld, gaat hij de duizend bijkomstigheden van de natuur achteloos voorbij en stapt regelrecht naar het vereenvoudigd beeld dat in hem is ontstaan als gevolg van zijn kontakt met de natuur.-- |
Werk van Gustaaf De Smet. " Wachten " Potloon rond 1935. -- In drie lijnen een houding, een zieletoestand.-- |
Werk van Gustaaf De Smet. " Rustende mensen " rond 1930. Oostindische inkt . -- Die zo dicht bij het volk staat en het spel der naïviteit speelt-- |
Werk van Gustaaf De Smet. " De huisvrouw. " Oostindische inkt, rond 1930. -- Hij spreekt de taal der tekens.-- |
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Ilustratie voor REINAERT DE VOS. |
Werk van Gustaaf De Smet. " Mijn Dorp " |
Werk van George Minne. Kristus met de kelk. Houtskool, 1921. -- Bezie hem; Hij stort niet ineen; Hij gaat ter plaatse over in ontbinding, Hij verstijft Hij valt uiteen. -- |
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Gustaaf Van De Woestijne voor het raam, zelfportret 1920. -- Tussen kunst en leven is hij geen krachtige en zelfbewuste tussenpersoon, maar steeds schuchter en vol vrees -- |
Werk van Paul Haesaerts in 1930. -- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken -- |
Werk van Jozef Cantré. (1932). Houtsnede van Jozef Cantré als illustratie bij Karel Van De Woestijnes 'DE BOER DIE STERFT'. -- Ik maak al mijn pak " |
Werk van Albert Servaes. ' ECCE HOMO ' 1919. Houtskool op papier 76x57. -- Dan puilen de ogen uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij, en de verader krijgt schrik.-- |
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919. Olie op doek 58x74. -- Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.-- |
Werk van Albert Servaes. Houtskool op papier 94x80.1920. " Boer " -- De vorm wordt nooi bepaald door een precieze, overdachte en zelfzekere trek ; een menigte van lijnen benadert de vorm en suggereert hem door het drama te onsluiten.-- |
Werk van Permeke. ' De twee gezusters ' Houtskool 180x116. -- Er straalt een levenskracht uit de majestatisch en stevig gebouwde lichamen die hij met meesterlijke hand tekent in het volle bewustzijn van zijn mogelijkheden.-- |
Werk van Permeke. ' Vrouw met korf ' 1921. Houtskool op papier 160x100. -- Dit is de belangrijke periode van de jaren 1919-- 1925 waarin de meeste van zijn werken ontstaan.-- |
Werk vanPermeke. ' Boerin '1929- Olie op doek 90x180. -- Ver van de eigen impulsen te beteugelen en de scheppende geest een bezwerend halt toe te roepen in zijn dolle verbeeldings-ren.-- |
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Vreemde personages ' Oostindische inkt rond 1935.. -- Hij wil nog verder doordringen in de uitbeelding van het ongewone, en komt dicht bij het surrealisme.-- |
Werk van Frits Van Den Berghe. ' TRIO ' Oostindische inkt rond 1935. -- Heeft de schilder een voorgevoel gehad dat de steen-,water- en levensfeer elkaar doordringen? -- |
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Het gelaat ' Oostindische inkt rond 1923.; schets voor doek. -- De mens is één en al angst, ingewanden, nachtmerrie , en droom: ledepop. -- |
Werk van Jules De Sutter. ' Zelfportret ' Olie 120x80. Fragment 1926. -- De opbouw van zijn doeken zijn slordig en verwaarloosd; thans wordt hij streng en bewust.-- |
Werk van Frits an Den Berghe. " DE DONKERE WOLK " |
Werk van Permeke. ' De landloper ' Houtskool, 1921. -- Als een medium , een ziener of een tovenaar, Draagt Permeke een zekere magische kracht in zich ; het is een zeldzamen en oneindig kostbare gave; want daardoor wordt de plastische expressie tot haar uiterste punt van uitwerking gevoerd. -- |
Werk van Permeke. ' De drinkende arenleesster ' Houtskool rond 1925. -- Zie welke autentieke en grandioze zwier de kunstenaar heeft gegeven aan het voorvaderlijk gebaar van de drinkende arenleesstrer.-- |
Archief per jaar | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||