Wat valt er te bezien op dit blog? Midden kolom. Oude foto's van schilders of familieleden. Oude foto's van Gustaaf Van De Woestijne. Oude foto's van Karel Van De Woestijne. Tekeningen van FRITS VAN DEN BERGHE. Cenakels van symbolisten. Tekeningen van Gustaaf De Smet foto Foto's van grootmeesters uit die tijd. Schilderijen die uitvergroot kunnen.
Rechter kolom. Tekeningen,potlood,houtskool. Tekeningen potlood van, en door kunstenaars. Diverse tekeningen van diverse kunstenaars
Linker kolom. Beeldhouwwerken. Houtskoolwerken Foto's van kunstenaars. Het land van Latem.(reeks foto's)
George Minne. " Tweemaal Moederschap" Graniet; tussen 1925-1930.
George Minne. " Moeder en kind " Brons ; 1925.
George Minne. " Vredes verlangen." Franse steen; hoogte 1,30m
George Minne. "Vrouw in bad " Gips 1931.
George Minne. "St. Jan De Doper "1895. Origineel gips hoogte 71 cm
George Minne. " Het Gebed "1894. Origineel Gips hoogte 47cm
George Minne. " Drie geknielde knapen "1897.
George Minne. " De fontijn met de geknielde knapen "1998. Exemplaar in gips.
George Minne. Bronzen beeldjes gemaakt tussen1900-1925.
George Minne. " Geknielde knaap " 1898. Gepatineerde gips 82 cm.
George Minne. " De Reliekdrager " 1897. Wit marmer hoogte 67 cm.
Carl De Cock. Borstbeel van Karel Van De Woestijne.
Henri Puvrez 1943. Borstbeeld van Henri Permeke.
Permeke. In het beeldhouwersatelier van Permeke "Marilou "een beeld in uitvoering.
Permeke. " Vrouwenhoofd " beeld in gips rond 1939.
Permeke. " Naakte Vrouw " rond 1938. Gips.
Permeke. In zijn beeldhouwersatelier werkt Permeke aan een " Vrouw en figuur "; later zal hij dit beeld vernielen.
Permeke. " Zelf portret" in hout, hoogte 80 cm. rond 1936.
George Minne. Het graf van George Minne en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Latem. Het grafmonument "VREDESVERLANGEN " en " KRISTUS" die op de grafsteen liggen, werden door George Minne gebeiteld.
Permeke. Beeldhouwwerk van Permeke op het graf van Gustaaf De Smet.
Permeke. Het graf van Gustaaf De Smet op het kerkhof rond de kerk van Deurle. Op de grafsteen een beeldhouwwerk van Constant Permeke.
George Minne. Het graf van Permeke. en zijn echtgenote op het kerkhof rond de kerk van Jabbeke. op het graf een beeldhouwwerk van George Minne.
Het dodenmasker van PERMEKE.
Enkele houtskooltekeningen van ALBERT SERVAES.
HIERONDER VIJF STATIE'S UIT DE KRUISWEG. Houtskooltekeningen rong 1919.
KRISTUS AAN HET KRUIS. Twaalfde statie van de KRUISWEG., houtskooltekening dooe SERVAES in1919. - Zijn religieuze werken werken zijn niets anders dan heiligschennis.- WAAROM ? Hij heeft KRISTUS weerzinwekkend gemaakt.- Hij maakte van hem een arm gefolterd man; zoiets ontroert meer dan een Adonis.- Zijn Kruisweg is afgrijselijk.- ZO MOET EEN KRUISWEG ZIJN . OF BESCHOUWT GIJ DE KRUISWEG ALS EEN KLUCHT? ( Jules Destrée )
Oude foto's van kunstenaars.
Valerius De Saedeleer. In 1913, 46 jaar, - Tijdens het gesprek speelde zijn dikke vingers met zijn stijfharig sikje, gleden over zijn breed gelaat, en gingen krachtig ploegen door zijn weelderig haar.-
Valerius De Saedeleer. In 1913 te Tiegen voor zijn demonteerbaar atelier - Zodanig was hij stralend, rond, dik, joviaal, toch fijn en van nature voornaam -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn familie voor zijn atelier, Latem 1907-- Hij leeft nauw verbonden met de natuur en woont in een bijna leeg huis -
Valerius De Saedeleer. Valerius met zijn vrouw, in 1923, voor hun huis te Etikhove-- Hij heeft graag dat zijn vrouw, die even korpulent is als hijzelf, een oppassende en opgeruimde moeder, een eenvoudig mens, dicht bij hem komt zitten en uren aan een stuk haar hand op de zijne laat rusten.
Valerius De Saedeleer. Valerius rond 1925 in gezelschap van zijn kleinkinderen, Mevrouw Permeke en zijn eigen vrouw op uitstap in het kasteel van Beloeil -- Men had de indruk een aardmanneke te zien dar was weggelopen uit een sprookje van Andersen en dat een reus was geworden, of de Noordse reïnkarnatie van Sokrates, een Bakchos of een Sileen. --
Valerius De Saedeleer. Tekeningen van Paul Haesaerts in 1930.-- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Valerius De Saedeleer. In 1929 was er een retrospektieve tentoonstelling van het werk van Valerius in de Galerie van het Gulden Vlies te Brussel. prinses Astrid vereerde de tentoonstelling met haar bezoek ; de schilder zelf was haar gids.-- Wie hem benaderd, wordt onmiddelijk gewonnen. In zijn omgang laat hij zich leiden door een ingeboren minzaamheid, door een niet aangeleerde wellevendheid die echter oprecht is en als het ware bij ieder nieuw kontakt opnieuw uitgevonden. --
Emiel Claus. omsteeks 1895. -- Hij was groot, mager en zenuwachtig; hij had iets guitigs in zijn blik; niemand kon zo goed als hij sappige verhaaltjes uit de streek vertellen.--
Albijn Van Den Abeele. In 1910. --Hij is instaat om de kunstenaars onmiddelijk onderdak te bezorgen; indien ze een atelier wensen, improvizeerd hij er een.--
Albijn Van Den Abeele.1905. 'Volop aan het werk ' -- Zijn manier van schilderen? korte penseelstreekjes, voortdurend op zijn hoede, oneindig veel skrupules.--
Maurits Niekerk.1903. Letterkundige en schilder. -- Terughoudend en iewat zwaar op de hand; door iedereen geacht; hij geniet aller sympatie.--
Albijn Van Den Abeele. Samen met .. Albijn en Musicus Paul d'Acosta in 1893 na een openluchtconsert door de plaatselijke fanfare. -- Zij zoeken kontakt met het ongekompliceerde dorpsleven dat zij beschouwen als een stimulans tot scheppen --
Het land van Latem. Panorama van Gent; Talrijke kunstenaars zijn afkomstig uit de stad van VAN LERGERGHE, MAETERLINCK, en HELLENS; de meesten hebben er gestudeerd, sommigen waren er professor aan de Akademie of aan de Universiteit. -- De kunstenaars werden wellicht niet zozeer door Latem aangetrokken om wille van de bekoorlijkheid en het aanhalig karakter die een dorp eigen kunnen zijn ; zij werden veeleer weggedreven uit een sociaal milieu dat hun vijandig gezind was. ---
Het land van Latem. Ligging van Latem in Vlaanderen. --- Een typisch dorp. Het symbool van de streek. Een provincie van de streek.---
Het land van Latem 3. Leie en kerktoren van Latem ( foto 1910.) --- Een plaats die voortaan in de geschiedenis van de beschaving even beroemd zal zijn als Barbizon of Pont- Haven, een stip op de aarde waarin een uitzonderlijke intensiteit van menselijk leven werd samengebald en waar de geest is vaardig geworden.---
Het land van Latem 4. Een Leietocht ter hoogte van Deurle --- Het langzaam glijden van het water wordt nog vertraagd doordat de stroom menigvuldig kronkelt en wentelt, op delijke hoogte liggend met het vlakke land dat vruchtbaar en vredig zijn beide oevers raakt.---
Het land van Latem 5. Overzicht van de Leie aan het Duivelshof te Latem, met een blik op de beemden ( foto rond 1905.) --- Wie kent niet die schone vlakten, die malse weiden vol grazende koeien, en die grijze wilgenbomen ?---
Het land van Latem 6. De hoofdstraat van Deurle ( foto Claerhout ) --- Wie spoed maakt, is er voorbij zonder het te weten. Maar wie er enkele tijd blijft talmen, wordt er gewoonlijk door aangegrepen.---
Het land van Latem 7. Het werkhok op de Molenheuvel te Deurle, waar Cyriel Buysse de meeste van zijn werken schreef. --- Het is onmogelijk dat iemand die met hart en ziel in deze streek heeft geleefd, ze ooit zou kunnen vergeten en er niet met een diepe ontroering aan terug zou denken. ( Naar Karel Van De Woestijne )---
Het land van Latem 8. Luchtfoto van Deurle ( 1920. ) --- Wanneer wij praten over Latem, ligt het in onze bedoeling een centrum en een symbool op te roepen, het centrum en een symbool van een ganse streek die stil is en gastvrij, en die, benevens Latem, ook Deurle, Afsnee en Astene omvat, en zich uitstrekt tot Deinze, Drongen en Sint- Denijs- Westrem.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 9. De kerk van Latem toegewijd aan de heilige Martinus. ---Sedert 1905 prijkt op een altaar een doek " St. Dominikus ontvangt de rozenkrans uit de handen van O- L- V " dat werd geschilderd en geschonken door G. Van De Woestijne - Geen roemrijk verleden, geen historische monumenten.---
Het land van Latem 10. De molen van Latem. --- Dit gezegend oord verschilt op het eerste gezicht in niets van honderd andere dorpen, veilig weggedoken tussen de Brabantse heuvels en de Noordzee.---
Vlaamse_schilders
Wat te doen om mijn gans blog te overlopen!!!!!!!!!
Telkens aan het einde van de reeks berichten ( midden kolom ) staan drie groene pijltjes, klik op het pijltje dat naar links verwijst, en het blog verloopt verder.Deze bewerking telkens herhalen, tot het einde.
paulsaxtenor
09-11-2007
Ten tijde van " SELECTION."
Ten tijde van " Selection " Vergadering in Malpertuus, het buitenverblijf van PAUL GUSTAAF VAN HECKE te Afsnee rond 1922. Van Links naar Rechts ; EDGARD TIJDGAT, LUC HAESAERTS, HIPPPOLYTE DAEYE, PAUL HAESAERTS , FRITS VAN DEN BERGHE, PAUL- GUSTAAF VAN HECKE, MARK CHAGALL; op het achterplan; HUBERT MALFAIT, GUSTAAF DE SMET, JULES ELSLANDER, GEORGES MARLIER, JULES DE SUTTER, FRANCOIS DE RIDDER, ANDRE DE RIDDER, SAM MEYER, FLORIS JESPERS. -- De nieuwe kunst verwerpt de goed geproportioneerde schoonheid, de kanon van de klassieke verhoudingenen de realistische weergave.-- Klik op de foto voor vergoting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " Selection ". In de haven van Oostende na een trip naar Nederland. Van Links naar Rechts. GUSTAAF DE SMET, FRITS VAN DEN BERGHE, Norine en PAUL-GUSTAAF VAN HECKE, neergehurkt EDWARD L-T MESENS, Rond 1922. -- Tien jaren van een onverzoenbaar anti- akedrmisme en van een onverbiddelijk strenge veroordeling van officiële instanties, tien jaren die uiteindelijk de atmosfeer in de Belgische kunstwereld grondig wijzigen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection". Te Drongen, naar aanleiding van een uitstapje naar het Heilig Huizeken aan boord van de kleine motorboot ' Kazan ' van Gustaaf De Smet. Van Links naar Rechts ; ROBERT DE SMET, " baron MOLET, FRITS VAN DEN BERGHE, EDWARD L-T MESENS,, PAUL GUSTAAF VAN HECKE, NORINE, ANDRE DE RIDDER, en GUSTAAF DE SMET rond 1922. -- Iedere vorm van vernieuwende kunst, van het abstrakte tot aan het surrealisme, wordt door "SELECTION" verdedigd, maar het expressionisme blijft soeverein.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection " In een bootje op de Leie in 1925. Op het voorplan Paul- Gustaaf Van Hecke en André De Ridder, de twee direkteurs van het tijdschrift " Sélection ". Aan het roer Gustaaf De Smet. -- Alhoewel de plaatsen waar men aan voorbij glijdt, steeds van hun aantrekkelijkheid verliezen heeft een wandeling over het trage water van de Leie iets van een tocht doorheen een sprookjeswereld -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Ten tijde van " selection." Te Afsnee rond 1923. Van Links naar Rechts. Frits Van Den Berghe-- Paul- Gustaaf Van Hecke-- Gustaaf De Smet-- André De Ridder. -- Zij bezitten de sterke wil om te werken, om rijp werk voort te brengen, om de strijd aan te binden waardoor zij hun nieuwe inzichten en hun buitengewone stijl willen opdringen en verdedigen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Om geboorte en leven te kunnen begrijpen van een nieuwe stroming in de kunst die haar naam ontleend heeft aan een winkel en aan een tijdschrift, moeten wij een eind terug in de geschiedenis. De oorlog 1914- 1918 is voorbij. Men verwacht wereldschokkende dingen. Een overal voelbare nood aan vernieuwing wakkert de geesten aan en vind ook weerklank in de kunst. In België en Frankrijk en in geheel Europa schudt de schilderkunst een zekere loomheid van zich af en houdt zich bereid tot de meest gewaagde experimenten. Het publiek is rijp om toe te geven, want de kritiek heeft het voor en het tegen gewikt en gewogen; de kunsthandelaars kijken waakzaam toe. Op dat ogenblik verkeren de schilders van de tweede Latemse groep in de meest gunstige voorwaarden om overvloedig te produceren. De probeersels uit hun jeugdjaren liggen achter de rug. Hun vingers tintelen om rijp werk voort te brengen. Terwijl aanmoediging van buiten af een gans oorspronkelijke kunst van hen vraagt, heeft in hun binnenste een splinternieuw ideaal gestalte gekregen dat brandt om zich te kunnen vestigen. Toen zij het onderling kontakt hadden verloren, vonden zij mekaar onverwacht terug; maar zij waren verrijkt met opvattingen en inzichten die sterk op elkaar geleken en die gloednieuw waren. Allen bezaten de sterke wil om te werken, om gedragen werk te leveren, om de strijd aan te binden waardoor zij hun nieuwe visie en hun buitengewone stijl wilden opdringen en verdedigen. PERMEKE komt met een indrukwekkende reeks doeken uit Engeland; GUSTAAF DE SMET heeft het overgrote deel van zijn werken achtergelaten in Nederland, maar hij gaat met overtuiging voort op de ingeslagen weg; VAN DEN BERGHE heeft een tijd van bezinning doorgemaakt en zijn kunst een algehele ommekeer doen ondergaan; hij weet wat hij wil en hoe hij in het vervolg zijn werk zal aanpakken; SERVAES is trouw gebleven aan zijn vroegere stijl; in ieder geval zijn de anderen, dank zij hun nieuwe gerichtheid dichter bij hem komen staan. Vroeger reeds had hun aller vriend , de letterkundige PAUL- GUSTAAF VAN HECKE, hen ontmoet in Gent en daarna in Latem; ook nu is hij in Latem aanwezig om verzameling te blazen voor al deze oorspronkelijke strekkingen en om zich op te werpen als de leider van de omstuimige nieuwe groep.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Permeke met twee zijner kinderen op het einde van de oorlog 1914- 1918. -- Het scheelde niet veel of men moest hem zijn beide benen amputeren.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballinschap. Jozef Cantré met zijn vrouw, Gustaaf De Smet en Frits Van Den Berghe in Gooiland gedurende de eerste wereldoorlog. Op de deur van het atelier is een blauwvoet geschilderd, symbool van de " Ijzeren koppinheid " van Vlaanderen. -- Met zijn enkele bosrijke dorpen in Gooiland voor Nederland ongeveer wat de streek van de Leie is voor Vlaanderen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Gustaaf De Smet in zijn atelier aan de Keizersgracht nummer 687 te Amsterdam, tijdens de oorlog 1914- 1918. -- Maar het blijde en volkomen rustig impressionisme kan hem niet meer voldoen; hij zoekt andere uitdrukkingsmiddelen.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Permeke en zijn familie te Sidford ( Engeland ) in 1917. -- Hij verblijft verschillende malen in het hospitaal; daarna vind hij gelukkiglijk zijn familie terug. Samen gaan ze eerst naar Chardstock in Devonshire wonen, later in Sidmouth en te Sidford.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. George Minne met zijn vrouw en hun vriend De Saedeleer in december 1914 te Alberystwyth. --De Engelse minister, Loyd George, een man uit Wales, houdt tergelijkertijd veel van kunst en van zijn geboortestreek; omdat de oorlog waarschijnlijk lang zal duren droomt hij ervan om voordeel te halen uit de situatie; hij wil van Wales een centrum maken van kunst, en in de mate van het mogelijke, van dekoratieve kunst.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Bijeenkomst van de vijf kinderen van VALERIUS DE SAEDELEER en de vier kinderen van GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE, onmiddelijk na de oorlog 1914-- 1918. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse schilders in ballingschap. VALERIUS DE SAEDELEER met drie zijner dochters voor één van de huizen waarin hij gedurende de oorlog woonde in het land van Wales. -- MINNE zal wonen in Llanidloes, DE SAEDELEER te Reyd-y-Gwin, de VAN DE WOESTIJNES eerst in Llandinam en vervolgens ook te Llanidloes, waar zij ook geburen zullen zijn van MINNE.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Houtskooltekening van George Minne. Tekening van George op de muur van zijn huis in het land van Wales, rond 1916. -- Het enigste dat hij kan produceren zijn tekeningen die wel meditaties lijken. Hij maakte er enkele direkt op de muur op de witgekalkte muren van zijn werkkamer; Later zullen de juffrouwen Devies ze devoot met glas bedekken om ze te beschermen. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. George Minne en zijn vrouw. in December 1914 te Alberystwyth, bij Constitution- Hill. -- Minne kan maar niet wennen aan de grote ommekeer die zijn bestaan heeft geteisterd. In het begin doet hij zijn best om een goede kameraad te zijn voor iedereen; maar weldra wordt hij zwijgzaam en ontoegankelijk tot hij zichzelf uiteindelijk opsluit in zijn kamer.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Latemse kunstenaars in ballingschap. Gustaaf Van De Woestijne. - Mijn dochtertje als vluchtelinge in het land van Wales.1915. ' Van de drie vrienden in ballingschap toont Gustaaf Van De Woestijne zich het meest actief. In onfrissen kleuren en mistige tinten- wordt hij beinvloed door de Engelse foch ? schildert hij alleen merkwaardige doeken waarin hij zijn ballingschap gerstalte geeft." Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Het huis van George Minne te Latem. -- Hij houd van soberheid en van gebrek aan komfort, zegt men. Met afkeer spreekt hij over de goedverzorgde woningen van Latem ; " Wat zijn die tuinen vol bloemen toch lelijk " zegt hij. Klik op de foto voor vergroting, klik den nog eens op de vergroting.
De vrouw van George Minne. Mevrouw Minne tussen de beeldhouwwerken van haar man. -- Wanneer men bij hem aan huis kwam, had men de indruk in een klooster te zijn toegelaten ; er was een mengeling van intogenheid en een zekere geveinsdheid , eigen aan sommige kloosters.-- -- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto's van George Minne. George Minne en zijn vrouw en een van hun klein- dochters, geboren Gevaert, in de woonkamer van hun huis.1921. -- Met zijn witte en onaangeklede vertrekken, de bijna totale afwezigheid van meubels en kille plavuizen, had zijn huis iets van een klooster.-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Oude foto's van George Minne. George Minnen en zijn vrouw rond 1910. -- Hij praatte altijd met stille stem alsof hij in een kerk was of in een dodenhuis. De mensen in zijn omgeving namen dezelfde gewoonte aan-- Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Constant Permeke. " De maaltijd" houtkoolstekening--1930.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op hout 1908
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Centrale delen van houtskooltekeningen uit 1917- 1921--1928.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskooltekening op doek 1929.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind " Houtskool 1919.
GEORGE MINNE. "Moeder en kind" houtskool 1929.
GEORGE MINNE. "De Kristus van de Eucharistie " Houtskool op hout 100x60.
GEORGE MINNE. "O.L.Vrouw van de boodschap 1919." Houtskool op papier 97x70.
GEORGE MINNE. "Naakte moeder en kind "1928. Houtskool op papier 34x21.
GEORGE MINNE. "Pieta 1 (fragment) 1930. Houtskool er eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " pieta 2" 1929. Houtskool op eternit 117x179.
GEORGE MINNE. " De eucharistische Kristus 1921" Houtskool op papier 35x25.
George Minne. "Moeder en kind " Houtskool op papier45x35.
Constant Permeke. " Moeder en Kind " Houtskool 1921.
Constant Permeke. " Karel " houtskool op hout.1921.
Constant Permeke. " Vrouw die het brood snijdt " Houtskool 150x90 1921.
Getekende portretten van beroemde schilders.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Jules De Praetere in 1897.
KAREL VAN DE WOESTIJNE. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne. (porlood) 1910.
VALERIUS DE SAEDELEER. Getekend door Gustaaf Van De Woestijne 1915.
GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE. Houtskool op doek, door Leon De Smet. 1916.
EMIEL CLAUS. naar een ets die in 1923 gemaakt werd door een leertlinge en vriendin JENNY MONTIGNY- In België is Claus de hogepriester van de sekte der lumunisten.
PORTRET VAN CONSTANT PERMEKE. houtskool tekening door ALBERT SEVAES in 1910.Eer hij in Latem aankwam, was hij als een bliksemschicht even verschenen in de Akedemie van Brugge en van Gent; te Gent ontmoet hij diegenen zijn onafscheidelijke vrienden zullen worden: FRITS VAN DEN BERGHE - GUSTAAF EN LEON DE SMET.
PAUL GUSTAVE VAN HECKE. houtskooltekening door LEON DE SMET in 1911. Voor een korte wijl en bijna op hetzelfde ogenblik was hij leerling wever, bediende, politiek leider, toneelschrijver, regiseur, akteur, journalist.
Albijn Van Den Abeele. Getekend door EMIELCLAUS.
Diverse werken van diverse meesters.
Werk van Xavier DE COCK. Albijn Van Den Abeele, 25 jaar oud. ---- De geest dezer streek, de goede geest zonder slinke slimheid maar met wijs en oerlandig verstand, op deze grond geboren en één, fijn één met deze grond. -- ( Karel Van De Woestijne )
Werk van George Minne. ' Moeder en kind ' Houtskool, 1919. -- Wanneer haar voorgevoelens tegen wil en dank te machtig worden, wordt haar blik doordringend ; zij peilt de toekomst zonder zichzelf nochtans wat voor te liegen. --
Werk van George Minne. ' Moeder en kind 2. ' Houtskool, 1920 ' Ik draag U aan mijn hart, al ben ik jaren zwaar ' ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw George Minne. ' Latem 1900. Sommige van zijn doeken vloeien over van genegenheid . ( Karel Van De Woestijne. )
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. " Portret van Elisabet De Saedeleer als kind. " Latem 1904. ' Een vol gelaat, een krachtige kleine mond, grote heldere ogen; klaarblijkelijk was de kunstenaar bij het eerste ogenblik verwonderd, zelfs verrukt '
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. ' Portret van Mevrouw Karel Van De Woestijne '(Marie Van Hende) door haar schoonbroer Gustaaf Van De Woestijne. " De kracht van Gustaaf Van De Woestijne als portretschilder vloeit uit een diep doorvoeld persoonlijk kontakt met zijn model '
Werk van Albert Servaes. ' Monnik uit de abdij van Orval', 1928. Houtskooltekening. ' Wanneer hij te gast is in één of ander klooster, geeft hij volgens de gebruikelijke ceremonieën de vredekus aan de monniken, ontzegt zichzelf de dingen die zij zich moeten ontzeggen, volgt hun kerkelijke diensten en zingt samen met hen de vespers en de metten.'
Werk van Albert Servars. ' Ecce Homo ' 1919. Houtskool op papier 76x57. 'Dan puilen de oger uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij en de verader krijgt schrik.'
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919- Olie op doek 58x74. ' Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.'
Werk van Albert Servaes. Albert toont één van zijn laatste werken in zijn atelier te Luzerne 1961. ' Hij draagt een grote bril, golvende baard en snor, dikke wenkbrauwen, en verstreuvelde haren verbergen een rood gelaat dat in de loop van het gesprek beurtelings bleek wordt of purper; de kleine blauwe ogen knipperen voortdurend alsof hij onrustig ware.
Werk van Permeke. ' Emma ' gewassen tekening75x55. ' Wanneer de natuurlijke ontroering hem in zijn beste dagen alle opzettelijkheid en snoeverij doet vergeten, is zijn werk het werk van een begenadigd tekenaar '
Werk van Permeke. ' Boerin in Zondagse kleren ' Penseeltekening, fragment, 1923. ' Hij is een durvend tekenaar, en hij blijft meester van zijn werk '
Werk van Permeke. ' Boer met sikkel ' of ' Na het werk ' Houtskooltekening, 1928. -- Maar die kalmte is heviger dan tumult, die onbeweeglijkheid is vuriger dan opwinding, en die stilte snijdt meer door merg en been dan al het lawaai van de hele wereld te samen --
Werk van Permeke. ' Vissersvrouw ' Gewassen tekening 148x98, 1921. -- Een reeks tekeningen op meer dan natuurgroote, tergelijkertijd onstuimig , gevoelvol en majesteues; het zijn stuk voor stuk stevige werken, verrassend mooi en totaal oorspronkelijk.
Werk van Permeke. ' Vrouw met hoed ' Gewassen tekening 180x90. 1926. -- Men zou in hem een schilder van verschijningen kunnen zien ; een bruuske en vluchtige ontmoeting, een vlug vervloeiend schouwspel wordt even bruusk een tekening of schilderij.--
Werk van Permeke. ' De veerman ' Houtskooltekening rond 1923. -- Zij zijn onder de bedwelming gekomen van de diepe vrede die bij valavond over het water waart; zij zijn er stil bij geworden en dromerig; die vrede is als het ware in ieder van hen neergezegen --
Werk van Permeke. ' Vrouw met emmers ' Gewassen tekening, rond 1926. -- Hoe Permeke zijn werken schept?? Het is een eigen manier om vlug en ruw een gewaarwording te vertalen die in hem werd teweeggebracht.--
Werk van Permeke. ' Naakt ' Houtskooltekening 1910. -- Zie hoe in deze vrouw, tergelijkertijd forsig en rank , sterk als een paard en lenig als een tijger, de natuur in al haar schittering straalt, zwaar van het sap en opgespannen van weelde en rijkdom. Men voelt dat de kunstenaar gedurende het werk in onmiddelijk kontakt heeft geleefd met de innerlijke trilling, met de blinde durf en de kracht van het leven.--
Werk van Permeke. " De waterdraagster " 1926. Gawessentekening op papier 50x21. --Nooit maaklt hij zijn helden belachelijk met klatergoud, en hij plaatst hen geen kronen op het hoofd. Door zijn kunst alleen verleent hij hen burgerrecht--
Werk van Gustaaf De Smet. Typische momenten van de schilder Gustaaf De Smet. " De visser "--- " De karabijnschutter " ---" Vogelpik " -- Alles blijft onbeweeglijk stil om het aanbiddelijk ogenblik te kunnen weerkaatsen waarop het penseel ven de schilder alles tot stilstand heeft willen brengen.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rust in de duinen " Houtskooltekening, rond 1926. -- Wanneer hij een motief behandeld, gaat hij de duizend bijkomstigheden van de natuur achteloos voorbij en stapt regelrecht naar het vereenvoudigd beeld dat in hem is ontstaan als gevolg van zijn kontakt met de natuur.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Wachten " Potloon rond 1935. -- In drie lijnen een houding, een zieletoestand.--
Werk van Gustaaf De Smet. " Rustende mensen " rond 1930. Oostindische inkt . -- Die zo dicht bij het volk staat en het spel der naïviteit speelt--
Werk van Gustaaf De Smet. " De huisvrouw. " Oostindische inkt, rond 1930. -- Hij spreekt de taal der tekens.--
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Ilustratie voor REINAERT DE VOS.
Werk van Gustaaf De Smet. " Mijn Dorp "
Werk van George Minne. Kristus met de kelk. Houtskool, 1921. -- Bezie hem; Hij stort niet ineen; Hij gaat ter plaatse over in ontbinding, Hij verstijft Hij valt uiteen. --
Werk van Gustaaf Van De Woestijne. Gustaaf Van De Woestijne voor het raam, zelfportret 1920. -- Tussen kunst en leven is hij geen krachtige en zelfbewuste tussenpersoon, maar steeds schuchter en vol vrees --
Werk van Paul Haesaerts in 1930. -- Valerius De Saedeleer zien leven was een genot dat zijn vrienden onophoudelijk konden smaken --
Werk van Jozef Cantré. (1932). Houtsnede van Jozef Cantré als illustratie bij Karel Van De Woestijnes 'DE BOER DIE STERFT'. -- Ik maak al mijn pak "
Werk van Albert Servaes. ' ECCE HOMO ' 1919. Houtskool op papier 76x57. -- Dan puilen de ogen uit, er komt klaarheid in het bewustzijn, de onverschillige gaat aan het huiveren, de leerling komt naderbij, en de verader krijgt schrik.--
Werk van Albert Servaes. ' Doodsangst ' 1919. Olie op doek 58x74. -- Deze Kristus zou te mager zijn en te uitgemergeld, met te veel wonden overdekt, en overdreven toegetakeld.--
Werk van Albert Servaes. Houtskool op papier 94x80.1920. " Boer " -- De vorm wordt nooi bepaald door een precieze, overdachte en zelfzekere trek ; een menigte van lijnen benadert de vorm en suggereert hem door het drama te onsluiten.--
Werk van Permeke. ' De twee gezusters ' Houtskool 180x116. -- Er straalt een levenskracht uit de majestatisch en stevig gebouwde lichamen die hij met meesterlijke hand tekent in het volle bewustzijn van zijn mogelijkheden.--
Werk van Permeke. ' Vrouw met korf ' 1921. Houtskool op papier 160x100. -- Dit is de belangrijke periode van de jaren 1919-- 1925 waarin de meeste van zijn werken ontstaan.--
Werk vanPermeke. ' Boerin '1929- Olie op doek 90x180. -- Ver van de eigen impulsen te beteugelen en de scheppende geest een bezwerend halt toe te roepen in zijn dolle verbeeldings-ren.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Vreemde personages ' Oostindische inkt rond 1935.. -- Hij wil nog verder doordringen in de uitbeelding van het ongewone, en komt dicht bij het surrealisme.--
Werk van Frits Van Den Berghe. ' TRIO ' Oostindische inkt rond 1935. -- Heeft de schilder een voorgevoel gehad dat de steen-,water- en levensfeer elkaar doordringen? --
Werk van Frits Van Den Berghe. ' Het gelaat ' Oostindische inkt rond 1923.; schets voor doek. -- De mens is één en al angst, ingewanden, nachtmerrie , en droom: ledepop. --
Werk van Jules De Sutter. ' Zelfportret ' Olie 120x80. Fragment 1926. -- De opbouw van zijn doeken zijn slordig en verwaarloosd; thans wordt hij streng en bewust.--
Werk van Frits an Den Berghe. " DE DONKERE WOLK "
Werk van Permeke. ' De landloper ' Houtskool, 1921. -- Als een medium , een ziener of een tovenaar, Draagt Permeke een zekere magische kracht in zich ; het is een zeldzamen en oneindig kostbare gave; want daardoor wordt de plastische expressie tot haar uiterste punt van uitwerking gevoerd. --
Werk van Permeke. ' De drinkende arenleesster ' Houtskool rond 1925. -- Zie welke autentieke en grandioze zwier de kunstenaar heeft gegeven aan het voorvaderlijk gebaar van de drinkende arenleesstrer.--