Gethsemane. 15x11,50 cm. 1936 Afdr. archief Br. Max.
Gekruisigde. 15x11,50 cm. 1936? Afdr. archief Broeder Max.
Drie Kerstsneden. 8x8 1937. Afgedrukt in "Deus Charitas" Est.Januari 1938.
Lucifer. Linosnede- afmetingen onbekend. 1937. Verkleind afgedrukt op het programma van de opvoering van Vondels drama onder de regie van Anton van de Velde te Turnhout in het Sint Victoren instituut, februari 1938.
Afbeelding 1 ( boven) Bandontwerp voor ' De komst van het monster door O.F. Dudley uit het Engels vertaald door Anton van de Velde. Afbeelding 2 (onder ) Bandversiering voor ' De wereld van Soo Moereman door Gerard Walschap.
De vloek. Voorontwerp en afdruk 14x11 cm.
Guido Gezelle. 15,2x12 cm.
Sint Frans in de Kempen. 14x14 cm.
Kerstmis. 14,8x11,4 cm.
Driekoningen. 14,9x11 cm.
Volk ( afb. boven.) 15x11,5 cm. De kunstschilder ( afb. onder.) Bandversiering van de cataloog van het Kerstsalon te Postel, 1937.
" De mastklimmer." Afdruk 14x11. Arch. Broeder Max.
De zanger kwam binnen, en met hem de zon. 14x11. Arch. Broeder Max.
Sint Francicus in onze Nederlandse Letterkunde. 1941. Twee Lino's op werkelijke grootte.
Hieronder vier lino's uit " DE MOEDER EN DE DRIE SOLDATEN " van ERNEST CLAES. De eerste drie behoren tot het eigenlijke verhaal, de vierde is die van één van de toegevoegde verhalen en draagt als titel " VAN EEN SCHAMEL MOEDERTJE." Lino's op werkelijke grootte ( 12,2x8,2 cm. )
Bandontwerp " Brood " door KAREL VERTOMMEN. 9,7x11 cm. 1939. Afdruk archief Broeder Max.
De man tegen de muur.( zie lito hieronder) Een man tegen de muur Een bliksemend comando; VUUR !! Wat bloed dat splijt. Een dralend vallen als een laatst verwijt, En Federico Garcia Lorca. Weet van dood en eeuwigheid bescheid. Ik zal niet zeggen " Hij is gestorven ". Want viel hij neer. De muur waar hij eens stond bleef staan. En hoorbaar zingend is zijn boed er in vergaan... En kinderen komen dromen bij dien muur. En vrouwen, schoon van vlam. En zij fluisteren de wondre woorden na. Van de dode Garcia Die weer herleeft en weer zich wekt. Wanneer een ruig soldaat Voorbij zijn stenen schuimplaats trekt....
Vlaamse_schilders2
Wat te doen om mijn gans blog te overlopen.
Telkens op het einde van elke reeks (midden kolom ) kunt U daar de groene driehoekige pijltjes zien, klik op het pijltje dat naar links verwijst, dan krijgt U telkens het vervolg. Blijf dat doen, tot U bij het begin van mijn blog terecht komt. Ik wens jullie nog veel lees- en kijkplezier.
paul.
01-02-2008
Pinksteren.
Pinksteren. Oliverf op karton. 38x42 cm. 1951. R. Pilinckx-- Hasselt. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
De penning van de weduwe. Olieverf. 50x45 cm. 1952. J. van Houdt- Winters -- Neerpelt. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Wie was Broeder Max. ( vervolg voorwoord ). 1949-- Aankomst in Tessenderlo van Broeder Max 1950-- Rond Pasen wordt voor hem een atelier ingericht. Voormiddag is hij vrij van lesgeven. Zijn platselijke overstre vraagt hem een kruisweg te schilderen voor de kapel van het klooster: zo als die van Boom, maar zonder al dat volk 1951-- Er komen al tetoonstellingen. Beringen en Hasselt in het voorjaar : Sint Truiden eind November toont hij al 44 stuks waaronder een onderwerp van een " Laatste Avond maal "voor de kapel van Hasslt en de kruisweg voor Tessenderlo. Er zijn ook een 4 repressietafarelen, een paar portretten, landschappen en stillevens bij. 1952-- Tentoonstellingen ; Turnhout (44 stuks ) Hilvarenbeek ( Julie ), en Antwerpen ( December ). Deelname aan groepstentoonstellingen te Hasselt, Nijmegen, en Zonhoven. 1953-- Hij krijgt de opdracht een film te maken over de Congregatie van de Broeders van Liefde. Gedurende de grote vancantie schets hij de kruiswegstaties aan in de kapel te Hasselt. 1954-- Met de zomervacantie krijgt hij ontslag van zijn opdracht in het internaat. Hij kan weer aan schilderen denken. " Ik teken ook weer nadat ik het al die jaren liet links liggen. Wat is er veel uit te drukken met een schamele lijn ". 1955-- Over hem verschijnt een monografie van de hand van Drs. Roger Pulinckx ( De Vroente, Kasterlee ). 1960-- Zijn monografie " Tessenderlo vroeger en nu " verschijnt. 1961-- Einde Maart is zijn kruisweg te Zelzate geleverd. 1962-- Privé- tentoonstelling te Hasselt ( April ). Groepstentoonstellingen te Mechelen- aan- de Maas, Duffel, en te Gent. Hartverzwakking; drie weken platte rust, 2 maanden niet activiteit. Hij vraagt om ontslag van lessen (11.05. 1962 ) (zie het vervolg een beetje verder in mijn blog )
Jezus de wijngaardenier. Olieverf op doek. 75x60 cm. 1955. Broeders van Liefde.-- Gent. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Laat de kleinen tot mij komen. Olieverf op papier. 25x33- cm. 1946. Broeders van Liefde -- Gent. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Jezus in het graf gelegd. 14e statie - Kruisweg van Boom. Olieverf op doek gemaroufleerd.. 60x104 cm. 1949. Paters Kapucijnen - Meersel- Dreef. Klik op de afbeelding voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Judaskus (1/6). Olieverf op paneel. 32x34 cm. - 1965. Vooraan in de jaren 60 is de schilder overgegaan tot een pasteuze verfbehandeling - het paletmes doet dan goede diensten - die enkele jaren volgehouden wordt. Hier is het opvallend bij Judas, terwijl Jezus "eerbiederig " is behandeld. In sommige werken is de lijn nog aanwezig om de figuren af te boorden. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
12e Statie (1/7). Kruisweg te Tessenderlo. Olieverf op karton, op paneel gelijmd. 36x47 cm - 1951. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
12e Statie (6/7). Kruisweg te Sint- Maria- Aalter. Olieverf op karton, op paneel gelijmd. 60x50 cm - 1952. Klik op de foto voor vergroting, klik dan nog eens op de vergroting.
Zittend jongetje. Houtskool op karton. 39x30. 1968. R.Pattyn. Ekeren.
Meisje. Houtskool op papier. 30x22,5. 1968. Fl. Kegels- Brasschaat.
Siësta. Houtskool op papier. 18x18. 1969. M. Hendrix Hasselt.
Feestneus. Houtskool op papier. 22x20. 1969. M. Hendrix. Hasselt.
Zorgenmoeder. Schraaptechniek. 45x29. 1969. R. Pattyn. Ekeren.
De eerste pasjes. Houtskool op papier. 26x18. 1971. M. Hendrix. Hasselt.
Boer met hoed. Houtskool op papier. 26x22,5. 1973. Broeders van Liefde Gent.
Nog meer charme van houtskool.
Piëta. Houtskool op papier. 34x39. Broeders van Liefde Turnhout.
Christus met de doornenkroon. Houtskool op papier. 27x30. 1948. Broeder van Liefde. Turnhout.
Jezus spreekt tot de armen. Houtskool op papier. 48x62. 1947. Broeders van Liefde Gent.
Jezus en de Samaritaanse vrouw. Houtskool op papier. 25x36. 1946. Broeders van Liefde. Hasselt.
"Jules" de tuinman. Houtskool op kleurpapier. 40x36. 1945. Broeders van Liefde. Zelzate.
Broeder Columbinus. Houtskool op kleurpapier. 45x43. 1945. Broeders van Liefde. Gent.
Meisje met hoed. Houtskool op papier. 35x30. 1945. R. Pauwels. Deinze.
Knaapje. Houtskool op papier. 25x30. 1945. Broeders van Liefde. Gent.
Charles De Foucauld. Houtskool op papier. 77x60. 1941. R. Pauwels. Deinze.
Sint- Paulus. Houtskool op papier. 41x42. Ca 1930. Broeder van Liefde. Aalter.
Antoon van de Velde. Houtskool op papier. 35x30. 1936. Broeders van Liefde. Gent.
Nu ook even Broeder Max als tekenaar met pen en potlood.
Het laatste avondmaal. Potlood- gewassen tekening. 20x30cm. 1947. F. Proost Turnhout.
Portret. Anton Van de Velde.1936. Met een potlood fijn als een graveernaald is het profiel van de veertigjarige schrijver uitgetekend. Toch is volume gesuggereerd, enigzins versterkt door sobere beschaduwing. Er is een duidelijk verschil tussen de streng afgetekende gelaatstrekken en de zachte haardos. Een gevoelig en levendig portret- kon het nog met minder?
Vlaamse Boerderij. Studie van een gebouw- schets als model voor de leerlingen. Vlug en zonder aarzelen glijdt het zachte potlood over het papier. Een eerste aanduiding van constructie ontstaat en met ongemene vlotheid wordt het onderwerp verder uitgewerkt. Hardere of lichtere druk geeft de gewenste nuance. Kortere en bredere halen met een potlood en de richting daarvan bepalen meer de constructie. Wie Broeder Max aan het werk zag, weet hoe gemakkelijk en vlot het potlood hanteerde.
Twee pentekeningen, illustraties " Pukkie Pech" van Anton Van de Velde (1939 ? ) De tekeningen zijn hier en daar als met een doezelaar bijgewerkt.
" De moeder en de drie soldaten " van Ernest Claes. Vier pentekeningen voor " De moeder en de drie soldaten " van Ernest Claes.. De vierde is weer voor het bijgevoegde verhaal " Van een schamel moedertje "( 12,7x8 cm.)
Zelfportret. Potlood op papier 25x19 cm- 1971.
Piëta- 1966. (fotoarchief) Broeder Max.
Judaskus. (Judas geeft hier de handkus) 1957 (?) Foto-archief Broeder Max.
Judaskus. 2. (gereproduceerd in 'Broeder Maximinus' door R. Pulickx 1955 (?)
Studiekop. Houtskool. 25x21 cm 1945.
Kristus sterft op het kruis. Kruiswegstatie. Olieverf op paneel. 50x40 cm. 1962. Norbertijnerabdij. Postel.
Emmaüs. Olieverf op doek. 70x50 cm. 1966. (Fotoarchief Br.Max)
Profeet. Houtskool. 18x21 cm.-- 1973. H. Jacobs-- Turnhout.
Een eerste ontwerp voor Ilustratie van P Claudels. " Kruisweg " 1936.
Judaskus. Olieverf op karton. 24x24 cm. 1950 (?) Broeders van Liefde-- St Truiden. Niet afgewerkt. Een voorontwerp dat zo aan de kant werd gelegd. De belichting op de rug van Judas is bereikt door het wegkrabben van de verf.
De overspelige vrouw 1. Olieverf op karton. 30x40 cm.-- 1951.
De overspelige vrouw 2. Olieverf op doek. 50x60 cm. 1965. (beide foto's uit het archief van Br. Max) Tweemaal de overspelige vrouw met een tijdsverschil van 15 jaar. Duidelijk te zien hoe de stijl van Br. Max geevolueërd is.
Jezus de kindervriend.
Gaat ook gij in mijn wijngaard. Olieverf op doek. 75x60 cm. 1955.
Kerstmis. 1955. foto's uit het fotoarchief van Br. Max.
Zelfportret van Broeder Max. Olieverf op paneel. 50x40 cm. 1971. G. Brockmans.-- Diest.