Atomium na het vertrek van N-VA '¢( Voor geïnteresseerden )
18/01 18 JANUARI 2010 - De
Atomiumwerkgroep die Justitie moet hervormen, start binnenkort opnieuw op. De
werkzaamheden zijn einde december opgeschort omdat de N-VA
de werkgroep verliet, waardoor er nog maar acht partijen lid zijn. N-VA
stapte op omdat er geen eenheidsrechtbank komt, omdat er geen regeling voor de
splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde komt en
omdat het tuchtstatuut te magistraatvriendelijk blijft. Ondertussen hebben ook
de andere partijen kritieken geformuleerd en zijn de plannen gewijzigd. Een
stand van zaken. (Dit stuk bevat onderaan een update van 19 januari over de
visie van Open Vld).
De Atomiumwerkgroep moest met negen partijen (de meerderheid, de sp.a,
Groen-Ecolo, de N-VA) achter gesloten deuren een hervorming voor Justitie
uittekenen tegen einde 2009. Zo zouden de gerechtelijke arrondissementen groter
worden, er zouden er nog 16 overblijven in plaats van 27. Er zou één rechtbank
per arrondissement komen, waarin alle bestaande rechtbanken (ook vrede- en
politierechters) zouden opgaan. Er zou meer management komen en een efficiënter
tuchtstatuut voor de magistratuur.
Nog voor De Clerck de Atomiumwerkgroep opstartte, had hij zijn plannen al
teruggeschroefd onder druk van de meerderheid: zo mochten de vrede- en
politierechters onafhankelijk blijven, er kwam geen administratieve afdeling
van de rechtbank van eerste aanleg meer en het concrete voorstel voor de
splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde verdween uit de nota.
Dat deze punten uit De Clerck's nota werden gehaald, belette niet dat ze nog
als discussiepunten op de agenda konden worden gezet. En dat gebeurde ook.
Hoever staan we nu?
WAT IS GEREALISEERD?
Volgens justitieminister Stefaan De Clerck zijn de partijen het eens over
drie punten:
* De gerechtelijke arrondissementen moeten groter worden.
* De zetelende magistratuur moet een orgaan krijgen dat haar
vertegenwoordigt.
* Op centraal niveau moet een managementsorgaan worden opgericht voor het
beheer van HRM, gebouwen, informatica, logistieke en materiële middelen.
Over al de rest blijven de meningsverschillen.
WAT STELT DE CLERCK NU VOOR?
De Clerck maakte tegen 21 december 2009 twee nieuwe synthesenota's: één over
de hervorming van het gerecht; één over het tuchtstatuut. Wat verandert er in
vergelijking met de vorige nota's terzake?
A. Hervorming rechtbanken
* Er komt geen eenheidsrechtbank meer. De rechtbank van koophandel, de
arbeidsrechtbank en de rechtbank van eerste aanleg blijven naast elkaar
bestaan.
Nochtans was die fusie - zeker op parketniveau - al opgenomen in het
Octopusplan van 1998. Maar ze werd nooit gerealiseerd. Ook nu was er heel sterk
verzet tegen het samensmelten van de arbeidsrechtbanken met de gewone
rechtbanken. De arbeidsrechters hebben immers geen achterstand. Een opname in
de rechtbanken van eerste aanleg zou alles flexibeler maken en dat zagen ze
niet zitten. Bovendien vreesden de vakbonden voor de afschaffing van de
lekenrechters in die arbeidsrechtbanken. Onderzoek van professor Jean Vanhoutte
(rechtssociologie, Universiteit Antwerpen) wijst immers uit dat die zelf vinden
dat ze er maar als bloempot bij zitten. Vooral de PS zag
die afschaffing niet zitten. Zij was voor een fusie van de arbeidsrechtbank met
de rechtbank van koophandel en eiste in ieder geval dat de arbeidsrechtbank
apart zou blijven. En zo geschiedde.
* De sociale, economische, financiële en milieucriminaliteit wordt
overgeheveld van de parketten naar de arbeidsauditoraten.
* Het kanton Tielt mag toch bij het nieuwe gerechtelijk arrondissement
Brugge-Veurne blijven, het gaat dus niet naar Kortrijk-Ieper, zoals De Clerck
zelf had gewild om "zijn" arrondissement wat groter te maken. Voor de
rest blijft de verdeling van de arrondissementen wat ze was. Maar er blijft
grote onenigheid over een aantal arrondissementen, o.a. over BHV.
De minister heeft deze nieuwe nota overgemaakt voor advies aan de Hoge Raad
voor Justitie.
B. Tuchtstatuut magistraten
Ook over het tuchtstatuut van de magistraten maakte De Clerck een nieuwe
nota. Ook hier waren er slechts een paar kleine wijzigingen:
* Er kwam een verduidelijking over de tuchtstraffen.
Zo wordt de waarschuwing afgeschaft en wordt de berisping de lichtste straf.
Een eerste negatieve evaluatie moet op het vlak van het management worden
aangepakt: de huidige financiële sanctie verdwijnt.
Drie opeenvolgende negatieve evaluaties moeten aanleiding geven tot een
tuchtstraf.
Thans kan de wedde maar twee maanden worden ingehouden bij wijze van
tuchtstraf. Dat maximum wordt opgetrokken.
Er komt een nieuwe sanctie: een andere taak binnen dezelfde rechtbank.
* Over de deelname van externen in het tuchtcollege blijft de discussie
woeden. De Vlaamse oppositie vond het nieuwe tuchtstatuut te
"magistraatvriendelijk".
De meeste Vlaamse partijen wilden bovendien externen in de tuchtrechtbank
opnemen, zoals dat al in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië het geval is en zoals dat al gebeurt in de Nationale
Tuchtraad (die door het voorstel-De Clerck wordt afgeschaft, nvdr).
Maar daar waren de Franstalige partijen tegen. Bovendien zou volgens een
meerderheid van professoren de grondwet moeten worden herzien en het bewuste
artikel was niet eens vatbaar verklaard voor herziening, zodat er twee
legislaturen zouden overgaan eer het nieuwe tuchtstatuut gerealiseerd zou zijn.
Eén advies vond evenwel dat geen grondwetsherziening vereist was.
1. Omdat er geen eenheidsrechtbank komt. Men behoudt de
bestaande structuren. Volgens de N-VA
is De Clerck hierbij "plat op de buik" gegaan voor de PS, die
absoluut de arbeidsrechtbank als aparte eenheid wilde behouden.
2. Omdat de splitsing van het gerechtelijk arrondissement
Brussel-Halle-Vilvoorde uit de Atomiumwerkgroep wordt gehaald en overgeheveld
naar de werkgroep van Jean-Luc Dehaene die een oplossing moet bedenken voor de
splitsing van het bestuurlijke arrondissement BHV.
3. Omdat er geen integraal management komt. De nota's
zwijgen over de permanente evaluatie en de werklastmeting voor magistraten. De
Vlaams-nationalepartij heeft ook vragen bij het Centrale Beheersorgaan bij Justitie,
dat verantwoordelijk is voor HRM, gebouwen, materieel in informatica en dat met
de arrondissementen beheerscontracten moet onderhandelen. Zal dit wel voldoende
onafhankelijk zijn?
4. Omdat het tuchtrecht voor de magistraten onvoldoende
wordt hervormd: de tuchtrechtspraak blijft te veel in handen van magistraten
zelf, er komen geen externen in de tuchtorganen, de Hoge Raad voor de Justitie
krijgt geen inzagerecht in lopende tuchtdossiers en kan zelf rechtstreeks geen
tuchtzaken opstarten.
5. Omdat De Clerck "op alle vlakken volledig heeft
gecapituleerd voor de PS", volgens de N-VA. De partij stelt vast dat Vlaanderen een andere justitie wil, maar Wallonië niet. Ze bepleit nu twee proefprojecten: één in Vlaanderen (waarin de aanvankelijke idee van de
eenheidsrechtbank zou worden doorgevoerd), één in Wallonië (waarbij men zou werken met het ingewikkelde
systeem dat De Clerck nu voorstelt).
ANDERE DISCUSSIES
Ondertussen morrelde het ook in de meerderheid zelf.
* De PS vindt dat de "hervorming te ver van de
burger staat". Het is "een personeelsherschikking, een
hervorming die belangrijk is voor betrokkenen, maar minder voor de
rechtsonderhorige", zo zegde Justitiespecialist Thierry Giet aan Le
Soir. Die rechtsonderhorige zou "nog verder moeten gaan rondreizen om
recht te krijgen, door de grotere arrondissementen".
(De kritiek dat de hervorming vooral belangrijk was voor het personeel,
was bij de politiehervorming nog meer het geval dan bij deze
justitiehervorming. En bovendien: de hervorming neemt de meeste ideeën van Laurette Onkelinx gewoon over. Wat bij de andere
partijen de indruk creëerde dat de PS de
hervorming gewoon niet gunt aan minister De Clerck, nvdr).
* De PS
heeft ook vragen bij het beheer van de rechtbanken. De partij
vindt het goed dat ieder arrondissement een eigen beheersorgaan krijgt (voor de
materiële en logistieke middelen, de gebouwen, de informatica e.d.), maar ze
wil niet dat de Minister van Justitie daardoor zijn politieke
verantwoordelijkheid verliest voor wat in de rechtbanken gebeurt.
Bovendien heeft de partij vragen bij het Centrale Beheersorgaan dat bij de
federale overheidsdienst Justitie in het leven wordt geroepen. "Is dit
orgaan voldoende onafhankelijk? Volgens welke regels gaat het de
beheersovereenkomsten met de gerechtelijke arrondissementen uitwerken?"
* De MR wil absoluut niet weten van een fusie
van Aarlen met Neufchâteau en Marche-en-Famenne en evenmin van Hoei met Eupen
en Verviers omdat de huidige arrondissementen te zeer van elkaar verschillen en
omdat sommige burgers dan te ver moeten rijzen. Eerder sprak de Hoge Raad voor
de Justitie zich al tegen deze fusies uit en bepleitte zij alternatieven.
De PS
vindt terzake dat de vergroting van de arrondissementen in overleg met
de plaatselijke korpsen en met alle betrokkenen moet gebeuren. De
Franstalige socialisten willen "in fasen werken, met duidelijke becijferde
evaluaties over de gevolgen".
(
UPDATE 19 JANUARI 2009:* Open
Vld betuigde op 19 januari haar volle steun aan de plannen van
Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) om het gerecht te
hervormen. Open Vld-voorzitter Alexander De Croo riep de minister op om het
Atomiumoverleg alvast binnen de meerderheidspartijen opnieuw op te starten, nog
voor het advies van de Hoge Raad voor Justitie over zijn nieuwe plannen binnen
is.
Open Vld vindt echter dat er geen verwaterd compromis uit de bus mag
komen. Ze meent bovendien dat de informatisering van het gerecht niet mag
stilliggen zolang niet beslist is over de grootte van de gerechtelijke
arrondissementen, zoals minister De Clerck nog wel bepleit. De liberale partij
is voor eenheidsrechtbanken in grotere gerechtelijke arrondissementen. De
arbeidsrechtbanken moeten in die eenheidsrechtbanken opgaan, maar de
vredegerechten en de politierechtbanken niet. Senatrice Martine Taelman steunde
ook de Raad van Procureurs in zijn pleidooi voor een eenheidsparket (zie:
hieronder).
De nieuwe, grotere gerechtelijke arrondissementen moeten voor Taelman
worden uitgetekend op basis van sociale en economische criteria én op basis van
de hoeveelheid werk die de rechtbanken nu hebben. De provinciegrenzen mogen
daarbij geen taboe zijn, zo zegde ze.
Open Vld wil ook dat over de tucht van de magistraten niet alleen door
rechters zelf wordt geoordeeld, maar ook door externen.
Opmerkelijk was het voorstel om de onderzoeksrechters,
de raadkamers en de Kamers van Inbeschuldigingstelling (KIB) af te schaffen,
althans voorzover deze laatste twee organen verdachten naar de strafrechter
sturen.
Raadkamer en KIB zijn schakels die de procedures nodeloos verlengen.
Het zou beter zijn als alle onderzoeken door het parket worden gedaan, zo
zegde Kamerlid Carina Van Cauter. Momenteel worden de grote onderzoeken naar
moorden en zware financiële criminaliteit, waarbij aanhoudingen en
huiszoekingen nodig zijn, nog door een onderzoeksrechter gedaan. Maar daar wil Open Vld van af. Het parket kan dit volgens haar net
zo goed. "Op voorwaarde dat er een rechter van het onderzoek komt",
vond Van Cauter. Die gaat - naar Italiaans model - na of het parket de
mensenrechten wel respecteert tijdens zijn onderzoek. Maar meer doet hij niet.
Dit idee werd jaren geleden al geopperd door de toenmalige VLD-fractieleider
Hugo Coveliers (nu: VLOTT).
Van Cauter: Na ieder onderzoek kan de procureur zelf de verdachten
dagvaarden voor de strafrechter. Zonder tussenkomst van raadkamer of KIB. Alle
procedurekwesties kunnen dan gewoon in openbare zitting voor de strafrechter
ten gronde worden behandeld. Eén keer en geen vier keer zoals nu. Met dit
voorstel wil Open Vld de strafprocedure drastisch inkorten. De liberale
partij pikt daarmee een idee op dat in de jaren negentig al werd verdedigd door
Chris Van den Wyngaert, toenmalig professor strafrecht en huidig rechter bij
het Internationaal Strafhof in Den Haag. Het idee werd ook bepleit door de
Commissie Georganiseerde Fiscale Fraude. EINDE UPDATE 19
JANUARI 2009.)
* De Raad van Procureurs wil niet dat de sociale,
economische, financiële en milieucriminaliteit naar de arbeidsauditoraten gaat.
"De auditoraten hebben hier niet om gevraagd, ze hebben er niet het nodige
personeel voor en ze hebben zich nog niet met deze dossiers beziggehouden,
terwijl de parketten daarin de jongste jaren veel hebben geïnvesteerd",
zegt Annemie Gepts namens de Raad.
Het voorstel-De Clerck bevordert volgens Raad bovendien de versnippering,
want "het creëert twee parketten per gerechtelijk arrondissement".
Omdat je bij de meeste criminele feiten ook nog misdrijven van gemeen recht
hebt (oplichting, schriftvervalsing, mensen handel ) dreigt tussen parketten en
auditoraten over elk belangrijk dossier een "oorlogje" te ontstaan,
wat de efficiëntie van de afhandeling van de dossiers zeker niet ten goede
komt.
De Raad wil een eenheidsparket per arrondissementen hij
pleit voor één arrondissement per provincie. Er zouden dan nog
elf arrondissementen overblijven en geen 27 meer. (Merkwaardig genoeg gaat
het door de politici zo van conservatisme beschuldigde parket, veel verder in
de hervormingsvoorstellen en in de rationalisatie dan de politici zelf. En dit
niet alleen aan Nederlandstalige, maar ook aan Franstalige kant, nvdr).
HOE GAAT HET NU VERDER?
De Clerck wil de werkzaamheden hervatten, zo gauw hij de bedenkingen van de
Hoge Raad voor Justitie over zijn nieuw plan binnen heeft. Hij heeft bovendien
bij alle partijen hun standpunten opgevraagd met betrekking tot het
tuchtstatuut van de magistraten. Als al deze documenten binnen zijn wil hij
opnieuw starten. De discussies moeten volgens hem gaan over:
* De Hoge Raad voor de Justitie.
* De andere justitiële "satellieten" (justitiehuizen bv.).
* Het gerechtelijk arrondissement Eupen.
* De gevolgen van de hervorming op andere bestuurlijke, politionele en
justitiële overheden en actoren.
* Een inventaris van wetten die door de hervorming moeten veranderen.
* Een inventaris van veranderingen die binnen het huidig wettelijk kader
kunnen.
De Clerck zegt dat hij tegelijkertijd in 2010 drie wetsontwerpen
voorbereidt:
* Een basiswet die de nieuwe architectuur van het gerecht bevat.
* Een wet om een college voor de zetelende magistratuur op te richten, zoals
dat bestaat voor het college van procureurs-generaal.
* Een tuchtwet voor de magistraten.
Deze drie ontwerpen zouden nog voor het einde van deze legislatuur moeten
worden goedgekeurd, aldus de minister.
Of het zover komt, is zeer de vraag. Volgens sommige insiders is het zelfs
de vraag of de Atomiumgroep nog tot enig resultaat zal leiden.
Bron : Gazet Van Antwerpen , dd. 18/01/2010 Auteur John De Wit .
Reacties op bericht (0)
Rondvraag / Poll
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek