11/03/'08 Drie criminologen van de
Erasmusuniversiteit, Masja van Meeteren, Marion van San en Godfried Engbersen
brachten in opdracht van de liberale ministers Marino Keulen (Inburgering) en
Patrick Dewael (Binnenlandse Zaken) de situatie van illegalen in België in
kaart. Het rapport wordt binnenkort besproken in de Kamercommissie Binnenlandse
Zaken. Volgens hun onderzoek hebben illegalen een criminaliteitsgraad die twee
keer zo hoog is als die van legale vreemdelingen. De vorsers stellen ook vast
dat de diefstallen en de geweldscriminaliteit bij illegalen de jongste jaren
sneller stijgen dan bij hun legale collega's. De onderzoekers pleiten voor het
herinvoeren van de gastarbeider, maar die mag slechts in fasen en pas na
regelmatige bijdragen sociale rechten krijgen. Ze willen ook een rem op het
aantal regularisaties zetten.
Marion van San is een Belgische criminologe, die in ons land furore maakte met
haar studie over de criminaliteit van migranten, die zij voor het eerst vanuit
culturele elementen duidde. Haar onderzoek deed veel stof opwaaien, maar
veroorzaakte maar weinig verandering in het beleid. Van San en haar collega's
komen nu met een nieuw onderzoek. Dit keer naar de situatie van illegalen, of
zoals zij het zeggen: "irreguliere migranten". In die term zitten
niet alleen de illegalen, maar ook de mensen die switchen tussen een legaal en
een illegaal statuut, bv. doordat ze met een toeristenvisum naar hier komen,
langer blijven en illegaal worden, weer vertrekken en dan de cyclus opnieuw
starten.
Van San interviewde 120 illegalen: 30 Turken en 30 Bulgaren in Gent; 30
Marokkanen in Antwerpen en 30 Congolezen in Brussel. De illegalen werden
gerecruteerd via sleutelfiguren en op café. Er is geen enkele garantie op
representativiteit en er is ook geen garantie dat wat de illegalen verklaren
ook de waarheid is, zo schrijven de auteurs zelf. Maar ze confronteerden die
verklaringen met data uit de politiestatistieken en beweren daarom dat ze toch
een vrij goed beeld geven.
Wat bleek uit de interviews?
* Waarom komen illegalen naar
België? Doorgaans om economische redenen. Alleen bij de Congolezen is politiek
doorslaggevend. De illegalen maakten geen systematische vergelijking tussen de
landen waar ze naartoe wilden, ze kwamen meestal naar België omdat ze hier al
familie of kennissen hadden. Een vijfde kwam om in een korte periode veel geld
te verdienen en dan weer te vertrekken. De helft (vooral Marokkanen en
Congolezen) wil hier blijven en streeft een wettig verblijf na. Nog een derde
wil liever illegaal in ons land blijven en de helft hiervan denkt als illegaal
een fatsoenlijk bestaan te kunnen opbouwen.
* Hoe komen ze? Het grootste deel steekt illegaal de grens
over. Een tweede belangrijke groep komt met een toeristenvisum en blijft na
afloop van dat visum illegaal hier. Voor acht op de tien was België het
geplande einddoel. Bij twee op de drie van de geïnterviewden is al eerder een
familielid of een vriend naar België gemigreerd. En één op de drie van deze
illegalen ontving van de familie in het herkomstland steun om over te komen,
bv. geld om een mensensmokkelaar te betalen.
* Bijna twee van de drie geïnterviewden had inkomsten uit arbeid. Dat gold
vooral voor de Turken, minder voor Marokkanen en Congolezen. De meeste
informanten werken binnen de eigen etnische gemeenschap. Ze krijgen een lager
loon dan hun legale collega's. Marokkanen en Congolezen hebben een veel lager
maandinkomen dan Turken en Bulgaren. Bij Marokkanen hangt dit samen met het
type werk dat ze verrichten: zonder uitzondering is dat ongeschoolde arbeid. Ze
hebben ook het minste vast werk.
Wat leren de officiële statistieken?
* In 2005 klopten in Vlaanderen
2.871 illegalen aan bij het Algemeen Welzijnswerk voor hulp en toen werden ook
568 illegale cliënten in begeleiding genomen. Ook de opvangstructuren van
Fedasil worden voor meer dan de helft bevolkt met illegalen (meestal
uitgeprocedeerde asielzoekers). De kosten voor dringende medische hulp aan
illegalen swingen de pan uit.
(Uit een recent antwoord van minister van Maatschappelijke Integratie
Christian Dupont (PS) op een vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) bleek
dat de dringende medische hulp voor illegalen in 2005 30,9 miljoen euro kostte
en in 2006 al 38,5 miljoen euro, nvdr).
In sommige gemeenten, zoals Brussel, is men heel laks: illegalen kunnen gewoon
naar een huisarts gaan en die eerste consultatie wordt automatisch door het
OCMW terugbetaald. Het systeem is te zwaar belast en kan het zeker niet lang
meer houden, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen bovendien op de problemen van
hulpverleners, die geen hulp willen bieden aan mensen die misschien altijd illegaal
zullen blijven. Maar de hulpverleners weten door de lange procedures niet meer
waar ze aan toe zijn.
* Van San maakte ook een analyse van de politiestatistieken. Tussen 2001 en
einde 2005 werden 82.838 aanhoudingen voor illegaal verblijf verricht door de
politie en die hadden betrekking op 68.072 personen. Jaarlijks werden gemiddeld
13.000 illegalen aangehouden. Ze komen uit 162 verschillende landen, het zijn
voor 80% mannen in de leeftijdsgroep tussen 25 en 44 jaar. Een groot deel van
de aangehoudenen komt uit ex-Joegoslavië, Marokko, Roemenië, India, Algerije.
Bijna 43.000 illegalen hebben een woonadres in België. Er werden 532
verschillende postcodes geregistreerd, er zijn 589 gemeentes. Hieruit moet
worden besloten dat illegalen overal zitten, tot in de kleinste gemeenten.
Illegalen plegen - volgens de registratie van de politiediensten - twee keer
zoveel criminele feiten als legale vreemdelingen: hun criminaliteitsgraad loopt
op tot 4,8%, tegen slechts 2,1% voor legale vreemdelingen. (Als de onderzoekers
het hier over aanhoudingen hebben, dan bedoelen ze dat de politie mensen
heeft gevat voor deze feiten; ze doelen niet op gerechtelijke aanhoudingen door
een onderzoeksrechter. De criminaliteitsgraad van illegalen is volgens de
onderzoekers: het aantal aangehouden illegalen voor criminele feiten gedeeld
door het totaal aantal aangehouden illegalen. Deze criminaliteitsgraad kan
moeilijk anders berekend worden, omdat men het volledige aantal illegalen
natuurlijk niet kent. Deze berekening kan een vertekening geven. De
criminaliteitsgraad van een legale groep vreemdelingen wordt berekend door het
totaal aantal aanhoudingen voor criminele feiten van de bewuste groep legale
vreemdelingen te delen door het aantal legale vreemdelingen in dat jaar, nvdr.)
In de 82.838 politie-aanhoudingen tussen 2001 en einde 2005 zitten 57.967
aanhoudingen voor onwettig verblijf en 24.871 aanhoudingen voor gewone
misdrijven (diefstal, zwart werk e.d.). Het aantal aangehouden personen is
evenwel anders: er werden 57.967 personen aangehouden voor illegaal verblijf,
maar slechts 13.628 voor andere misdrijven. Dat betekent dus dat de illegalen
die voor diefstal e.d. werden aangehouden in de bewuste periode van vijf jaar
meerdere keren voor die feiten werden aangehouden. Zo waren er 3.269
aanhoudingen voor gewone diefstal, maar toch slechts 1.976 aangehouden illegale
dieven. Bij zware diefstal is het verschil nog groter: 2.656 aanhoudingen tegen
slechts 1.156 aangehoudenen. Dit betekent in ieder geval dat het uitwijzingsbeleid
niet behoorlijk functioneert.
De top-5 van de misdrijven waarvoor illegalen werden aangehouden bestaat uit:
gewone diefstal (13%), gebruik van valse stukken (12%), zware diefstal (10,7%),
aanmatiging van titels (9,9%), schriftvervalsing (9,4%).
Ruim een derde van alle misdrijven komt voort uit de onwettige verblijfsstatus
(schriftvervalsing, gebruik van valse stukken, aanmatiging van titels,
weerspannigheid), maar ook een derde heeft hier nauwelijks verband mee.
Over de hele periode van vijf jaar bekeken valt op dat illegalen niet vaker dan
legale vreemdelingen worden aangehouden voor vermogensdelicten. Het aantal
aanhoudingen voor gewone diefstal is verhoudingsgewijs gelijk voor beide
groepen. Illegalen worden wel veel meer aangehouden voor gebruik van valse
stukken en zwart werk. Hieruit kan blijken dat illegalen om hun brood te
verdienen wel stelselmatig meer naar het zwart werk gaan, maar niet meer dan
gewone burgers naar diefstallen.
De onderzoekers gingen ook na of er grote verschillen op het vlak van
criminaliteit waren per etnische bevolkingsgroep tussen legale en illegale
vreemdelingen. Daaruit bleek dat de illegale Marokkanen en Turken vijf keer
zoveel aangehouden worden voor criminele feiten dan de legale, de illegale
Congolezen zes keer zoveel, de illegale Algerijnen vier keer zoveel. Over het
algemeen volgt de criminaliteit van het illegale deel van een bevolkingsgroep
het legale deel van diezelfde groep, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Er is ook een duidelijk verband tussen de nationaliteit en de aard van de
criminaliteit.
De evolutie in de tijd is verontrustend. Het aandeel van de
verblijfscriminaliteit (die samenhangt met het statuut van illegaal) neemt
tussen 2001 en 2006 af en dat van de bestaanscriminaliteit (de gewone misdrijven)
neemt toe. Zo is het aantal aanhoudingen voor schriftvervalsing tussen 2001 en
einde 2005 gedaald met 59%, maar dat voor gewone diefstallen steeg met 52%, dat
voor geweldsmisdrijven met 157% en dat voor drugsmisdrijven zelfs met 173%. En
dat is des te verontrustender omdat in dezelfde periode het aantal aanhoudingen
van legale vreemdelingen voor gewone diestallen is gedaald met 14%, voor
drugsmisdrijven met 10%, terwijl het aantal aanhoudingen voor geweldsmisdrijven
'slechts' steeg met 46%.
Kortom: het illegale deel van de vreemdelingenbevolking wordt geleidelijk aan
crimineler. Maar er moet zeker niet gedramatiseerd worden. De illegalen blijven
een braaf volkje, want het gaat in al deze gevallen bij de illegalen om erg
lage absolute cijfers. Het aantal politieaanhoudingen van illegalen voor
geweldsmisdrijven mocht dan al enorm gestegen zijn in vijf jaar tijd, het
bedroeg in 2005 nog maar 390, tegen 7.098 voor legale vreemdelingen en 54.719
voor alle legaal verblijvende personen in België.
Hoeveel illegalen zijn er?
Dat is natuurlijk erg moeilijk
te zeggen. Van San schat het aantal illegalen in België op 110.000, een
minimale schatting, schrijft ze zelf. En ze relativeert ze ook voortdurend. Het
lage cijfer verbaast, omdat begin jaren negentig het aantal illegalen al op
150.000 werd geschat door Koninklijk Commissaris voor het Migrantenbeleid Paula
D'Hondt.
Ondertussen waren er natuurlijk wel de regularisaties van de
binnenlandministers Duquesne en Dewael, maar precies door het aanzuigeffect op
België van die voortdurende hoge aantallen regularisaties, verwacht je een veel
hoger cijfer.
Hoe komt van San aan haar berekening? Ze heeft twee methoden: ze wéét hoeveel
illegalen in een bepaald jaar gevat zijn voor criminele feiten door de politie.
Dan gaat ze na hoeveel procent van de 120 illegalen uit haar steekproef zeggen
dat ze criminele feiten hebben gepleegd. Ze past dit percentage vervolgens toe
op het aantal gearresteerde illegalen. Deze methode vindt ze zelf niet echt
betrouwbaar, want te afhankelijk van de acties die de politie onderneemt en het
aantal acties rond illegalen is de voorbije jaren gedaald, schrijven de
onderzoekers zelf. Bovendien geven ze toe dat de 120 uitgeselecteerde illegalen
alles konden vertellen, terwijl de onderzoekers dat niet echt konden
verifiëren.
Een tweede berekeningsmethode vertrekt van het aantal illegalen dat in 2004
dringende medische hulp kreeg (7.252). Dan gaat van San opnieuw na hoeveel
illegalen in haar steekproef van 120 personen naar eigen zeggen dringende medische
hulp kregen, ze berekent dit percentage en past dit toe op het cijfer van
7.252. Omdat de illegalen uit haar steekproef uit 2005 en 2006 gemiddeld drie
jaar en 110 dagen in België verblijven, past ze het cijfer aan dit gegeven aan.
Het probleem hierbij is dat in de twee jaren van haar steekproef (2005 en 2006)
het aantal illegalen dat een beroep deed op dringende medische hulp veel hoger
was dan in 2004, nl. 19.541
in 2005 en liefst 23.726 in 2006, waardoor
de totale eindsom dus misschien wel eerder 219.076 of nog hoger zal bedragen
dan 111.000. De schatting van het aantal illegalen die van San maakt kan dus
een indicatie geven, maar in dit geval zeker een veel te lage.
Nederland en België
Van San geeft meerdere goede redenen op waarom Nederland
minder illegalen heeft dan België. De informele economie (het zwart werk)
bedraagt in België 21,5% van de totale economie, in Nederland slechts 12,8%.
Omdat illegalen vooral in het zwarte circuit werken, ligt het voor de hand dat
er meer illegalen in België zijn dan in Nederland.
Tweede reden: het huisvestingsbeleid is heel anders in beide landen. In België
is het veel meer in handen van de private sector, waardoor het makkelijker is
voor illegalen om een verblijfplaats te vinden.
Derde reden: het Belgische beleid is veel illegaalvriendelijker. Er was nog
maar pas in 1999 een collectieve regularisatie met groot aanzuigeffect, ook nu
(onder minister Dewael) wordt veel meer geregulariseerd dan in Nederland;
bovendien vangt de Vlaamse Gemeenschap illegalen uitdrukkelijk op terwijl de
Nederlandse regering dat uitdrukelijk verbiedt; en tenslotte kan een illegaal
in België veel makkelijker medische hulp terugbetaald krijgen dan in Nederland:
België betaalt in principe zelfs invitrofertilisatie terug aan illegalen.
Beleidsaanbevelingen
Van San doet een reeks
aanbevelingen voor het Belgische beleid.
1. Werk de contradicties in het federale asielbeleid weg. Mensen van wie de
asielaanvraag is afgewezen kunnen in (cassatie)beroep gaan bij de Raad van
State. Ondertussen zijn ze wel illegaal in het land en de kans dat de Raad hen
gelijk geeft is amper 3%. Maar tegelijkertijd krijgen deze uitgeprocedeerde
asielzoekers wel materiële steun en worden ze gestimuleerd om Nederlands te
leren en cursussen te volgen. Deze laatste maatregelen zijn gericht op
integratie in het land, terwijl de kans dat de illegalen uitgezet worden 97%
is. Deze tegenspraak moet worden weggewerkt. Ze bestaat trouwens al helemaal
tussen het federale asielbeleid en het Vlaamse beleidsniveau: de federale overheid
verbiedt onwettig verblijf, de Vlaamse vangt onwettig verblijvenden op.
2. Maak een snelle asielprocedure. Dit zou in principe al gebeurd moeten zijn
door de wet van vorig jaar.
3. Stel knelpuntberoepen tijdelijk open voor migranten uit landen van buiten de
Europese Unie. Maar wel zo dat deze arbeidsmigranten na gedaan werk terugkeren.
In feite is dit niets anders dan een oproep tot terugkeer van de
"gastarbeider" uit de jaren zestig, die nu de modieuze naam
"economische migrant" heeft gekregen. Van San wil echter niet dat
zo'n nieuwe gastarbeider onmiddellijk alle sociale zekerheidsrechten krijgt.
Dat moet in fasen gebeuren, want anders wordt de sociale zekerheid
onbetaalbaar. Migranten moeten eerst hebben bijgedragen vooraleer ze recht
hebben op uitkeringen.
4. Beperk het aantal regularisatieaanvragen. Nu zijn er veel te veel aanvragen
van illegalen die geen schijn van kans hebben. De regularisatie van illegale
asielzoekers die te lang op hun resultaat moesten wachten, moet officieel
beleid worden en uit het regularisatiedebat worden gelicht. Regularisatie moet
daarna enkel nog gelden in buitengewone omstandigheden: men zou een maximum
aantal aanvragen kunnen opnemen in de wet of een filter instellen.
Bron: Gazet Van Antwerpen : dd. 11/03/2008 Auteur : John
De Wit .
Reacties op bericht (0)
Rondvraag / Poll
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek