05/02 5 FEBRUARI 2010 - De
veiligheidsproblemen in Brussel waren de voorbije week niet uit de media weg te
branden. Het Brusselse parket kondigde in de Anderlechtse wijk Kuregem een
nultolerantie af, de Vlaamse partijen eisten een fusie van de zes Brusselse
korpsen, justitieminister De Clerck beloofde snelrecht en de Kamercommissie
justitie keurde een wet goed om de straffen voor geweld tegen de politie te
verdubbelen. Een overzicht van de discussie en een evaluatie van sommige
maatregelen.
Naar aanleiding van de verhuizing van een school uit Anderlecht omdat te
veel jonge scholieren werden gepest door allochtone jongeren, naar aanleiding
van een bankoverval, waarvan de dader snel werd gevat en een schietpartij met
kalasjnikov tussen de politie en de overvallers, ontstond een ware mediahype
over het veiligheidsprobleem in Brussel.
WELKE MISDAAD?
1. De geregistreerde criminaliteit.
In 2008 werden in Brussel 178.554 criminele feiten
geregistreerd. Dat zijn er 9,1% meer dan in 2000. Nationaal
steeg de geregistreerde criminaliteit in dezelfde periode slechts met 1,47% tot
1.018.056 feiten.
Maar het criminaliteitsprofiel is divers. De geweldmisdrijven stegen in
Brussel in de bewuste periode sneller dan elders, nl. met 30% (tot 11.928
feiten in 2008). De slagen en verwondingen op zich klommen met 35,1%, de
moorden en de pogingen daartoe met 25% (tot 143 in 2008). Het aantal
verkrachtingen steeg met 20% (tot 411 feiten), het aantal groepsverkrachtingen
verdubbelde (tot 46 in
2008).
De autodiefstallen daalden met 56%, de carjackings met 60%, de
handtasdiefstallen met 17%. De woninginbraken stegen dan weer met 24%, de
kredietkaartenfraude met 596% (tot 954 feiten) en het aantal sackjackings klom
van 2 in
2005 naar 2.174 in
2008. Ook het aantal nepagenten steeg enorm: van 5 in 2000 naar 103 in 2008.
2. De Veiligheidsmonitor.
Opmerkelijk zijn ook de resultaten van de Veiligheidsmonitor, een bevraging die
om de twee jaar wordt georganiseerd om na te gaan hoe veilig de burgers zich
voelen. Daaruit bleek dat in 2008 52% van de Brusselaars zich
"zelden of nooit" onveilig voelde. Dat was 5% meer dan in
2006. Alle vormen van "mijdingsgedrag" zijn in Brussel tussen 2006 en
2008 afgenomen. Mijdingsgedrag heb je als mensen de deur niet opendoen voor
onbekenden, waardevolle voorwerpen buiten hun huis onderbrengen, niet meer
buitenkomen na het donker, vermijden het openbaar vervoer te nemen.
Toch dacht 26% van de Brusselaars dat ze in de komende 12 maanden
slachtoffer konden worden van een inbraak, 28,3 vreesde slachtoffer te worden
van een diefstal zonder geweld, 16,4% van fysiek geweld en liefst 39,3% van een
misdrijf in het verkeer.
Uit de Veiligheidsmonitor blijkt verder dat de Brusselse huishoudens meer
slachtoffer worden van de meeste misdrijven dan de Vlaamse of Waalse. 46% van
de Brusselse ondervraagden zegt dat zijn gezin in 2008 slachtoffer werd van een
automisdrijf (gestolen, bestolen, beschadigd), tegen slechts 17% van de
Vlaamse. Bij vernielingen zien we dezelfde tendens. Verder valt op dat Brussel
ook de meeste slachtoffers telt van een vluchtmisdrijf in het verkeer: 4,8% van
de ondervraagden zegt dat ze dit in 2008 meemaakten, tegen slechts 2,8% van de
Vlamingen.
De Brusselaars zijn ook het minst tevreden over hun politie. Terwijl 89,2%
van de Belgen vindt dat de politie goed of zeer goed werk verricht, geldt dat
"slechts" voor 85,8% van de Brusselaars. Liefst 64,8% van de
Brusselaars zegt niet te weten wie zijn wijkagent is. Het nationaal
gemiddelde is 50,3%.
De discussie ging echter niet over deze cijfers, maar spitste zich vooral
toe op de werking van politie en gerecht. We behandelen achtereenvolgens: het
probleem van de politiezones; de personeelsproblemen bij de politie; het geweld
tegen de politie; de afgekondigde nultolerantie en de acties voor gewapend
bestuur; het snelrecht; enkele algemene bedenkingen.
ZES ZONES OF EEN?
Brussel heeft zes politiezones. De oorzaak hiervan gaat terug naar de fusies
van gemeenten uit 1977. Brussel deed daar niet aan mee, zodat de 19 gemeenten
afzonderlijk bleven bestaan, met hun eigen korpsen. Begin jaren negentig
stelden sommige kabinetsmedewerkers van toenmalig justitieminister Melchior
Wathelet (PSC) al voor om voor Brussel één politiekorps te creëren, maar daar
kwam niets van. De debatten waren toen min of meer dezelfde als nu.
Door de politiehervorming kwamen er overal politiezones. In Brussel smolten
de 19 korpsen begin deze eeuw samen tot 6 zones in plaats van tot één.
Sommige zones hebben heel veel werk: de bewuste
zone-Anderlecht-Sint-Gillis-Vorst, waarrond de hele discussie ontstond, heeft
drie gevangenissen (met mogelijks stakingen) op zijn grondgebied, een groot
voetbalstadion (met mogelijks rellen), de concertzaal van Vorst-Nationaal,
bepaalde probleemwijken zoals Kuregem, naast het Brusselse Zuidstation met
90.000 dagelijkse reizigers (maar voor dat laatste is vooral de federale
politie bevoegd), e.d.
De Brusselse zones hebben in het algemeen veel meer werk dan de andere
politiezones door de vele betogingen tegen de Europese Unie en door de
aanwezigheid van ambassades die moeten worden beveiligd. Je kan een Brussels
korps dus moeilijk vergelijken met een ander Belgisch korps.
Daar staat tegenover dat andere grote steden, zoals Parijs, Londen of New
York nog veel groter zijn, even zware problemen hebben en toch behoorlijk
functioneren. Kleinschaligheid is dus niet noodzakelijk een must.
Het bestaan van zes aparte zones leidt soms tot gekke toestanden.
Wie met zijn hond gaat wandelen aan het Zuid-station moet twee
politiereglementen kennen: in Brussel gelden andere regels over de plaats waar
een hond zijn behoefte mag doen dan in Anderlecht. Of nog: het Comité P hekelde
enkele jaren terug de problematiek van de prostitutie aan het Noordstation.
Daar tippelen hoertjes. Eén politiezone voert een beleid om die ongemoeid te
laten en eerder de pooiers en de georganiseerde misdaad in hun geldbuidel te
treffen, een andere zone wil alle hoertjes oppakken. Dat leidt tot komische
verhuiseffecten als een politiecombi aankomt: hoertjes vluchten naar de
"juiste" plaats, waar ze niet kunnen worden opgepakt. Of nog: de
combi's van de verschillende politiezones kunnen soms niet rechtstreeks met
elkaar communiceren.
De zes zones liggen soms eigenaardig gespreid over probleemwijken:
de Kuregem- en Ribeaucourtbuurt liggen op de grens van twee zones (met een
ander politiebeleid) en sommige zones worden door grote wegen of parken
letterlijk in twee gesneden. Anderzijds valt één grote laan soms onder meerdere
politiezones, wat voor de burger tot veel verwarring aanleiding geeft als een
combi passeert, maar de agenten niet optreden omdat ze van de verkeerde zone
zijn.
Alle Vlaamse partijen pleiten daarom voor een fusie
van de zes zones tot één. Dat zou heel wat kosten besparen. Een reeks
ondersteunende diensten worden nu zes keer georganiseerd, terwijl het in een
keer zou kunnen. Daardoor zou heel wat politiecapaciteit vrijkomen voor
straatwerk. Maar deze herorganisatie kan natuurlijk niet ten koste gaan van de
nabijheidspolitie. Ze mag er niet toe leiden dat gemeenten of wijken waar de
politie nu goed functioneert, dan minder goed zouden draaien.
De Franstalige partijen zijn tegen een fusie
van de zones. Sommigen onder hen, zoals Fouad Lahssaini (Ecolo), vonden tijdens
het Kamerdebat dat het huidige systeem "zeer goed werkt", anderen
zoals Karin Lalieux (PS) meenden dat "fusie geen mirakeloplossing
is", alsof iemand dat ooit beweerd zou hebben.
Francis Delpérée (cdH) zag een communautaire agenda achter
het fusieplan. "Als men de korpsen fuseert, rijst de vraag of ook niet
beter de gemeenten zouden fuseren. En als Brussel één burgemeester zou krijgen
in plaats van negentien, waarvoor is het Brussels gewest dan nog nodig?".
De Franstaligen vrezen dus dat de Vlamingen via een ommetje langs de
politiezones het Brussels Gewest willen afschaffen. (De vraag stellen is ze
beantwoorden. Het zou een enorme kostenbesparing zijn omdat een boel diensten
die nu dubbel werk doen in administraties waar een kat haar jongen niet meer
vindt, zouden kunnen worden samengesmolten. Uiteraard zouden dan ook nogal wat
politieke mandaten verdwijnen. Dit idee is dus volkomen onhaalbaar, nvdr).
Maar...de Franstaligen zijn het ook niet eens over
wat er wel moet gebeuren. Sommige politici willen de zone
Brussel-Elsene opnieuw splitsen omdat de stad Brussel teveel aandacht opeist
ten nadele van de andere wijken (Haren, Laken e.d.). Zo'n vrijwillige defusie
is mogelijk gemaakt door de mozaïekwet van einde vorig jaar. Maar minister van
Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) heeft alvast duidelijk gemaakt
dat er geen extra zones mogen bijkomen in Brussel. Een eventuele defusie moet
dus zeker tot een herstructurering leiden. Andere Franstalige politici willen
de situatie houden zoals ze is. Geen eensgezindheid over het alternatief dus.
Minister-president Charles Picqué (PS) heeft nog andere
ideetjes. Hij wil naast de lokale korpsen ook een gewestelijke politie
creëren. Picqué wil bovendien dat de federale overheid bepaalde taken van van
de lokale politiekorpsen overneemt: de bewaking van gevangenen bij stakingen,
het gevangenenvervoer, de bewaking van ambassades.
Deskundigen menen dat een mogelijke fusie van korpsen zich niet noodzakelijk
moet richten op institutioneel vastgelegde grenzen, maar wel op het
sociaal-economisch profiel van de bewoners van de zone en op de aard van de
criminaliteit in die zone. Criminelen trekken zich immers niets aan van
allerlei grondwettelijk vastgelegde taalgrenzen. Vanuit deze visie zou Dilbeek
beter met Molenbeek fuseren en Ukkel met Hoeilaart, of de wijk Zuun uit
Sint-Pieters-Leeuw zou best bij Kuregem in Anderlecht komen (met fysiek
geografische zonegrenzen zoals het Zoniënwoud). De vraag rijst wie in zo'n
geval het commando zou voeren en hoe de taalproblemen zouden worden opgelost.
Uiteindelijk is dit een pleidooi voor één nationale korpschef. Het idee kan
sociologisch verleidelijk zijn, het is in België totaal onhaalbaar omdat aan de
taalgrenzen zou worden gemorreld.
Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom wil wel
een fusie, maar ze wil die "niet opdringen".
Ze gelooft dat door de oprichting van een overleg tussen de korpschefs na
verloop van tijd het idee van een fusie wel vanzelf zal rijpen. Probleem met de
creatie van overlegplatformen is dat de bevoegdheidsverdeling nog ingewikkelder
wordt en dat bovendien steeds meer politiemensen in kantoren vergaderen en
overleggen in plaats van op straat de problemen van de mensen aan te pakken. In
plaats van organen af te schaffen, creëerde Turtelboom er dus één bij.
Deskundigen wijzen er trouwens op dat dit overlegplatform al geruime tijd
bestond.
Toen Renaat Landuyt en Ludwig Vandenhove (sp.a) donderdag in de Kamer een
wetsvoorstel indienden om de zes korpsen te fuseren tot één, vroegen zij
daarvoor de hoogdringende behandeling. Dat idee werd donderdag weggestemd door
àlle Franstalige partijen en door CD&V en Open Vld, waarvan de tenoren
nochtans voor de fusie hadden gepleit.
Een fusie komt er dus niet. Ze zou inderdaad geen mirakeloplossing zijn. Het
probleem zit veel dieper, bij het model dat door de Octopushervormers
in 1998 werd gekozen. Problemen zoals deze in Brussel nu kunnen zich
immers overal in het land voordoen. Toen de politie werd hervormd koos men voor
196 aparte korpsen, die naast elkaar bestaan en - vooral in de grote steden -
hun eigen zin doen. Nochtans had de Commissie-Huybrechts, die de hervorming had
voorbereid, gepleit voor één nationale politiechef, die overal zou kunnen
ingrijpen. Dat kan nu dus niet. De meeste lokale korpsen vallen bovendien onder
burgemeesters, die van politiewerking geen kaas gegeten hebben. Dat maakt de
korpschefs veel machtiger dan de korpschef van de federale politie, die wel
onder een competente controle staat.
De politiehervorming van 1998 wilde wel een geïntegreerde politie, maar ook
die kwam er niet helemaal: de integratie tussen de lokale en de federale
politie werkt onvoldoende, er is nog geen eenheid van management. Het was dan
ook erg kort door de bocht van minister Turtelboom om de politiehervorming
zonder meer "een succes" te noemen.
Het is echter ook kortzichtig om de problemen die momenteel in Brussel tot
uiting komen, te herleiden tot louter Brusselse toestanden, zoals bijna alle
politici doen.
PERSONEELSTEKORT?
Hebben de Brusselse politiekorpsen te weinig manschappen? Volgens de
vakbonden zouden er 735 mensen tekort zijn. In de
zone-Anderlecht zouden 's nachts amper twee combi's beschikbaar zijn. Ze moeten
al hun tijd steken in het afhandelen van de 101-oproepen en die zouden dan soms
vals zijn. Veel te weinig agenten, menen de bonden.
De Molenbeekse burgemeester Philippe Moureaux (PS) steunt deze visie
helemaal: "De voorbije drie jaar steeg de bevolking in mijn gemeente met
10%, maar ik heb nog altijd maar evenveel politiemensen. Er zouden er tien
procent bij moeten komen, willen we in de toekomst ernstige toestanden
vermijden". In de Kamer hekelde Karin Lalieux (PS) eveneens de
"chronische onderfinanciering" van zowel de Brusselse gemeenten als
het Brusselse gerecht. En ook Brussels minister-president Charles Picqué wil
dat de federale overheid meer geld steekt in de Brusselse politiekorpsen.
Volgens hem dragen de 19 gemeenten momenteel 67% van de kosten van de politie
en dat vindt hij genoeg. "De Brusselaar betaalt meer voor de politie dan
voor het OCMW", zo zegt hij.
Minister van Binnenlandse Zaken Turtelboom ontkende evenwel
dat er te weinig volk is. "In 2004 telden de Brusselse korpsen 2.645
agenten, in 2009 5.033. Dat is dus een verdubbeling in vijf jaar
tijd. Bovendien zitten alle Brusselse korpsen boven de KUL-norm (de norm
die door de Universiteit van Leuven is vastgesteld om te berekenen hoeveel
agenten een korps nodig heeft, ndvr)."
Turtelboom zegde dat zij na de rellen in Molenbeek einde vorig jaar 50 extra
federale politiemensen aan de Brusselse politiezones heeft toegewezen, bovenop
de 150 die Brussel al eerder kreeg. Maar die 50 worden niet efficiënt ingezet.
Ze zouden veel meer misdaadanalyses moeten maken en niet gewoon meedraaien in
de dagelijkse interventie.
Turtelboom zegde bovendien dat ze de zes korpschefs gevraagd heeft om een
protocol te ondertekenen waardoor de zones elkaar bijstand in nood kunnen
verlenen. De minister kondigde verder aan dat de KUL-norm wordt herzien.
Daarvoor is een studie besteld. Maar meer personeel extra komt er niet.
Deskundigen wijzen erop dat het probleem genuanceerder ligt. Brussel heeft
een groot recruteringsprobleem. Weliswaar krijgt iedere agent
die in Brussel komt werken een extra Brusselpremie die oploopt van 699 tot
1.338 euro per jaar, als hij er minstens vijf jaar blijft. Toch vinden de
Brusselse korpsen nauwelijks agenten binnen hun eigen Brusselse bevolking. En
al evenmin agenten die in Brussel komen wonen. De meeste nieuwe jonge agenten
pendelen vanuit een andere gemeente naar Brussel. Een huis kopen kost in de
hoofdstad gemiddeld al 350.000 euro en daarom wordt veel gependeld.
Dat heeft tot gevolg dat de jongere agenten de Brusselse bevolking minder
goed kennen. Omdat de werklast in Brussel veel hoger is dan elders en omdat het
werk veel moeilijker is (door de vele culturen met vreemde talen is de
communicatie sowieso al veel moeilijker), zijn nogal wat nieuwe inspecteurs
geneigd om na vijf jaar weer te vertrekken. Dat leidt tot een groot
verloop van nieuwe inspecteurs. Kortom: het is voor de Brusselse
korpsen moeilijk om voldoende jonge politiemensen operationeel te houden.
Honderden vacatures geraken niet ingevuld of moeten telkens opnieuw ingevuld
worden. Terzake vraagt minister-president Picqué dat de recruteringsvereisten
versoepeld worden en dat moet z.i. ook voor de taaleisen gelden.
Daarbij komt nog dat de meeste nieuwe agenten niet geïnteresseerd zijn in de
wijkwerking, deels omdat hier geen extra premie tegenover staat, deels omdat
interventie en recherche bij jongere macho's hoger aangeschreven staan.
Dat probleem van de falende wijkwerking stelt zich echter
overal in het land, maar in Brussel is het door het samenwonen van vele
culturen met vreemde talen nog complexer.
MINDER ADMINISTRATIEF WERK?
Meer politie kan je ook ter beschikking stellen door de agenten minder werk
te geven. Al jaren pleiten alle politici ervoor om de politie te ontlasten van
administratieve taken. Maar onder druk van de gebeurtenissen in Brussel
gebeurde er deze week ook iets. De Kamercommissie Justitie stemde woensdag een
wetsvoorstel van Carina Van Cauter (Open Vld) waardoor de politie niet meer
moet instaan voor de bezorging ("betekening") van documenten in
strafzaken.
Momenteel is de regeling zo. Deurwaarders moeten vonnissen, akten en oproepingsbevelen
gaan afgeven bij de betrokkene, maar als die niet thuis is, moeten ze het
document naar de politie brengen. Die schrijft dat in een register in en
probeert ervoor te zorgen dat de documenten effectief ter plekke komen. Meestal
door een briefje in de bus te deponeren waarop staat dat de betrokkene bij de
politie iets moet gaan afhalen. Soms gaan de agenten bij de betrokkene thuis
herhaalde malen aanbellen, zelfs tot vijf keer.
In heel België moet de politie jaarlijks zo'n 336.000 strafdocumenten
afgeven aan gedaagden of veroordeelden. In Antwerpen alleen al ging het vorig
jaar om 33.500 documenten. Als je slechts een kwartier werk per document
rekent, dan weet je dat dit werk 1% van de politietijd in beslag neemt. Al gauw
62 politiemensen zijn hiermee voltijds bezig. Dat zal niet meer hoeven.
Op voorstel van Carina Van Cauter (Open Vld) zullen de deurwaarders die
documenten voortaan niet meer bij de politie bezorgen als de betrokkene niet
thuis is, maar mogen ze een kopie onder zijn deur schuiven. Ze moeten de
volgende dag dan nog wel een aangetekende brief naar betrokkene sturen. De
politie verdwijnt dus helemaal uit deze procedure en daardoor kunnen minstens
62 mensen (mogelijk: 100) vrijgemaakt worden voor echte politietaken. Dat is
beslist een verbetering, maar het is slechts een druppel op een hete plaat en
voor Brussel lost het maar weinig op.
GEWELD TEGEN DE POLITIE
De Brusselse politie klaagt ook over toenemend racistisch geweld vanwege
voornamelijk allochtone minderjarigen. Ook dat was één van de discussiepunten
naar aanleiding van de incidenten.
Het aantal gewelddaden tegen politiemensen steeg
deze eeuw in heel België met 14 procent, tot 982 feiten in 2008
tegenover 860 in
2000. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. In het eerste semester
van 2009 bedroeg het aantal geweldsfeiten tegen de politie 426, waarvan 296 in Vlaanderen. De
stijging van het geweld tegen de politie tussen 2000 en einde 2008 komt alleen
voor rekening van Vlaanderen, waar ze 27,5% bedraagt. In Brussel en Wallonië is
er nauwelijks sprake van een stijging. In Brussel zakte het aantal geweldfeiten
tegen de politie zelfs lichtjes: van 197 in 2000 naar 184 in 2008. In het eerste
semester van 2009 waren er in Brussel 54 feiten.
Deze toename van het geweld tegen de politie in heel België kan enorm lijken
maar het totale aantal geweldfeiten buiten het gezin steeg in dezelfde periode
bijna twee keer zo snel, met 25,5% tot 50.082 feiten in 2008. Relatief gezien
is het geweld tegen de politie dus gedaald.
Omdat de betogende bonden zo flink op de nagel van het geweld tegen de
politie klopten, heeft de Kamercommissie Justitie deze week in zeven haasten
het wetsvoorstel-Claes goedgekeurd. Dat verdubbelt de
minimumstraffen en ook de meeste maximumstraffen voor
antipolitie-geweld. Die maxima worden nu twee keer zo hoog als die voor
dezelfde gewelddaden tegen gewone burgers en zelf voor die tegen buschauffeurs,
leraars, artsen, maatschappelijk assistenten e.d.
De Raad van State had erop gewezen dat de samenhang tussen de straffen voor
soortgelijke misdrijven wel eens op de helling kon komen door het voorstel, te
meer daar de motivering maar summier is. Justitieminister De Clerck zegde dat
de verhogingen van de strafmaxima voor (bewapende) politiemensen (met een
gevarenpremie) een doordrukje waren van de straffen voor geweldsdaden op
minderjarigen (!). Of dit motiveringstechnisch volstaat is maar zeer de vraag.
In ieder geval had de Kamercommissie Justitie woendag geen oren naar
mogelijke kritiek. Ze organiseerde niet eens een algemene bespreking over het
voorstel, de meeste parlementsleden kwamen te laat, liepen binnen en buiten,
sommigen dachten dat de bespreking over een ander voorstel ging.
Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) vroeg ook om het voorstel
dringend te stemmen, omdat hij woensdagmiddag de politiebonden moest ontvangen
en hen "iets wilde voorleggen".
En zo geschiedde. Stefaan Van Hecke (Groen!), Els De Rammelaere (N-VA) en
Karin Lalieux (PS) vroegen om alleen de minimumstraffen te verhogen en de
verzwaring van de maximumstraffen later te bespreken, De Clerck beloofde
hierover later een ruim debat, maar vroeg toch de goedkeuring voor het huidige
ontwerp. Groen! en N-VA onthielden zich, de sp.a-er Renaat Landuyt ging op het
juiste moment even buiten. Na de stemming (!) liet Justitie een vergelijkende
tabel ronddelen waaruit moest blijken hoe de straffen voor geweld tegen de
politie nu precies zullen worden. De gehele discussie had hooguit twintig
minuten geduurd.
Naast deze wet kondigden Turtelboom en De Clerck de voorbije week nog drie
nieuwe maatregelen aan met betrekking tot het geweld tegen de politie:
* Volgens De Clerck is er nu al een nultolerantie voor geweld tegen
de politie in het hele Brusselse Gewest.
* Turtelboom wil referentiemagistraten die alle zaken rond
politiegeweld coördineren, zoals je referentiemagistraten hebt voor milieu,
partnergeweld, racisme.
* Turtelboom zegde ook dat de rechtsbijstand van
inspecteurs tegen wie geweld is gepleegd, zal worden verbeterd.
NULTOLERANTIE?
Veel was te doen over de nultolerantie voor criminaliteit in Kuregem.
Nultolerantie betekent dat op ieder crimineel feit een proces-verbaal én een
strafrechtelijke reactie volgt. Die reactie moet niet noodzakelijk een
vervolging zijn, ze kan ook bestaan uit een minnelijke schikking of een
strafbemiddeling e.d.
Justitieminister De Clerck zegde in de Senaat dat die nultolerantie voor
alle misdrijven door het Brussels parket werd ingevoerd op 1 februari,
althans in de wijk-Kuregem. Hij voegde daar eerder in de Kamer
aan toe dat nog niet vaststaat waar die nultolerantie nog verder zal worden
toegepast buiten Kuregem.
Deskundigen hebben de grootste vragen bij die nultolerantie.
* Heeft men wel voldoende politiepersoneel om die nultolerantie af te
dwingen? Nee, zo luidt het dan.
* Moet ze - zoals de Brusselse procureur wil - voor alle misdrijven van alle
burgers in Kuregem gelden? Ook voor illegaal verblijf? Is dit haalbaar? Willen
de betrokken burgemeesters dit? En kennen de burgers én de politiemensen alle
regeltjes en wetten wel?
* Heeft het gerecht voldoende personeel en voldoende wil om al die daders
ook te vervolgen?
* Zou men niet beter eerst via allerlei acties van gewapend bestuur
(het samenwerken van allerlei overheidsinstanties, inspectiediensten en de
politie om een bepaald fenomeen onder controle te krijgen, nvdr) optreden
tegen de illegale autohandel en andere criminele activiteiten in Kuregem,
vooraleer alle burgers lastig te vallen met nultolerantie?
Turtelboom kondigde in de Kamer gezamenlijke acties met de inspectiediensten
aan, maar tot op heden is nog niet veel te merken van dat gewapend bestuur.
Dat hoeft niet te verbazen, want het is om meerdere redenen bepaald niet
makkelijk.
Burgemeesters klagen er over dat ze illegale tenten (cafés, telefoonshops,
goktenten ) moeilijk kunnen sluiten omdat de betrokkenen achteraf van de Raad
van State te veel gelijk krijgen in soms "wereldvreemde arresten",
die archi-strenge eisen stellen aan de motiveringsplicht voor zo'n
sluitingsbevel.
Bovendien worden acties van de politie tegen deze illegale handel vaak
tegengewerkt door relletjes. De volwassen criminelen schakelen minderjarigen in
om keet te schoppen. Ze jutten de jongeren op door de politie
"racisme" te verwijten en geven zo een antiracistisch alibi aan
rellen, die uiteindelijk vooral moeten dienen om politiebemoeienis in de
no-go-areas zoals die in Kuregem te bemoeilijken.
Gewapend bestuur wordt bovendien bemoeilijkt door de privacycommissie, die
eerder al een Antwerps voorstel met betrekking tot illegalen afschoot wegens
"schending van de privacy".
En gewapend bestuur is voor een aantal Brusselse burgemeesters onhaalbaar
omdat ze niet willen optreden tegen de illegalen die op hun grondgebied
verblijven.
Voor een echt gewapend bestuur zijn er dus nogal wat taboes die zouden moeten
sneuvelen.
SNELRECHT?
Grote discussies waren er ook over de bestraffing van gevatte daders. De
politie had zich geërgerd over jonge boefjes die onmiddellijk nadat ze waren
opgepakt weer vrijkwamen en hen uitlachten. Daar komt bij dat nogal wat daders
uiteindelijk ongestraft blijven. Anderen voelen zich door een plaatsing in een
jeugdinstelling of een contact met het gerecht eerder gesterkt in hun criminele
carrière dan afgeremd. Terzake zegde socioloog Marc Elchardus dat het huidige justitiebeleid
de criminaliteit eerder bevordert dan beteugelt. Die straffeloosheid
zet kwaad bloed bij vele burgers, die sinds de wet op de gemeentelijke
administratieve sancties voor het kleinste vergrijp (hondepoep, spuwen op
straat...) een boete tot 250 euro kunnen krijgen.
De Clerck wil dit oplossen door het snelrecht te activeren.
Juridisch gezien heb je momenteel twee soorten snelrecht.
Het snelrecht-met-aanhouding werd in 2000 ingevoerd door
toenmalige Justitieminister Marc Verwilghen (Open Vld) na EURO 2000. Stadscriminelen
die op heterdaad werden betrapt, kunnen aangehouden worden én binnen de 7 dagen
voor de snelrechter worden gebracht. Op het misdrijf moet wel een straf van
minstens 1 en hoogstens 10 jaar staan. Verwilghens' snelrecht wordt al sinds
oktober 2000 niet meer toegepast en de wet is op 28 maart 2002 door het
toenmalige Arbitragehof vernietigd wegens discriminerend. De wet werd nooit
aangepast aan dit arrest. Het is dit soort snelrecht dat door de politie wordt
geëist.
Maar daarover ging het debat niet. Het snelrecht dat justitieminister De
Clerck wil activeren is het snelrecht-zonder-aanhouding. Dat
werd ingevoerd in 1994 door Justitieminister Melchior Wathelet (PSC). Het houdt
in dat verdachten onmiddellijk van de procureur een dagvaarding meekrijgen om
ten vroegste binnen de tien dagen en ten laatste binnen de twee maanden voor de
correctionele rechter te verschijnen. Die moet dan binnen de twee maanden
vonnissen. De betrokkene is niet aangehouden. De feiten moeten wel bewezen of
bijna niet betwistbaar zijn.
Dit soort snelrecht was een stille dood gestorven. Maar het werd door
voormalig justitieminister Jo Vandeurzen opnieuw geactiveerd. In Brussel waren
er twee kamers die het sinds november 2009 toepasten tussen gewone zaken van
traag recht door.
Justitieminister De Clerck wilde een aparte kamer oprichten speciaal voor
snelrecht voor de feiten die door de nultolerantie in Brussel worden
geverbaliseerd. Maar dat wilde de Brusselse rechtbank niet doen.
Rechtbankvoorzitter Luc Hennart beweert dat hij hiervoor vijf extra magistraten
nodig heeft. Personeel verplaatsen wil Hennart liever niet, want hij vindt dat
deze - relatief kleinere - feiten niet zo'n buitensporig belang moeten krijgen
in vergelijking met de veel ernstigere zware financiële dossiers.
Na enig onderhandelen bereikte De Clerck dat de rechtbank zich toch zo zal
organiseren dat op de feiten, waarvoor het Brusselse parket de nultolerantie
afkondigde, snelrecht zal kunnen worden toegepast. De Clerck had betoogd dat de
Brusselse rechtbank op een kader van 140 magistraten momenteel slechts 5
vacatures heeft, zodat volgens hem snelrecht mogelijk moet zijn. In het
Senaatsdebat over de Brusselkwestie schoot voormalig Justitieminister Marc
Verwilghen (Open Vld) De Clerck ter hulp. Hij stelde dat de Brusselse rechtbank
in 2000 een kaderuitbreiding heeft gekregen om zijn snelrecht toe te passen.
Dat snelrecht is nu weg, maar de magistraten zitten er nog steeds. De rechtbank
moet dus niet klagen over personeelstekort, vond Verwilghen.
Bij dit soort snelrecht blijven meerdere problemen:
* Voor de ontmoediging van de politiediensten biedt het geen oplossing, want
de verdachte komt sowieso onmiddellijk vrij.
* Omdat dit snelrecht toch meestal over eerder kleinere vergrijpen gaat,
zitten we met het probleem van de strafuitvoering. Celstraffen onder de drie
jaar worden bijna niet meer uitgevoerd en in ieder geval herleid tot een derde,
waarbij die celstraf dan wordt omgezet in elektronisch toezicht. Een
onmiddellijke reactie heeft maar zin als de straf ook wordt uitgevoerd.
* Dit soort snelrecht is alleen van toepassing op meerderjarigen.
Minderjarigen vallen er sowieso buiten en zij zijn nu net verantwoordelijk voor
heel wat criminele feiten.
CRIMINELE MINDERJARIGEN
Een ander probleem betreft de criminele minderjarigen. Tot 18 jaar ben je in
België straffeloos, hoewel je vanaf je zestiende bij zware criminaliteit en als
je niet meer opvoedbaar wordt geacht, toch naar de gewone rechter voor
volwassenen kan worden gestuurd. Uithandengeving noemt men dat. Het gebeurt zo'n
135 keer per jaar.
Minderjarigen worden echter vaak gebruikt door meerderjarige boeven omdat ze
niet kunnen worden gestraft. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van
Michel Doomst (CD&V) aan toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Guido De
Padt (Open Vld) bleek dat 23% van de gevatte daders van overvallen
minderjarigen zijn.
En dat er een "criminele reservearmee" is, is wel
duidelijk. Zo zijn in Brussel 619 minderjarigen niet ingeschreven in een
school. Zij hangen rond op straten en pleinen en kunnen als mogelijke crimineel
"gerecruteerd" worden. Het parket treedt niet op tegen hen en ook
niet tegen hun ouders. In de Vlaamse Gemeenschap treedt men wel op tegen
spijbelaars. Eerdere voorstellen om de kinderbijslag af te nemen bij spijbelen,
zoals in Nederland nochtans het geval is, stierven een stille dood.
Brussels minister-president Charles Picqué (PS) pleitte er
deze week voor om de strafrechtelijke meerderjarigheid op 16 jaar
te brengen. Dan zouden alle criminelen boven die leeftijd automatisch naar de
rechtbanken voor volwassenen gaan. Of Picqué bovendien ook nog de mogelijkheid
wil behouden om nog jongere minderjarigen onder bepaalde voorwaarden ook nog
naar de volwassenenrechter te sturen, is niet geweten.
Maar Picqués visie is verrassend. Nog tijdens de vorige legislatuur had
justitieminister Laurette Onkelinx (PS) de mogelijkheid om minderjarigen naar
de volwassenenrechter te sturen bemoeilijkt en een veel strengere voorwaarden
gekoppeld dan vroeger het geval was. Ook de plaatsing van minderjarige
criminelen in gesloten centra werd bemoeilijkt. Met Picqué klinkt nu een ander
geluid.
Justitieminister Stefaan De Clerck blokte het idee af. De wet op de
jeugdbescherming wordt voorlopig niet herzien. Tot grote spijt van kamerleden
als Carina Van Cauter, die pleiten voor de afschaffing van de leeftijd om een
criminele minderjarige naar de volwassenenrechter te sturen.
BEDENKINGEN
1. Het Brusseldebat werd sterk gestuurd door de visie van de
politiebonden. Door sommige partijen werd het bovendien gecommunautariseerd om
de discussie over een mogelijke fusie van de politiekorpsen te smoren. Dat is
ongetwijfeld een verenging van de problematiek.
2. De gestemde wetten zijn weinig doeltreffend om de aangeklaagde
criminaliteit in Kuregem en Brussel aan te pakken. De verzwaring van de
maximumstraffen voor politiemensen werd onvoldoende doordacht en zal mogelijke
daders maar weinig afschrikken. Ook de wet waardoor deurwaarders in plaats van
politiemensen strafdocumenten betekenen, heeft slechts een marginaal effect in
Brussel.
Uiteindelijk staan allerlei taboes een degelijk veiligheidsbeleid in de
weg: de macht van de 19 burgemeesters over "hun" korpsen, het falende
migratiebeleid, het falende jeugdbeschermingsbeleid, de institutionele
blokkeringen... om er slechts enkele te noemen. Deze taboes verhinderen een
degelijk gewapend bestuur en dat is cruciaal om de illegale handel in Kuregem
te stoppen. Wanneer jongeren met kalasjnikovs op de politie beginnen schieten,
moeten bovendien keuzes worden gemaakt. Hoe langer de taboes overeind blijven,
hoe moeilijker het later wordt om het probleem op te lossen.
3. Dit was een televisiehype. Zo'n hype heeft het voordeel dat het
probleem wordt aangekaart. Maar dan wel vaak in simpele en emotioneel gekleurde
termen. En daarmee kan je complexe problemen als deze van de Brusselse
veiligheid niet oplossen. Steeds meer laten parlementsleden zich meeslepen door
dit soort hypes. Ze stemmen wetten zonder kennis te nemen van de empirische
gegevens, die ze niet eens opvragen en die soms doelbewust door ministers
worden achtergehouden.
De politici leggen verklaringen af die ze later niet kunnen waarmaken of
die gevolgen hebben op andere terreinen waaraan ze niet gedacht hadden. Te veel
parlementsleden springen te lichtzinnig om met hun taak. Soms is er onwil om
een debat met argumenten te voeren. Kreten zijn veel leuker. Te vaak zijn er
allerlei taboes. Dat alles samen dreigt het land onbestuurbaar te maken.
Bron Gazet
Van Antwerpen Auteur Johan De Wit .
Reactie Vlaamse Volkspartij :
Een perfecte analyse , bevat veel
waarheid en spijtig dar vermoedelijk onze Minister Van Justitie deze analyse
niet leest , of indien welk het advies hierin naast zich neerlegt .
Georges Van
Tiggelen .
Reacties op bericht (0)
Rondvraag / Poll
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek