HBO - Help België Ontgrendelen
Beste vrienden,
Help België Ontgrendelen
België heeft al een gat van 333 miljard euro staatsschuld en stijgende met stip.
De Federale begroting vertoont een gat van 25 miljard euro in 2009/2010 en dat gaan ze nog eens overdoen in de periode 2010 /2011. Tenminste, als hun rekeningen wel kloppen, en daar mag iedereen aan twijfelen. Totaal 50 miljard federale euros in het rood. Dit zijn gigantische cijfers die vooral Vlaanderen zullen bezwaren.
Daarom mijn oproep voor een HBO: Help België Ontgrendelen.
Alle grendels die België bijeenhouden corruptie en torenhoge belastingen, politieke wantoestanden en machtsmisbruik, financiële transfers van Vlaanderen naar Wallonië - moeten een voor een losgekoppeld worden om zo de onafhankelijkheid van Vlaanderen te verwerven.
Met België ontgrendelen bedoel ik met nadruk, alle grendels losmaken die de onafhankelijkheid van Vlaanderen in de weg staan.
Met België ontgrendelen bedoel ik vooral dat iedereen alle wantoestanden en misbruiken in de samenleving, die een Vlaamse onafhankelijkheid in de weg staan, sterk en herhaald moet duiden en aanklagen zonder uitzondering.
Met het project: Help België Ontgrendelen kan iedereen en alle Vlaamse verenigingen een vooraanstaande rol spelen door oplossingen aan te dragen die de noodzaak van een onafhankelijk Vlaanderen benadrukken en de twijfelaars ja zelfs de tegenstanders laat inzien dat Brussel een onafhankelijk Vlaanderen nodig heeft.
België bezit momenteel 333 miljard euro staatsschuld en stijgende met stip.
De financiële en economische crisis is n jaar oud. De werkloosheid neemt nog steeds toe en de torenhoge lasten voor de bevolking bedreigen onze welvaart.
De Federale begroting vertoont een gat van 25 miljard euro in 2009/2010 en nog eens in 2010 /2011. Totaal rekening volgens gegevens 30/09/2009 van 50 miljard euro in het rood. Dit zijn gigantische cijfers die Vlaanderen zullen bezwaren.
De overheden zijn bezig met begrotingsmaatregelen te nemen om de stijging van de schuldenberg tegen te gaan, er moet dus gesaneerd worden in de overheidsfinanciën.
Ook de deelstaten moeten meehelpen, en dus zijn er dringende maatregelen nodig. Vlaanderen moet oppassen om niet financieel gewurgd te worden. De solidariteit heeft haar grenzen bereikt.
Ik vraag daarom:
Geef Vlaanderen waar Vlaanderen recht op heeft: Werk Welvaart Welzijn, het zijn onze topprioriteiten.
Overheidssaneringen zijn dringend nodig, geef de bevolking hoop:
"Schaf de Senaat, de kabinetten en de provincies af!"
België loopt samen met enkele Scandinavische landen gebukt onder de hoogste fiscale druk. Het overheidsapparaat is in verhouding het grootste van Europa en groeit nog steeds aan. Een op de drie werkt voor een overheid. Maar de resultaten van dit enorme overheidsbeslag zijn niet navenant.
VOKA berekende dat er 68.000 ambtenaren moesten afvloeien, maar dat in de Vlaamse overheden meer dan 30.000 ambtenaren waren bijgekomen in plaats van ambtenaren te laten afvloeien. De werking van de Overheid kost hierdoor 5 miljard euro meer.
Senaat: afschaffen: Een Kamerlid kost 800.000 euro. Er zijn 71 senatoren die elk 1 miljoen euro kosten. De senaat is nutteloos geworden in het Belgische federale systeem. Waarom blijven betalen voor iemand zonder bevoegdheden?
Kabinetten: afschaffen: Kabinetten koloniseren de ambtenarij en demotiveren de ambtenaren. Alle ministers en staatssecretarissen samen tellen ongeveer 2.500 kabinetsleden. De federale kabinetsleden kosten jaarlijks ongeveer 50 miljoen euro, in 2008 zelfs 63 miljoen euro. Nederland kent geen ministeriële kabinetten, daar moet een minister werken met zijn betreffende dienst bezet door ambtenaren.
Provincies: afschaffen: De provincieraden vormen een penibele, overtollige administratieve hiërarchie (met 737 mandaten en 900 miljoen euro kost per jaar) die sinds de oprichting van de regionale regeringen dubbel werk verrichten.
Ministers: aantal beperken: De zes regeringen tellen momenteel 60 ministers en staatssecretarissen voor 10,6 miljoen inwoners. De 60 ministerposten worden bekleed door 56 personen. Frankrijk heeft 15 ministers en 5 staatssecretarissen voor 64,5 miljoen inwoners."
Kieswetgeving hervormen: Is men voor het Vlaams parlement gekozen, kan men tijdens de volledige legislatuur geen andere politieke functie beogen, nog uitoefenen. Kandideert men toch op een kieslijst voor het mandaat verstreken is, is men verplicht om ontslag te nemen uit het Vlaams parlement. Dit moet een Vlaamse beslissing zijn. Schaf dan ook het politiek dubbelmandaat af. Politiek Vlaanderen moet de Familiale dynastieën afkeuren deze zijn nefast voor onze democratie, en werkt corruptie en schaamteloze verrijking in de hand. . Het Vlaamse volk heeft geen zonnekoningen nodig.
De Vlaamse overheid moet het goede voorbeeld geven en eindelijk werk maken van de hervorming van het openbaar ambt. Als men om elke kreukel een studie besteld bij een onafhankelijk bureau, kan men de grootste delen van het openbaar ambt (instellingen) ook privatiseren. (ALV)
Ambtenaren: aantal beperken: Prof. dr. Herman Matthijs, VUB
De laatste jaren zijn er nogal wat pogingen geweest om het federaal en het Vlaamse openbaar ambt te hervormen. Een lijn is er wel te trekken: het aantal ambtenaren is overal gestegen.
De taken die normaliter bij een departement thuishoren, zijn overgeheveld naar agentschappen. Ook de hiërarchische lijn tussen de beleidsvoorbereidende departementen en de uitvoerende agentschappen is onbestaande. Deze nieuwe onoverzichtelijke creatie van administraties leidt ook steeds tot een toename van het aantal personeelsleden. De volgende jaren gaat een enorm omvangrijke groep ambtenaren met pensioen. Uiteraard bestaat de neiging om alle toekomstige gepensioneerden te vervangen. Dat zou een enorme druk geven op de arbeidsmarkt. We moeten deze natuurlijke evolutie gebruiken om sommige sectoren binnen de overheid af te slanken. Maar een politieke visie hierop is onvindbaar, hoewel we op een historisch moment staan om keuzes te maken.
Alleen blijkt Selor reeds zijn eigen projecten op te starten om nieuwe ambtenaren aan te trekken. Blijkbaar geldt in dit dossier niet het primaat van de politiek, wat toch de regel zou moeten zijn in een democratie.
De reactie van kris Peeters op de vraag gaat u de ambtenaren die op pension gaan vervangen of niet, was het antwoord ook duidelijk, ik citeer: weet u wel hoeveel ingenieurs daarbij zijn, die moeten wij vervangen.
Efficiënte overheid: Geert Noels, partner en hoofdeconoom Petercam
De vraag om een efficiënte overheid houdt ook een sociaal aspect in, omdat verspilling en inefficiënties in belangrijke mate verklaren waarom loonkosten in ons land zo hoog zijn en werkenden zo weinig netto overhouden.
Onze economie wordt vandaag geconfronteerd met verschillende grote uitdagingen. Een efficiëntere overheid is noodzakelijk om de lasten en inspanningen voor deze uitdagingen niet alleen rechtvaardig te verdelen, maar ook mogelijk te maken. Het is telkens de missing link om deze uitdagingen aan te kunnen. Een efficiëntere overheid betekent immers een winst voor de marktsector en meer kansen om de internationale concurrentie aan te kunnen. Ze kan leiden tot een belangrijke daling van de indirecte loonkosten. Een efficiëntere overheid die toelaat om de fiscale en parafiscale druk te verlagen, is opnieuw dé missing link in het huidige koopkrachtdebat. Efficiëntie kan ook de nodige zuurstof geven om de vergrijzingskosten in de toekomst betaalbaar te maken.
Prof. dr. Lode Vereeck, Universiteit Hasselt
Als men het geld van anderen besteedt, dan is efficiëntie een morele plicht. Voor de overheid is die plicht nog dwingender omdat de middelen onder dwang verkregen worden.
De Voka studie geeft duidelijk aan dat de overheden in België en Vlaanderen nog belangrijke efficiëntiewinsten kunnen en moeten maken. De maatregelen die Voka voorstelt, hebben als belangrijke verdienste dat het overheidsfalen als een systeem falen wordt aangepakt en niet als een falen van individuen. Een efficiëntieslag kan immers slechts gewonnen worden met de medewerking van de ambtenaren, die zich vaak zelf bewust zijn van de inefficiënte werking van de overheid. De situatie is echter nog ernstiger dan het Voka rapport schetst. Er is niet alleen de macro- en micro-economische overbesteding door de overheden van dit land. Het overheidsoptreden leidt ook vaak tot inefficiënties waarvan de kosten niet terug te vinden zijn in de rekeningen van de overheid, maar wel in de verlaagde winstgevendheid.
Bronnen:
Vokatribune juli 2008 - Auteur: Hans Housen
Prof. Jean Hindriks (UCL) 31/10/'08
Prof. Dr. Lode Vereeck, (Universiteit Hasselt)
Geert Noels, Hoofdeconoom en partner Petercam
Prof. Dr. Herman Matthijs (VUB)
FOD.
Belgische overheden hebben 28 economische adviesraden
De verzamelde Belgische overheden hebben 28 raden die hen advies geven in economische materies.
Ze hebben 56 administraties en instellingen die mee het beleid bepalen of uitvoeren. Zoveel telde Pinakes er althans, de databank over en voor de lokale besturen.
De meest bekende advies- en/of studieorganen op federaal niveau zijn de
Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en het
Federaal Planbureau.
Maar ook de gewesten hebben gelijkaardige organen:
de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV),
de Conseil Economique et Social de la Région Wallonne (CESR) en
de Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Andere organen zijn thematisch gericht zoals de Commission Régionale d'Avis pour l'Exploitation des Carrières of de Raad voor het Verbruik.
Administraties en instellingen die het economisch beleid uitvoeren zijn ondermeer de verschillende directoraten van de FOD Economie:
KMO,
Middenstand en Energie,
Vlaams Departement Economie,
Wetenschap en Innovatie, en instellingen die zich toeleggen op één bepaald thema zoals:
Flanders Investment & Trade,
Agence Wallonne à l'Exportation et aux Investissements Etrangers.
Dit land heeft zoveel administraties en instellingen, dat niemand nog weet waarom ze dienen, gezien het feit, dat de overheden voor het minste advies bij privé studieburelen dure onderzoeken aankopen.
Het is de verdomde plicht van een overheid om in moeilijke tijden in eigen vlees te snijden, en niet in dat van de kleine weerloze belastingbetaler. (ALV)
België is buiten de top tien binnen de EU getuimeld op het vlak van efficiënte gezondheidszorg. Bron: Euro Health Consumer*
Efficiënte gezondheidszorg en mogelijke besparingen:
Schaf de derdebetalers-regeling af. Elke klant die bij n apotheek medicijnen aankoopt gebruikt zijn SIS-kaart, en betaald alleen het remgeld. Dit kan eveneens geregeld worden bij elk doktersbezoek. Elke dokterspraktijk moet dan beschikken over een apparaatje om de SIS-kaart te lezen, en de klant betaald alleen het remgeld.
Zet een rem op het shoppen van de ene naar de andere dokter, en dienstverlening door de patiënten.
Schakel misbruiken uit of probeer ze tenminste in te perken.
Vlaanderen is een van de grootste gebruikers van medicijnen. Klopt niet helemaal volgens mij, ik verduidelijk: de Vlamingen hebben bij hun thuis het apothekerskastje vol met medicijnen, daarvan wordt maar n fractie gebruikt. Hier is een taak weggelegd voor de huisdokterspraktijken en hun voorschrijfgedrag. Dit moet controleerbaar en bestrafbaar zijn i.g.v. misbruiken.
Voorbeeld: ik sta zelf in de apotheek als de klant voor mij bijna een berg medicijnen koop met doktersvoorschrift om mee te nemen naar Marokko. Hij gebruikte zijn SIS-kaart. Zonder te verpinken verkocht de apothekersassistente deze grote bestelling.
Nederlanders, Fransen, Italianen en Duitsers doen aan gezondheidshoppen in Vlaanderen door hiaten in de Belgische wetgeving. De Europese wetgeving is een wassen neus. Financiële en werkoverbelasting in de Vlaamse ziekenhuizen is de nieuwe gesel. De wachtlijsten met torenhoge stijgende kosten worden steeds langer voor de patiënten die in Vlaanderen wonen.
Vervangingsuitkeringen:
Schaf de zogenaamde derdebetalersregeling via vakbonden aan werknemers/werkzoekenden af, en maak deze betaling afhankelijk van de RVA diensten. U bent uitkeringsgerechtigd, u krijgt uitkering.
RVA en VDAB moeten hierdoor verplicht samenwerken, iemand weigert job of opleiding, seintje van VDAB naar RVA en stop uitkering. De vakbonden kunnen dan hun leden eindelijk eens echt gaan helpen.
Wonen en werken:
Binnen ons sociaal zekerheidsstelsel gaat veel geld naar sociale huisvesting.
Voorwaarde om een woongelegenheid te krijgen via een sociale huisvestingsmaatschappij is, dat men geen eigendommen in ontroerend goed bezit. (Zelfs geen gronden die voor woningbouw in aanmerking kunnen komen mag in persoonlijk bezit zijn, ook niet op naam van de kinderen.) De bedoeling is juist om de zwakkere in onze samenleving te beschermen. Er wordt hier streng op toegezien. Ja, voor wat Vlamingen in Vlaanderen betreft zeer zeker, is dat ook zo bij de duizenden migranten vooral deze mensen met dubbele nationaliteit - die een sociale woning aanvragen en betrekken? NEEN.
In België is er géén enkele instantie die ook maar één vraag stelt over onroerend goed in eigendom in land van herkomst van de aanvrager.
Hier gaat men er gewoon vanuit dat ze niets hebben?
Dit moet dringend in de wet ingeschreven worden, en verplicht onderzocht worden. Vele economische gelukzoekers verkopen hebben en houden in land van herkomst, of laten het liggen voor later, of verhuren het, en bouwen een rijkelijk bestaan op in het buitenland zonder slag of stoot. Dit is pas crimineel gedrag ten overstaan van het gastland en haar bevolking.
Ik stel het voorbeeld een beetje brutaal voor waarschijnlijk:
Iedereen weet dat in de jaren vijftig en zestig Italiaanse mannen in de Limburgse mijnen kwamen werken, en na vijf jaar terug naar hun huis in Italië moesten. De meeste zijn gebleven en hebben hier met hulp van de SZ een bestaan opgebouwd, uiteindelijk ook ontroerende goederen verworven terwijl ze hier vroeger een sociale woning betrokken van de sociale woningmaatschappij en tegelijk een woning in Italië bezaten.
Samengevat: Tienduizenden Italianen, Marokkanen en Turken, - nu ook weer, vooral deze migranten met dubbele nationaliteit - maar ook vele mensen met andere vreemde nationaliteiten bezitten eigendommen in hun land van herkomst en leven hier van de sociale zekerheid. Velen verhuren hun eigendommen in land van herkomst, of gebruiken hert als vakantiewoning en/of appartement.
Senior migranten die in rusthuizen van de OCMWs huizen, moeten ook naar hun eigendommen in land van herkomst gevraagd worden.
Onze sociale zekerheid komt zwaar onder druk te staan, dan moeten de misbruiken ervan ook weggesneden worden.
Vlaamse projecten: Enkele voorbeelden:
IJzeren Rijn: De Vlaamse regering zal hoogst waarschijnlijk bemand worden door CD&V / N-VA / SP.a politici. Allen hebben in het verleden te kennen gegeven dat de IJzeren Rijn een prioriteit is voor hun. Nu ze aan de macht komen, kan niets de realisatie van de IJzeren Rijn nog tegenhouden.
Ook Nederland wil de IJzeren Rijn in gebruik nemen, tenminste, als het traject een dubbel spoor en kwaliteitsvol personenvervoer toelaat op deze lijnen. Europa heeft financiële middelen toegezegd om de IJzeren Rijn op een ecologische en milieuverantwoorde manier door de natuurgebieden te sturen op Nederlands grondgebied. Het versneld aanleggen van de IJzeren Rijn zal ook de economie en de werkgelegenheid aanwakkeren langs het traject van de IJzeren Rijn.
De Oosterweelverbinding en de Lange Wapper: Objectief bekeken is dit volgens mij, de beste route en het mooiste ontwerp. Nu de Antwerpenaren de huidige Oosterweel verbinding met Lange Wapper hebben afgeschoten moet de Vlaamse overheid haar verantwoordelijkheid nemen. Ontwar de knoop en beslis, er is al genoeg belastinggeld - 200 miljoen euro studiekosten - in de Schelde gesmeten, en er staat nog steeds geen paal in de grond.
Vlaams energiebedrijf:
De Vlaamse overheid moet dringend werk maken van een eigen energiebedrijf. Inzetten op de ontwikkelingen van alternatieve energiebronnen: Zon, Wind en Water, en hernieuwbare energiebronnen alle kansen geven. Dit moet financieel ondersteund worden om tevens ook de werkgelegenheid aan te zwengelen.
Vlaamse Bank:
De Vlaamse overheid moet meer controle krijgen op DE Vlaamse Bank. Kan dit KBC zijn, OK. Men kan hiermee een zekere bescherming inbouwen tegen de ongebreidelde expansiezucht voor winstbejag van bankmanagers om de aandeelhouders te paaien, en zichzelf te verrijken op kap van de belastingbetaler.
Financiële transfers van Vlaanderen naar Wallonië:
Zichtbaar maken voor de bevolking, en resultaat verbintenis vragen aan de ontvangers.
Afschaffen van de Notionele aftrek
De eenmalige maatregelen aanvechten:
De verkoop van staatseigendommen om de begroting in evenwicht te krijgen, om ze daarna terug te huren en de samenleving voor eeuwig en één dag te belasten.
De overname van pensioenfondsen om de begroting in evenwicht te krijgen, en daarna de samenleving voor eeuwig en één dag te belasten.
Enz. enz. enz. enz. enz.
Waarom zou de bevolking begrip moeten opbrengen en de broeksriem moeten aanhalen voor een Vlaamse regering die weigert om haar eigen overbodige paleizen en privileges af te breken, en de bevolking telkens nieuwe lasten wil opleggen.
Nederlandse gezondheidszorg is top, Belgische niet in top tien vandaag. Brussel: 30/09/09
De Belgische gezondheidszorgen vallen net buiten de Europese top tien.
Nederland, met zijn strak gereglementeerde zorgsector, biedt de beste diensten.
Dat blijkt uit de Euro Health Consumer Index (EHCI).
De EHCI is een jaarlijkse screening van de zorgsector in 33 landen uit de Europese Unie. Naast Nederland halen ook Zwitserland, Duistland, IJsland en enkele Scandinavische landen de top tien. België scoort goed inzake toegankelijkheid, maar minder inzake geboekte resultaten. Ook inzake de informatisering van de sector staat België achteraan. "Niet goed genoeg" De screening gebeurt op criteria zoals patiëntenrecht en -voorlichting, e-gezondheid, wachtlijsten, medische resultaten, toegang tot diensten en de toegang tot nieuwe medicijnen. Inzake wachttijden is
België samen met Albanië kampioen en de toegankelijkheid is zeker goed te noemen. "België is een van de enige landen in Europa waar patiënten echt kunnen kiezen waar ze zich laten verzorgen. Toch zijn de medische resultaten niet goed genoeg om België in de Europese top 10 te plaatsen," zegt Arne Björnberg, directeur van EHCI, in De Standaard. Planzorg
Dat uitgerekend Nederland met zijn spaarzame zorg het best scoort, heeft alles te maken met het planmatige karakter ervan.
In België kan iedereen naar een specialist stappen, zodat die veel patiënten ziet, die eigenlijk door een huisarts geholpen kunnen worden. In Nederland kun je enkel bij een specialist terecht na doorverwijzing, wat de arts beter toelaat zich ook echt te specialiseren. Ook het feit dat in België artsen betaald worden per prestatie, heeft nadelen. Nederlandse artsen worden betaald per uur, en hebben er dus baat bij die patiënt zo weinig mogelijk te zien, wat de efficiëntie opdrijft.
Tags: België Euro Health Consumer
Index gezondheidszorg Nederland