Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Bij deze wordt u vriendelijk uitgenodigd naar de volgende Algemene Ledenvergadering op vrijdag 04 maart 2011 om 19h30.
Waar?Wij ontmoeten u graag in ons Vrijzinnig CentrumPoincaré,
Jules Stormestraat 131/18 te Waregem.
Dagorde:
1. Jaarverslag door de Secretaris.
2. Financieel verslag door de Penningmeester.
3. Moreel verslag door de Voorzitter.
4. Voorstelling en invulling van het programma voor het nieuwe werkingsjaar.
5. Verslag van de vertegenwoordigers van de HVV-W binnen verschillende organismen
(Pers, Bibliotheek, Cultuurraad, Centrum Morele Dienstverlening, Huisvesting ...)
6. Heraanstelling van het bestuur
Voorzitter, Ondervoorzitter, Secretaris en Penningmeester zijn uittredend en herkiesbaar.
Kandidaturen van nieuwe bestuursleden en/of voor functies kunnen mondeling bekendgemaakt worden tijdens de vergadering.
7. Rondvraag, varia & open discussie met de aanwezige leden.
Etentje achteraf
Na de vergadering wordt u allen de mogelijkheid geboden om te genieten van een fijne kaasschotel, u aangeboden door HVV-Waregem.
Om organisatorische reden moet u echter wel vooraf telefonisch inschrijven bij Myriam Vanderrassieren op het nummer 0497/86 95 22 ofwel stuurt u deze dame een mailtje; myriamvdr@gmail.com en dit uiterlijk 1 maart.
Tot dan!
Namens de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging Waregem
Vragen stellen over onze toekomst, de zin van het leven of het samen leven op een directe manier ?
De Humanistische Vereniging Waregem én het Cultureel Centrum De Schakel organiseerden reeds een 10-tal jaar avonden Hedendaagse filosofie. De bedoeling is dat een filosoof in een inleiding zijn visie uiteenzet. Na een korte pauze stelt het publiek vragen en wordt er gediscussieerd. Wij houden het eenvoudig én het werkt.Einde omstreeks 22u 30.
Inkom 5 euro /avond of 12 euro voor de volledige cyclus.
Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
De wereld kan prettiger, beter,gelukkiger, gezonder, diervriendelijker,welvarender en duurzamer georganiseerd worden. Floris van den Berg weet hoe. Hij noemt dit de theorie vanb het universeel subjectivisme. Vanuit het individueel leed poogt hij dit te verminderen en het geluk te bevorderen.
Hij is ervan overtuigd dat we onze levensstijl drastisch moeten veranderen teneinde onderdrukking en uitbuiting van levende wezens maximaal te vermijden, en onze wereld te behoeden voor een ecologische nachtmerrie. Het is volgens hem dan ook dringend tijd voor actie en hij geeft daar op diverse vlakken zelf het voorbeeld voor.
Biografie
Floris van den Berg (1973) is filosoof en docent wetenschapsfilosofie en ethiek aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast is hij directeur van de seculier humanistische denktank Center for Inquiry Low Countries, bestuurslid van vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte en hij is betrokken bij de Verlichtingshumanisten en hun Virtueel Museum voor Kwetsende Kunst. Ook is hij initiatiefnemer van de atheïsmecampagne in Nederland. Hij schrijft over secularisme, atheïsme, dierethiek, milieufilosofie, mensenrechten en onderwijs. Hij publiceerde de roman Geleefde brieven, het pamflet Hoe komen we van religie af? en het boek Filosofie voor een betere wereld.
Donderdag 24 februari 2011 om 20u
Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Ico Maly analyseert in zijn nieuwe boek De beschavingsmachine de alomtegenwoordige fascinatie door de islam in onze media. Hij legt niet alleen de werking van de dominante beelden over islam en onszelf bloot, maar verheldert ook waar deze fascinatie vandaan komt.
Doordat de media en het beleid alles wat met allochtonen en de islam te maken heeft, verklaren door de moslimcultuur', scheppen ze labiele fundamenten die vooral bestaan uit vooroordelen, clichés en discriminatie. Het uit dit vertrekpunt gedistilleerde beleid kan dan ook niet anders dan mislukken. Maly daarentegen creëert met zijn kritische analyses een stabiele bodem die de allochtonenproblematiek verklaart vanuit verschillende oorzaken: niet alleen cultureel of religieus maar ook sociaal-economisch en politiek. Deze ruime blik maakt het mogelijk oplossingen te lanceren die wél werken. Een verfrissende blik.
Ico Maly (1978) is licentiaat in de Vergelijkende Cultuurwetenschappen en post-licentiaat in de Ontwikkelingssamenwerking (optie politiek en conflict), Universiteit Gent. Hij publiceert al jaren over beeldvorming en islam, racisme, en het Israëlisch-Palestijnse conflict. Hij is hoofdredacteur van Kif Kif Mediawatch. Onder zijn redactie verscheen eerder Cultu(u)rENpolitiek, dat in 2008 de publieksprijs van boekhandel De Groen Waterman won. In 2009 publiceerde hij het boek de beschavingsmachine. Wij en de Islam (Epo)
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur
Beminde ongelovigen met Anne Provoost
Wat bedoelen gelovigen als ze zeggen dat hun god een plan met hen heeft? Heeft hij dan ook een plan met de niet-gelovigen, en met de planeet waarop zij wonen? In het debat over religie wordt steevast een onderscheid gemaakt tussen gematigde religie en extreme religie, maar waar ligt de grens tussen beide?
Anne Provoost ontwerpt een religiometer waarmee u bij uzelf en uw vrienden op een schaal van tien kunt meten hoe (on)gelovig u bent. Ze stelt een verschuiving vast. De opgang van evangelisch creationisme, islamfundamentalisme en religieus sektarisme dwingt de niet-gelovigen tot actie.Atheist zijn is niet voldoende, we moeten zelf een inhoud geven aan de samenleving. Er moet een betere uitleg zijn bij onze godverzaking, een die uitdaagt maar niet op zielen trapt
Anne Provoost groeide op in de Belgische Westhoek. Zij studeerde aan de Leuvense Universiteit en behaalde haar diploma Germaanse Filologie / Nederlandse Letterkunde met een scriptie over mensenrechteneducatie. Ze studeerde nog een jaar pedagogie en verhuisde daarna naar de Verenigde Staten, waar ze haar eerste boek schreef, Mijn tante is een grindewal. Voor dit debuut kreeg Provoost de Boekenleeuw en de Interprovinciale Prijs voor Jeugdliteratuur. Het was de aanzet van een veel gelauwerd schrijversbestaan. Voor Vallen (1994) kreeg ze zowel de Woutertje Pieterse Prijs voor kinder- en jeugdliteratuur als de Boekenleeuw, een Zilveren Griffel en de eerste Gouden Uil. Begin 2008 verscheen bij Querido haar pamflet Beminde Ongelovigen, Atheïstisch sermoen.
Morgen is het weer de eerste vrijdag van de maand. Dus is ons vrijzinnig centrum terug open voor een gezellige avond vertier en leute. Of misschien ook voor fylosofische debatten.
We willen iets speciaal doen. Dus wordt het een verzoekjesavond. Gaan we de nostalgische toer op? Wordt het het hardrock nummer van toen je nog (meer) haar had. Of was je een new wave rakker (mietje!). Heb je liever de hedendaagse boenke boenke muziek? (liever niet) Gaan we terug naar de si(e)xties, seventies, eighties or ...?
Iedereen welkom8 Laat je zien spring nog eens in dat discopakje van jaren terug! Haal de jeansjekker uit de kast kom af.
PS indien je bepaalde verzoeknummertjes hebt die je wil horen stuur me stande pede een mailtje terug en ik zorg ervoor.
Ons Joelfeest was een groot succes met een 70 tal aanwezigen ondanks het slechte weer. Er lag namelijk een sneeuwtapijt van enkele centimeters dik. Toch waren velen afgezakt naar VC Poincaré om te zien wat we ervan hadden gemaakt. Velen waren verrast met de metamorfose die het VC had ondergaan. We hadden namelijk het centrum een warmere look gegeven door de vuile muren te bekleden met zwarte doeken. Eerst werd er een uitgebreid woordje uitleg gegeven wat nu eigenlijk de bedoeling is van een Joelfeest. Waarvoor het staat. Waar de oorsprong ligt en veel meer. Daarna werd er een fakkeltocht gemaakt door Waregem onder begeleiding van een Dixieband. Ten huize Sabbe werd een kleine stop gehouden om de innerlijke mens toch ietwat te verwarmen met dit koude weer. Bij aankomst werd er nog een aperitief voorgeschoteld aan de gasten waarna iedereen kon aanschuiven aan een BBQ buffet. Na het eten zorgde vuurman Sven voor een vuurspektakel van jewelste. Iedereen ging tevreden huiswaarts.
Klik op de bijgaande foto (affiche) om de foto's van deze dag te kunnen bekijken.
In bijlage nog even de affiche en een woordje uitleg over het Joelfeest.
Onze wandeling was wederom een schot in de roos. Ondanks het slechte weer waren we toch weeral met een 40 tal geïnterreseerden afgezakt naar Nieuwkerke (Heuvelland) om aldaar de Geuzenroute onveilig te maken. Enkele minder mobielen onder ons hebben zich in het centrum van Nieuwkerke reuze geamuseerd in een feestzaal waar er gedanst, gezongen en gedronken werd met de hulp van een orkest. Het schijnt dat dit ieder donderdagavond- zaterdagavond en zondag mogelijk is. Dus allen nog eens daarheen. Het bezoek aan de oesterzwammen kwekerij werd ook door iedereen gesmaakt. De wandeling werd hier en daar ietwat ingekort omdat de weersomstandigheden dit ietwat verplichten. Deze wandeling is zeker aan te raden maar zorg toch maar voor goede waterdichte laarzen. Ook het etentje achteraf in het Molenhof op, ja is het nu de zwarte of de rode berg, is heel erg in de smaak gevallen bij iedereen. rond 22u30 werd iedereen terug veilig door de ietwat groot uitgevallen lijnbus afgezet aan het stadion te Waregem.
Opnieuw zoeken we vier avonden naar antwoorden op hedendaagse vragen, die ieder weldenkend mens zich wel eens durft stellen. De formule blijft: een inleiding en discussie.
De uiteenzettingen beginnen steeds om 19u45 en gaan door in het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum Poincaré Stormestraat 131/18 te Waregem.
Inschrijvingskost: 5,- per avond of 20,- voor de volledige cyclus
gratis voor leden HVV-Waregem (wel inschrijven aub),
Inschrijven bij CC De Schakel Waregem tel. 056/62 13 40
Woensdag 13 oktober 2010 - De oorsprong van de liefde
Dhr. Marc Vermeersch, auteur van de boeken Maatschappij van jagers en verzamelaars en Van Pan tot Homo sapiens (2008)
Hoe is de liefde ontstaan? Bij chimpansees en bonobos is er seks, maar er kan nauwelijks sprake zijn van liefde. Bij de mens is er liefde tussen partners. Het houdt ons bezig. Soms vaak, soms obsessief, soms weinig, maar hoe dan ook. We hebben het over de lange leertijd van kinderen, over onderwijs, en over puberteit en initiaties.
Woensdag 27 oktober 2010 - Zijn mannen overbodig?
Mevr. Jacinta De Roeck, directeur Humanistisch-Vrijzinnige Verenigingen vzw
Soms, heel soms, wordt er in de senaat echt wel werk verzet. Werk dat gevolgen heeft voor de helft van onze wereldbevolking! Neem nu de wet die de medisch begeleide voortplanting regelt, combineer die wet met de wet die het wetenschappelijk onderzoek op embryos toelaat en je krijgt een medische praktijk en realiteit die onze man overbodig maakt (puur medisch en biologisch gezien dan toch). Of dat de ideale wereld is, is een andere vraag!
Woensdag 10 november 2010 - Van chimpansee tot bonobo
Prof. dr. Johan Mertens, Terrestrial Ecology Unit, UGent
Sociaal levende diersoorten vermijden inteelt: één geslacht blijft levenslang in de geboortegroep, het andere geslacht gaat weg. Naargelang de soort, stelt men vast dat de vrouwtjes samenblijven, zoals bij de meeste zoogdieren of de mannetjes, zoals bij familiaal levende vogels. Onze nauwste verwanten, de chimpansee en bonobo leven in clans waar de mannen blijven. Wat zijn de voordelen daarvan? Toch zijn er tussen die soorten belangrijke verschillen in gedrag, waarbij duidelijk de mannen het voor het zeggen hebben bij chimpansees of de vrouwen bij bonobos. Hoe passen wij in dat plaatje van matriarchale en patriarchale samenlevingen?
Woensdag 24 november 2010 - Polygamie: toekomst of wensdroom?
Prof. dr. Johan Mertens, Terrestrial Ecology Unit, UGent
Wat bedoelen we nu precies met polygamie: een relatie tussen een man en meerdere vrouwen, of kan men het ook hebben over een relatie van een vrouw met meerdere mannen, of meerdere mannen met meerdere vrouwen? Wat is dan een relatie? Gaat het hier over een geformaliseerde wettelijke huwelijksrelatie of eerder om seksuele relaties buiten het officiële huwelijk? En zo ja, bedoelt men seksuele activiteiten, of heeft het voornamelijk met liefde te maken? En nog iets: als men het heeft over toekomst of wensdroom, hoe was het dan in het verleden? En wat bedoelt men met het verleden: historische of prehistorische tijden? Hoe zit het nu precies met onze biologische geaardheid. Kan je daar tegenaan kijken vanuit een evolutionair perspectief? Is er een moraal aan het verhaal?
Woensdag 8 december 2010 - Een kleine filosofie van het vrijen
Mevr. Ann Van Sevenant, auteur van het gelijknamige boek
In deze filosofische benadering van de seksuele ervaring komt de nadruk te liggen op het verschil tussen seks hebben en de liefde bedrijven. Daartoe wordt de dualistische opvatting van lichamelijke seks en spirituele liefde herzien. De aandacht gaat verder uit naar het verschil tussen de anonieme en de duurzame relatie, tussen jeugdige acrobatie en de innigheid van de rijpere relatie, tussen vrijblijvendheid en de broosheid van de seksuele relatie. De voordracht wordt afgerond met voorstellen rond een 'cultuur van het vrijen'.
Een nieuwe traditie de jongeren zijn vanaf heden van plan om ieder jaar een concert te organiseren in het Kwaestraetje te Waregem om het einde van de examens en het schooljaar te vieren. Ze doen dit met de hulp van Belgisch beste coverband "Crust". Als je ze eenmaal gehoord hebt wil je meer en meer en meer. Dranken tegen gunsttarief tussen 1 (gewone dranken) en 3 (vodka redbull) en 2 happy halfhours. Je bent welkom vanaf 19u. Be there, don't forget or you will miss a great party
Ter gelegenheid van de Pandjes en Batjes te Waregem zijn we terug open op vrijdag, zaterdag en zondag. Kom genieten op ons terras van een lekkere koffie Poincaré, een jupiler van 't vat aan 1 of een Brugse Zot van 't vat aan 2. We zetten het Lentefeest/ Feest Vrijzinnige Jeugd in de kijker. Of voor de sportievelingen kom lopen met Lucien Taelman die van plan is 100km te lopen in 3 dagen. Hij doet dit telkens met een sportieve bezoeker.
Aanstaande zondag 9 mei is het weer zover. Ons jaarlijks Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd gaat door om 10u stipt in cultuurcentrum De Schakel te Waregem. Dit jaar breken we terug het record van het aantal feestelingen, namelijk 62, en zal de feestzaal wederom te klein zijn om voor iedereen een stoeltje te voorzien in de schouwburg. Daarom wordt dit jaar het feest terug getoond op groot scherm in de oranje zaal van het cultuurcentrum. Dus geen schrik er is plaats voor iedereen. Ook is er achteraf voor iedere aanwezige een plaatsje om de receptie bij te wonen in de raadzaal van het stadhuis aan de overkant van de schouwburg. Wil je eens zien hoe een Lentefeest er in Waregem eruit ziet kom gerust even kijken. Iedereen welkom.
Zowat 22 jaar geleden vonden enkele idealisten, waaronder de nu nog steeds zeer actieve Nino Coussement die secretaris is van HVW, de tijd rijp om in Waregem een plaatselijke afdeling van het Humanistisch Verbond, de Vrijzinnige Vereniging Waregem, op te starten.
Aanvankelijk werden enkele kleinere activiteiten georganiseerd, met de bedoeling de vrijzinnigen in en rond Waregem te verenigen.
In die beginjaren werd al vlug gestart met de organisatie van het Feest van de Vrijzinnige Jeugd, beter bekend onder de naam Lentefeest. Het eerste Lentefeest werd georganiseerd in het Diensten- en Ontmoetingscentrum Eikenhove in het Torenhof, met slechts 5 feestelingen.
Vorig jaar, editie 2009, werd een jubileumversie: het 20ste lentefeest met 52 feestelingen, een nokvolle schouwburg in De Schakel en ruim 650 aanwezigen op de receptie in de raadzaal.
Maar de vereniging was ondertussen ook op zoek naar een onderkomen
Juist zeven jaar geleden nam de Vrijzinnige Vereniging haar intrek in het VC (Vrijzinnig Centrum) Poincaré in deStormestraat 144 in Waregem. In de loop van 2008 zijn wij dan verhuisd naar deze locatie, de vroegere Kringloopwinkel. Maar we hadden ondertussenook (ver)bouwplannen. Met de steun van de Vlaamse overheid konden we het pand restaurant Fellini aankopen en werden de bouwwerken gestart.
Nieuw Vrijzinnig Ontmoetingscentrum in Waregem
Noodgedwongen verhuizen
Doordat de eigenaar besliste om ons onderkomen in de Stormestraat te verkopen gingen we in 2007 op zoek naar een nieuwe stek. In plaats van opnieuw te huren, kwamen we tot het besluit dat het verwerven van een eigen pand een interessantere piste was.
Met de steun van het stadsbestuur Waregem, in het bijzonder Kurt Vanryckeghem en Rik Soens, startten we met de samenstelling van een dossier voor de aanvraag van de nodige subsidies bij de Vlaamse Gemeenschap. Ondertussen kregen we ook de toezegging dat de Stad onze huurlasten voor een tijdelijk onderkomen zou dragen.
Na de aanvaarding van ons subsidiedossier konden we starten met de aankoop van het pand dat we op het oog hadden. Op 23-11-2007 kregen we van de eigenaar van het restaurant Fellini in de Stormestraat 131/18 de belofte dat hij zijn eigendom aan ons zou verkopen.
Wegens de te volgen procedure bij de Vlaamse Gemeenschap duurde het nog tot 06-06-2008 voor we definitief tot de aankoop konden overgaan. Het geduld van Antonio, de eigenaar met Italiaanse roots, werd danig op de proef gesteld.
Ondertussen waren ook de onderhandelingen gestart met een architect voor de inrichting en verbouwing van ons Vrijzinnig Ontmoetingscentrum. Toen het eind augustus 2008 niet meer klikte tussen beide partijen,vonden we redding bij architect Benoit Ottevaere uit Wortegem-Petegem. Het werd een race tegen de tijd want onze aanvragen voor subsidie met definitieve plannen moesten binnen zijn tegen eind 2008. We haalden nipt de deadline.
2009 was vooral een jaar van overleg met de subsidiërende overheid om de goedkeuring te krijgen voor de definitieve start van de werken.
Inrichting
We voorzien in dit centrum op de bovenverdieping een ruime polyvalente zaal die gebruikt kan worden voor vrijzinnige plechtigheden. Beneden komt een ontmoetingsruimte met bargedeelte, sanitair blok, keuken en bureaus.
Eén ruimte zal ingenomen worden door een moreel consulent. Voortaan zullen onze inwoners en die van de buurgemeenten op ons centrum kunnen rekenen voor hun morele noden, voor advies en steun bij de plezante en minder plezante gebeurtenissen in het leven. Stad Waregem is daardoor meteen ook een belangrijke troef rijker.
Het ontmoetingscentrum wordt zodanig ontworpen dat de andersvaliden overal toegang hebben. De verenigingen die regelmatig gebruik wensen te maken van ons centrum krijgen een eigen bergruimte zodat ze altijd alles bij de hand hebben.
Verloop der werken
In 2009 begonnen we met de vrijwilligers van de vereniging alvast aan de afbraak van de binneninrichting van het bestaande pand. We wilden zoveel mogelijk voorbereidende werken zelf doen om te besparen op het totale budget. Ondertussen zijn ook de voorziene werken aanbesteed en hebben we voor de meeste van onze loten een aannemer gevonden.
INRICHTING VRIJZINNIG ONTMOETINGSCENTRUM door architect
CONCEPT
De VZW POINCARE besliste om het pand van het restaurant Fellini aan te kopen om hier een nieuw modern vrijzinnig ontmoetingscentrum op te richten.
Voor de inrichting van het vrijzinnig ontmoetingscentrum werd in samenspraak met de opdrachtgever, de VZW Poincare een programma van eisen opgesteld. Een belangrijke wens was om binnen het ontmoetingscentrum enkele functies te combineren, alsook dat de ruimte plaats zou bieden voor verschillende evenementen voor verschillende doelgroepen. De ruimte zou zowel moeten kunnen gebruikt worden voor jeugdfuiven, als voor culturele happenings, zoals lezingen en tentoonstellingen .
Er werd beslist de inrichting van het restauranttot casco af te breken.Het gebouwwerd eertijds opgericht als verffabriek en werd gebouwd met een betonskelet. Binnen deze bestaande structuren werden 3 zones afgebakend:
een polyvalente ontmoetingsruimte op het gelijkvloers
gekoppeld aan een ontmoetingsruimte op de verdieping
het administratief gedeelte
De polyvalente ruimte op het gelijkvloers is hierbij de meest toegankelijke. Deze zal het frequentst gebruikt worden en leent zich perfect om verschillende evenementen in te organiseren. Hieraan werden de secundaire functies gekoppeld (keuken met berging, sanitaire ruimtes, ). Bij de inrichting werd gekozen voor duurzame industriële materialen, refererend naar de geschiedenis van het gebouw. Centraal in deze ruimte staat een grote toog .Het achterste deel van de ruimte zal verhoogd worden en zal een rustiger karakter krijgen. De verhoogde vloer wordt uitgevoerd in een blokparket deze is warmer, doch heeft hij ook een industrieel karakter en is hij zeer duurzaam. De verhoogde vloer gaat over in een lange zitbank tegen de langste wand. Deze kan ook dienst doen om objecten op te plaatsen, of als barrière wanneer de wand gebruikt wordt als tentoonstellingswand.Een brede centrale trapleidt naar de ontmoetingsruimte op de verdieping.
Deze ruimte onder schuin dak -zal eerder gebruikt worden voor rustige evenementen (lezing, filmvoorstelling, ) . In deze ruimte werd een kleinere toog geplaatst. Langséén zijde van de ruimte wordt een kastenwand voorzien met opbergruimte voor verschillende organisaties.
De derde zone afgescheiden van de polyvalente ruimte door het sanitair blok is het administratief gedeelte waar twee bureauruimtes voorzien zijn. Deze zullen onder andere plaats bieden voor een maatschappelijke assistente.
Bij de opmaak van de plannen werd rekening gehouden met de toegankelijkheid van het gebouw. Zo werd de nodige aandacht besteed om drempels te vermijden. De trap wordt uitgerust met een plateaulift. Er werd ook een aparte WC voor mindervalide personen voorzien.
Het ontmoetingscentrum zal voldoen aan alle comforteisen, waarbij ook de nodige aandacht zal besteed worden aan akoestische isolatie in functie van het comfort van de buren.
Daarnaast zal het ontmoetingscentrum voldoen aan alle eisen inzake brandveiligheid
Binnen het project zal volgens het decreet inzake cultuurbeleid -kunst geïntegreerd worden.
Benoit Ottevaere - Architect
We maken geschiedenis
Bij deze eerstesteenlegging schrijven we ook geschiedenis. Het is vandaag 21 maart, dag op dag7 jaar geleden dat de vrijzinnige gemeenschap voor het eerst een dak boven zijn hoofd kreeg. We openden toen officieel het Vrijzinnig Centrum in de Stormestraat 144.
Een vrij-zinnige investering
Dit prachtige project wordt financieel een zware dobber voor de vereniging. Om de betrokkenheid groot te houden en de kas wat de spijzen, zetten we vanaf vandaag een vrij-zinnige investeringscampagne op.
We doen dit op 2 manieren:
Verkoop van een mooie pin. Voor een luttele 5brengen we dit hebbedingetje aan de man of vrouw. Het zal niet alleen lokaal verkocht worden, ook onze bevriende centra en verenigingen springen mee in de bres.
We richten een beschermcomité op. Iedereen die 100 of meer op onze rekening stort, wordt lid van dit beschermcomité. Die leden krijgen een prominente plaats in het nieuwe VC. Er zal een gegraveerde gedenkplaat met hun naam onthuld worden op de opening van het nieuwe VC. Zij zijn dan onlosmakelijk en permanent verbonden met het centrum.
Integratie kunstwerk
Deze verbouwing wordt uitgevoerd met subsidies van de Vlaamse overheid. Volgens een decreet uit 1986 moet in dat geval een kunstwerk geïntegreerd worden in de realisatie. De waarde is afhankelijk van het geïnvesteerde bedrag.
De vrijzinnige gemeenschap over het algemeen kunstminnend vindt dit een goede zaak. Om een geslaagde en verantwoorde keuze te maken hebben we een kunstcommissie opgericht.
Onder de deskundige coördinatie van Ria Merlier (de vroegere directeur van CC De Schakel) zoeken drie kunstkenners naar een geschikte kunstenaar om deze opdracht te vervullen. Johan Van Gheluwe (Museum of Museums ereburger Stad Waregem),Johan De Smet, (Museum Schone Kunsten Gent) en Patrick Ronse (directeur Be-Part platform voor actuele kunst) krijgencarte blanche om binnen het budget van 6000 een keuze te maken uit de ontwerpen die de door hen gekozen kunstenaars indienen.
De bouwwerken aan ons vrijzinnig ontmoetingscentrum zijn in volle uitvoering.
Daarom ben ik blij om jullie te kunnen uitnodigen naar de eerstesteenlegging die doorgaat op zondag 21 maart aanstaande.
Zie bijlage of onder voor verdere info aub
Jij komt toch ook om te tonen, aan de pers die in grote getale zal aanwezig zijn, dat de vrijzinnigheid niet zo maar een klein groepje mensen is maar daarentegen een zeer grote groep mensen vertegenwoordigd met grote gezamenlijke bekommernissen en doelen maar ook met individuele denkwijzen.
Mag ik ook vragen dit door te sturen naar jullie achterban aub
Een lezingencyclus georganiseerd door HVV-Waregem i.s.m. CC De schakel
Hedendaagse filosofie gaat dit voorjaar op nieuwe paden: Humor, filosoferen met kinderen en het thema armoede. De formule blijft: een inleiding en discussie.
We starten steeds stipt om 20 uur om even stipt te kunnen eindigen
Leden (HVV-UPV): gratisNiet-leden: ingang 5 euro per avond of 12 euro voor de cyclus
Inschrijven via Cultureel Centrum De Schakel, Schakelstraat 8 te 8790 Waregem
Donderdag 4 februari 2010 om 20 uur: ' De filosofie van de Humor' - Kristof Van Rossem
Donderdag 4 februari 2010 om 20 uur: De filosofie van de Humor - Kristof Van Rossem
Een goede humorist laat je enkele seconden lachen en enkele minuten nadenken. De humorist heeft zoals Kierkegaard schreef met de filosoof de blik van het kind gemeen. In deze workshop verwennen we onze (onder)buik met een deugddoende lach terwijl we nadenken over de link tussen humor en waarheid, over het geestige in alles wat bestaat en over de lichtheid van het bestaan. We zoeken op ludieke wijze naar antwoorden op vragen als: Wat onderscheidt droge humor van cynische of ironische humor? Hoe ontstaat de slappe lach en waarom kunnen we onszelf niet kietelen? Is humor gecultiveerde onbeschaamdheid (Aristoteles) of verscholen ernst (Schopenhauer)? Welk verband is er tussen het tragische en het komische? Wanneer is iets lachwekkend? En (hoe) kun je gevoel voor humor leren? Aan het einde van de avond krijgt de deelnemer enkele nuttige humortips mee naar huis K. Van Rossem studeerde godsdienstwetenschappen en filosofie in Leuven, Amsterdam (UvA) en Uppsala. Hij is educatief medewerker van de Stichting Lodewijk de Raet en lector aan de lerarenopleiding van de Faculteit Wijsbegeerte van de KU-Leuven en van de Hogeschool West-Vlaanderen.
Donderdag 18 februari 2010 om 20 uur: 'Over armoedebestrijding' - Francine Mestrum
Donderdag 18 februari 2010 om 20 uur: Over armoedebestrijding - Francine Mestrum
De Wereldbank integreert concepten van de derdewereldbeweging in haar neoliberale vertoog zodat ze een heel andere betekenis krijgen. Dat geldt voor armoede, sociale bescherming, sociale ontwikkeling, cultuur, empowerment enz. De Bank werkt op die manier als een rattenvanger van Hamelen. Ze fluit ogenschijnlijk in de taal van de sociale bewegingen, ze neuriet de concepten van de ngos en van de vakbonden, maar haar deuntjes horen in een heel andere muziek thuis. De Bank geeft de toon aan voor andere internationale instellingen, het IMF, de UNDP, enz. Ook de millenniumdoelstellingen trekt ze naar zich toe, zonder ook maar iets te veranderen aan haar neoliberale beleid. Maar dat beleid heeft al twintig jaar lang meer ellende en armoede veroorzaakt dan het oplost. Arme mensen wonen in overgrote meerderheid in arme landen en hebben een ontwikkelingsbeleid nodig, geen armoedebestrijding. Francine Mestrum zoekt naar elementen voor een ander beleid. Want er is wel degelijk een andere wereld mogelijk. Een boek over het vertoog als plek van macht en verzet.
Francine Mestrum is doctor in de sociale wetenschappen, gespecialiseerd in ontwikkelingsproblematiek, en dan vooral in het onderzoek naar armoede, ontwikkeling en internationale organisaties. Zij doceerde lang aan het HIVT / RUCA (thans Hogeschool Antwerpen). Zij is lector aan de Université Libre de Bruxelles en gastdocent aan de Universiteit Gent. Zij is lid van het redactiecomité van Samenleving en Politiek en van Vrede. Zij schreef: Over globalisering en armoede en De Rattenvanger van Hamelen (Epo)
Donderdag 25 februari 2010 om 20 uur 'Filosoferen met Kinderen' - Richard Anthone
Donderdag 25 februari 2010 om 20 uur Filosoferen met Kinderen - Richard Anthone
Filosoferen met kinderen, wat is dat nu weer voor iets? Een nieuwe mode of nog erger, een nieuwe sekte misschien? Hebben we al niet genoeg rond onze oren met de opvoeding van onze kinderen? Trouwens, is het onderwijs niet goed genoeg misschien? We moeten zelf al goed ons best doen om te kunnen volgen. Elke dag komt er nog iets nieuws bij. Worden onze kinderen daar beter van, van dat gefilosofeer? En moeten we dan zelf ook misschien de slimmerik gaan uithangen?
Het thema roept een heleboel vragen op. De heer Anthone wil daar uitgebreid op ingaan. Hij illustreert zijn betoog met videobeelden en maakt er een actieve bedoening van.
Richard Anthone is docent aan de Karel De Grote hogeschool. Hij is verbonden aan Zeno, een school voor praktische filosofie Hij schreef Socrates op de speelplaats, Filosoferen met Doornroosje, Peinzen: 49 filosofische vragen van kinderen en lag mee aan de basis van het project Wa=DA.
Naar jaarlijkse traditie bieden de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging Waregem (HVV-W) en het VC Poincaré ook dit jaar al haar leden & sympathisanten een Nieuwjaarsreceptie aan. Het spreekt voor zich dat ook u en uw personeel op deze prettige gelegenheid niet mag ontbreken.
Bij deze nodigen wij u graag uit om samen met ons een glas te heffen op het pas begonnen jaar.
Saddie Choua is een jonge hiphoppende meid die een avond kwam praten over de beeldvorming van Islamvrouwen. Deze sociologe filmt en schrijft..Zij had het over de stereotiepe beeldvorming waarvan de Islamvrouwen het slachtoffer van zijn en die de diversiteit en de verscheidenheid verbergt.
Een voorbeeldje van het onbegrip en de verkeerde interpretatie vinden we de spreuk: "oog om oog, tand om tand". Dit is een oproep om rationeel te zijn en de vraag om na te denken wat er aan onrecht aan je werd aangedaan. De norm is dat je wraak niet groter mag zijn dan de schade die is aangebracht. Deze spreuk is dus helemaal geen vrijbrief om je emoties in de vorm van wraak zo maar los te laten.
De beeldvorming over de moslima's vindt zijn oorsprong in het orientalisme.Het is de manier om de arabieren als emotioneel, achterlijk en dom voor te stellen in tegenstelling tot de rationeel denkende, welopgevoedde westerling. Dit om de eigen identiteit te versterken ten koste van de arabieren. Het orientalisme was eveneens een vergoelijking van het kolonialisme, vooral het Britse.Deze beeldvorming werd overgenomen door Hollywood.Als je op het beeldje bovenaan de blog klikt zie je een video met Jack Shaheen over de beeldvorming in Amerikaanse films.
Tot slot wat is de boodschap ? Dat we aandacht moeten hebben voor de macht van de media en ons bewust moeten zijn van de stereotype beelden die ons denkkader beinvloeden én dat we tegengif moeten moeten zoeken via beeldvorming die ons de diversiteit, en de mooiheid van de moslima's toont. Dat kan al door eens niet racistisch te zijn aan de kassa van een grootwarenhuis.
Ondertussen was de discussie tussen de aanwezigen losgebarsten en toonden de aanwezige moslima's aan dat er echt wel zelfbewuste vrouwen achter de sluiers verborgen kunnen zitten. Werkende moeders die het beu zijn zich steeds maar te moeten verdedigen en verantwoorden, alleen omdat ze er iets anders uitzien .... een geslaagde avond die de beeldvorming aankaartte en op scherp zette.
met dank aan Lieven voor het opstellen van dit verslag
verslag filosofieavond De vrouw in de vrijzinnigheid
Jacinta de Roeck had het over de positie van de vrouw in de vrijzinnigheid. Letterlijk:een beetje mager. Het werd een avond afscheidnemen van een ethische senator, groen en rood. Jacinta werd voorzitster van HVV en zoekt vanuit haar ervaring een netwerk te ontwikkelen binnen mannelijk vrijzinnig Vlaanderen. Met Magda Michielsen en enkele vrouwelijke HVV-personeelsleden in de lift.
Geen probleem netwerken kan. Maar wat is dan de boodschap naar vrijzinnig Vlaanderen ? Discussieren wij over alles, en vooral over hoofddoeken en andere religies zonder onze eigen praktijk in vraag te stellen ? Dit lijkt me erg kort door de bocht. Ik verneem dat er een verschil is binnen de vrijzinnigen tussen oude ( en moegestreden) feministen en jongere feministische vrouwen (die geen feministisch icoon willen). Jongere vrouwen hebben het gezien en zijn toleranter tegen over dagelijkse discriminatie. Uiteindelijk komt alles vanzelf wel op zijn pootjes terecht en zal de maatschappij de excessen doen verdwijnen. De tijd van militante vrouwenactie wordt vervangen door pure individuele intimidatie binnen de vluchtige relatie.
Oeps. Hebben we nu nieuwe aparte vrouwenkransjes nog of are we living apart together ? Er komt geen eenduidig antwoord. Lobby, maak dat je een goed dossier hebt en je overtuigt iedereen, zelfs de moeilijkste mens.Hoewel Simonne De Beauvoir zich voor haar dood telkens verontschuldigde wanneer ze het lot van de vrouw in iedere discussie prioritair stelde, zal ze zich gisterenavond wel even in haar graf omgedraaid hebben...Intellectueel moet je niet graatmager zijn als vrouw.
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
Lea Vanrompay kwam als ervaringsdeskundige spreken over de plaats van de vrouw in het boedhisme. Geen eenvoudig onderwerp, het was voor mij mijlenver weg van mijn belevingswereld. Misschien omdat ik eerder een doener ben, misschien sta ik niet genoeg open voor intraverte overtuigingen. Alvast een geruststelling : het boedhisme is geen godsdienst en ook geen religie. Het zijn een paar raadgevingen en instrumenten waar je zelf moet mee zien om te gaan. Het doel van de oefening is zo weinig mogelijk kwaad te doen aan de andere mensen en de anderen zo veel mogelijk te helpen. Het gaat over " sluiers", storende emoties, liefde en mededogen. Als voorbeeld geldt het feit dat je je kwaad maakt. Of dat je met andere woorden de controle over jezelf verliest. De moeder van boedha is daarbij een symbool van wijsheid. Dit lijkt me iets te veel van het "goede" of "slechte"mensbeeld ineens.Je kwaad maken kan best opluchten of een signaal geven aan je omgeving dat het nu wel genoeg is geweest en dat grenzen overschreden zijn. Daarbij moet je niet altijd gelukzalig zitten te glimlachten.Daarbij wordt de tecniek van de open vragen gebruikt en worden er alleen antwoorden gegeven die geen duidelijk antwoord zijn. Daarop onmiddelijk gevolgd door de vraag: was mijn antwoord voldoende, was mijn antwoord duidelijk ? En de plaats van de vrouw in het boedhisme ? Tja, zodra er sprake is van instiutionalisering, of met andere woorden van macht, verdwijnt de vrouw netjes op de achtergrond en zie je enkel nog mannen. Als boedha in iedereen zit,de verlichting voor iedereen is,het nirwana voor iedereen mogelijk is, dan schort er toch iets aan het mensbeeld van de boedhisten. Want vrouwen mogen dan al een klachten of zich slachtoffer voelen van hun maatschappelijke positie, zij zijn NIET lui...;
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
Samira Bendadi is de auteur van een boek over moslima's en meer bepaald stelt zij de vraag of er zoiets bestaat als emancipatie van de vrouw in de arabische en moslimwereld. Het startpunt is de vrouwengeschiedenis in verschillende arabische landen waarbij er drie hooflijnen steeds terugkomen: de vrouwen streden aan de zijde van de mannen tegen de bezetting en het kolonialisme, daarna kwam de onafhankelijkheid en het zelfbestuur. meteen merkten de vrouwen dat zij aan de zijkant van de politieke besluitvorming belandden. Vooral vrouwen uit meer begoede milieu's kwamen eind hier tegen in opstand en wildden ook meer invloed krijgen. Een beweging van "gewone" vrouwen voelde zich bij de emancipatiebeweging uitgesloten. Vanuit de Islambeweging manifesteerden zij zich als "inheemse" vrouwen. Hun eis is simpel: wat er aan de man wordt gevraagd/toegelaten moet ook voor de vrouw gelden. Want eigenlijk vergeten we misschien iets te veel waar het hem in werkelijkheid om draait. De situatie van de vrouwen is zo erg dat het rijtje dat we nu aflopen meteen de juiste context weergeeft: het gaat over verzet tegen vrouwenbesnijdenis- of verminking waardoor vrouwen nooit in hun leven nog sexueel genot kunnen ervaraen, of om verstoting van de vrouwen-met andere woorden waar bij de man gewoon de vrouw uit het huis en zijn huwelijk kan zetten. Of om polygamie, waardoor vrouwen wegens economische afhankelijkheid zo maar met een oudere man moeten huwen. Of de vakantiehuwelijken,waardoor een vrouw of een man zo maar een huwelijk sluiten en daarna terechtkomen in een verscheurende vechtscheiding. Is binnen dit alles het dragen van een hoofddoek al of niet relevant ? Het hoofdoek heeft alles te maken met identiteit en puberteit. Uiterlijke kenmerken zijn op een bepaald leeftijd zeer belangrijk ,misschien al te belangrijk omdat ze de peergroep bepalen waarbij je hoort ( of waar je wil bijzijn). Situeer dit in een context van religie, angst en onzekerheid en je komt bij een vaste steunpilaar die gevormd wordt door het beschermende familiebegrip. Bescherming tegen het wilde en rijke westen, bescherming tegen de goddeloosheid,bescherming tegen het consumptiekapitalisme. Moslima's willen in de eerste plaats hun identiteit niet inruilen voor uitbuiting en armoede... dat is de kern van het hoofddoekendebat. Niet een vage sluier om ons te chokeren. Maar dan moeten we openstaan voor het debat en niet redeneren in termen van wij en zij...
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
We verzamelen aan de parking van het voetbalstadion te Waregem
om 10u alwaar we met de bus richting Brugge vertrekken.
Na een kleine wandeling wordt de brouwerij De Halve Maan bezocht alwaar ons graag gesmaakt VC vocht, Brugse Zot, wordt vervaardigd.igd.
Het is ook in deze brouwerij waar we het middagmaal zullen nuttigen bij een biertje van het huis. Op de menu staat er dagsoep en Vol-au-vent met Duchesseaardappeltjes.
In de namiddag is er een stadswandeling voorzien alwaar onze gidsen ons de mooiste plekjes van Brugge laten zien.
De terugreis is voorzien rond 17u 17u30 (vertrek Brugge).
Dit alles wordtU aangeboden tegen de prijs van 20 per persoon voor leden en 25 voor niet leden. Kinderen betalen 10. Betaling op de bus.
Snel inschrijven is de boodschap want de plaatsen zijn beperkt.
De voordracht draait rond de vraag of er zoiets is als zuiders feminisme en wat dat feminisme inhoudt. Er wordt getracht een antwoord te formuleren op de volgende vragen: Is het ideaal van de gelijkheid tussen man en vrouw iets typisch Westers of is het universeel? Als het iets universeels is, vertaalt dat zich op dezelfde manier overal? Wat zijn m.a.w. de overeenkomsten en wat zijn de verschillen in de strijd voor vrouwenrechten tussen het Westen en het Zuiden? Welke factoren bepalen de verschillen en de overeenkomsten? Zijn het de socio-economische factoren of eerder de culturele factoren? Wat is de plaats van religie in het feminisme in het Zuiden? En als we het over het feminisme in het Zuiden hebben, hebben we het dan over één feminisme of over verschillende uitingen van feminisme?
Een antwoord op deze vragen op basis van eerder opgedane research in een aantal Arabische landen, binnen de moslimgemeenschappen in Frankrijk en België en van bijkomende research waarin het feminisme in andere delen van het Zuiden onder de loep zal genomen worden.
Samira Bendadi : (MO* magazine, Wereldmediahuis vzw, Journalist), auteur van het boek Dolle Amina's, feminisme in de Arabische wereld'.
Woensdag 21oktober 2009 De vrouw in het boeddhisme - Over mededogen en wijsheid
De uiteindelijke aard van de geest is mannelijk noch vrouwelijk. Ongeacht of we nu man of vrouw zijn en ongeacht onze situatie in dit leven, kunnen we verlicht worden wanneer we vertrouwen, ijver, mededogen en wijsheid bezitten. In het boeddhisme staat de vrouw voor wijsheid. Ze wordt ook wel de moeder van alle boeddha's genoemd. Wijsheid is één van de transcendente deugden die tot verlichting leiden. Zoals het vrouwelijk en mannelijk aspect zich verenigen, moet wijsheid noodzakelijkerwijze samengaan met handige middelen. Is deze vereniging op basis van gelijkheid en onderlinge afhankelijkheid overal terug te vinden in het boeddhisme? Wat is de juiste betekenis van wat 'wijsheid' wordt genoemd in het boeddhisme?
Mevr. Lea Vanrompay, boeddhist, opleiding Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit van Leuven; tot 2000 lerares aan het hoger secundair onderwijs; sinds 1977 stafmedewerker in het Tibetaanse Instituut, waarvan sinds 2000 voltijds.
De vrijzinnige wereld is en blijft een mannenwereld. Toch zijn de (meeste) items waarop wij als vrijzinnigen zowel politiek als maatschappelijk dienen te wegen vaak 'vrouwelijk'. Ik denk hierbij aan zwangerschapsonderbreking, de discriminatie van de vrouw in verschillende religies, steniging, clitoridectomie, het herstellen van het maagdenvlies, het standpunt over hoofddoeken en het aparte zwemuurtje voor de moslima's... Hoe gaan wij als 'vrijgevochten' vrouwen hiermee om? Jonge vrouwen vinden het feminisme overbodig, niets is minder waar : een vrijzinnige vrouwengroep kan internationaal wegen op discriminerende items. De knowhow is er, in verschillende landen, in de verschillende culturen. HVV wil via een vrouwenwerkgroep netwerken en heikele items op het agenda zetten.
"De profeet Mohammed waste zelf zijn kleren. Terwijl zijn 2de vrouw een politieke stroming leidde. Wie zegt dat de Koran vrouwonvriendelijk is?" (Danielle Pinedo)
Vooral het Westen heeft een veeleer stereotype en negatieve voorstelling van de vrouw in de islam. Vanwaar komt deze beeldvorming? Wat staat er over de vrouw in de koran? Hoe moeten we deze teksten lezen? Tegenwoordig zijn moslima's een hot item. Denk maar aan alle discussies uitgelokt door het hoofddoekendebat. Maar wat is de actuele positie van moslima's wereldwijd? Wat zijn haar rechten (politiek, economisch, seksueel,...) Van welke discriminaties is zij het slachtoffer en vanuit welke hoek moeten we die bekijken. Bestaat er zoiets als imperialistisch feminisme? Wat doen ze zelf om hun positie te verbeteren? Kunnen we spreken van islamfeminisme?
Mevr. Saddie Choua, behaalde haar licentiaat sociologe aan de Vrije Universiteit Brussel en werkte als researcher aan de KULeuven en de Vrije Universiteit Brussel; momenteel is ze vooral bezig met film maken en schrijven.