Mijn woorden over het belang van 'hoofdrekenen' zijn nog niet koud, of ik lees over een gebrekkige wiskundebasis bij universiteitsstudenten.
Een onderzoek van de UGent heeft uitgewezen dat universiteitsstudenten hun studies aanvatten met onvoldoende wiskundige bagage. Zonder die basisvaardigheden zijn de slaagkansen in het hoger onderwijs erg klein, zegt men aan de UGent.
Staren naar Schermpjes en Klikken op Knopjes
Ja, die afstompende attitude draagt zeker niet bij tot de opbouw van een stevige basis voor universitair onderwijs. In de schoolloopbaan worden overigens belangrijke momenten in de leerstof overgeslagen, omdat anderstaligenn en zwakkere leerlingen teveel aandacht krijgen. Ook heb ik leerkrachten gekend die zelf het nut niet inzagen van het aanbrengen van een stevige fond voor een succesvol hoger onderwijs.
Nu ga ik iets opnieuw vertellen over het middelbaar onderwijs als voorbereiding op het hoger onderwijs.
Kwaliteit Middelbare Scholen
Als alle jongeren gelijke rechten hebben op hoger onderwijs, zal het gemiddelde intelligentieniveau dalen en de bagage die de student vanuit het middelbaar meekrijgt zal hoe langer hoe meer tekort schieten om te beantwoorden aan de hoge eisen van een universitaire opleiding.
Vorig jaar raakte bekend dat 1 op 10 eerstejaars hoger onderwijs gebuisd werd over de hele lijn. Dit grote aantal niet-geslaagden doet vraagtekens zetten bij de kwaliteit van middelbare scholen. Kijk maar eens naar de middelbare scholen waar ze met diploma's en rapportcijfers smijten, waar leerstof en lesniveau aangepast worden aan de zwakste leerlingen, waar fouten en zwakheden door de vingers gezien worden, waar islamlessen belangrijker zijn dan huiswerk maken, waar lichtzinnig omgesprongen wordt met tucht en discipline, waar de praktijk en het werkhuis ondergeschikt worden aan de theorie, ondergewaardeerd worden, ook al omdat het overbevolkt is door allochtone leerlingen... Zijn deze middelbare scholen wel bezig met het voorbereiden op hoger onderwijs? Met het aanbieden van de hele waaier van studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs? Hoe goed bereiden ze hun leerlingen voor op hoger onderwijs?
Het lespeil in lager en middelbaar onderwijs moet naar omhoog! Kilometers hoger! Láát zwakke leerlingen afhaken. Láát er een kloof zijn tussen sterke en zwakke leerlingen. Láát anderstaligen afhaken. Láát onwilligen aan hun lot over. Láát spijbelaars in de steek. Láát zwakke allochtone leerlingen ongemoeid... De sterken worden alleen maar sterker als de zwakkeren zwak gehouden worden. Aandacht voor zwakke leerlingen is gelijk aan het nivelleren van ieders niveau naar onder, de ravijn in, en in de vernieling ook nog.
Dan zijn er de allochtonen in het onderwijs. Die sjarels hebben alles overhoop gegooid, alles in de war gestuurd door hun aanwezigheid in onze geordende onderwijsstructuur. Altijd al was er een prestatiekloof tussen alochtone en Vlaamse leerlingen. Om die kloof te dichten waren er de linkse pogingen om van concentratiescholen multiculturele scholen te maken, waarin de allochtoon zich zou kunnen optrekken aan de Vlaming, waarin alle leerlingen gelijkgeschakeld worden zonder niveauverschillen, zonder uitblinkers, maar ook zonder mislukkelingen. Multicultureel onderwijs doet het lesniveau dalen, en niemand van de deelnemers heeft er profijt van. Allochtonen willen zich niet optrekken aan de Vlamingen, en omgekeerd, zij kunnen ons niets bijbrengen omdat ze niets te bieden hebben om ons te verrijken... Allochtone leerlingen heb ik zien meestrompelen met de grote hoop. Hun taalachterstand, leerachterstand en gebrekkige studiehouding vallen minder op in het geheel. Na een rampzalig lager onderwijs, met vallen en opstaan, met buizen, strafstudies en uitsluitingen, komen ze in het middelbaar. Zittenblijven hoeft niet meer, afzakken naar een 'mindere' studierichting hoeft niet meer, geen watervallen meer die overmeesterd moeten worden... en zo belanden ze tenslotte in de derde graad, het einde van het middelbaar onderwijs. Wat is een diploma secundair onderwijs dan nog waard? En hoe gaan onze Vlaamse bollebozen zich nog kunnen handhaven in het hoger onderwijs?...
|