De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
06-02-2015
Mijn Verwilderde Tuin
Zie je wel, dat het goed is om een tuin te laten verwilderen. Tot mijn groot jolijt las ik gisteren het berichtje dat hieronder staat. De foto laat zien hoe mijn tuin er in volle zomer uitziet, maar dan nog véél wilder, inclusief 'onkruid' en netels en alles wat niet hoort in een keurig afgelijnd tuintje. Zeg me hoe je tuin eruit ziet, en ik zal je zeggen wie je bent...
Je tuin laten verwilderen is goed voor het klimaat
Onze privétuinen zijn een belangrijk wapen in de strijd tegen de opwarming van het klimaat en de uitstoot van CO2. "Wie in zijn stukje groen, hoe klein ook, zo veel mogelijk variatie stopt, bewijst ons milieu een grote dienst", zeggen experts in Het Laatste Nieuws.
Uit nieuw cijfermateriaal van het Instituut voor Landbouw- en Visserij Onderzoek (ILVO) en de KU Leuven blijkt dat 8 procent van de totale grondoppervlakte in Vlaanderen wordt ingenomen door tuin. Dat is nauwelijks minder dan de 11 procent die het totale bosbestand in onze provincies beslaat.
Volgens onderzoekster Valerie Dewaelheyns hebben de Vlamingen dus voor een belangrijk deel hun lot in eigen handen als het aankomt op de verbetering van de luchtkwaliteit in volgebouwd Vlaanderen. Maar dan moeten we dringend afstappen van de drang om onze lap groen tot in de puntjes te willen verzorgen, zonder enige ruimte te laten voor afwisseling.
Minder gazon
Dewaelheyns pleit onder meer voor het mulchmaaien, in plaats van het gemaaide gras te verwijderen. "Door de snippers te laten liggen in plaats van ze te verwijderen, krijg je niet enkel een gezonder en groener gazon, met minder vilt, maar hou je ook veel meer koolstof vast. Hierdoor moet je minder bemesten, wat het milieu ten goede komt", bevestigt groenexperte Laurence Machiels in Het Laatste Nieuws.
Nog beter is om de oppervlakte aan gazon grondig in te perken en te vervangen door een waaier aan bomen, struiken, planten en bloemen, waar de natuur tot volle ontwikkeling kan komen. Ook moestuintjes maken en composteren, draagt bij aan het milieu.
Mijn woorden over het belang van 'hoofdrekenen' zijn nog niet koud, of ik lees over een gebrekkige wiskundebasis bij universiteitsstudenten.
Een onderzoek van de UGent heeft uitgewezen dat universiteitsstudenten hun studies aanvatten met onvoldoende wiskundige bagage. Zonder die basisvaardigheden zijn de slaagkansen in het hoger onderwijs erg klein, zegt men aan de UGent.
Staren naar Schermpjes en Klikken op Knopjes
Ja, die afstompende attitude draagt zeker niet bij tot de opbouw van een stevige basis voor universitair onderwijs. In de schoolloopbaan worden overigens belangrijke momenten in de leerstof overgeslagen, omdat anderstaligenn en zwakkere leerlingen teveel aandacht krijgen. Ook heb ik leerkrachten gekend die zelf het nut niet inzagen van het aanbrengen van een stevige fond voor een succesvol hoger onderwijs.
Nu ga ik iets opnieuw vertellen over het middelbaar onderwijs als voorbereiding op het hoger onderwijs.
Kwaliteit Middelbare Scholen
Als alle jongeren gelijke rechten hebben op hoger onderwijs, zal het gemiddelde intelligentieniveau dalen en de bagage die de student vanuit het middelbaar meekrijgt zal hoe langer hoe meer tekort schieten om te beantwoorden aan de hoge eisen van een universitaire opleiding.
Vorig jaar raakte bekend dat 1 op 10 eerstejaars hoger onderwijs gebuisd werd over de hele lijn. Dit grote aantal niet-geslaagden doet vraagtekens zetten bij de kwaliteit van middelbare scholen. Kijk maar eens naar de middelbare scholen waar ze met diploma's en rapportcijfers smijten, waar leerstof en lesniveau aangepast worden aan de zwakste leerlingen, waar fouten en zwakheden door de vingers gezien worden, waar islamlessen belangrijker zijn dan huiswerk maken, waar lichtzinnig omgesprongen wordt met tucht en discipline, waar de praktijk en het werkhuis ondergeschikt worden aan de theorie, ondergewaardeerd worden, ook al omdat het overbevolkt is door allochtone leerlingen... Zijn deze middelbare scholen wel bezig met het voorbereiden op hoger onderwijs? Met het aanbieden van de hele waaier van studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs? Hoe goed bereiden ze hun leerlingen voor op hoger onderwijs?
Het lespeil in lager en middelbaar onderwijs moet naar omhoog! Kilometers hoger! Láát zwakke leerlingen afhaken. Láát er een kloof zijn tussen sterke en zwakke leerlingen. Láát anderstaligen afhaken. Láát onwilligen aan hun lot over. Láát spijbelaars in de steek. Láát zwakke allochtone leerlingen ongemoeid... De sterken worden alleen maar sterker als de zwakkeren zwak gehouden worden. Aandacht voor zwakke leerlingen is gelijk aan het nivelleren van ieders niveau naar onder, de ravijn in, en in de vernieling ook nog.
Dan zijn er de allochtonen in het onderwijs. Die sjarels hebben alles overhoop gegooid, alles in de war gestuurd door hun aanwezigheid in onze geordende onderwijsstructuur. Altijd al was er een prestatiekloof tussen alochtone en Vlaamse leerlingen. Om die kloof te dichten waren er de linkse pogingen om van concentratiescholen multiculturele scholen te maken, waarin de allochtoon zich zou kunnen optrekken aan de Vlaming, waarin alle leerlingen gelijkgeschakeld worden zonder niveauverschillen, zonder uitblinkers, maar ook zonder mislukkelingen. Multicultureel onderwijs doet het lesniveau dalen, en niemand van de deelnemers heeft er profijt van. Allochtonen willen zich niet optrekken aan de Vlamingen, en omgekeerd, zij kunnen ons niets bijbrengen omdat ze niets te bieden hebben om ons te verrijken... Allochtone leerlingen heb ik zien meestrompelen met de grote hoop. Hun taalachterstand, leerachterstand en gebrekkige studiehouding vallen minder op in het geheel. Na een rampzalig lager onderwijs, met vallen en opstaan, met buizen, strafstudies en uitsluitingen, komen ze in het middelbaar. Zittenblijven hoeft niet meer, afzakken naar een 'mindere' studierichting hoeft niet meer, geen watervallen meer die overmeesterd moeten worden... en zo belanden ze tenslotte in de derde graad, het einde van het middelbaar onderwijs. Wat is een diploma secundair onderwijs dan nog waard? En hoe gaan onze Vlaamse bollebozen zich nog kunnen handhaven in het hoger onderwijs?...
Belang van Limburg: "De vrouwengevangenis in Hasselt moet plaats ruimen voor extremistische moslimgedetineerden... Geradicaliseerde moslims palmen vrouwengevangenis in Hasselt in."
Nu wordt er niet bijverteld wat er moet die vrouwen moet gebeuren. Stel dat die er mogen blijven, gezellig samen met criminele moslims. Die vrouwen gaan denken dat ze in een of andere soap terecht gekomen zijn, en zullen graag bereid zijn het spelletje mee te spelen, vereerd als ze zijn door zoveel mannelijk (moslim)geweld. En vrouwen die in de gevangenis wereldvreemd geworden zijn, zie ik wel in staat om een paar islamitische twijfelgevallen om hun vingers te winden. Ja, slappe moslims zullen wel trappen in vrouwelijke verleidingen, listen en lusten. Een gevangen moslim mag niet onderschat worden, die kan verrassend uit de hoek komen. Het zijn enkel de zeldzame extreem geradicaliseerden die in gevangenschap een vrouw kunnen domineren. Maar dat zijn dan ook de echte beesten.
Na de aanslagen in Parijs kondigde minister van Justitie Koen Geens (CD&V) een actieplan 'antiradicalisering' aan, dat extremistische moslims apart wil opsluiten.
Moslimextremisten in afzondering, om te vermijden dat ze andere labiele medegevangenen zouden indoctrineren en hen herschapen en modelleren naar hun eigenbeeld. Anderzijds, als je moslimextremisten samenzet, zijn de gevolgen ook niet te overzien. Die mannen gaan elkaar opjutten en op stang jagen, hun extremisme zal alleen maar versterken. Die komen ooit gelouterd uit de vrouwengevangenis, om daarna nog harder toe te slaan.
De voorbije weken hebben tal van inspecties plaatsgevonden in de gevangenis van Hasselt. Zo werd nagegaan of de strafinrichting geschikt is om geradicaliseerde gedetineerden op te vangen, ook inzake veiligheid. Zowel de gevangenis van Hasselt als die van Brugge zou aan Vlaamse zijde uitverkoren zijn. In Hasselt vond overleg plaats met de vakbonden die pleiten voor extra beveiliging, goed opgeleid personeel en de garantie dat in Wallonië ook in twee gevangenissen geradicaliseerde gedetineerden worden opgevangen. De bonden vrezen een te grote toeloop in de Vlaamse strafinrichtingen.
De Vlaamse gevangenissen gaan dus volgepropt worden met moslimterroristen, met extremistische islambelijders, met moslimgedetineerden, met geradicaliseerden, met mislukte Syriëstrijders, en andere falende en flippende moslimgevallen... Wedden dat ze in de vrouwengevangenis een moskee willen oprichten? En dat ze hun zin gaan krijgen? En een minaretje bovenop de vrouwengevangenis zou ook niet misstaan. En een hele bibliotheek korans zal moeten aangerukt worden. En bidmatjes, en wat nog allemaal? Een reorganisatie die handenvol geld gaat kosten? Wie moet dat allemaal betalen?...
Nu weten we nog altijd niet waar die gedetineerde vrouwen naartoe moeten. Ik kan me goed voorstellen dat sommigen van hen helemaal niet weg willen, en in het gezelschap van die zware jongens willen blijven. Misschien om naar hun erotische verhalen te luisteren, of om ook te verlangen naar een hemel dicht bij Allah waar honderden mannelijke maagden hen opwachten...
En nu verlang ik naar een flinke slaapmuts, zo eentje dat je verstand op nul zet, en dat je gebruiksklaar maakt voor de dromenwereld.
Gisteren gelezen: "De klachten over discriminatie op grond van seksuele geaardheid bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum, het vroegere CGKR, is vorig jaar licht gedaald. Er waren 80 klachten, het jaar voordien waren er het nog 93."
Jozef De Witte, directeur van het voormalige CGKR: "Daarin zou je een hoopgevend signaal kunnen zien: gelijke rechten voor holebi’s worden steeds ruimer aanvaard, maar hun strijd – en de onze – is verre van gestreden."
Wel, als ik zoiets lees, kom ik in opstand, wil ik protesteren en contesteren, voel ik ergernis en boosheid in me opkomen. Lees hieronder waarom.
Over holebi's en transgenders
In mijn opleiding heb ik vroeger geleerd dat het verlangen naar geslachtsverandering een pervers verlangen is, een genderidentiteitsstoornis die binnen het abnormale seksuele gedrag valt. Ook de homoseksualiteit hoort daarbij. Holebi's en transgenders zijn seksuele perverten, zo heb ik het geleerd. En omdat ik het vroeger zo geleerd heb, mag ik gerust schrijven vanuit die visie. Eén prof verwees zelfs naar het werk van J.M. Burchard, Structur und Soziologie des Transvititismus und Transsexualismus. Stuttgart, 1961. Er is dus helemaal geen sprake van discriminatie van anders-georiënteerde seksbelijders in mijn blogberichten.
Ik heb ook het gevoel dat men seksuele perversiteiten bij 'diversiteit' wil wringen. Alles wat afwijkt van normale seksualiteit moet een plekje vinden in onze samenleving, in ons gedachtegoed, moet bespreekbaar en aanvaard worden als iets normaals, met een vleugje legale vernis erover, en hupsakee, de perversie is legaal. Zo werkt dat tegenwoordig, een gang van zaken waarmee ik het niét eens ben.
Terwijl ons Vlaams onderwijs dreigt te verislamiseren, en kogelvrije schooluniformen verplicht gaan worden, bestaan er toch nog serieuze pogingen om een en ander in rechte banen te leiden.
Onderwijsminister Crevits maakte vorige week bekend dat het leergebied 'wereldoriëntatie' in het basisonderwijs opgesplitst zal worden in 'wetenschappen en techniek' en 'mens en maatschappij'.
Zo komen scholieren al vroeg in aanraking met wetenschappen en techniek. Vanuit de arbeidsmarkt is er een grote vraag naar technisch en wetenschappelijk geschoolden uit het secundair en het hoger onderwijs.
Nu zijn er scholieren die niet vlot een optelsom of een vermenigvuldiging kunnen maken, zeker niet wanneer ze hun telmachientje thuisgelaten hebben. Het is de jonge generatie die ook problemen heeft met het alfabet, of met andere basisvaardigheden, zoals het hoofdrekenen, de tafels van vermenigvuldiging, de hulpregeltjes voor een correcte spelling...
Ik herinner me nog goed dat het van buiten kennen van de tafels van vermenigvuldiging een eerste vereiste en voorwaarde was om mee te kunnen in de klas, en een enorme hulp was bij het wiskundig redeneren.
Deze scholieren die de basisvaardigheden missen om wetenschappen en techniek aan te kunnen, zullen uit de boot vallen. Ze zijn gewend om naar schermpjes te staren, om op knopjes te klikken, om te overnachten met een tablet die uit hun handen glijdt als ze in slaap vallen...
En 's morgens belanden ze dan doodvermoeid in een klas waar wetenschappen en techniek aan hen voorbij passeren omdat ze niet klaar zijn om de leerstof te assimileren. Er is geen plaats meer in hun hoofdje dat volgeladen zit met tabletgegevens, playstations, sms- en andere verwarrende toestanden...
Technolische snufjes maken het jonge brein suf en ontoegankelijk voor 'wetenschappen en techniek'.
Tussendoor was ik vandaag even in 't café. Aan den toog zat er ene te klagen over zijn ex. Hij geraakte zijn miserie maar niet kwijt en zat er volledig over zijn toeren. Cafébazin Bertie pakte van onder den toog al haar trucjes van biechtvader tevoorschijn. Een barkruk en een luisterend oor, meer was er niet nodig.
De arme man zat daar ineengedoken, 1 brok ellende spreidde ie tentoon. Na zijn hele leven gewerkt en gezwoegd te hebben voor het welzijn van zijn vrouwtje en kindjes, stond ie op zekere dag ineens op straat, zonder iets, helemaal niets, helemaal kaal geplukt en kaal geschoren...
Ik herkende meteen alle scheidende koppels waarmee ik vroeger te maken had. De vrouwen in een slachtofferrol - als plukkende gulzige kiekens, azend en mikkend op een torenhoge alimentatie - de mannen stilletjes en zwijgend op de achtergrond. Waarom voelen mannen zich toch altijd zo schuldig?!...
De kinderen! Vrouwen verstonden de kunst om van het bezoekrecht een pestrecht te maken... Hoe is het toch mogelijk? Eens zo verliefd en elkaar eeuwige liefde en trouw zwerend aan het altaar, bedwelmd en beneveld... en even later is alle euforie foetsie!...
"Vrouwen halen het beste in de man naar boven, vooral na de scheiding"... Dat ene zinnetje is de samenvatting van al mijn ervaringen met scheidende ouders. "Bezint eer ge bemint"!...
Bij de eerste beelden van de NOS-kaping dacht ik aan nep, een gijzeling in scène gezet om meer geld los te krijgen voor beveiliging. Ik dacht aan nep omdat Tarik teveel aarzelde, te nerveus was, hij gedroeg zich als een onzekere klungelaar.
Hij deed me denken aan Anders Breivik, nog zo'n einzelgänger, een slimmerik met een sterke persoonlijkheid, die had ook een alter ego. Tarik Z. als 'gewone jongen', als student scheikunde, en anderzijds door opgekropte ergernissen een soort terrorist willen uithangen. Het wilde niet goed lukken...
Terwijl Tarik Z. nu op de sofa ligt bij een of andere 'brainstormer', ga ik zo bij mezelf eens na welke proeven die gestoorde man aan het afleggen is.
Eigenaardig, een gestoord iemand die moet bewijzen dat ie gestoord is?
Doktoren, gespecialiseerd in het wroeten in de onpeilbare diepten van andermans brein, gaan op zoek naar kortsluitingen, naar conflicten tussen het bewuste en het onbewuste, op zoek naar rare hersenkronkels, naar trauma's uit de kindertijd, naar de diepste zieleroerselen, naar verborgen krachten, wensen en strevingen... Kortom alles wat niets oplevert om hem ontoerekeningsvatbaar te verklaren.
Het is goed mogelijk dat Tarik zijn medewerking weigert aan de psychologische proeven, of erger, de onderzoeksresultaten gaat manipuleren en uit het onderzoek wil komen als een dolgedraaide draaimolen.
Iemand die zo ronddrentelt in een tv-studio, zwaaiend met een wapen, zie ik niet gewillig antwoorden op de hem voorgeschotelde vragenlijsten. En dan zijn er ook nog de projectieve technieken, zoals de inktvlekkentest. De vlekken zal hij wel duiden als allemaal kleine details, zonderlingen houden van pietluttigheden. En als hij geen 'vormen' ziet, is zijn brein beschadigd door een ernstig organisch hersenletsel. Allemaal kletskoek.
Geen gezeur over ontoerekeningsvatbaarheid, de gevangenis in met dat soort, tot hij volwassen is, over 20 jaar of zo...
Jan Creemers (CD&V), burgemeester van Maaseik maakt op mij een slappe indruk. Ik zal eens vertellen waarom.
Vorig jaar september startten radicale moslims een nieuwe moskee in Neeroeteren, deelgemeente van Maaseik. De burgemeester zag toen al problemen in de geradicaliseerde moslimgroep die zich vestigde in een gewoon rijhuis in Neeroeteren.
Vanaf het begin was er het vermoeden dat radicale moslims bezig waren met het ronselen van Syriëstrijders. Zij romantiseerden de strijd in Syrië en beschouwden de gesneuvelden als martelaars.
Politie en staatsveiligheid volgden de situatie nauwgezet op.
Omwonenden van de nieuwe moskee: "We zagen opeens mannen met lange baarden en lange witte gewaden... We zijn hier toch wel van geschrokken."
De nieuwe moskee wuifde de beschuldigingen van radicalisme weg: "We ronselen geen Syriëstrijders en prediken geen haat... Dat ons gebedshuis nu geassocieerd wordt met terrorisme is verschrikkelijk..."
Terug naar de huiszoekingen van gisteren in het kader van de antiterreuractie.
Burgemeester Creemers besliste om de moskee voor 3 maanden te sluiten. Vier personen werden opgepakt op verdenking van deelname aan terroristische activiteiten. De vier zouden mensen geronseld hebben om te gaan strijden aan de zijde van IS in Syrië. Ook zouden ze teruggekeerde strijders opgevangen hebben.
Vijf maanden geleden al (!) wist men van het bestaan van de radicale moslims in Neeroeteren. En toch mocht de radicale moskee starten.
De burgemeester voert een identiteitscrisis bij de moslimjongeren aan. "Ze kunnen zich niet positioneren."
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de burgemeester partij kiest voor de moslimjongeren. De sluiting van de moskee zou ook gebaseerd zijn op veiligheidsvoorschriften, de moskee is niet brandveilig.
Identiteitscrisis? Brandveiligheid? Ik zou zo graag de burgemeester eens horen vertellen over het ronselen van Syriëstrijders in plaats van te zitten zeuren over 'identiteitscrisis' en 'brandveiligheid'.
En wat zal er gebeuren na de 3 maanden sluiting van de moskee? Opnieuw Syriëstrijders ronselen?
Hoeveel andere moskeeën zijn nog niet 'ontmanteld'?...
Radicalisering 'bij de wortel aanpakken'? ALLE moskeeën bombarderen!
Oproep aan alle Lezeressen. Het is weer zover. Ga al maar naar de badkamer voor een grote opknapbeurt. Om er op z'n mooist uit te zien. Want straks op VTM 23.40 uur zal Richard Gere schitteren in een romantisch drama: 'Autumn in New York'. Poets het tv-scherm, dan zie je hem driedimensionaal.
Laat me nu nog eens opnieuw vertellen over de laatste dag van mijn leven. Op die dag wil ik gaan wandelen met Richard Gere door weidse velden, en onder een grote lindeboom de liefde met hem bedrijven. En dan gaan we samen naar het beekje van de Witte van Zichem om wat af te koelen. Op het malse gras spreiden we een dekentje en genieten we van champagne en aardbeien. Als dat met Julia Roberts kan, dan moet het met mij zéker lukken. Champagne en aardbeien geven aan onze lichaamssappen een magische kracht, en we beginnen opnieuw te minnekozen. Eerst wat speelse aanrakingen... en dan... een dodelijke extase!
"130.000 Belgen hebben vorig jaar moeten aankloppen bij de voedselbanken omdat ze zelf niet genoeg geld hebben om eten te kopen, dat zijn er 8.000 meer dan een jaar voordien, en de grootste stijging van de afgelopen vijftien jaar."
Dit ene zinnetje draag ik op aan alle schattenjagers en fortuinstropers die hier buitensporige premies, bonussen, pensioenen, lonen, en andere riante dingen zomaar opstrijken. Zonder te blozen.
Jos stuurde me een tip om de vingers van af te likken. Een geschenk uit de hemel, omdat ik zelf al eens geschreven heb over 'Messencultuur', over allochtone messentrekkers op de speelplaats.
Het artikel van Jos gaat over scholieren in Nederland die steeds vaker een wapen meenemen naar school, het wapenbezit neemt er zorgelijk toe. In 1 week tijd zijn er 3 steekpartijen geweest. Het artikel zei niets over de kleur van de leerlingen, maar dat kunnen we wel raden, messen en allochtonen, die horen gewoon bijeen. Ik kon ook niet te weten komen welke concrete maatregelen er genomen werden om het schoolgeweld tegen te gaan. Staatssecretaris Dekker kwam met een wetsvoorstel over veiligheid op scholen, en dat scholen moeten werken aan bewustwording, dat ze leerlingen moeten spreken over veiligheid, en dat ze een checklist moeten hanteren om geweld tegen te gaan... blabla. Da's nu weer typisch Hollands. Met heel veel woorden iets zeggen en indruk maken, om tenslotte als er echt iets moet gaan gebeuren, herhaalt zich een nieuw incident.
Terug naar de messentrekkers. Lezer, denk je nu ook niet onmiddellijk aan het gezegde 'Jong geleerd, oud gedaan'? Is het niet mogelijk dat jonge allochtonen de speelplaats gebruiken als trainingskamp, om te oefenen om later een goede koppensneller te worden? Misschien dromen ze er wel van om een goede jihadstrijder te worden?... De scholen zullen nooit te weten komen wat moslimvaders tegen hun zonen vertellen, of wat in de moskee opgedrongen wordt aan hun gedachtegoed.
De islamitische koppensnellerij van de laatste tijd doet me denken aan allochtone leerlingen met een mes op zak. Ik zag in concentratiescholen Turken en Marokkanen in het bezit van een knipmesje of een vlindermesje. Geen patattemeske of zo, maar een serieus steekwapen. Dat was toen zo alledaags als een geruite zakdoek in een Vlaamse broekzak.
Directies en leerkrachten durfden of wilden niet ingrijpen, ze verborgen zich achter het verbod om boekentassen en broekzakken te onderzoeken... Ze waren lafaards, en verdedigers van de 'cultuur' van het bruine volkje in hun scholen! Het verbod om in boekentassen te snuffelen en in broekzakken te graaien, mocht niet bestaan. We kunnen toch niet eeuwig blijven rekenen op de goede wil en verbeteringsvatbaarheid van 'de allochtoon'?!
Steekpartijen, messengevechten... Vroeger kwam ik voor het eerst in aanraking met de voorliefde van allochtonen voor messen. Mijn eerste kennismaking met een messentrekker op de speelplaats was een conflict tussen een Turk en een Marokkaan. Turken en Marokkanen, dat ging nooit goed samen, die lagen altijd overhoop met elkaar en hadden altijd wel iets te vereffenen.
Op een dag stond Rachid, een Marokkaanse jongen, op de speelplaats te zwaaien met een blinkend voorwerp in zijn handen. Hij haalde uit naar Huseyin, zijn Turkse klasgenoot... Het 'gevecht' tussen Rachid en Huseyin heb ik al eerder verteld.
ik heb gehoord hoe arrogant en gewetenloos Rachid zich trachtte te redden uit zijn pijnlijke situatie. En zo heb ik van dat soort Marokkanen nog meer gekend in andere scholen. Op mij kwamen ze over als begaafde leugenaars met een geweten dat van een ander merk is als ons Vlaamse integere geweten...
Het gebeurt wel eens dat ik in Achel ga genieten van de stilte en de rust in de natuur. Je kan er de stilte proeven, ruiken, opsnuiven, je botst er op jezelf, je hebt er enkel te maken met je eigen ik. Een sombere regendag zoals gisteren was een geschikte bezinningsdag, je wordt er niet gestoord door kwakende fietsers en wandelaars.
Precies op de Belgisch-Nederlandse grens, in het Achelse stiltegebied, ligt de abdij waar monniken een teruggetrokken leven leiden binnen de kloostermuren, in gemeenschap leven, bidden en werken. Hun grootste verdienste is echter dat ze heerlijke trappistenbieren brouwen.
Ik heb broeder Armandus leren kennen als een brave ingetogen pater die de wereldse genoegens niet helemaal vaarwel zegde. Het probleem is dat hij geen Achelse trappist lust en daarom zijn lievelingsbiertje in een nabijgelegen cafeetje gaat drinken, waar hij een vaste tooghanger is. Zijn stamcafé ligt op een boogscheut van het klooster en de weg er naartoe kan hij blindelings afleggen. Hij is een fervente Duvelliefhebber, en zodra hij de kans ziet om uit het klooster te ontsnappen, begeeft hij zich ijlings naar zijn stamcafé, naar zijn vertrouwde plekje aan de hoek van de toog... "Zeg me waar je zit aan de toog, en ik zal je zeggen wie je bent", zeg ik altijd. Wel, broeder Armandus heeft zijn stekkie aan de hoek van de toog van waaruit hij het hele café kan overzien. Hij neemt waar, hij denkt na, hij filosofeert, en hij trekt zijn conclusies.
Zo nu en dan mengt broeder Amandus zich in gesprekken van collegadrinkers. Dan wordt duidelijk waarom hij zo graag een Duveltje drinkt. "Straks moet ik meedoen aan de gregoriaanse gezangen, en na één duveltje kan ik beter zingen"...
Ik kom nog eens terug op het voorstel van Lieven Boeve om moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs aan het werk te zetten, om radicalisering bij jongeren op te vangen door hen te 'begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit'.
Eerst even terug in de tijd.
Toen Mieke Van Hecke zowat 10 jaar geleden aangesteld werd als nieuwe baas van het katholiek onderwijs, deelde ze in een intervieuw mee: "...Ik opteer voor het integreren van de islam binnen de godsdienstles..." Kijk, dat ene zinnetje had ons waakzaam moeten maken, er had een rood lichtje moeten gaan branden, een alarmbelletje had moeten gaan rinkelen... Neen, er gebeurde niets. Er rinkelde niets, er brandde niets.
Even later kwam de mededeling van Pascal Smet, toen onderwijsminister, dat hij zou gaan zien hoe islamlessen ingebed kunnen worden in het gewone onderwijs. Dat was al een stapje verder dan de verlangens van Van Hecke.
En dan was er ook nog ene broeder Stockman die bijval kreeg met zijn uitspraak dat "op elke school met moslimleerlingen, islamonderricht op het lesrooster moet staan". Mieke Van Hecke steunde de Liefdesbroeder!...
Pascal Smet beloofde vorig jaar de inspectie in te schakelen om radicale islamleraars te controleren, na een bekentenis van een ex-islamleraar die zei dat "de slechte kwaliteit van het islamonderwijs bijdraagt tot de radicalisering van moslimjongeren".
Terug naar het heden.
Lieven Boeve heeft eigenlijk de pap voorgekauwd gekregen, de voedingsbodem was er al. Het enige verschil is dat hij de radicalisering aangrijpt om moslimleerkrachten aan het werk te krijgen. Moslims in het onderwijs! Ondenkbaar vroeger, sciencefiction leek dat toen. Nu gaat het realiteit worden.
Moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs = een stap in de richting van Allah, en tevens een flinke stap vooruit in de islamisering van ons onderwijs.
Koen Geens, minister van Justitie, wil het radicaliseringsprobleem 'bij de wortel aanpakken'. Hij wijst op islamconsulenten die in de gevangenissen radicale moslims moeten identificeren.
Mijn gedacht: 'Bij de wortel aanpakken' = het huidige islamonderricht in de scholen aanpakken! Het islamonderricht dat al deccenialang kwaad aanricht.
In elke islamles zitten radicale elementen. Het radicalisme zit verweven in islamonderricht, radicalisme is inherent aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen.
Daarom moeten islamlessen volledig afgeschaft worden, alsof er geen islam bestaat, alsof er geen Allah bestaat. Moslimleerlingen kunnen hier alleen maar integreren ZONDER ISLAM.
Islamleerkrachten hadden nooit mogen bestaan, ze hadden nooit ons onderwijs mogen binnendringen. Zij zijn schuldig aan de mislukte integratie van moslimleerlingen in een normale leerlingenpopulatie! Een integratie die gedoemd was om te mislukken. Islam kan nergens in integreren, het gedijt het best op zichzelf.
Ik begrijp niet dat de IS-gruwelen zomaar kunnen blijven voortduren. In een gecontroleerde samenleving waarin Big Brother ALLES in de gaten heeft, waar ook ter wereld, waar Spionnen met telescopen, vergrootglazen en verrekijkers, alle uitschuivers van de kleine burger in het vizier hebben en hen verhoren als een crimineel, daar kan de grootste bandieterij zomaar zijn volle gang gaan. Onvoorstelbaar!
VN: "Terreurgroep IS heeft de afgelopen weken opvallend veel goed opgeleide vrouwen geëxecuteerd in Irak. Zeker vrouwen die zich in het verleden verkiesbaar hebben gesteld, zijn volgens de Verenigde Naties hun leven niet zeker. Vrouwelijke artsen en advocates werden gedood. Ook brute moordpartijen door de extremistische groepering, die een deel van Irak en Syrië in handen heeft. Dieven werden doodgeschoten, hangend aan een kruis. Vermeende homoseksuelen werden van een dak gegooid. Een overspelige vrouw werd gestenigd. In totaal werden begin dit jaar zeker 41 mensen geëxecuteerd. Een 13-jarige jongen is doodgeschoten na het kijken van voetbal op tv, en mannen werden gedood omdat hun vrouwen zich niet fatsoenlijk kleedden..."
In verband met de beknotting van de vrouw, haar ontwikkeling en haar positie in de maatschappij, wil ik iets vertellen over een project dat vroeger startte in een concentratieschool. De school van directeur Blauwbaard. De man was bereid om voor alles open te staan, om op alles in te gaan, ook om in alles op te gaan, en vooral om zijn Vlaamse leerlingen achteruit te stellen, om het hele schoolgebeuren te focussen op zijn Turkse en Marokkaanse leerlingen. En natuurlijk op de eerste plaats op zichzelf. Blauwbaard, de ijdeltuit! Een uilskuiken zonder Vlaams geweten!
Het eendagsproject, net zoals een eendagsvlieg, was geen lang leven beschoren. Het kwam heel even tot stand om moslimmeisjes te stimuleren om te studeren, om de middelbare studies ernstig op te vatten, om een diploma te halen, en daarna eventueel hogere studies aan te vatten. Leek me een goed uitgangspunt van het project. Omdat moslimleerlingen van nature al een weerstand opbouwen tegen ons onderwijs, en zeker omdat moslimmeisjes echt niet het nut inzien van 'leren', van 'ontwikkeling', van 'zelfontplooiing', van 'eigen talenten ontwikkelen'...
Op zekere dag, het project had nauwelijks gestalte gekregen, of het verdween alweer. Opgelost, weg, niemand sprak er nog over in school. De begeleidende instanties zwegen ook. Wat er binnen de vier schoolmuren gesjoemeld werd daarover, weet ik niet. De enige plausibele uitleg gaf ik aan mezelf door te veronderstellen dat er conflicten aan de gang geweest waren met moslimvaders die zich verzetten tegen de geestelijke ontwikkeling van hun dochters. Dat was voor mij echt de enige verklaring voor het directe stopzetten van het moslima-vriendelijke project.
Eerst kregen we het nieuws over 'Radicaliseringsambtenaren' die in risico-steden ingezet worden om radicalisering aan te pakken. Via een Koranschool (?) zou de strijd tegen radicalisering gecoördineerd worden. Die Koranschool is nog iets wazigs, misschien komt er wel een Vlaamse koran? Afwachten dus. Zijn Vlamingen zich weer in de luren aan het laten leggen?
En vanavond vernemen we dat Lieven Boeve, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, moslimleerkrachten wil inzetten in het katholiek (!) onderwijsnet. Boeve ontpopt zich als een sympathisant van de islam, precies zoals zijn voorgangster Mieke Van Hecke, die hield ook van moslimpjes. Boeve is van mening dat radicalisering bij jongeren op school kan opgevangen worden door hen te 'begeleiden in hun zoektocht naar hun identiteit', vertrekkend vanuit de eigen traditie. Die speurtocht naar de identiteit van moslimleerlingen kan het best begeleid worden door een moslimleerkracht, zegt Boeve.
Boeve wil met de hogescholen bekijken hoe meer moslims aangespoord kunnen worden om de lerarenopleiding aan te vatten.
Laat me nu even op adem komen, tot mezelf komen, uitblazen, en luidop denken.
Er is dus heel wat aan het sudderen om 'Radicalisering' aan te pakken. In de gemeenten met nieuwe ambtenaren, in het onderwijs met nieuwe moslimleerkrachten.
Twee weken geleden schreef ik nog dat in elke islamles radicale elementen zitten, dat radicalisme verweven zit in islamonderricht, dat radicalisme inherent is aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen.
En precies over dat islamonderricht zwijgt Lieven Boeve. Islamleraars moeten zich erg gepasseerd voelen, als ze horen over de plannen van Boeve. Zij kunnen dus rustig voort radicaliseren tijdens hun islamlessen.
Boeve heeft het dus over de identiteitsvorming bij moslimleerlingen. Moslims op zoek naar hun identiteit. Wie ben ik? Welke zijn mijn eigenheden?... En dan zouden moslimleerkrachten het meest aangewezen zijn om die vragen te beantwoorden? Ik denk het niet. Vlaamse leerkrachten zie ik eerder in staat om aan 'moslim-identiteit' te werken dan moslims zelf, omdat een moslimleerkracht vertrekt vanuit eigen traditie, eigen cultuur, eigen thuisland, eigen afkomst waar de wortels achtergebleven zijn. Ze zijn allen 'ontworteld', en dan zouden ze elkaar moeten helpen?
Tussen haakjes: 'de zoektocht naar de eigen identiteit' zou niet nodig geweest zijn als ze allen op hun eigen plek gebleven waren, vanwaar ze kwamen. Als je op je eigen stekje blijft, weet je altijd wie je bent.
Als de plannen van Boeve doorgang vinden, dreigt het landschap van het traditionele Vlaams onderwijs grondig te veranderen. Ik heb de indruk dat de actuele radicale moslimjongeren als middel aangegrepen gaan worden om moslims aan het werk te krijgen in het onderwijs...
Als morgen de sneeuw gesmolten is, zal ik hem wel ruimen voor mijn deur, niet eerder. Cafébazin Bertie heeft ook maar 1 ingang sneeuwvrij gemaakt. Haar café heeft nu een zomeringang en een winteringang. Dat maakt ze duidelijk met een berichtje op een bierviltje dat ze tegen de deur plakte. Niet iedereen leest het bierviltje en dan zie je ze morrelen aan een deur die niet wil opengaan. Grappige toestanden.
Ondertussen heb ik een sms'je gekregen van mijn muze. Die kon hier niet binnengeraken door de dikke sneeuwlaag voor m'n deur. Met vertraging heette ik haar alsnog hartelijk welkom. Een muze is toch vrouwelijk hoop ik? Ja het zal wel, als het een godin is.
Ik heb haar een borreltje aangeboden en zelf nam ik er ook twee. Zij vond dat er genoeg gezwijmeld was en dat ik nu maar eens aan de slag moest gaan... Maar ik heb geen muze die bij me thuis logeert, zoals bij andere bloggers die moeiteloos het ene bericht na het andere uit hun mouw schudden.
Hoogstens een zolderkamertje heb ik dat klaarstaat voor een asielzoeker die maar niet wil komen opdagen. Ja, dat zolderkamertje staat gebruiksklaar voor wanneer we met z'n allen zo'n vreemd exemplaar verplicht in huis moeten halen. Of misschien ook wel een verloren gelopen Syriëstrijder? Dan moeten ze mijn zolderkamertje maar delen... Kwestie van te vermijden dat ze ons met geweld uit onze huizen sleuren, ons met geweld op straat neersmakken, om dan ongegeneerd beslag te leggen op onze bezittingen... Ooit gaat dat gebeuren!
Ik lees: "Het aantal kleuters dat vaak afwezig is, is opvallend gestegen. Vooral kansarmen en allochtonen blijven vaker weg. Het kabinet gaat nu bepaalde doelgroepen stimuleren hun jongere kinderen naar school te sturen... De stijging is het hoogst in steden met een grote bevolking van migranten. Daar moet men ouders soms overtuigen van het belang van de kleuterschool". Lees hierover ook bij Houzee en zijn Rechts Blog.
Ik ga het allemaal nog eens opnieuw vertellen.
Het Belang van Kleuteronderwijs
Ik ben voorstander van verplicht onderwijs voor kleuters. Hoe vroeger, hoe liever. Een degelijke voorbereiding op de lagere school is belangrijk en noodzakelijk. Kleuteronderwijs is niet meer een 'bewaarschool' of 'papschool' zoals vroeger, maar wel een 'schoolrijp maken', een klaarstomen om te leren lezen en schrijven, om kennis te maken met rekenkundige begrippen, met motorische, sociale en taalvaardigheden, met tijdsbegrippen, er wordt ook gewerkt aan lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, visuele en auditieve waarneming, onderscheid essentie-detail, enz. Er wordt de basis gelegd van de hele schoolloopbaan van het kind.
Spijbelende kleuters, of kleuters die niet naar school komen, missen dus kostbare momenten in hun gang naar de lagere school. Zij missen de stevige bodem waaraan in het kleuteronderwijs gebouwd wordt. In de kleutertijd begint dan al de taal- en leerachterstand, die gedurende de hele schoolloopbaan het kind blijft achtervolgen. Daarom moet de kleuterschool, waar de fundamenten van studiesucces gelegd worden, verplicht gemaakt worden!
Ik heb ondervonden dat allochtone ouders het kleuteronderwijs grondig onderschatten. Zij denken lichtzinnig en minachtend over ons onderwijs. Ze zijn er niet van te overtuigen dat kleuteronderricht basis en voorwaarde is voor een degelijke schoolloopbaan. Het is als praten voor dovemansoren. Echt!...
Schoolplicht voor Kleuters
Schoolbezoek zou moeten afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon, sociale voozieningen en andere leuke dingen en gunsten die uit de hemel vallen voor onze andersoortige medemens. Kleuters met een andere taal en cultuur hebben méér nood aan kleuteronderwijs dan onze Vlaamse leerlingen. Zij hebben nood aan een intensievere voorbereiding op de lagere school.. En het zijn precies dié allochtone kleuters die schitteren door hun hoge aantal afwezigheden op school.
Ouders die hun kinderen niet naar school sturen werken mee aan de decadentie van het onderwijs, een soort decadentie zoals die nu in de hele samenleving zichtbaar is...
Intellectuele kansarmoede wordt in de hand gewerkt door ouders die hun kinderen pas naar school sturen als ze schoolplichtig zijn. Deze kinderen moeten op tijd weg uit hun thuisomgeving om op school intellectuele prikkels mee te krijgen.
Ik heb me laten inspireren door de uitspraak van Filip Dewinter: "De Koran is de Bron van alle Kwaad", waarmee hij een schitterende beurt maakte in de Kamer. Applaus !!!!!!
1974. Het begin van de ellende. Ellende die nu kwaadaardige vormen begint aan te nemen, aangewakkerd door de groeiende meute moslims die hier tumult en chaos creëren. Islamitisch geweld teistert de samenleving. En dan mogen we niet protesteren tegen de islamwaanzin?
Ze hebben ons landelijke Vlaanderen van vroeger afgepakt! We werden niet gewaarschuwd. We waren niet voorbereid. En we gingen ook nog eens hun moskeeën erkennen en subsidiëren... lam gesust en misleid door de vredelievendheid van de islam, waarme de overheid ons om de oren sloeg.
De islam als godsdienst erkennen?!... De idioten die hiervoor verantwoordelijk waren, zouden vervolgd en aangeklaagd moeten worden!
Ik begon me in de jaren 70 onbehaaglijk te voelen, het was verontrustend om te zien hoe het islamonderricht zich in onze Vlaamse scholen aan het uitbreiden was. En toch werd in alle toonaarden de expansiedrift van de islam ontkend.
Islamleraars waanden zich korankenners. Met hun forse snor en hoge eigendunk voelden ze zich geroepen om aan de openbaringen van de profeet een eigen draai en interpretatie te geven, om te schaven aan een optimale mentale paraatheid bij hun moslimleerlingen. De schoolgemeenschap als voorbereiding op de volwassen moslimgemeenschap...
Het islamonderricht escaleerde. Het heeft nu onherroepelijke proporties aangenomen. Niet meer terug te schroeven.
Heeft er iemand ooit een vrouwelijke islamleraargezien? Ik niet, ik denk dat die niet bestaan, omdat een vrouw er nooit in zal slagen om moslimleerlingen in een bepaalde richting te pushen, of hen islamitische denkbeelden bij te brengen. Moslimleerlingen hebben geen respect voor een vrouw, ook al komt ze het klaslokaal binnen met wel 100 korans onder de arm...
Het zijn slechte tijden voor de schoolgaande jeugd. Kinderen lijden meer en meer aan allerlei ongemakken en enge ziektes die vroeger niet bestonden. Levensbedreigende aandoeningen hangen boven de hoofdjes van onze schoolkinderen. Ze verzuipen in de ellende.
Kinderen horen er tegenwoordig niet meer bij als ze niet lijden aan een of andere moderne kwaal. Kwalen en kwellingen, uitgevonden en in stand gehouden door scholen en ouders, om hulpverleners, begeleiders en andere 'tehulpsnellers' werkzekerheid te bieden, én om de farma-industrie draaiende te houden.
Hoe ze dat doen? Wel, da's heel simpel. Voor elke vorm van een ietsepietsie afwijkend schoolgedrag wordt er een moeilijke naam verzonnen, iets met Latijn of Grieks erin, of een mysterieuze afkorting, en aan elk van die akelige kwalen zijn therapieën, medicatie en professionele begeleiding verbonden.
Het is één en al miserie en rampspoed die in de scholen ronddwaalt, als je ze allemaal op een rijtje zet, de ADHD'ers, de dyscalculiekers, de dysfasiekers, de dylectiekers, de dysgrafiekers, de dyspraxiekers, de dysartriesten... het zijn allemaal moderne stoornissen die vroeger niet bestonden. Nu zijn ze uitgevonden en hebben een naam gekregen. De tovenaar, vermomd als therapeut, komt dan op kosten van de ziekenkas naar school om de 'gestoorde' leerling te behandelen gedurende een X-aantal sessies. Het ziekenfonds betaalt toch het grootste deel van de kosten.
En daar maken logopedisten gretig van gebruik. Logopedisten zijn bijzonder handig in het uitbreiden van hun patiëntenbestand. Als ze niemand meer vinden om geld aan te verdienen gaan ze op zoek naar rekenmoeilijkheden (!), bij lagere schoolkinderen en zelfs middelbare scholieren. Allemaal op kosten van de belastingbetaler.
Het krioelt hier van de logopedisten, ze schuimen alle scholen af op zoek naar probleemgevallen die echt geen probleemgeval zijn. Op zoek naar denkbeeldige afwijkingen... Zo slagen ze erin om constant aan het werk te blijven. Ze worden bijgestaan door corrupte leerkrachten en corrupte directies. Nietwaar directrice An Serpent, PMS-directeur Horbert en logopediste Bernadette S.? Met jullie vervalsingen van IQ-cijfers konden allochtoontjes gratis taallessen volgen! Taallessen als Parels voor de Zwijnen! Taallessen die op niets eindigden, die op zero strandden!... Want een uurtje later sprak het 'patiëntje' thuis weer lustig Turks, en volgende week ging het lustig op vakantie in Turkije... Het is zoals taakleraar J.S. zei: "Ik sloof me uit om hen drie woordjes Nederlands te leren, en als ze terugkomen van Turkije zijn ze álles vergeten."