Terwijl ons Vlaams onderwijs dreigt te verislamiseren, en kogelvrije schooluniformen verplicht gaan worden, bestaan er toch nog serieuze pogingen om een en ander in rechte banen te leiden.
Onderwijsminister Crevits maakte vorige week bekend dat het leergebied 'wereldoriëntatie' in het basisonderwijs opgesplitst zal worden in 'wetenschappen en techniek' en 'mens en maatschappij'.
Zo komen scholieren al vroeg in aanraking met wetenschappen en techniek. Vanuit de arbeidsmarkt is er een grote vraag naar technisch en wetenschappelijk geschoolden uit het secundair en het hoger onderwijs.
Nu zijn er scholieren die niet vlot een optelsom of een vermenigvuldiging kunnen maken, zeker niet wanneer ze hun telmachientje thuisgelaten hebben. Het is de jonge generatie die ook problemen heeft met het alfabet, of met andere basisvaardigheden, zoals het hoofdrekenen, de tafels van vermenigvuldiging, de hulpregeltjes voor een correcte spelling...
Ik herinner me nog goed dat het van buiten kennen van de tafels van vermenigvuldiging een eerste vereiste en voorwaarde was om mee te kunnen in de klas, en een enorme hulp was bij het wiskundig redeneren.
Deze scholieren die de basisvaardigheden missen om wetenschappen en techniek aan te kunnen, zullen uit de boot vallen. Ze zijn gewend om naar schermpjes te staren, om op knopjes te klikken, om te overnachten met een tablet die uit hun handen glijdt als ze in slaap vallen...
En 's morgens belanden ze dan doodvermoeid in een klas waar wetenschappen en techniek aan hen voorbij passeren omdat ze niet klaar zijn om de leerstof te assimileren. Er is geen plaats meer in hun hoofdje dat volgeladen zit met tabletgegevens, playstations, sms- en andere verwarrende toestanden...
Technolische snufjes maken het jonge brein suf en ontoegankelijk voor 'wetenschappen en techniek'.