Een schoolrapport zonder punten, zonder klasgemiddelden, zonder rangorde, thuistalen spreken op school... Het zijn 'symptomen' van een verontrustende trend die zich in het onderwijs manifesteert sinds de overrompelende komst van massa's nieuwe anderstalige leerlingen.
De overheid beoogt als nooit tevoren een nivellering van alle leerlingen. Zij wil de kloof dichten tussen goede Vlaamse leerlingen en anderstalige vreemdelingen. Met hun ondermaatse schoolprestaties steken allochtonen schril af tegen hun Vlaamse klasgenoten. En politiek correct mag dat niet. Het schoolrapport wordt daarom 'aangepast' aan de diversiteit van de schoolbevolking, zodat leerlingen zich niet meer met elkaar kunnen vergelijken en dat slechtpresteerders zich niet minderwaardig voelen. Zij mogen niet gestresseerd raken, niet onder druk gezet worden, ze mogen zich ook niet ongemakkelijk voelen. Anderstalige nieuwkomers moeten zich behaaglijk blijven voelen om goed te kunnen integreren.
Linkse zeveraars beweren dat allochtonen zich goed in hun vel moeten voelen om te presteren en om te integreren. Onzin! Omdat zelfgenoegzaamheid leidt tot lui, loom en laks gedrag, zonder gezonde nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen in hun omgeving, waardoor ze er zich niet naar kunnen schikken. Een benevelend gevoel van welbehagen daalt over hen neer om hun veerkracht en leergierigheid aan te tasten. Een algeheel gevoel van tevredenheid en welbehagen werkt verlammend op prestatiezucht, prestatiedrang en andere competitieve acties om zich aan hun nieuwe omgeving aan te passen.
Streberigheid, competitie en wedijver, stress en spanningen... dát is er nodig om goed te presteren en goed te integreren. En dat kan alleen met een schoolrapport waarmee leerlingen zich onderling kunnen vergelijken. Er is dus veel meer nodig dan dat stukje zelfgeluk, of dat stukje zelfvertrouwen, of hoe ze 't ook noemen tegenwoordig in alle mogelijke kindvriendelijke termen. Zeikerig, nichterig, rozig...
De hedendaagse focus op het 'welbevinden' van de allochtoon is een gevaar voor zijn weerbaarheid. Geen stress, geen druk, geen negatieve gevoelens?... Hij zal zich zwak blijven opstellen, niet bereid tot actie. Het 'welbevinden' van de allochtoon heeft van hem een watje gemaakt.
Beste Vlaamse ouders, neem geen genoegen met een onduidelijk schoolrapport van uw kind. Een rapport zonder punten en zonder klasgemiddelden, is een rapport zonder karakter. Eis van de leerkracht concrete cijfers en vraag naar de positie van uw kind t.a.v. zijn klasgenootjes. Laat uw kind zich onderscheiden van zwakke leerlingen en geef zijn prestatiedrang een booster. Het stimuleert zijn zucht om nóg meer te schitteren!
|