Mijne Dames en Heren, Hierbij mijn plan hoe ik de clubwedstrijden zal hervormen in 2006. Beste Groeten,
Wim -- Algemene Vergadering De Winge, 22 april 2006
De club moet als doel hebben (naast initiaties en cursussen) om zijn leden de mogelijkheid te bieden een zo hoog mogelijk niveau te bereiken.
Een van de middelen om dit te verbeteren zijn de
Clubwedstrijden.
De club haalt geen niveau meer :
- Geen doorgroei naar hoger niveau (zee, race) de laatste jaren.
- Onvoldoende nieuwe jeugd die aansluiting vindt bij de "beteren"
- Geen concurrentie en saaie wedstrijden met voorspelbare uitslag.
Een wedstrijdcircuit met "Beginnelingen" en "gevorderden" werkt de status quo nog meer in de hand. Men wordt alleen beter in de concurrentie met beteren.
Verder moeten de clubwedstrijden een middel zijn om in gezonde concurrentie een fijne zondag te hebben en in clubverband met onze mooie sport bezig te zijn.
Over de Marathon heb ik het hier verder niet, maar het zal dit jaar een marathon-classic worden, met de oude regels, zoals ze altijd geweest zijn. Inclusief de terugkeer van de nummer-doorgeef-jeep EN ZONDER DE PETJES.. Just wait and see..
DUS :
CLUBKAMPIOENSCHAP 2006: zondagen 30/04, 21/05, 25/06, 27/08, 15/10
1. Klassen
er zullen nog 2 klassen actief zijn: de OPEN KLASSE en de STARBOARD klasse.
A: OPEN KLASSE: eigen materiaal, enige beperking: zeil max 7.5m²
B: STARBOARDKLASSE: minstens een Starboard plank, van de club of eigen Starboardplank. Zeilen van de club zijn beschikbaar, maar eigen tuig gebruiken mag ook. (max 7.5m²)
Clubmateriaal beschikbaar op elke wedstrijd, zolang de voorraad strekt.
Er wordt 1 rangschikking opgemaakt, klassen gemengd, met een speciale aanduiding van de plaats in de eigen klasse. (vb: 3e algemeen 1e Starboard of 4e algemeen, 2e Open)
Voor een rangschikking in de eigen klasse moet men al de wedstrijden van het seizoen in dezelfde klasse varen, zoniet wordt men gerangschikt als open klasse.
De puntentelling zal worden omgedraaid tegenover nu: de 1ste in de algemene stand van een wedstrijd krijgt evenveel punten als het aantal deelnemers van die dag, de laatste krijgt 1 punt, in geval van ex aequo's zal de daarop volgende persoon slechts één punt minder krijgen, dwz de laatste kan in dat geval 2 of meer punten krijgen afhankelijk van het aantal ex aequo's.
Op de marathon geldt het aantal ploegen als puntentotaal. Aan 4 Wedstrijden (Marathon inclusief) meedoen blijft een minimum om te delen in de prijzenpot op het einde van het jaar.
Deze regel dient om studenten met 2e zit en anderen (vakanties) de kans te geven om een wedstrijd te missen zonder te grote gevolgen voor hun klassement. Anderzijds kunnen deelnemers die alles meedoen ook een goede zaak doen.
Aangezien ik zelf Master ben geworden (vorig seizoen al) en een gruwelijke hekel heb aan dat woord, zal deze aparte notering ook afgeschaft worden, er komt hoogstens nog een notering J,S,M of SM na de naam in de rangschikking. Anders is op de duur iedereen kampioen in zijn eigen poeltje.
2.Parcours
Beide klassen zullen op eenzelfde parcours en met dezelfde startprocedure van start gaan.
Het parcours zal licht aangepast worden tegenover vroeger. Afhankelijk van de wind worden er manches gevaren, streefdoel is minstens 4 of 5. Zeker is dat de manches korter worden en sneller op elkaar zullen volgen, om de jongeren met minder materiaalmogelijkheden meer vooraan te krijgen.
3.Startprocedure
De 3 – 1 minutenregel blijft van kracht:
- 3 minuten voor de start : geluidsignaal
- 1 minuut voor de start, geluidsignaal en vlag omhoog
- Start : geluidsignaal en vlag naar beneden.
Enige aanpassing: de startlijn zal verder van de wal liggen, en op het 1 minuut-signaal is IEDEREEN verplicht om op de plank te staan, beachstart is niet meer toegestaan. De positie van de startlijn zal dit trouwens ook onmogelijk maken.
Bedoeling hiervan is om de oneerlijkheden bij het kiezen van de posities voor de beachstart te vermijden. Iedereen moet dan zelf varen voor de beste positie aan de startlijn en het zal op termijn (na wat coaching) het niveau en onvoorspelbaarheid van de wedstrijden verbeteren.
4. Timing – Coaching
- De skippersmeeting van elke wedstrijd zal plaatsvinden om 13.30h stipt!
- De eerste start heeft plaats om 14.00h
- De manches worden dus (gemiddeld) korter maar volgen sneller na elkaar.
Ikzelf zal dus als nummer 0 meevaren, bij de startprocedure zal ik aan 1 van de startboeien liggen om overschrijdingen vast te stellen en (vooral) te coachen.
Door tijdens de manches zoveel mogelijk tips mee te geven aan de opkomende jongeren (en al wie vindt dat hij/zij wat coaching kan gebruiken), denk ik in 1 seizoen het niveau van de meesten omhoog te halen.. Doel: een nieuwe naam als Clubkampioen.
DOE MEE EN U ZAL ZIEN!
|