NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • Personages in het kaartspel
  • Troel
  • Nog meer (streekgebonden) contracten
  • Strafpunten en precedenten
  • Puntentelling
  • Soorten contracten
  • Delen en bieden; rangorde contracten
  • De oorsprong van wiezen
  • WELKOM
    Laatste commentaren
  • Ralph Lauren Outlet (Barbara)
        op WELKOM
  • Valentino Sneakers (Georgette)
        op WELKOM
  • AGEN TOGEL DAN BANDAR POKER (Agen Poker Online)
        op Strafpunten en precedenten
  • Agen Poker (Poker)
        op Strafpunten en precedenten
  • Human Races Shoes (Kathleen)
        op WELKOM
  • Piccolo (Herman Grouwels)
        op WELKOM
  • Mr (jean-marie.spileers@telenet.be)
        op WELKOM
  • Mijnheer (jean-marie.spileers@telenet.be)
        op De oorsprong van wiezen
  • Mijnheer (jomke)
        op De oorsprong van wiezen
  • This guide will help you in getting this done (cyberlink)
        op Strafpunten en precedenten
  • Archief
  • Alle berichten
    Blog als favoriet !
    Wiezen
    Over het populaire kaartspel wiezen of whist...
    kleuren
    Alle reakties zijn welkom!
    Gebruik ook het gastenboek om toernooien en kaartavonden aan te kondigen...
    29-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Personages in het kaartspel

    Wist je dat de afbeeldingen van het kaartspel ook een betekenis hebben? Een interessant weetje

    De traditie is ontstaan in Frankrijk. Aanvankelijk waren er verschillende namen, maar rond de XVII-de eeuw stabiliseerde dit. De traditie is te vergelijken, en werd wellicht beïnvloed door, de "negen besten". Dat waren voor de Middeleeuwers de negen grootste helden (beschreven door Jacob van Maerlandt):
    1) Drie heidenen: Hector van Troje, Julius Caesar, Alexander de Grote
    2) Drie Bijbelse joden: Jozua, Koning David, Judas Maccabeus
    3) Drie christenen: Koning Arthur, Karel de Grote, Godfried van Bouillon

    Heren:
    Harten: Karel de Grote (keizer van het Frankische Rijk)
    Ruiten: Julius Caesar (dictator van het Romeinse Rijk)
    Schoppen: Koning David (bijbelse koning)
    Klaveren: Alexander de Grote (koning van Macedonië)

    Dames:
    Harten: Judith (allegorie voor vastberadenheid)
    Ruiten: Rachel (allegorie voor vroomheid)
    Schoppen: Pallas (Pallas Athena, allegorie voor wijsheid)
    Klaveren: Argine (Regina, allegorie voor vruchtbaarheid)

    Boeren:
    Harten: Lahire (legeraanvoerder van Jeanne d'Arc)
    Ruiten: Hector (held van Troje)
    Schoppen: Ogier (werd metgezel van Karel de Grote en versloeg de reus Brehus)
    Klaveren: Lancelot (ridder van de Ronde Tafel)

    29-09-2010 om 15:58 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (43 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Troel
    De speler die 3 azen in zijn hand heeft, dient verplicht "troel" aan te kondigen. Hij zal samen moeten spelen met de bezitter van de vierde aas. De speler met de vierde aas moet eerst uitkomen met zijn aas, die dan ook meteen de troef aanduidt. De eerste speler wint dan uiteraard ook met zekerheid de eerste slag. Gewoonlijk zal hij dan daarna uitkomen in een andere kleur, om de 3 azen van zijn mede-speler meteen te benutten.

    De spelers weten niet van elkaar of ze veel of weinig troefkaarten hebben, omdat er niet is geboden voor de standaard-contracten.

    Hoeveel slagen halen?
    Over het aantal te halen slagen is zelfs in mijn familie- en vriendenkring discussie. Ik heb eerder in deze weblog gezegd dat men bij troel acht slagen moet halen, zo spelen onder andere mijn stiefvader en mijn schoonouders het. Eén van mijn trouwste wies-vrienden zegt echter dat je negen slagen moet halen voor troel.

    Op wikipedia heb ik gelezen dat indien de 4de aas (die de troef bepaald) van dezelfde kleur is als de oorspronkelijk gedraaide troef, dan moeten de spelers acht slagen halen. Wanneer de 4de aas een andere troef bepaald, dan moeten ze negen slagen halen. Zo heb ik het nog nooit gespeeld, maar het is weer een prachtig voorbeeld van de regionale variatie en de oneindige mogelijkheden tot verdere sofisticatie van wiezen. 

    4 azen in één hand
    In het zeldzame geval dat een speler de vier azen in zijn hand houdt, wordt de speler die de hartenkoning in zijn bezit heeft, zijn verplichte partner. Harten is dan ook troef, en de hartenkoning moet eerst gespeeld worden. Wanneer deze eerste naast de 4 azen ook nog de hartenkoning in bezit heeft, is zijn verplichte medespeler de bezitter van de hartendame, dan hartenboer, dan hartentien, enz. In sommige streken noemt men dit "troela".

    Open en gesloten troel
    In sommige streken (niet bij ons) kent men ook een verschil tussen open en gesloten troel. De keuze tussen deze twee is het voorrecht van de bezitter van de 3 azen. Bij open troel moet de speler van de 4de aas dan gewoon uitkomen, en zal zijn aas troel zijn (hetzelfde als gewone troel hierboven beschreven). Bij gesloten troel weet niemand wie de 4de aas heeft behalve hij die hem heeft. De persoon met de 4de aas is wél de partner van de speler die troel declareerde, maar dat is pas geweten wanneer die 4de aas valt. Het nut van gesloten troel ontgaat mij een beetje, hoewel ik ingewikkelde constructies kan bedenken waarin het interessant zou kunnen zijn...

    28-08-2006 om 14:28 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (83 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer (streekgebonden) contracten
    Hieronder geef ik een beschrijving van andere streekgebonden contracten. Deze contracten heb ikzelf nog nooit gespeeld (ze zijn niet echt gangbaar in mijn streek), maar voor de volledigheid verdienen ze natuurlijk wél een artikel in deze weblog. Spijtig genoeg heb ik er geen idee van hoeveel punten je krijgt als je zo'n contract wint.

    Als je nog andere contracten kent die hier niet beschreven zijn, laat het dan weten!

    Onderscheid solo en solo slim
    In sommige streken wordt een onderscheid gemaakt tussen solo en solo slim. Als je solo gaat, dan moet je alle slagen halen maar mag je je troef zelf kiezen. Als je solo slim gaat, dan moet je alle slagen halen in de gedraaide troef.

    Klein miserie
    Bij klein miserie mag de speler die het contract aanging, net als bij gewone miserie, geen enkele slag halen (er is geen troef). Het verschil zit hem in het feit dat alle spelers eerst één kaart mogen weggooien, zonder dat de andere spelers die kunnen zien. Dit geeft de speler de kans om een hogere kaart weg te gooien, zodat het gemakkelijker wordt om het contract te halen.

    Piccolo (soms ook klein miserie genoemd)
    Piccolo of Pico is een variant op miserie; de speler verbindt zich ertoe om exact één slag te halen. In tegenstelling tot "grote miserie", waar de speler geen enkele slag mag halen. Bij zowel Picollo als grote miserie is er geen troef. Dit contract wordt soms ook klein miserie genoemd, wat verwarrend kan zijn met spelers uit een andere streek die dan het contract hierboven in gedachten hadden.

    Carte blanche
    Wanneer een speler geen enkel beeldje heeft (azen tellen ook als beeldjes), dan mag de speler "carte blanche" roepen. Dan moet er opnieuw gedeeld worden. Het is dus eigenlijk geen echt contract, want er volgt geen spelletje. Het wil eigenlijk zeggen dat de speler slechte kaarten heeft, maar dat ze niet slecht genoeg zijn om miserie te gaan. Hij is niet verplicht om carte blanche te roepen, maar als hij het doet, moet hij dat meteen doen. De speler mag niet wachten om te zien wat de anderen gaan doen. Natuurlijk zal dat niet altijd gaan, want diegene die eerst mag bieden heeft misschien al gesproken nog voor de andere zijn kaarten heeft goed gestoken. Hij moet het dan dan gewoon zo snel mogelijk. Volgens sommigen heeft troel voorrang op carte blanche.

    25-08-2006 om 14:47 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (25 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strafpunten en precedenten
    Wanneer een speler iets verkeerd doet, moet hij op één of andere manier gestraft of beboet worden. Het is belangrijk dit op voorhand goed af te spreken, want er bestaat geen éénvormige regel. 

    De meeste fouten zijn kleine foutjes die niet zo erg zijn, en die gemakkelijk worden opgelost met de regel "de tafel plakt". Een zeer zware fout is wanneer een speler niet volgt op de uitgekomen kleur, terwijl hij nog wél kan volgen (zeker als het om troef gaat). Deze fout kan het hele spelletje in de war sturen. Als de fout opzettelijk gebeurt, kan je gerust spreken van valsspelen.

    Wanneer je vaak met dezelfde vrienden speelt, ontstaan er precedenten. Als er bijvoorbeeld discussie is over iets, dan kan je vaak zeggen: A moet zo doen, want vorige week hadden we iets gelijkaardigs en toen moest B sus doen.

    Er zijn twee vaak voorkomende straffen/boetes:
    1) Een rondje geven. De speler die iets fout doet, trakteert iedereen op een pintje. Dit kan je natuurlijk alleen doen als je op café speelt.
    2) De speler die iets fout doet, krijgt 15 strafpunten. De 3 andere spelers krijgen dus elk 5 bonus-punten.

    Vaak wordt het spelletje na een fout nog wel gewoon uitgespeeld, hoewel het contract bij een zware fout vaak al helemaal naar de knoppen is.

    Hoe doen jullie het? Laat het weten en reageer op dit artikel!

    23-08-2006 om 12:08 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (26 Stemmen)
    >> Reageer (57)
    21-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puntentelling
    De winnaar(s) van een spelletje krijgen altijd een aantal basispunten, en daarbij vaak ook een aantal punten "per overslag". Overslagen zijn de extra slagen die de winnaar(s) halen bovenop hun contract. Als ze bijvoorbeeld 10 slagen halen in een gewoon spelletje (contract voor 8 slagen), dan hebben ze twee overslagen gehaald.

    Als je de punten opschrijft, kun je 4 kolommen maken en punten aftrekken en optellen per speler. De som van de 4 kolommen moet dan altijd nul zijn. Vroeger werd er vaak voor frankskes gespeeld, maar tegenwoordig kan je ook voor eurocentjes of per 5 eurocent spelen (maar wij schrijven onze punten altijd gewoon op).

    1. Gewoon spelletje
    Voor een gewoon spelletje dat twee tegen twee gespeeld wordt, ontvangen de twee winnaars ieder 2 punten + 1 punt per overslag. De twee verliezers verliezen evenveel punten.
    Vb1: 10 slagen gehaald = 2 overslagen; de winnaars krijgen 2+2=4 punten. De verliezers geven elk 4 punten af.
    Vb2: 7 slagen gehaald = 1 "onderslag"; de winnaars krijgen 2+1=3 punten. De verliezers geven elk 3 punten af.

    Voor een gewoon spelletje dat één tegen drie gespeeld wordt, geldt dezelfde puntentelling.
    Vb1: 6 slagen gehaald = 1 overslag; de winnaar krijgt van elke speler 2+1=3 punten, in totaal dus 9 punten. De verliezers geven elk 3 punten aan de winnaar.
    Vb2: 4 slagen gehaald = 1 onderslag; de verliezer geeft aan elke speler 2+1=3 punten, en verliest er dus in totaal 9.

    2. Abondance
    De speler die het contract aanging, krijgt van elke speler 3 punten als hij wint (9 in totaal), en geeft aan elke speler 3 punten als hij verliest.

    3. Miserie
    De speler die het contract aanging, krijgt van elke speler 5 punten als hij wint (15 in totaal), en geeft aan elke speler 5 punten als hij verliest.

    4. Troel
    Bij troel geldt dezelfde puntenverdeling als bij een gewoon spelletje, behalve dat de punten dan verdubbeld moeten worden.

    5. Miserie op tafel
    De speler die het contract aanging, krijgt van elke speler 10 punten als hij wint (30 in totaal), en geeft aan elke speler 10 punten als hij verliest.

    6. Solo slim
    De speler die het contract aanging, krijgt van elke speler 15 punten als hij wint (45 in totaal), en geeft aan elke speler 15 punten als hij verliest.

    Dubbel tellen
    Na een rondje pas, worden alle punten dubbel geteld. Om het te onthouden kan je een sterretje zetten in de puntentabel. De punten worden ook verdubbeld bij troel en als de verliezers "onder tafel gespeeld zijn". Dat wil zeggen dat de winnaars alle slagen hebben kunnen halen bij een gewoon spelletje of abondance. Bij solo slim worden de punten natuurlijk niet verdubbeld, want de speler die het contract aanging, moest de anderen sowieso onder tafel spelen.

    Regionale variatie
    Nog meer dan bij de soorten contracten, is er bij de puntentelling regionale variatie. Deel uw puntentelling met ons en reageer op dit artikel.

    Samenvatting
    1. gewoon spelletje: 2 punten + 1 per overslag
    2. abondance : 9 punten
    3. miserie: 15 punten
    4. troel: gewoon spelletje dubbel tellen
    5. miserie op tafel: 30 punten
    6. solo slim: 45 punten
    --> Dubbel tellen: na rondje pas, bij troel, als onder tafel gespeeld

    21-08-2006 om 09:38 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (89 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soorten contracten

    Hier volgt een overzicht van de mogelijke contracten met uitleg erbij. In onze huisregels spelen we slechts met deze 7 contracten, maar in veel streken bestaan er nog andere contracten en variaties, zoals bijvoorbeeld "klein miserie", "piccolo" en een onderscheid tussen "solo" en "solo slim". Bovendien is de rangorde van de contracten niet altijd hetzelfde. Het is mijn bedoeling later een artikel te wijden aan al deze varianten. Vandaag behandel ik enkel de contracten die bij ons gebruikelijk zijn. Reageer op dit artikel om uw plaatselijke varianten te laten weten!

    1. Gewoon spelletje
    Twee tegen twee of één tegen drie
    In een gewoon spelletje gaan twee spelers samen om minstens 8 slagen te halen. Wanneer er slechts één speler gevraagd heeft, zonder dat er iemand mee gaat, dan mag hij alleen gaan voor 5 slagen. Wanneer er meer dan 8 resp. 5 slagen gehaald worden, krijgen de winnaar(s) nog punten voor elke overslag.

    Hoe wordt een slag gewonnen? De speler die uitkomt gooit een kaart van een bepaalde kleur (harten, klaveren, ruiten of schoppen). De andere spelers moeten deze kleur volgen als ze kunnen. De speler die de hoogste kaart (A H D B 10 9 8 7 6 5 4 3 2) gooide heeft de slag gewonnen, tenzij hij de kleur niet kon volgen en een troef gooide, waarmee hij de slag "gekocht" heeft. Een andere speler die ook niet kan volgen op de gegooide kleur, mag met een hogere troef "overkopen" en wint dan de slag.

    2. Abondance
    Eén tegen drie
    Bij abondance gaat één speler ervoor om alleen 9 slagen te halen. Hij mag de troef zelf kiezen. Andere spelers (die pas na hem mochten bieden) kunnen hoger bieden door bijvoorbeeld abondance met 10 slagen te bieden. Wanneer de eerste speler zegt ook voor 10 te gaan, moet de tweede weer hoger bieden...

    3. Abondance in troef
    Eén tegen drie
    De speler denkt alleen 9 slagen te kunnen halen, maar mag de troef niet zelf kiezen. De troef is de laatste kaart van de deler, die hij omgedraaid heeft op de tafel, zoals bij een gewoon spelletje.

    4. Miserie
    Eén tegen drie
    Bij miserie wordt het spelletje omgedraaid. De speler verbindt er zich toe geen enkele slag te halen. Wanneer hij toch een slag haalt, heeft hij het spelletje verloren. Bij miserie is er geen troef.

    5. Troel
    Twee tegen twee
    Wanneer één van de spelers drie azen heeft, dan roept hij "troel". De speler met de vierde aas in de hand moet dan eerst uitkomen met zijn aas, en die kaart is troef. Deze twee spelers moeten samen 8 slagen halen.

    6. Miserie op tafel
    Eén tegen drie
    Bij miserie op tafel verbindt de speler zich om geen enkele slag te halen (zoals bij miserie), en bovendien legt hij zijn kaarten op tafel zodat de andere spelers zijn kaarten kunnen zien. Bij miserie op tafel is er, net als bij de gewone miserie, geen troef. Samen met solo slim is dit het enige contract dat boven troel gaat.

    7. Solo slim
    Eén tegen drie
    Dit is het hoogst mogelijke contract, waar geen enkele speler kan overbieden. De speler moet alle 13 slagen halen om te kunnen winnen. Hij mag zijn troef zelf kiezen en eerst uitkomen. Een solo slim is natuurlijk uiterst zeldzaam, en levert bijgevolg heel veel punten op. Vaak worden de kaarten die de winnaar van een solo slim in de hand had, ingekaderd. "Dat is er eentje om in te kaderen!"

    18-08-2006 om 09:49 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (33 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delen en bieden; rangorde contracten

    Delen
    De kaarten worden níet geschud, behalve eventueel bij het allereerste spelletje. De speler die rechts van de deler zit, moet eerst een willekeurig aantal kaarten "afpakken" en naast de stapel leggen (="couperen" met een lelijk verfranst bastaardwoord; "afpakken" klinkt veel beter). De deler legt de overgebleven kaarten weer op de andere en begint te delen in wijzerzin: 4+4+5 kaarten voor elke speler, te beginnen bij de speler die links van hem zit.

    De deler legt de laatste kaart omgedraaid op tafel, dat is de troef.

    Bieden
    Er wordt twee tegen twee gespeeld, of één tegen drie.

    De speler die links van de deler zit, mag beginnen te bieden, hij kan vragen of passen. De volgende speler kan passen, vragen (als er nog geen enkele speler gevraagd heeft) of meegaan (met een speler die al wel gevraagd heeft). Een speler kan niet op zijn bod terugkomen, eens gepast of gevraagd, moet het zo worden gespeeld (gezegd is gezegd en de tafel plakt).

    Een speler die vraagt, stelt zich borg voor ongeveer 5 slagen. Een speler die meegaat, denkt er 3 te kunnen halen.

    Voorbeeld: de eerste en de derde speler gaan samen, dan kan de vierde speler (de deler) niet meer bieden en speelt hij automatisch samen met de tweede speler (die paste), of hij moest een contract kunnen bieden dat hoger is dan het gewone spelletje. Met andere woorden, de spelers die niet deelnemen aan een contract, moeten altijd samen verhinderen dat het aantal slagen van het contract gehaald wordt. In dat geval zijn zíj de winnaars, en niet de contract-spelers.

    Wanneer er een speler gevraagd heeft, en de andere drie hebben gepast, dan mag deze speler alleen gaan voor 5 slagen, en moeten de andere spelers dit verhinderen. Deze speler mag echter ook besluiten alsnog te passen.

    Als de 4 spelers gepast hebben, spreekt men van een "rondje pas". Dan worden de kaarten opnieuw gedeeld (door de volgende deler). Voor het volgende spelletje worden de punten dan dubbel geteld.

    Het bieden is een serieuze zaak! Er mogen geen hintjes gegeven worden over de sterkte of zwakte van iemands kaarten. Een bod als "een klein vraagske" is uit den boze!

    Rangorde contracten
    1. gewoon spelletje
    2. abondance (met opbieden voor het aantal te halen slagen)
    3. abondance in troef
    4. miserie
    5. troel
    6. miserie op tafel
    7. solo slim

    17-08-2006 om 00:00 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (32 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oorsprong van wiezen

    Het Vlaamse wiezen is grotendeels gelijk aan het Engelse whist, maar heeft meer mogelijkheden. Whist werd in Engeland en de rest van de wereld populair in de 18de en 19de eeuw, en was gebaseerd op het oudere spel "Ruff and Honours". Ondanks de eenvoud van de regels biedt het spel enorme mogelijkheden voor strategisch spelen en is het spel soms erg moeilijk.

    In de hoogdagen van whist werd er zeer veel over het spel geschreven, de bekendste is Edmond Hoyle die een boek schreef over kaartspelen en whist in het bijzonder. Er bestond, zoals nog steeds in het Vlaamse wiezen, grote regionale variatie in de regels en mogelijke spelletjes (contracten). Wanneer een bepaalde vriendenkring of club vaak samen speelde, onstonden er huisregels. De bekendste huisregels zijn die van de Portland Club, die later universeel werden.

    In de 20ste eeuw werd bridge, dat op whist gebaseerd is, populairder, en geraakte whist bij vele vriendenclubs in vergetelheid. Behalve in Vlaanderen natuurlijk, waar wiezen nog steeds springlevend is (véél populairder dan bridge) en waar het nog vaak op café of onder vrienden (kaartavondjes) gespeeld wordt.

    Voor zover ik weet bestaat er geen Vlaamse federatie van wiezen-clubs, en zijn er ook geen algemeen geldende regels. Iedere streek (of zelfs ieder café) heeft eigen huisregels, vooral wat betreft puntentelling en mogelijke contracten. Wél zijn er veel vriendenclubs en toernooien...

    16-08-2006 om 00:00 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (35 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM
    Welkom op de Wiezen-blog!

    Op deze blog wil ik graag op een overzichtelijke manier de regels van wiezen (zoals gespeeld in mijn regio = Hemiksem/Rupelstreek) uitleggen.

    Ik zou graag enkele tips en strategieën met iedereen delen.

    Ik zou graag over het spel discussiëren met andere liefhebbers, die kunnen reageren op de artikels in deze blog.

    Alles wat met wiezen te maken heeft, kan hier een plaatsje krijgen...

    Ik vraag! Wie gaat mee?

    16-08-2006 om 00:00 geschreven door Amenophis  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (157 Stemmen)
    >> Reageer (17)




    Stuur mij een e-postbericht!

    Druk op onderstaande knop om mij een e-postbericht te sturen.


    Gastenboek
  • Wiezen en kaartspelen
  • wiezen, kleurenwiezen of rikken, vuilerikken
  • Kaartavond 11.11.11 in Wilsele Putkapel 9 november
  • Kaartavond 11.11.11 in Wilsele Putkapel
  • Ria

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!