Clubreglement 2020
Art.1: Het doel van de club is de leden de mogelijkheid te geven hun hobby op een zo goede en goedkope manier te laten beoefenen.
Art.2: De leden zullen zich te allen tijde onderwerpen aan de verkeersregels en er naar handelen.
Art.3: De club rijdt op Zaterdag in 3 Cat. namelijk A ploeg- B ploeg en C ploeg.
De A ploeg rijdt met een max. snelheid van 33km/h naargelang het parcours.
De B ploeg rijdt met een max. snelheid van 30km/h naargelang het parcours.
De C ploeg rijdt rond de 25km/h.
Als de A en B ploeg samen rijden zal een snelheid van max. 30 km/h nagestreefd worden.
Als een lid moeilijkheden heeft moet de snelheid worden verminderd, zodat iedereen op een menselijke manier het lokaal kan bereiken. Als er niet genoeg vertrekkers zijn kan het bestuur beslissen de beide ploegen samen te laten rijden. Ook zal de volgwagen niet meerijden met te weinig vertrekkers (beslissing ten machte van het bestuur zal ter plaatse genomen worden door bestuur).
Art.4: Er wordt onder geen beding een lid achtergelaten, samen uit is samen thuis. Als een lid zich afzondert van de club (vb. afslagen of terugdraaien met of zonder verwittiging) kan de club niet verantwoordelijk gesteld worden. Men wordt verwacht de rit met de groep uit te rijden.
Art.5: Als er defecten of ongevallen voorvallen tijdens de rit, moeten alle leden de voeten ter plaatse aan de grond zetten (niet stilletjes verder rijden zodat men verspreid is over enkele km) en zich van de openbare weg verwijderen zodat deze weg voor het plaatselijke verkeer vrij is. Er wordt geen afval achtergelaten. Als er wielen of dergelijke van de club worden geleend dan moeten deze in ordentelijke staat en zo snel mogelijk aan de club terug bezorgd worden. Bij schade kan de persoon in kwestie aansprakelijk gesteld worden.
Art.6: Jaarlijks worden er min. 64 ritten op de kalender geplaatst. Het bestuur eist een deelname van 25 ritten als minimum om als volwaardig lid te worden beschouwd (er wordt rekening gehouden met persoonlijke redenen, ziekte en ongeval als deze aan het berstuur worden vermeld).
Een volwaardig lid heeft recht op terugbetaling van waarborg, en eventueel geschenk op het einde van het seizoen, enz. .
Het Lid welke de meeste ritten heeft meegefietst krijgt een nieuwe trui van het bestuur, dit komt nog van de vroegere gele trui voor de trouwste. Deze geschenken worden uitgedeeld op het ledenfeest, bij afwezigheid vervalt de trui.
Art.7 Aan alle nieuwe leden wordt rennerskledij bezorgd. Hiervoor wordt een waarborg aangerekend van 200€. De waarborg zal worden terug betaald in 2 delen, na 40 ritten krijgt het lid de 1ste 100€, na de volgende 40 ritten de andere 100€. Hierbij heeft dit lid de zijn kledij gratis. De waarborg moet het lid in 3 jaar terug verdienen. Na deze 3 jaar hervalt de waarborg.
De rennersoutfit bestaat uit:
1 lange broek met of zonder bretellen
1 korte broek met of zonder bretellen
1 zomertrui met lange mouwen en lange rits
1 truien met korte mouwen met lange rits
Andere kledingsstukken vb. kniebroek, regenvest, trui zonder mouwen wintervest windtex, enz. kunnen besteld worden. Bestellingen worden aan het einde van het seizoen gemaakt, er wordt een formulier uitgedeeld door de club waar het lid kan invullen: de naam van lid, welk kledij en de maat van kledij. Gelieve dit formulier voor het einde van het seizoen ten laatste op de vergadering aan het bestuur af te geven. Er wordt maar 1 maal kledij besteld op een jaar.
art.8 Leden die 40 ritten meefietsen worden beloond door het bestuur en krijgen vermindering van een trui 45€. De verminderingen van verdiende punten en 40 ritbeloningen worden verrekend bij de bestellingen van kledij op het einde van het seizoen. Leden die kledij uit de stock aankopen moeten deze betalen zonder vermindering van punten.
Art.9: Daar het bestuur en sponsors grote inspanningen moeten leveren voor het verkrijgen van de sportkledij worden de leden verplicht om in club kledij te fietsen tijdens ritten met de club. De leden mogen de kledij dragen tijdens de week op eigen verantwoordelijkheid (kledij wordt alleen vervangen bij beschadiging op ritten met de club).
Art.10: De club vraagt vrijwilligers op organisatie van de club. De winsten van de club gaan integraal naar aankopen kledij, brandstof volgauto, enz.
Art.11: Het jaarlijkse inschrijvingsgeld bestaande uit verzekering VWB en lidgeld aan de club bedraagt 55€. Deze prijs kan jaarlijks worden aangepast volgens prijs verzekering. Elk lid dat is aangesloten bij de VWB kan een gezinsaansluiting nemen, hierbij moet het lid de gegevens geven van familieleden en geboortedatum.
Art.12: Bij deelname aan een rit wordt 1€ inschrijving aangerekend, ook dit kan wijzigen met de jaren. Bij aankomst in het lokaal mag men één gratis consumptie drinken (in het lokaal), uitgezonderd sterkere bieren, hier dient men een meerprijs te betalen. Bij een rit met voorinschrijving (vermeld op bord in lokaal of op blog) wordt een waarborg van 5€ gerekend, welke wordt terug betaald bij de inschrijving in het lokaal. Inschrijvingen hoger dan 4€‚ moet het verschil door het lid bijbetaald worden.
Art.13: Bij eventueel vervoer van fietsen en dergelijke kan het bestuur niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele schade.
Art.14: Ieder lid krijgt een kalender met ritten, clubreglement, stempelkaart en lidkaart VWB (voor leden die de eerste maal zijn aangesloten bij de VWB) op de eerste vergadering van het seizoen.
Art.15 Elk lid krijgt enkele updates van de kalender per maand. Het bestuur heeft het recht deze aan te passen. Veranderingen worden vermeld op bord lokaal en op de blog. Gelieve het bord of blog regelmatig te controleren op veranderingen zodat men zich niet vergist.
Art.16 Er worden per seizoen twee vergaderingen gehouden:
Eén week voor de start van het seizoen
Op het einde van het seizoen
Uit respect voor het bestuur, verwachten wij de leden op de vergaderingen zijn, er worden steeds belangrijke gegevens vermeld op het bestuur en andere leden. Er zijn in het verleden teveel misverstanden gebeurd door leden die de moeite niet doen om op de vergadering aanwezig te zijn. Bij aanwezigheid op de vergadering kan het lid een stempel komen halen. De stempel geld alleen voor de aanwezigen op de vergadering, geen uitsluitsel.
Art.17 Het seizoen begint steeds de eerste zondag van maart en eindigt op de 2de zondag van oktober.
Art.18 Bij sommige activiteiten hoort een voorinschrijving met een ten laatste voor datum, gelieve deze te respecteren, ook leden van het bestuur dienen dit na te volgen. Dit om het organisatorische redenen.
Art.19 Bij het volgen met de volgauto moet de bestuurder steeds achter de laatste renner blijven om de groep gesloten te houden en om veiligheidsredenen. Bij het verliezen van de groep of niet weten van de weg om welke reden ook is er GPS ter beschikking (vragen voor de start). De fietsende leden moeten ook oog houden op de volgauto zodat deze niet in moeilijkheden komt (groep verliezen door verkeerssituatie, doodlopende straat wegens paaltjes, enz.). Bij ongeval, bandbreuk of dergelijke moet de auto de groep verwittigen door te claxonneren.
Art.20 De groepen rijden in een formatie van 2 zijdeling naast elkaar aansluitend. Als er geen 15 leden zijn moet men op de fietswegen rijden. Ook wordt er uit sportieve redenen verwacht te roepen bij hindernissen (putten, stenen, enz.) en teken te doen wanneer men een manouver uitvoert (afslagen, wisselen van kop, bij lekke band, enz.). De laatste van de groep moeten als iemand lost (op helling of dergelijke) de rest van de groep waarschuwen (zeker zijn dat de kopmannen het hebben gehoord), de leden die in het midden van de groep rijden moet proberen al deze mededelingen doorseinen of doorroepen.
Art.21 De kopmannen moeten proberen de windrichting in het oog te houden rekening houdend met het verkeer en diens regels en zich daarnaar gedragen (vb. niet aan de overzijde in de weg van het tegen liggende verkeer rijden als de wind van daar komt).
Art.22 Ieder lid zal zich naar het reglement schikken, zo niet moeten er stappen door het bestuur ondernomen worden om de goede werking van de club te onderhouden.
Art.23 Als er mensen meefietsen en niet aangesloten bij de club, zonder verzekering dan zal de club nooit in fout gesteld worden in geval van schade, ongelukken, enz. . De leden moeten zich altijd onderhouden aan de afspraken rond de club en niet laten beïnvloeden door de niet leden i.v.m. snelheid, wegcode, enz. . Ook is het niet de bedoeling dat leden niet aangesloten toeristen verleiden om meer als 2 maal mee te fietsen. Na 2 maal moeten deze mensen beslissen om zich aan te sluiten of niet. De gevolgen kunnen groot zijn in verband ongeval of andere onverwachte gebeurtenissen.
Art.24 Leden van de A-ploeg met fiets . gps kunnen dit melden aan Tim, en kunnen de GPX bestanden verkrijgen. Deze worden verstuurd via mail de week voor het weekeinde van de rit.