4 weken door het westen van de USA
  • Film San Francisco
  • Meer foto's op Picasa.
  • Verklaring Blog
  • Dag 26 San Francisco
  • Dag 25 Yosemite
  • DAG 24 Death Valley
  • Dag 23 Las Vegas
  • Dag 22 Las Vegas
  • Dag 21 Zion N.P.
  • Dag 20 Bryce Canyon
  • Dag 19 Capitol Reef
  • Dag 18 Salt Lake City
  • Dag 17 YELLOWSTONE
  • Dag 16 Yellowstone
  • Dag 15 VERNAL
  • Dag 14 MOAB
  • Dag 13 Mesa Verde
  • Dag 12 Flagstaf
  • Dag 11 Scottsdale
  • Dag 10 Tuscon old city
  • Dag 9 Joshua Tree National Park
  • Dag 8 Palm Springs
  • Dag 7 Universal Studios
  • Dag 6 Santa Maria naar Los Angeles
  • Dag 5 San Francisco naar Santa Maria
  • Dag 4 San Francisco
  • Foto's dag 2
  • Dag 3 San Francisco
  • Dag 2 San Francisco
  • dag 1 Aankomst in San Francisco
  • Klaar om te vertrekken
  • Afstandstabellen per dag
  • Onze verblijfplaatsen tijdens onze reis

Onze reis door het westen van de USA
    16-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 YELLOWSTONE
    Vandaag was een van de toppers van onze reis door het westen.Om 6.30u. opgestaan, ontbeten in het hotel en om 7.55u. waren we al op weg. De ingang van het park lag om de hoek van het hotel.Nog maar pas in het park of we botsen al op Bizons waar Ria direct een fotootje van neemt.

We komen eerst aan de Norrit geyser basin.Tijdens deze wandeling zie we o.a. de grootste geiser ter wereld: Steamboat Geyser. De geiser heeft lange periodes van inactiviteit, je hebt dan ook geluk als je getuige kunt zijn van een van de enorme uitbarstingen waarbij het water tot 115 meter hoog kan komen. De Cistern Spring is sinds 1966 getransformeerd van een kleine, grauwe poel naar een grote, kleurrijke terrasvormige poel.

Dan verder naar de Mammoth hot springs.In deze omgeving bevinden zich onder de grond grote hoeveelheden calciumcarbonaat. Doordat het water onder de grond heet is, kan het, in tegenstelling tot koud water, gemakkelijk calciumcarbonaat oplossen en mee omhoog voeren. Boven de grond koelt het water echter af. Het calciumcarbonaat kristalliseert dan als witte kalksteen uit en vormt allerlei terrassen, waarover het water uitstroomt. Geschat wordt dat er in totaal per minuut bijna 2000 liter water uit de heetwaterbronnen van Mammoth Hot Springs stroomt. Per dag voert dit water ongeveer 2000 kg kalksteen mee omhoog. De terrassen veranderen dan ook voortdurend van vorm. Sommige van de terrassen zijn mooi gekleurd. Dit wordt veroorzaakt door de algen en bacteriën die in het warme water leven. Als er onder of boven de grond echter iets gebeurt, en er stroomt geen heet water meer over de terrassen, dan krijgen de terrassen de kleur grijs en verliezen hun schoonheid. Dit proces gebeurt continu. Sommige van de mooiste terrassen van vroeger zijn nu grijs en oninteressant.

We rijden verder en ontdekken prachtige landschappen waarvan sommige nog volledig onder de sneeuw liggen.

Dan komen we aan de canyons.Direct ten zuiden van Roosevelt valt het water van de Yellowstone River 40 meter omlaag. Deze bekende waterval heet Tower Fall. Je kan de waterval zien na een korte wandeling vanaf de vaak erg druk bezette parkeerplaats. Dicht bij Tower Fall ligt Calcite Springs. Je kan hier een korte wandeling maken over een houten boardwalk met trappen. Yellowstone River ligt hier diep beneden je; de rotswand aan de overzijde bestaat uit basalten kolommen die de overblijfselen zijn van een oude lavastroom.

De Yellowstone canyon verbaast ons door zijn schoonheid.Hier ook weer prachtige watervallen.Eentje van 30 meter en eentje van 100 meter.We moeten er wel iets voor doen om dit schouwspel te bewonderen.We dalen in de canyon van zo'n 300 meter diep.Naar beneden was niks maar terug naar boven...Amaai menne frak.

Bij het terugkeren naar het hotel zien we veel autos langs de kant van de weg.EEN COYOTE en nog een ongekend dier.Hebben wij geluk dat we dit kunnen aanschouwen als afsluiter van deze prachtige dag.

Moe na al dit moois en al dat klimwerk gaan we het eerste restaurant binnen en bestellen ons ribbetjes met frietjes.

16-05-2010, 06:43 geschreven door wama4040

15-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 Yellowstone
    Vandaag is het een reisdag geweest.Opgestaan om 6u.Gaan ontbijten in het hotel.Dan koffers pakken en om 7.45 waren we weg.Het was zonnig maar ook veel wolkjes en 16° in Vernal.Onze rit was 698 km. lang.Het landschap onderweg was steeds wisselend.De ene keer bergen de andere keer vlaktes.Het rijden op Amerikaanse wegen bevalt me enorm.Kunnen wij als belgen nog veel van leren.Iedereen houd zich aan de snelheid en bij een stopteken doet men wat men moet doen en dat is stoppen.Ook is het heel rustig op de wegen.De Cruise control komt hier dan ook goed van pas.Onderweg zagen we ook heel veel bergtoppen met sneeuw.

Om 18u. kwamen we aan in het hotel waar de sneeuw ook nog in dikke hopen tegen de gevel lag.

Koffers uitgepakt en onmiddelijk vertrokken naar de stad. Voor de lekkerbekken: het menu was Pasta Alfredo met kip.

Morgen hopen we jullie mooie plaatsjes van Yellowstone Nationaal park te bezorgen.

15-05-2010, 05:27 geschreven door wama4040

14-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 VERNAL
    Vandaag blauwe lucht en 12°.Gedurende de voormiddag verandert het weer en komen er meer wolken.Opgestaan om 5.45u.In het hotel was ontbijt inbegrepen en daar profiteren wij van.Om 7u.15 zijn we klaar om te vertrekken.Op het programma Arches Nationaal park en daarna een rit van 380km. naar Vernal. Dus eerst het park: Nergens ter wereld komen zoveel natuurlijke rotsbogen voor, als binnen de grenzen van Arches National Park. Naast de vele bogen komen in het park ook allerlei andere grillig gevormde rotsformaties voor. Een groot deel van het park is eenvoudig bereikbaar via een 18 mijl lange weg en diverse wandelpaden,Wij maken verschillende wandelingen zodat we in totaal een 12 km.gewandeld hebben.Ja, Rieneke we hebben niet alles kunnen bekijken dat je had voorgesteld.Ons Riake had vandaag een blaar op haar rechterwijsvingertje.Meer dan 400 foto's zijn hier misschien de oorzaak van. Het was zo mooi dat we onze tijdsplanning vergaten en pas om 2.30u. naar Vernal vertrokken.Hieronder een paar van de vele fotootjes:

Om 19.30 kwamen we pas aan het hotel in Vernal aan en omdat we moe waren van al dat stappen en rijden gingen we recht over het hotel eten bij Winger's.Het werd een Ribeye met natuurlijk Frietjes.We zijn niet voor niks belgen hé.

We zijn zo blij met al die lieve reakties in het gastenboek maar helaas wegens tijdgebrek kunnen we iedereen niet beantwoorden.Moet je daarvoor op vakantie zijn om tijdsgebrek te hebben. Lieve groetjes uit Amerika Ria en Guido

14-05-2010, 00:00 geschreven door wama4040

13-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 MOAB
    Vandaag is het weer mooi weer maar koud (3°) dit veranderd wel in de loop van de dag.De rit is maar 289km. dus hebben we voldoende tijd om een bezoek te brengen aan het Mesa Verde N.P..Het park ligt slechts op 11 km. van het hotel en we vertrekken om 8u.Een eerste stop aan "Point Lookout".

Hier hebben we een 360 graden zicht van 130km. ver.We kijken over de Mesa en de 4 staten in de omgeving nl.:Arizona,Utah,Colorado en New Mexico. Vervolgens rijden we naar het visitor center en kopen kaartjes voor een bezoek met gids aan een klifwoning.De klif woningen liggen in een diep dal.

We kiezen voor het Cliff Palace.Dit is de grootste en waarschijnlijk de bekendste van de wereld.Cliff Palace heeft 227 kamers en er woonden 125 tot 150 mensen.

Om de klifwoning te bereiken moeten door smalle doorgangen met trappen en ladders.

Vervolgens rijden we verder en met een beetje omweg komen we bij "Newspaper Rock".Dit is de eerste verzameling van 'rock art'of rock kunst.Het kunstwerk is gemaakt door Fremont indianen.

Door de bergen rijdend komt er een hert over de weg geschoten gelukkig hebben we het kunnen ontwijken.

Onderweg naar Moab stoppen we nog even bij "Hole in the Rock".

Voor het eerst zijn we zo vroeg in het hotel (4.30u.) dat we eens in de stad kunnen rond wandelen.Tegen dat het donker is gaan we eten bij een Italiaan en wat kan dat anders zijn dan pasta.Maar eerlijk gezegd de pasta was om duimen en vingers af te likken.

13-05-2010, 06:13 geschreven door wama4040

12-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 Mesa Verde
    Brrrr..Deze morgen 3°Celsius in Flagstaf.Denk dat het in België nog warmer is.Om 5u. opgestaan.We moesten om 8u. op het vliegveld van de Grand Canyon zijn.Tomtom vertelde ons dat het 1u.43 minuten rijden was, bleek maar 1u.en 10 minuten te zijn.Om 9u. vertrok onze vlucht.Er was heel veel turbelentie, een geluk voor diegenen die voor ons zaten hadden we geen ontbijt genomen.Iedereen had er last van.Maar het was prachtig.

Het weer was ook niet te best.Veel bewolking en mist.Maar zoals jullie op de foto's kunnen merken hebben we heel veel moois gezien.Ria had haar fototoestel omgetoverd tot een machinegeweer.Hoorde niet anders dan Taktaktak.Na de vlucht zijn we dan zelf naar al de uitzichtpunten gereden en nog meer foto's genomen.Ooohh wat is het toch ongelooflijk mooi.

Op een moment begon het zelfs te sneeuwen.Wat was het spijtig dat we door moesten.Vandaag werd er 612 km. afgelegd.Het was ondertussen al 13u. geworden zijn we rap in de Subway een broodje met Zwarte woud ham gaan eten en verder door naar Monument Valley.Hier waanden we ons terug in de tijd van de goede oude westerns.Wat een decor zeg.

Het was ondertussen al 17u. en er moest nog 200 km. gebold worden.Maar het landschap was onvergetelijk mooi.Het wisselden bijna bij iedere bocht.

Om 19u. waren we in het hotel.Bleek het 20u. te zijn want in Colerado is het 1u. later dan in Arizona.En voor de boergonderiers onder onze volgelingen heb ik er maar weer een foto van onze maaltijd bijgedaan.Ter verduidelijking:Zalm,3 scampis,3 Sint Jacobsschelpen en een bolletje kreeft op een bedje van wilde rijst.En als goede belgen hebben we er nog Frietjes bij gevraagd.

Ook willen wij iedereen bedanken voor de leuke attenties en opmerkingen in ons gastenboek.Het geeft ons moed om ons blog verder bij te houden. Groetjes uit Mesa Verde

12-05-2010, 07:05 geschreven door wama4040

11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 Flagstaf
    Vandaag afscheid genomen van Marcelline en Jeff.We zijn zo gelukkig dat we ze in Florence ontmoet hebben.

Vandaag staat ons een rit te wachten van 389 km en het weer is zoals altijd stralend.Op aanraden van Marcelline doen we de Apache trail.De Apache Trail is een ruim 40 mijl lange toeristische route, dwars door het ruige landschap van de Superstition Mountains in Arizona.

Ongeveer de helft van de Apache Trail is geasfalteerd, de andere helft heeft een wegoppervlak van gravel. De trail heeft haar naam te danken aan het feit dat, lang voordat de huidige weg werd aangelegd, de Apache Indianen al gebruik maakten van deze route. Langs de weg liggen drie grote meren die zijn ontstaan nadat in de Salt River diverse dammen werden gebouwd. In 1904 werd begonnen met de bouw van de Theodore Roosevelt Dam,

en de huidige Apache Trail is aangelegd om de benodigde materialen te kunnen vervoeren. Op 25 augustus 1905 was het de eerste keer dat een auto van de weg gebruik maakte. Daarna trekken we verder naar de ruïnes van Montezuma Castle .De Sinagua, de naam die de Spanjaarden aan de Indianen gaven die hier schijnbaar zonder water leefden, bouwden het vijf verdiepingen tellende bouwwerk met zijn twntig kamers tussen 1100 en 1200. Ze vertrokken weer aan het begin van de vijftiende eeuw. De eerste pioniers dachten in eerste instantie dat dit lege `kasteel' door de Azteken was gebouwd, vandaar dat ze met de naam Montezuma's Castle op de proppen kwamen.

Als laatste rijden we verder naar Sedona.Sedona was eind 19e eeuw niet veel meer dan een boeren gehucht in een vruchtbaar landschap. Het landschap lijkt op een combinatie van Monument Valley en Arches. Rode felgekleurde buttes in een groene bosrijke omgeving.

In flagstaf aangekomen gaan we recht over het hotel een gewone steak eten.Het was wel wat minder dan gisteren hé.

11-05-2010, 06:19 geschreven door wama4040

10-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 Scottsdale
    Wow, vandaag was het een dag van genieten.Het weer was terug schitterend, 36°.We zijn naar het Casino Arizona gereden.

Hier hebben wij gebruncht.Aangezien hier ook moederdag gevierd werd moesten wij 3 kwartier aanschuiven voor in te schrijven. We begonnen met Champagne.

De chocolade toren was een succes.

Marcelinne en Jeff aan het dessert

Ria kan niet genoeg krijgen van het dessert.

Hierna ging Ria een gokje wagen wat geen succes werd.We moeten blijven geld afhalen aan de ATM.

Het was een heerlijk buffet en we hebben genoten

Morgen moeten we Jeff en Marcelline met spijt in het hart verlaten en om 8u.rijden we richting Flagstaf.We rijden dan wel langs de Apache trail op aanraden van Marcelline.

10-05-2010, 05:14 geschreven door wama4040

• 26/04-02/05 2010
  • 22/02-28/02 2010

Mailinglijst

Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist. Telkens wij iets bijvoegen op het blog krijgt U automatisch een verwittiging.DOEN DUS