reizen en uitstappen van André en Jessica

01-06-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26-29 mei 2022, land van Herve

26-29 mei 2022, hemelvaartweekend.
We rijden naar de regio tussen Luik en Aken, donderdagmiddag komen we toe op de camperplaats van Kelmis.. de 8 beschikbare vakken zijn echter bezet.. er is een plaatsje naast de uitgetekende vakken waar we parkeren.

We komen niet onvoorbereid naar hier; door deze streek loopt de via Mosana, pelgrimsweg tussen Aachen en Namen. Er zijn 2 varianten, een voor voetgangers en een voor fietsers, deze laatste is deel van de EV3 (loopt van Trondheim in Noorwegen naar Compostela in Spanje). Omdat de voetweg grotendeels half-verhard is opteren we om deze op de heenweg te volgen en de terugweg via het fietstracé af te leggen. (Gemeenschappelijk punt in Aachen is de lokale st-Jakobskerk).

Om deze voetweg te bereiken vanuit Kelmis fietsen we naar Moresnet en passeren hierbij het spoorviaduct van Moresnet dat de vallei van de Geul overspant. Deze spoorweg loopt van Aachen naar Antwerpen en werd gebouwd door Duitsland tijdens WW1. Over de "ijzeren Rijn", de spoorweg die het Ruhrgebied verbond met Antwerpen -deels door Nederlands Limburg- werd tijdens WW1 door het neutrale Nederland geen militair transport toegestaan. Er werd een alternatief tracé uitgewerkt dat Nederlands grondgebied vermeed en aansloot op een reeds bestaande spoorweg tussen Aachen en toenmalig grensdorp Welkenraedt, via de Gemmenichtunnel net onder het drielandenpunt in Vaals. Vandaag is dit een van de drukste spoorwegen voor goederentransport van België.

We komen ook voorbij Moresnet-Chapelle, met zijn kerkje/kapel en de 'calvarieberg', gelegen in een park en druk bezocht op deze feestdag. We ontmoeten er groepen Oekraiënse vluchtelingen. Richting Aachen rijden we door het Preusbos of Aachener wald. Onderweg zien we "drakentanden" van de Westwall, de verdedigingslinie die Duitsland tijdens WW2 moest beschermen tegen (tank)aanvallen vanuit het westen. In Aachen parkeren we onze fietsen voor een wandeling en een terrasje door het historische centrum. De terugweg naar Kelmis verloopt een stuk vlotter, de EV3 fietsroute maakt hier deels gebruik van een voormalige spoorweg die omgevormd werd tot fietspad. We komen dicht bij het drielandenpunt in Vaals, maar een bezoek is voor morgen.

Op vrijdag 27 mei staan we op met regen.. We rijden met de camper naar Aachen, naar een Chinees warenhuis waar we gisteren voorbij zijn gefietst. We wandelen nog wat rond in Aachen en eten er s'middags in een lokaal restaurant. Daarna rijden we naar Moresnet-Chapelle waar we parkeren op de Place Arnold Franck naast de kruisweg. Intussen is het gestopt met regenen, we trekken de wandelschoenen aan voor een wandeling die beschreven staat in de Pasar wandelfiche van juni 2021; drie landen op één middag. Deze loopt ook grotendeels door het Preuswald en leid ons naar het drielandenpunt in Vaals waar we gisteren voorbij zijn gefietst zonder te stoppen.

Daar bezoeken we de Boudewijntoren, op de top krijgen we een panoramisch uitzicht over zowel België Nederland als Duitsland... veel verschil valt er echter niet te zien.. Terugkeren naar de camper gaat -overwegend bergaf- iets vlotter.. We rijden terug naar de camperplaats in Kelmis die echter volzet is. Omdat er op de parking in Moresnet reeds een andere camper stond beslissen we om daar te overnachten. (Later komen er nog enkele campers bij).

Op zaterdag fietsen we een tweede lus; richting Luik via de voetweg, terugkeer via de EV3. Het verste punt ligt net over Clermont, daar komen we op een Ravel (voormalige spoorweg) die ons vlot terugbrengt naar Moresnet-Chapelle. Na de middag verplaatsen we ons naar het fort van Battice, de laatste zaterdag van elke maand is er geleid bezoek mogelijk, we maken gebruik van de gelegenheid. Er is veel volk komen opdagen, wij opteren voor een engelstalige gids en het blijkt een goede keuze, benevens ons zijn er slechts 2 duitstalige Zwitsers die zich aansluiten bij deze gids, we krijgen dan ook een meer gedetailleerde uitleg en komen op plaatsen die door de grote groepen met frans- of nederlandstalige gids om praktische redenen niet bezocht worden.. De rondleiding begint bovengronds maar pas nadat we 30 meter afgedaald zijn onder de grond word het echt interessant.. Na 3 uur is de rondleiding gedaan en rijden we naar Clermont-s-Brewinne, het dorpje waar we deze voormiddag doorgefietst zijn. Nu nemen we de tijd om er rond te wandelen. (behoort tot de mooiste dorpjes van Wallonië).

Omdat dit dorpje halfweg tussen Luik en Aachen ligt was het een bekende overnachtingsplaats voor pelgrims. Met deze traditie word blijkbaar terug aangeknoopt; in het centrum worden enkele gsm nummers vermeld voor wie op zoek is naar een overnachtingsplaats..

Op de laatste dag van dit lange weekend is het opnieuw wisselvallig met geregeld regenbuien. Onze fietsrit voor vandaag word geschrapt en vervangen door een stadswandeling in Luik. We starten bij het station Guillemins, middageten doen we in een lokaal restaurant en daarna wandelen we door het historisch centrum. (ook de beklimming van de montagne de bueren met zijn 374 trappen nemen we erbij..)

gpx files in bijlage, voor de liefhebbers..