reizen en uitstappen van André en Jessica

12-07-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De groene weg naar de Middelandse zee, fietsreis

Proloog

In 2019 had ik mij ingeschreven voor een fietsreis; "de groene weg naar de Middelandse zee" met start in juni 2020. Helaas werd deze reis 2 jaar na elkaar geschrapt wegens corona... Dit jaar was het dan toch zover en kon ik op 17 juni vertrekken naar Roermond.

Volgens schema was er 1291 km te fietsen, wegens afwijkingen (iets bezoeken of door verkeerd te rijden..) zijn het er 1358 geworden. Omdat ook tijdens de rustdagen de fiets sporadisch gebruikt werd is de reis afgeklokt op 1380 fietskilometers. Het weer viel niet altijd mee, er waren enkele heel warme dagen maar ook meerdere regendagen..

De omkadering (bagagetransport, maaltijden enz..) was heel goed, ook het gezelschap was best aangenaam en zoals te verwachten ook gelijkgezind. Sommige etappes waren pittig, gelukkig kon ik beroep doen op mijn 'elektrische assistent' wanneer het te lastig werd.. Pas tijdens de reis heb ik mij gerealiseerd dat mijn 'hardware' misschien wat aan de zware kant was.. mijn fiets weegt rijklaar 26,5 kg, inclusief gereedschap.. Met de spullen die ik tijdens de dag meenam op de fiets kwam het gewicht op ongeveer 35 kg.

Deel 1 van Roermond naar Trier.

Dag 1 17 juni 2022: Aankomst in Roermond
Dag 2 Roermond - Nideggen, gepland 90 km (in praktijk 96,2km)
Dag 3 Nideggen - Rurberg, 30 km (29,3)
Dag 4 Rurberg - Gerolstein, 87 km (86,9)
Dag 5 Gerolstein - Trier, 82 km (86,6)
Dag 6 22 juni: Trier, rustdag

Tussen Roermond en Rurberg werd de Rurufer Radweg gevolgd tot aan de Rur Stausee (tweede grootste stuwmeer van Duitsland in volume). Op dag 3 ging het eerst verder stroomopwaarts langs de Urft en werd de waterscheiding tussen het Maas- en het Rijnbekken overschreden in de buurt van Blankenheim. (in deze streek nog steeds heel veel waterschade gezien als gevolg van de overstromingen in 2021) Na het overschrijden van de waterscheiding word de Kyll radweg gevolgd tot in de buurt van Gerolstein, eindpunt 3de etappe. De volgende etappe volgt de Kyll verder tot aan zijn monding in de Moezel, van daar is het slechts een klein stukje fietsen tot Trier voor een welverdiende rustdag.

Voor het bezoek aan Trier had ik een stadswandeling gevonden op 'reisroutes.be', ook het weer zat mee voor deze hernieuwde kennismaking met een van de oudste steden van Duitsland.

deel 2 van Trier tot Scey-s-Saône.

Dag 7 23 juni: Trier - Malling, 63 km (65,8)
Dag 8 Malling - Vic sur Seille, 99 km (108)
Dag 9 Vic sur Seille - Chatel sur Moselle, 95 km (95,6)
Dag 10 Chatel sur Moselle - Claudon Verbamont, 73 km (66,9)
Dag 11 Claudon Verbamont - Scey-sur-Saône, 59 km (58,7)
Dag 12 28 juni: Scey-sur-Saône, rustdag

na Trier word de Moezel stroomopwaarts gevolgd tot in Malling, bij Konz mis ik echter de overzetboot naar de andere oever (ik zocht naar een brug..). Na wat rondrijden zie ik een wegwijzer richting Remich die ik besluit om te volgen omdat deze stad op de route ligt. Na een rit over heuvel en dal kom ik terug bij het fietspad langs de Moezel en kan ik inpikken op de route naar Malling.

De volgende etappe van Malling naar Vic sur Seille word de langste rit van deze reis; de 99km van de planning worden er 108.. We zijn in het departement Moselle.

De dag nadien volgt er opnieuw een lange etappe naar Chatel-s-Moselle, de rit passeert Lunéville met het bekende kasteel annex park. Echter een stop op een terras met zicht op dit kasteel volstaat voor mij, een bezoek word uitgesteld tot een volgende gelegenheid.. eindpunt voor vandaag is Chatel-sur-Moselle, een dorpje in de Vogezen. De volgende etappes zijn korter, en de rit van Claudon Verbamont naar Scey-s-Saône verloopt zelfs grotendeels bergaf.

Deel 3, Scey-s-Saône naar St-Donat-sur-l'herbasse

dag 13: 29 juni Scey-s-Saône-Marnay, 83km (58,3km)
dag 14 Marnay-Poligny, 69,8km (70km)
dag 15 Poligny-Condes, 70km (87,3)
dag 16 Condes-Priay, 56,6km (61,7)
dag 17 Priay-Faramans, 93km (95,3)
dag 18 Faramans-Saint-Donat, 45,2km (50,1)
dag 19 5 juli, Saint-Donat, rustdag

De rit van Scey-s-Saône naar Marnay is een stuk korter dan verwacht (telfoutje in de wegbeschrijving). De eerste 20km word de Saone gevolgd, de rest van de route is heuvelachtig. De camping in Marnay ligt aan het riviertje l'Ognon.
Na Marnay komen we in het departement Le Doubs, genoemd naar de rivier die we even zullen volgen in de buurt van Osselle (bij Besançon). Op 1 juli is er keuze tussen een korte route en een 'scenic route', die tweede weliswaar een stukje langer. Ik opteer voor de 'scenic route' hetgeen -in combinatie met een stukje verkeerd rijden- de dagrit toch een stukje langer maakt dan verwacht. In Condes zitten we in de Jura, bij de grens met Zwitserland (niet ver van Genève) De tweede helft van de rit volgt de Ain, met zicht op het Lac de Vouglans (onstaan door een dam op de Ain)
ook de volgende dagrit naar Priay volgt het dal van Ain al is dit geen vlakke rit langs een jaagpad.. De volgende rit van Priay naar Faramans begint wel vrij vlak, de eerste 55 km toch (ten oosten van Lyon), het laatste deel is een stuk zwaarder.. Faramans ligt ongeveer halfweg tussen Lyon en Grenoble. De rit van 4 juli is minder zwaar en veel korter, maar door een stukje verkeerd te rijden slaag ik er opnieuw in om enkele extra kilometers te fietsen... Na 6 dagen fietsen is het tijd voor een rustdag in Saint-Donat-s-l'Herbasse.

deel 4, van St-Donat-sur-l'Herbasse naar Arles, eindpunt van de reis.

dag 20: 6 juli van St-Donat naar Saou, 73km (77,2)
dag 21 Saou - Suzes-la-rousse, 55km (62,9)
dag 22 Suzes-la-Rousse - Arles, 96km (101)
dag 23 rustdag Arles en nachtbus naar Nederland
dag 24 10 juli aankomst Eindhoven

op weg naar Saou blijven we oostelijk van de Rhône, we steken de Isère over in Romans-s-l'Isère een 15tal km voor de monding in de Rhône.
De volgende etappe brengt ons in het departement Drôme, genoemd naar de rivier die door deze streek loopt. Het word stilaan vlakker, vandaag staat er slechts één beklimming op het parcours.
De laatste (lange) rit brengt ons langs de Rhône die verschillende keren overgestoken word, onder meer in Avignon. Eindpunt vandaag is Arles, tevens einde van deze fietsreis. Het is een lange vlakke rit, gelukkig met een stevige mistral wind in de rug die door het dal van de Rhône blaast (en tevens helpt om de temperatuur wat te drukken).
Op 9 juli een hernieuwd bezoek aan Arles, s'avonds laat de nachtbus terug naar Nederland. Ik stap uit in Eindhoven waar Jessica me opwacht voor de terugkeer naar huis.