reizen en uitstappen van André en Jessica

29-07-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zomerverlof 2022, 23-28 juli, door Spanje naar Portugal

op 23 juli rijden we Spanje binnen, tot Burgos. Het is nog vroeg in de namiddag, we besluiten om tot het beroemde kartuizenklooster van Miraflores te wandelen. Het is slechts iets meer dan 3km ver van de parking maar toch is het zweten geblazen in de namiddaghitte. Na het bezoek wandelen we naar het centrum van Burgos dat we via de Arco de Santa Maria bereiken. Een bezoek aan de kathedraal is niet meer mogelijk. Als we terug bij de camper komen hebben we 12km in de benen.

s'Anderendaags nemen we de fietsen om tot bij de kathedraal te rijden en deze te bezoeken (met behulp van een audiogids). Dit pareltje van de gotiek staat sinds 1984 op de Unesco lijst van werelderfgoed. Niet verwonderlijk ligt Burgos op de pelgrimsweg naar Compostela. We bezoeken ook nog het Castillo de Burgos, dat op een heuvel boven de stad ligt.

Op 24 juli rijden we verder richting Portugal, met een bezoek (+ overnachting) aan Valladolid, de hoofdstad van de autonome regio Castilië en León. De volgende dag rijden we Portugal binnen via de vallei van de Douro, met een eerste stop in Miranda do Douro, net over de grens.

Op maandag zijn het museum en de kathedraal gesloten. We beperken we ons tot een bezoek aan het stadhuis, een kerkje en de ruine van het kasteel van Miranda do Douro. Wat vroeger dan gedacht rijden we verder tot Mogadouro. We volgen een lokale weg (de M1126) maar nadat we ons in de steegjes van Freixiosa bijna klem gereden hebben op zoek naar een uitzichtspunt over de Douro geven we het idee op om de Douro zo dicht mogelijk te volgen en rijden we verder naar Mogadouro via de nieuwe weg IC5.

Onze volgende stop is in Freixo de Espada à Cinta, steeds in de buurt van de Douro die in deze regio de grens vormt tussen Spanje en Portugal. Na een wandeling door het stadje verlaten we de grensstreek, we rijden tot de camperplaats in Torre de Moncorvo.

De volgende dag bezoeken we São João da Pesqueira, we rijden hierbij een stuk langs de Douro. De typische wijngaarden in terrasvorm op de flanken van de vallei zijn nu alomtegenwoordig. Onze volgende stop is Lemago, we wandelen via de trappen naar de barokke kapel 'Santuário de Nossa Senhora dos Remédios', ook het barokke bisschoppelijk paleis is bezienswaardig.

Einddoel en overnachtingsplaats voor vandaag is Guimaraes, we bezoeken s'avonds nog het oude centrum (erkend als Unesco werelderfgoed). De volgende morgen bezoeken we het paleis van de hertogen (Paco dos Duques) en het nabijgelegen kasteel. De stad is belangrijk in de geschiedenis van Portugal; hier werd de onafhankelijkheid van Portugal uitgeroepen.

Intussen is het bijna middag, we gaan naar het historisch centrum en vinden een leuk restaurant op het Oliveira plein, met zicht op de kerk en het voormalige klooster (nu museum). Daarna nemen we de kabelbaan voor een bezoek aan het 'heiligdom van Penha', gelegen op een heuvel met zicht over de stad. De kerk werd gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw en ligt in een bijzonder natuurgebied.

Het is slechts een kattesprong naar de volgende bestemming Braga. We installeren ons op de parking van het bedevaartsoord Bom Jesus do Monte. Na het nuttigen van een ijsje nemen we het antieke kabeltreintje (in gebruik sinds 1888). De aandrijving gebeurt door een tank onder het treintje dat 'boven' is met water te vullen (die van het rijtuig beneden laat men leeglopen) en de zwaartekracht doet de rest.

Om terug te keren naar de parking nemen we de monumentale trappen. Deze heuvel is sinds de 14de eeuw een bedevaartsoord, maar pas in de 18de eeuw word de site uitgebouwd tot de huidige toestand. De huidige basiliek dateert van 1784 (voltooid in 1811) en vervangt een kerk die te klein werd voor de vele bedevaarders.

Op 28 juli nemen we s'morgens de bus om van de parking naar het centrum van Braga te rijden. Het is een grote stad met ongeveer 200.000 inwoners. De oorsprong van de stad gaat terug tot de Romeinse tijd. Wegens het grote aantal kerken in de stad kreeg ze de bijnaam 'het Rome van Portugal'. We bezoeken het oude centrum van de stad dat deels autovrij is. De Braga Tower is het enige wat rest van het kasteel dat hier ooit stond. De eerste kerk die we bezoeken is de Igreja do Populo, van daar is het slechts enkele stappen naar de 'boog van de nieuwe poort'. We bezoeken de kerk van barmhartigheid en de kathedraal. Na deze religieuze bouwwerken willen we de openbare bibliotheek bezoeken, helaas is dit niet mogelijk voor toeristen.. Aan de overkant van het plein ligt het mooie stadhuis, wat verder het paleis van de aartsbisschop met aanpalende tuin. We bezoeken ook de kerk van het heilig kruis maar het museum met als hoofdthema Paus Pius XII wandelen we voorbij..
We bezoeken nog de archeologische site waar zich de resten van Romeinse thermen bevinden. Via het Palacio do Raio (18de eeuws koopmanshuis) gaan we naar het Parque Da Ponte, het einde van onze wandeling. We gaan eten in restaurant 'Top Wok', een uitgebreid en lekker buffet voor een zeer lage prijs (14 Euro/persoon zonder de drankjes). Na het eten nemen we de bus terug naar de parking en rijden naar Porto.

We kiezen een camperparking die weliswaar een tiental kilometer buiten het centrum ligt, maar met een tramstation aan de overzijde van de straat. We hebben geluk, er zijn bij aankomst nog slechts enkele camperplaatsen beschikbaar. Een boogscheut van de parking is er een grootwarenhuis dat open is tot 21h30, we kunnen nog wat boodschappen doen.