reizen en uitstappen van André en Jessica

03-11-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 november weekend, Duinkerke

Op zondag 30 oktober vertrekken we na het middageten naar St-Malo-les-Bains bij Duinkerke. We hebben gekozen voor de camping 'la Licorne' voor dit verlengd weekend. Nadat we ons geparkeerd hebben gaan we wandelen op de dijk, richting Duinkerke. Het weer is uitzonderlijk zacht, het is dan ook druk met veel wandelaars op de dijk en het strand. De terugweg naar de camping verloopt in de avondschemering.

Op maandag staat wandelen op het menu; saint Malo-les-bains is een voormalige gemeente, ooit zelf deel van de gemeente Rozendaal maar later allebei opgeslorpt door het uitdeindende Duinkerke.

Vanaf de tweede helft van de 19de eeuw evolueert Malo tot mondaine badplaats met de bijhorende bouw van villas. De grote bloei kwam er na WW1. We wandelen richting Duinkerke via een andere weg, tot we kunnen inpikken op het "parcours architecture" door Malo, een parcours van 6km dat we op het internet gevonden hebben. Er zijn diverse oude en geklasseerde huizen/villas in 'art nouveau' te zien in deze wijk van Duinkerke, en dit ondanks vernielingen tijdens de slag van Duinkerke aan het begin van WW2 (evacuatie van Britse en Franse soldaten eind mei 1940) (de Royal Air Force slaagde erin intensieve bombardementen door de Duitse Luftwaffe te verhinderen).

We komen op deze wandeling vrij veel houten huizen tegen, een gevolg van een militaire verordening: de citadel van Duinkerke moest kunnen beschikken over een vrij schootsveld en huizen die dit schootsveld belemmerden moesten snel vernietigd kunnen worden (afgebrand..) (Noot: ook voor de Antwerpse forten was deze regel van toepassing)

Als we op de zeedijk komen waar we gisteren gewandeld hebben schakelen we over op een andere wandeling, het "circuit Jean-Bart" door het centrum en het oudste deel van de haven, ook dit parcours is een zestal km lang. Wellicht is de horeca niet voorzien op de toeloop van toeristen zo laat in het jaar, zowat de helft van de restaurants zijn dicht en bij deze die open zijn is het zoeken voor een plaats.. Het centrum van Duinkerke hebben we reeds bezocht tijdens een fietstochtje vanuit Bergues (langs het kanaal van Bergues-Duinkerke) in juli 2013.

Na het middageten vervolgen we het parcours en op het einde ervan wijken we wat af richting het oostelijk deel van de haven, we komen voorbij het museum van operatie Dynamo en volgen een stukje de pier waar schepen uit Engeland aanmeerden tijdens de evacuatie. In deze operatie Dynamo speelde ook het 'fort des dunes' van Leffrinckoucke een rol (in juli 2021 zijn we er voorbij gefietst). Ook de herdenkingsplaats bij Esquelbecq (la plaine au bois) die we eind mei 2014 bezocht hebben is verbonden met deze operatie. Een achterhoede van de zich terugtrekkende geallieerde troepen die de opmars van het Duitse leger moest vertragen om de evacuatie mogelijk te maken werd er gevangen genomen door een SS-bataljon en aansluitend gedood in een schuur. (Massacre de Wormhout)

We komen terug op de zeedijk en wandelen -met een tussenstop voor een hapje en drankje- terug naar onze camper, met 16km in de benen..

Op de laatste dag van dit lange weekend verplaatsen we ons met de camper tot bij de pier waar we gisteren een ruime parking gezien hebben (parking du Frac, waar het kanaal naar Bergues uitmond in zee). We volgen een beschrijving van een wandeling door het oostelijk deel van de Duinkerkse haven, daarvoor moeten we eerst richting centrum om via de brug van Texel het oostelijk havengebied te bereiken. Als 3de haven van Frankrijk is het havengebied van Duinkerke reusachtig groot.

Eerste bezienswaardigheid is de 'sluis van Trystram', uitgegraven in 1896 en destijds met zijn afmetingen van 170 op 25 meter de grootste van Europa. Onze wandeling brengt ons tot bij de sluis Wattier, hier bevind zich een Duitse duikboothaven uit WW2, echter in tegenstelling tot deze van Lorient (bezocht op 6 augustus 2020) valt hier niets te bezoeken... Bovenop de bunker bevind zich een radarstation dat nog steeds in gebruik is door de havendiensten. Na deze wandeling van toch goed 9km eten we in een restaurant op de place Jean-Bart (de bekende zeerover van Vlaamse afkomst). Na de middag verplaatsen we ons naar Grande-Synthe voor een wandeling door het natuurgebied 'Puythoek', maar de regen is spelbreker.. we wandelen dan maar wat rond in het nabijgelegen shopping centrum dat tot onze verwondering gewoon open is vandaag..