Aniway op reis 2023
  • Dag 136 – Dinsdag – 19.09.2023 – kade S1 Lommel - Bryac
  • Dag 135 – Maandag – 18.09.2023 – Kade Dessel – kade S1 Lommel
  • Dag 134 – Zondag – 17.09.2023 – Kade Dessel
  • Dag 133 – Zaterdag – 16.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen – Kade Dessel
  • Dag 132 – Vrijdag – 15.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen

13-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 – Woensdag – 13.09.2023 – Kade S-Olen

Deze nacht heeft het nog even geregend maar veel was het niet want de boot was deze morgen zo goed als opgedroogd.  Het viel hier beter mee met het lawaai alleen zijn we deze nacht eens wakker geworden van het schommelen toen er boten passeerden.

Na het ontbijt zijn we weer vertrokken voor onze dagelijkse trip.  Het werd er eentje van 33 km.  We vertrokken over de sluis en via de Industrielaan richting Noorderwijk en Herenthout. Vervolgens via Zelle naar de overweg in Bouwel en het Albertkanaal over richting Grobbendonk.  Net over het kanaal namen we het jaagpad richting Antwerpen tot aan de plaats waar de Kleine Nete onder het kanaal onderdoor gaat.  Daar draaiden we het fietspad langs de rivier op tot in Grobbendonk.

Gewasbewaking. Watermolen en stuw te Grobbendonk. Kapel op Heiken in Vorselaar. De Bovenpoort in Herentals

Op het driehoekige marktplein volgden we rechts de richting Vorselaar tot aan Hofeinde. Hier rechtsaf langs de oude watermolen van Grobbendonk en via de Watermolenweg tot Troon langs het militaire domein op.  Aan Lenteheide draaiden we linksaf naar Heiken en daarna arriveerden we aan het Netepark. Hier stond een grote tent met geluid- en lichtinstallatie opgesteld, daar zal het weekend wel weer een festivalletje zijn denk ik. Vervolgens via het centrum van Herentals terug naar het Albertkanaal en naar de boot.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT      KD        WKT         Liggeld

0            194:15     4131,5     0          176     0       1133      39      1963        0          304          0,0

13-09-2023, 18:34 geschreven door Aniway

12-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 – Dinsdag – 12.09.2023 – Steiger S – Viersel - Kade S - Olen

We hebben hier niet zo goed geslapen wegens het lawaai van het verkeer op de E313 over de brug van het kanaal.  Dat bleef maar duren. Hier komt toch nogal wat verkeer over gedenderd.

Toen we klaar waren met het ontbijt en opgeruimd hadden zag ik dat het licht aan de sluis op rood-groen gezet was en dat het ze water aan het lozen waren.  We zagen aanvankelijk geen schip afkomen maar hebben toch de boot klaar gemaakt om te vertrekken. Het vrachtschip Laurens (NL) kwam naar de sluis gevaren en wij wilden aanvankelijk mee de sluis in maar hebben toch maar gewacht op de volgende schutting gezien er niet zoveel plaats over bleef in de sluis.

Een van de nieuwe bruggen en de spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals. Abdij Tongerlo.

We hebben in afwachting de boot gedraaid en vooraan gaan liggen zodat we te 10:40 uur dadelijk de sluis in konden.  We waren tien minuten later boven en op het Albertkanaal waar we richting Luik draaiden.  We besloten via het Albertkanaal verder te varen en in Olen boven de sluis te gaan liggen om op bezoek te gaan bij een Tante in Westerlo.   We arriveerden te 12:35 uur aan sluis Olen waar net een vrachtschip op het Noordersas kwam en waar wij onmiddellijk in konden varen.  We waren 20 minuten later boven en te 13:00 uur lagen we boven de sluis vast.

’s Avonds bezoek gehad van mijn oud-collega Eddy en zijn echtgenote.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

2:25       194:15     4131,5     2          176     15     1133      23       1924      0              304          0,0

12-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

11-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 – Maandag – 11.09.2023 – PH Lier – Steiger S - Viersel

Deze morgen te 09:40 uur vertrokken en tot aan de steiger van S-Viersel gevaren. Toen we er een uurtje lagen pass

Namiddag een fietstocht (23 km) gemaakt van de ligplaats over het jaagpad naar de brug aan de Nijlensesteenweg, vervolgens over het zuidelijke fietspad langs de Nete noordwaarts tot aan het voormalig Sas 3 op de Nete. Dan via het knooppuntennetwerk met 22.23.24 naar Nijlen en via  25.13.73 en 74 terug naar de ligplaats.

In de Far West ? Oude sas 3 van de Kleine Nete met de barrage ernaast.  Zonsondergang in Viersel.

S’ Avonds kwam er nog een onweer aandrijven maar veel last hebben we niet gehad, geen wind en maar een heel klein beetje regen.  Het is net langs ons af gedreven maar ten oosten en ten noorden van ons hebben ze denk ik de volle laag gehad.  Het was er aardedonker. Ik denk dat de aanvliegroute voor de luchthaven van Zaventem ook tijdelijk aangepast werd gezien er een zestal grote vliegtuigen redelijk laag over vlogen en met een grote boog richting Brussel vlogen.

1:20       191:50     4129,1     0          174     10      1118      23     1901       0              304          0,0

11-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

10-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 – Zondag – 10.09.2023 – PH Lier

Vandaag bezoek gehad van Annemarie & Ben.  Veel te warm om ook maar iets te doen.

Enkele beelden uit Lier met het stadhuis, de Markt, de palingvissers.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

0:00       190:30     4127,8     0          174     0        1108       3      1878       0              304          15,00

10-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

09-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 – Zaterdag – 09.09.2023 – PS Veer Wintam-Schelle – PH Lier

Gisteren avond is de Klinkaert (B) nog aan de steiger aangekomen. Deze boot kwam van het Kempisch dok en was langs de Kattendijksluis over de Schelde tot hier gevaren om in afwachting van het goede tij morgen naar Oudenaarde te varen. De schipper vertelde dat hij nu nog een tocht door Frankrijk ging maken via de Schelde en het Canal de St Quentin naar de Oise, en via de Samber en Maas terug.  Toch laat om nu nog te vertrekken denk ik, het duurt even voor het licht wordt ‘s morgens en de avonden worden lang.

Deze nacht goed geslapen en de zon stond deze morgen alweer net boven de horizon te pronken, volgens het KMI wordt het weer heet (31°) vandaag.  Het is wel nog nevelig maar ik verwacht dat de zon die snel gaat verjagen.

Op de Rupel met een beetje hardnekkige nevel die uiteindelijk toch optrok.

We vertrokken allebei na elkaar, de andere boot terug naar de monding van de Rupel en de Schelde op naar Merelbeke en wij de Rupel op naar S – Duffel. Het tij was net gekeerd dus wij hebben het nu mee tot aan de sluis.  Het bleef nogal nevelig met de zon net voor ons net boven de nevelbanken zodat we moesten turen om alles duidelijk te kunnen zien.

Onderweg, natuurlijk weer juist voor de E19 brug, waren er een paar beroepsvaarders die op kanaal 10 aan het palaveren waren over dingen die helemaal niet met het verkeer te maken waren zodat het onmogelijk was om ertussen te komen en te melden aan eventuele afvaart dat wij aan de brug arriveerden.  De radioprocedure wordt door die mannen ook met voeten getreden, daar mag ook wel eens op gereageerd worden vind ik.

Net toen we vertrokken aan de steiger was er nog een Duits jacht achter ons op gekomen dat met ons mee ging tot in Lier en we legden achter mekaar aan bij de VNF Passantensteiger.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

2:40       190:30     4127,8     1          174     24      1108       4        1873       0              304          15,00

09-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

08-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Vrijdag – 08.09.2023 – PS Veer Wintam-Schelle

We hebben hier goed geslapen. We zijn deze morgen na het ontbijt vertrokken voor een fietstocht van de ligplaats langs de Scheldeboord tot Hemiksem en dan verder tot Hoboken en Wilrijk.  We reden hier rond de grote begraafplaats Schoonselhof en rond Fort 7 Wilrijk en keerden via de Moerelei, Groenenhoek en Zinkvalstraat naar Boerenhoek. (Heeft zijn naam niet gestolen: enkele boerderijen in een groen landschap) Vervolgens de spoorlijn over en zo naar Niel en terug naar de boot.

Steiger veer Wintam-Schelle. De Sint Bernardusabdij Hemiksem.  Schelde thv Hemiksem.

Fort 7 Wilrijk. Kasteel Cleydael in Aartselaar.  Hopveldje in Boerenhoek.

We reden vandaag heel veel in een groene omgeving. Ik wist niet dat hier ten zuiden van Antwerpen nog zoveel groen voorhanden was.

0:00       187:50     4125,1     0          173     0          1086   27       1869      0              304          0,00

08-09-2023, 15:51 geschreven door Aniway

07-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Donderdag – 07.09.2023 – VVW Temse– PS Veer Wintam-Schelle

Vandaag pas te 10:35 uur vertrokken toen het tij keerde.  We varen naar Wintam en gaan daar boven de sluis liggen. De zon staat weer te bakken en het is al goed warm, gelukkig waait er een zuchtje wind dat over het water afkoelt. Voorbij de brug Temse werden we door twee lege vrachtschepen opgelopen. Anders was er geen verkeer.

Hier was vroeger de Boel Scheepswerf, laatste overblijfsel: de kraan. Voormalig lichtschip. Werken onder hoogspanning.

Wanneer we aan Wintam arriveerden en de sluis opriepen kregen we als antwoord dat we langs de sluis van Klein Willebroek moesten om hier water te besparen.  We zijn dan de Rupel opgevaren maar er stond zoveel tegenstroom dat we besloten aan te leggen aan de passantensteiger van het veer Wintam-Schelle. We hebben eerst aangemeerd aan de rivierzijde en later op de namiddag, toen het doodtij was zijn we verkast naar de oeverzijde waar de pleziervaart 48 uur mag aanleggen.

Het was zo warm dat we besloten maar niet te gaan fietsen.

01:15    187:50     4125,1     0          173     0          1086   0         1842        0              304          0,00

07-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

06-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Woensdag – 06.09.2023 – VVW Temse

Niet veel gedaan wegens de hitte.

0            186:35     4123,8     0          173     0          1077   0         1842      0              303          0,00

06-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

05-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Dinsdag – 05.09.2023 – Steiger St Amands – VVW Temse

De passagiersboot is deze morgen vroeg vertrokken richting Gent.

Wij gaan vandaag ook weer een stukje verder varen tot VVW Temse.  Daar zijn we nog nooit geweest en dan kunnen we aan deze kant van de Schelde ook eens gaan fietsten.

We vertrokken net na het keren van het tij mee stroomafwaarts te 10:00 uur. Het is rustig vandaag, niemand tegen gekruist en geen achteropkomend verkeer.  Ter hoogte van de veerboot lag het baggerschip  dat de vaargeul aan het uitbaggeren was.  Iets verderop, net voor Temse lag er een tweede baggerboot te werken

Adieu St Amands. Vissershutjes aan oude Scheldearm. Kapel in Haasdonk. Hoofdgang van het fort van Haasdonk. (Niet toegankelijk, foto genomen door een gaatje in de deur.

Onderweg namen we contact op met de havenmeester van VVW Temse om een plaatsje te bespreken en na bevestiging meerden we daar te 11:15 uur aan.

Fietstocht namiddag (29 km) fietsroutenetwerk 75.74.97.98.95.4.96.48.99.75.  Van de brug in Temse langs de Schelde op tot bijna in Steendorp.  Vervolgens via Lauwershoek en Landmolen naar Haasdonk.  Onderweg gepasseerd aan het fort van Haasdonk, naar Hoogeinde, Vossekot, Kletterbos, Vierstraat en Hollebeek terug naar het centrum van Temse.

1:15       186:35     4123,8     0          173     10        1077   29       1842      0              303          19,5

05-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

04-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Maandag – 04.09.2023 – Steiger St Amands

Deze morgen is de passagiersboot na het afzetten van de fietsers vertrokken richting Antwerpen. Wij zijn op bezoek geweest bij Nicole in het rust- en verzorgingstehuis in Bornem.  Op de terugweg moest er weer gewinkeld worden en namiddag hebben we bezoek gehad van Kim die hier na haar ronde langs kwam.

Toen we terug kwamen aan de steiger lag het passagiersschip Magnifique IV (NL) aan de steiger.  Weer een passagiersschip met fietstoeristen.

St Amands. Ieder zijn hobby ! Zonsondergang aan de Schelde.

In de loop van de namiddag arriveerden drie groepen fietsers die van een fietstocht terug kwamen en hier terug aan boord gingen. S’avonds zijn we nog naar Branst gereden om Robert te bezoeken maar daar was niemand thuis en zijn we maar terug gekomen.

0            185:20     4122,5     0          173     0          1067   25      1813       0              303          0,0

04-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

03-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Zondag – 03.09.2023 – Steiger Dendermonde – Steiger St Amands

We hebben vannacht geen lawaai gehoord van de fuif die gisteren avond bij de scouts aan de gang was.  Die zijn blijkbaar ook rond 22:00 uur gestopt met muziek waardoor het stil werd. De schipper van de boot die gisteren avond tegen deze van de scheepvaart komen liggen is was ook content dat de jeugd vertrokken was.

In sluis Dendermonde naar de Schelde. Steiger St Amands bij laag tij. Afscheid van de Schelde.

Die boot vertrok deze morgen terwijl wij aan het ontbijt zaten.  Wij gaan wachten tot na het hoogtij  welk hier rond 08:30 uur gaat plaats vinden zodat we de stroming weer mee hebben richting Antwerpen.

Wij waren weg te 09:05 uur en een kwartier later aan sluis Dendermonde. Het niveau stond op de Schelde nu een halve meter hoger dan op de Dender dus de schutting duurde niet lang.

Eenmaal buiten hoorden we een vrachtschip oproepen dat ze in de bocht bovenstrooms de Dendersluis in de afvaart zaten, die gaan we binnen enkele minuten achter ons zien opduiken.  De Lorca (86 m) liep ons op net voorbij de brug in Dendermonde. De schipper waarschuwde ons dat er nog eentje achter ons op komst was en die zou dan enkele minuten later voorbij komen. Het is wel goed dat die mannen ons dat laten weten.  Hier verderop zitten er in de Schelde een paar krappe bochten dus is het daar opletten geblazen.

Het veerhuis, het Emile Verhaerenmuseum, Sahara art Stone. St Amands bij nacht.

Aan de steiger van Baasrode lagen maar 2 jachten.  Normaal ligt dat hier vol aan de achterzijde.  Wij voeren verder en arriveerden rond 11:00 uur ter hoogte van St Amands.  Hier ligt de steiger waar ook het veerpont aanmeert.  Aan de achterzijde is plaats (50 m) voor de pleziervaart (48 Hr) en aangezien we hier nog nooit gelegen hebben gaan we dat een uittesten.  Gezien de stroming draaiden we net stroomopwaarts de steiger en lieten ons achteruit er achterin drijven om vast te maken.  We lagen vast te 11:10 uur.

Toen we van onze fietstocht (31) km van St Amands richting Londerzeel en via Puurs, Liesele, Bornem en Branst terug aan de steiger kwamen lag er een oude passagiersboot Anna Anika (NL) aangemeerd.  Het is een passagiersschip met fietstoeristen dat steeds de fietsers afzet en dan verder vaart naar de volgende bestemming en de fietsers maken een tocht in de omgeving met als eindbestemming de volgende ligplaats van de boot.

2:05       185:20     4122,5     1          173     17        1067   31       1788       0              303          0,0

03-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

02-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Zaterdag – 02.09.2023 – Steiger Dendermonde

Fietstocht (34 km) in en rond Dendermonde via fietsroutenetwerk 85.32.37.43.44.50.48.42.96.

97.94.84.85. Van de ligplaats via Oud Klooster en Hooistraat door het Bellebroek naar Denderbelle en verder naar Klein Brabant, Lebbeke, Eerdegem en over het oude tramtraject Aalst-Opwijk tot in Opwijk. Onderweg kwamen we aan verschillende werven van de aanleg door Fluvius van een aardgas- en waterstofgasleiding die van Dentergem naar Opwijk loopt.

De nieuwe gevangenis van Dendermonde. Gasleiding in opbouw.  Station Opwijk. Oude Dender in het centrum.

Het is een stalen buis van ongeveer 1 m diameter in stukken die ter plaatse aan mekaar gelast worden en nadien in de gegraven gleuf wordt gelegd. Na een terrasje verder langs de spoorlijn naar Heide en richting Buggenhout.  Van Opwijk reden we vervolgens via Buggenhout terug naar Dendermonde.

In de loop van de vroege avond is er weer een hoop volk op de steiger komen zitten maar die vertrokken rond 21:15 uur en toen werd het terug stil.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT    WKD        WKT         Liggeld

0:00       183:15     4120,2     0          172     0          1050   34      1757      0              303          0,0

02-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

01-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Vrijdag – 01.09.2023 – PH Gent Lindenlei – Steiger Dendermonde

Het is gisteren avond beginnen regenen en het heeft de hele nacht geregend. We zijn deze morgen te 07:00 uur opgestaan omdat we te 09:00 uur, wanneer het in Merelbeke hoog water is, aan de sluis willen zijn. Na het ontbijt en het bakkersbezoek vertrokken we te 08:05 uur terug de Leie op tot aan de Ringvaart waar we over BB richting sluis Merelbeke voeren. Zoals het weerbericht ons gisteren had medegedeeld regende het pijpenstelen.

Na onze oproep naar de sluis werd deze onmiddellijk klaar gemaakt en gelukkig konden we dadelijk de sluis is toen het even wat minder regende.  Gezien het hoog tij is moesten we maar een kleine halve meter zakken, dat nam dus niet veel tijd in beslag en 10 minuten later voeren we buiten. Net toen we buiten voeren kwam van de andere zijde het jacht Fly naar de andere sluis, die is met het opkomend tij mee gekomen.

Brug Wetteren. Voetgangersbrug Wetteren. Op de Dender: bij aankomst, enkele uren later.

Van Merelbeke tot in Dendermonde zijn we maar één vrachtschip tegen gekomen en we zijn niet opgelopen. Net toen we de bocht van Hoogland gepasseerd waren kwamen we het lege vrachtschip Independant tegen, die ons opriep en ons mede deelde dat er niets achter hem aan kwam. Prima service.

Te hoogte van Costa Zele riepen we sluis Dendermonde op met de mededeling dat wij op komst waren en dat we graag de Dender op wilden.  Het gevolg was dat de sluis klaar en open stond zodat we dadelijk binnen konden. Naast de sluis bevindt zich de stuw van de Dender en er kwam een sterke stroming uit het stuwkanaal zodat onze snelheid van ca 8 onmiddellijk zakte naar 5 km/uur !

Toen we buiten de sluis voeren stelden we op de Dender een stroming van +- 3 km/uur vast!

Enkele km verder legden we aan ons vertrouwde stekje aan de steiger thv de splitsing Oude Dender-Dender aan.  Aan het steigertje lag het werkscheepje Lotus van de Vlaamse Waterweg.

Tussen sluis Dendermonde en de steiger hield het op met regenen en toen we net vast lagen brak de zon door.

5:05       183:15     4120,2     2          172     39       1050   0          1723       0              303          0,0

01-09-2023, 00:00 geschreven door Aniway

31-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Donderdag – 31.08.2023 – PH Gent Lindenlei

Vandaag gaan fietsen Gent en omgeving Merelbeke en Melle (31 km)

Kerk St Pietersplein. St Elooiskapel in Kwenenbos (Merelbeke). Het Scheldelandschap in Merelbeke.

Instelling Karus in Mell. Torentje "De Peperbus" aan de Isabellakaai langs de Muinkschelde.

0:00       178:10     4106,1     0          170     0          1011   31       1723      0              303          17,00

31-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

30-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Woensdag – 30.08.2023 – PH Gent Lindenlei

Voormiddag hebben we een wandeling door Gent gemaakt en namiddag een fietstocht (39 km) door Gent en omgeving.  We vertrokken langs de Coupure tot aan de kruising met de Westelijke Leie aan het Groenevalleipark.  Die Westelijke Leie volgden we tot aan de Noordelijke Leie  en die tot aan de Grijtgracht aan de Hoosmolen, een molen die vroeger diende om de polders droog te malen.  Deze molen staat  aan de Kraaidam bij het begin van het Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen.  Van hieruit volgden we het fietspad aan de rand van dat natuurreservaat in noordelijke richting tot aan de Brugse Vaart.  Die staken we via het fiets en voetbruggetje over.

Enkele mooie gebouwen waaronder het Gravensteen.

Vervolgens reden we langs de Westerbegraafplaats.  In Wondelgem reden we door het park aan de Lieve (zijrivier van de Leie)  tot aan de Evergemsesteenweg waar we de Ringvaart over staken.  Van Evergem reden we via Hulleken naar Sleidinge en verder via Meerbeke, Wippelgem, Kerkbrugge naar Langerbrugge.  Hier staken we met de veerboot het kanaal Gent-Terneuzen over en reden langs de Volvo fabrieken naar Oostakker. In Oostakker langs Wolfput en zo naar Oostakker-Lourdes en verder richting Muide aan de Muiderbrug.  Vervolgens  via het Houtdok en Handelsdok tot aan de Kasteelsluis en zo naar het Centrum.

Rondvaartboten op de Rijen. Oude draaibrug op wielen. Kanaal Gent-Terneuzen. Honda’s op de parking in de haven.

Onderweg reden we weer verschillende stukken over kleine wegeltjes (voormalige voetpaden) die je hier overal vindt en die dwars door velden en weides tussen de verschillende dorpjes en gehuchten lopen. Toen we terug aan de boot arriveerden hadden we weer 39 km bij op de fietsteller staan.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

0:00       178:10     4106,1     0          170     0          1011   39      1692      4              303          4,00

30-08-2023, 21:05 geschreven door Aniway

29-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Dinsdag – 29.08.2023 – Kon. Gentse Watersport Ver – PH Gent Lindenlei

We gaan ons vandaag verplaatsen naar de passantenhaven van het VPF in Gent Lindenlei.  Daar zijn we nog nooit geweest en we willen het daar ook eens testen.  Het is maar 3 km varen dus lang gaan we daar niet over doen.  De Leie kronkelt zich door Gent en je moet wel enkele bruggen onderdoor maar die zijn allemaal minimum 4 m hoog dus de mast iets platter leggen was genoeg om eronderdoor te kunnen.

We kregen een plaatsje in een van de boxen en konden  toch de fietsten afzetten en fatsoenlijk aan boord geraken.

Leie door Gent. Sluis Gentbrugge (buiten gebruik) St Pietersstation. Een van de gebouwen van de Bijloke.

Namiddag een fietstocht door en rond Gent (24 km) eerst richting Oostakker en daarna richting Destelbergen. In Destelbergen stopten we aan brouwerij Haeseveld voor een frisse plaatselijk gebrouwen pint en hadden we weer calorieën om verder te kunnen. We reden verder tot aan de Schelde aan de Vlaamse kaai en zo terug via de Franse Vaart en de Munikschelde richting St Pietersstation en via de Koning Albertlaan naar het fietspad langs de Leie. In de bocht die de Leie hier maakt liggen de mooie gebouwen van het voormalige klooster – ziekenhuis aan de Bijlokekaai.  In de mooi gerestaureerde gebouwen is nu het STAM – Stadsmuseum Gent en het Muziekcentrum De Bijloke gevestigd.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FKT        WKD        WKT         Liggeld

0:50       178:10     4106,1     0          170     3          1011   24       1653       5              299          17,00

29-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

28-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Maandag – 28.08.2023 – Kon. Gentse Watersport Ver.

Vandaag een fietstocht (30 km) gemaakt in Gent en omgeving op het knooppuntennetwerk. We volgden de de route naar 52.57.58.59.50.51.54.55.46.66.70.69.65.61.58.57.62.56.52.  Het ging van de ligplaats via de watersportbaan richting Hallewijn, Halewijnburg, Wilde, Heiste, Slindonk en Vinderhoute.

Gezien we veel door het groen reden kwamen we niet veel tegen waar we iets hadden kunnen drinken maar in Vinderhoute passeerden we tuincafé ’t Wegeltje dat uitgebaat werd door en voornamelijk voor de dorpsgemeenschap, maar waar ook iedereen welkom was.

Paadje langs de Leie. Voormalig abdij in Drongen. Een stuk van de tuin van het tuincafé ’t Wegeltje.

Ze hadden er verschillende soorten bier dat in kleine brouwerijen in de buurt gebrouwen werd en plaatselijk geproduceerd ijs en je kon er een kleinigheid eten.  Ingevolge het overtrokken weer, we hadden onderweg ook even onze regenjassen moeten aantrekken, was er niet veel volk en de mensen hadden de tijd om een praatje te slaan.  Na het bezoek aldaar fietsen we verder naar Mariakerke, Hallewijn en Assels.  In Assels volgden we de Leieoever langs Afsnee en zo terug naar de ligplaats.

0            177:20     4105,3     0          170     0          1008   30     1629        0              294          4,00

28-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

27-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 – Zondag – 27.08.2023 – Kade Deinze – Kon. Gentse Watersport Ver.

Rond 10:40 uur vertrokken net voor de Tolpoortbrug geopend werd en er een grote boot aankwam. Aan de sluis Astene die normaal altijd open staat moesten we oproepen om de ophaalbrug te openen omdat wij te hoog zijn om onder de gesloten brug door te varen.  Hier gingen we samen met die andere boot doorheen en zo verder de toeristische Leie af richting Gent. Hier is de rivier bochtig met enkele bijna-haarspeldbochten maar heel mooi om te varen.

Keersluis Astene. Villa’s op de rechteroever, natuur op de linkeroever.

Bijna het hele traject staan op de rechteroever mooi villa’s en een paar kasteeltjes.  Bijna overal liggen er sloepen aan de oevers. We kruisten een hele vloot kleine huursloepen die sommige afgeladen vol zaten. Onderweg kregen we nog een serieuze onweersbui over ons heen, het water viel met bakken uit de lucht. Ik beklaag de mensen in de sloepjes.    Sommige hebben een kap mee maar andere moesten het zonder stellen en de opvarenden waren kletsnat. Een vijftal van die huursloepen lagen onderweg onder een verkeersbrug te schuilen. Met mooi weer vertrokken maar…… De andere boot bleef onderweg achter en zo arriveerden we aan het kruispunt met de Ringvaart Gent die we gaan kruisen om Gent binnen te varen.  We hebben aangelegd bij de Koninklijke Gentse Watersport Vereniging net naast de Blaarmeersen en blijven hier twee nachten.

3:15       177:20     4105,3     1          170     23        1008   0        1599      2              294          17,00

27-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

26-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 – Zaterdag – 26.08.2023 – Kade Deinze

Voormiddag een wasje gaan doen en namidag Annie gaan afhalen van de trein.

Toen we terug aan de boot kwamen zagen we dat er iets verderop een boot was komen aanleggen waarvan we meenden dat we die nog ergens gezien hadden. Even later werden we aangesproken door iemand op de kade en dat bleek Willem van de Nieuwe Zorg te zijn. We hebben in het begin van onze reis met die boot en Willem en José samen gelegen op de Samber in Thuin. Het bleek dat zij ongeveer dezelfde reis gemaakt als wij maar waren op de Somme niet verder gevaren dat Cappy omdat daar zoveel plantengroei was en ze dachten dat het verderop ook zo zou zijn. Ze wareb in Cappy terug gedraaid. Wanneer we vertelden dat we tot Abbeville gevaren waren en dat er na Cappy bijna geen plantengroei meer was hadden ze een beetje spijt dat ze toch niet verder gevaren waren.

Tijdens de avondwandeling: Deinze Markt, kade en oude silo’s.

In de loop van de avond een wandeling gemaakt in Deinze en in het park aan het Leietheater een terrasje mee gepakt. In het park was naar aanleiding van de zomerfeesten een filmvoorstelling van de film Close. Je kon een strandstoel huren en aanschuiven voor het groot scherm of ergens op de weide gaan liggen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       ST        VKD     VKT     FKD       FK        WKD        WKT         Liggeld

0            174,05     4102,0     0          169     0          985     32        1593      5              292          0,00

26-08-2023, 00:00 geschreven door Aniway

25-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 – Vrijdag – 25.08.2023 – Kade Deinze

Voormiddag wat onderhoud aan de boot gedaan.  Namiddag een fietstocht van 32 km gemaakt.  Van Deinze langs de Leie naar Bachte-Maria-Leerne, St-Maartens-Leerne, Vosselare, hier het afleidingskanaal over via de krakkemikkige voorlopige voetgangersbrug naar Nevele.  Dan naar Meigem en via Vinkt, Zeveren, Kouter naar Grammene waar ik de oude Leiarm en het Afleidingkanaal terug over stak naar Deinze.

0            174,05     4102,0     0          169     0          985     32       1593       4              287          0,00