Belgen kopen singles online
In 2011 heeft de Belgische consument meer dan negen miljoen singles
en bijna tien miljoen albums gekocht, een stijging met 4,7 procent
tegenover 2010.
De verkoop van fysieke muziekdragers zoals cd's, dvd's, vinyl
vertegenwoordigt meer dan 86 procent van de totale omzet. Dat meldt BEA
Music, de vereniging die de producenten en distributeurs van muziek
vertegenwoordigt in Belgiƫ. Terwijl de verkoop van albums daalt
met 3 procent, stijgt het aantal verkochte singles met bijna 16 procent.
Deze verkopen realiseren een omzet van 145 miljoen euro, een daling van
3,7 procent tegenover 2010. Met de komst van muziekstreamingdiensten,
zoals Spotify en Simfy, wordt het muziekaanbod nog beter afgestemd op de
consumentenvraag. In 2011 werden meer dan 9 miljoen gedownloade
liedjes en bijna 9 miljoen fysieke albums verkocht. De muziekfan kiest
steevast voor het album in cd-formaat (8,89 miljoen cd's op een markt
van 9,4 miljoen albums) , terwijl voor individuele liedjes bijna 100
procent via online muziekwinkels wordt gedownload. De fysieke
muziekdrager is nog steeds de grootste omzetmaker voor de muzieksector
met meer dan 125 miljoen euro, meer dan 86 procent van de totale omzet. In
2011 zijn vijf van de tien meestverkochte albums afkomstig van lokale
artiesten. Op de lijst van de 200 bestverkochte albums zijn 81
producties van lokale artiesten, waarvan zelfs de helft Nederlandstalig.
Dat is het hoogste aantal sinds 2000. Gotye's Somebody that I used to
know is de bestverkochte single in Vlaanderen. Ook het bestverkochte
klassieke album (Jan De Wilde en Currende - O Kerstnacht schooner dan de
daegen) en de bestverkochte muziekdvd (K3 - Alice in wonderland de
musical) zijn lokale producties.
|