Duits bedrijf mag merknaam Dr. No gebruiken
In de film wist James Bond Doctor No te verschalken, maar in de
rechtbank is de schurk nog steeds ongrijpbaar voor de beroemdste geheim
agent ter wereld. Ondanks protest van de intellectuele eigenaars van
Bond heeft het Gerecht van Eerste Aanleg van het Europese Hof van
Justitie immers besloten dat een Duits bedrijf producten onder de
merknaam Dr. No mag verkopen.
Registratie merknaam aangevochten Het
Duitse Mission Productions diende acht jaar geleden bij het Europese
merkenbureau OHIM een aanvraag in om Dr. No als merknaam te
registreren. Die aanvraag werd aangevochten door Danjaq, het
Amerikaanse bedrijf dat de intellectuele eigendomsrechten van de films
van James Bond beheert.
Protest afgewezen OHIM
wees het protest van Danjaq van de hand en ook het Gerecht van Eerste
Aanleg van het Europese Hof van Justitie stuurt de Amerikanen met lege
handen naar huis. "Danjaq heeft niet aangetoond dat de aanduidingen Dr.
No en Dr. NO gebruikt werden als merknamen of dat de titel van de film
Dr. No in de handel gebruikt werd", zo staat in een mededeling.
Onderscheid duidelijk Het
Gerecht wijst erop dat een merknaam dient om de commerciële origine van
producten te identificeren. Dr. No wijst echter eerder op de artistieke
origine. Met de aanduiding Dr. No op dvd's of videocassettes
onderscheidt dat product zich van andere films in de Bond-reeks. Maar
de commerciële origine van de dvd of videocassette wordt weergegeven
door andere aanduidingen, zoals "James Bond" of "007".
Merknaam gebruiken mag Mission
Productions mag Dr. No dus als merknaam in de hele Europese gemeenschap
laten registreren. De eigenaar van de onderneming uit München,
Archibald Eser, verklaarde aan het Duitse persagentschap DPA dat hij
eraan denkt de naam te gebruiken om een kledinglijn of een
sigarettenmerk te lanceren.
Andere titels beschermd Wie
nu plots geld wil verdienen met kaviaar met de merknaam From Russia
with love, of met een zonnebrillenlijn die For your eyes only heet, zal
toch achter het net vissen. Onmiddellijk na de beslissing van het OHIM
heeft Danjaq immers de titels van 18 van de 21 Bondfilms als merknaam
laten registreren. De aanvragen voor Casino Royale, Goldeneye en
Octopussy zijn nog in behandeling omdat andere bedrijven verzet hebben
aangetekend.
|