Dit is volgens mij een tof werk, het contrast van die schoenen met dat geklede jurkje,alleen een jong,mooi meisje kan dat dragen... Ach ja ik heb spijt dat mijn 8 academiejaren eropzitten,ik heb er veel geleerd en ben veel zaken anders gaan beoordelen door museumbezoek, door atelierbezoek en door veel te lezen over kunst in al zijn aspecten,het was een hele verrijking en zeker geen verspilling die 8 jaar k'wou dat ik ze over kon doen
dit is gemaakt aan de hand van een papaver uit de tuin samen met een foto van een dame,een beetje geabstraheert en dan geschilderd,er is maar een probleem,ik kan bijna niet scheiden van wat ik maakte,al die inspanning ,soms teleurstelling maar ook vreugde herinner ik me van elk werk
Een knappe jonge vrouw met een mooie russische naam en ik heb haar mogen schilderen, wat een genot, iemand te proberen op doek te krijgen en ze te doen gelijken ook nog,als de modellen dan op het einde van hun poseren kwamen poolshoogte nemen en ze waren tevreden over wat ze zagen ja dan voelde ik me gelukkig
We hebben dit laatste academiejaar wat afgewerkt, bijna gedreven, doorzetten en wroeten en dan...; zo weinig respons van onze direkteur ,niettegenstaande de juryleden echt wel mijn werk apprecieren wat zou de reden daarvan zijn, men zegt om ons niet te veel hoop te geven, maar als we nu louter werken voor ons eigen genoegen en een kleine appreciatie wat kan hun dat dan schelen hoeveel punten we hebben
Ja, in de academie was ik steeds aan het uitproberen,eigenlijk heb ik daardoor de kous wel wat op mijn kop gekregen als not done...,je moet je daar nogal strikt aan de regels houden en ik ben nogal een vrijbuiter mijn gedacht was,nu kan ik vanalles uittesten maar vergeet het maar,binnen de lijnen blijven benetje
Dit is geen echt mooi werk,maar wel sterk,krachtig en emotioneel geladen,dit is een portret zoals we het heden ten dage moeten maken, niet zeemzoet maar meer het karakter van de persoon weergevend
Om te leren omgaan met een los portretschilderen heb ik dit gemaakt,vereenvoudigen is niet zo gemakkelijk als het lijkt, want een plaatje perfekt naschilderen is veel eenvoudiger dan er een eigen toets aan te geven ....
Een vrouwenfiguur met als inspiratiebron de Villa Dei Mysterie in de dekadente stad die Pompeii toen was ,je leert er veel over het leven uit die tijd maar ook op gebied van kunstwerken mozaieken, beelden in brons en fresco's waren het echte meesters, dikwijls beinvloed door de Griekse klassieke kunst er zijn veel van die werken te bewonderen in het museum van Napels we hebben Napels al twee keer bezocht en vinden het een heerlijke stad met ontzettend veel moois te bezoeken en dan de omgeving Capri, Ischia , Procida ,Amalfi ,Sorrento
Een werkje gemaakt na een bezoek aan Pompeii, die fresco's zijn onvoorstelbaar mooi en inspireerden me tot het maken van een paar werkjes,met pigmenten en eitempera en zeer transparant geschilderd met een losse toets....
Er zijn gelukkig mensen die wel in je geloven , en als het dan een oudleraar van onze eigenste academie is dan kan je toch niet anders dan gelukkig zijn , als hij dit leest zal hij wel weten dat ik hem bedoel ,een fijn mens ,een ongelooflijk interessant mens om over kunst te praten, van allerlei is hij op de hoogte ,hij heeft cursussen gevolgd tot in Italie en ik voel me vereerd dat ik hem mag kennen en waardeer hem ten zeerste.Van allerlei is hij op de hoogte, onlangs kreeg ik een folder van Herdford waar onze eigenste Jan Hoet weeral een prachtig museum heeft helpen oprichten..ja ja hij heeft daar met Jan Hoet gepraat over dat projekt ....
Ja ik weet het wel,dit is volgens de hedendaagse kunstnormen een te fotografisch portretje, maar toen de leraar me zei ;er zijn er niet veel die de kunst beet hebben om emotie tot uiting te brengen in een portret , toen voelde ik me toch echt wel heeeel gelukkig en als je dit een beetje onder de knie hebt dan pas durf ik aan vervorming denken zoals M. Dumas en hedendaagse schilders..... ze werken uiteindelijk veelal naar foto's ,maar een 3dimensionaal beeld ,een persoon die daar zit om die goed op een plat doek te krijgen ....... kijken en denken en aftasten van de vormen en van die blik gaat het dan naar de hand met het penseel ik denk dat het zien en het vertalen naar je hersenen toe een zeer voornaam punt is in tekenen en schilderen en de ene mens heeft een meer anstracte kijk ,een andere zoals ik is meer plastisch ingestelt .
Jacques Neve is een leraar in onze academie en iemand die je de kunst van het werken naar de natuur echt kan bijbrengen,op een heel fijne rustige manier komt hij over je schouder mee kijken en op een bijna subtiele manier,maar altijd perfekt ter zake geeft hij een aanwijzing , en als je die gebruikt dan merk je pas wat een verschil het maakt .We moeten dankbaar zijn voor zulke leraar kunstenaars die hun jarenlange kennis van het vak met ons willen delen,ze zijn de rijkdom van Vlaanderen en van de kunst. Eigenlijk zouden ze als een meer bewierookt mogen worden ......
Op vakantie in het huiswaarts keren verbleven we nog enkele dagen aan het Lago Maggiore ,zeer mooi maar het weer viel erg tegen en toen op de hotelkamer heb ik snel deze portretjes gemaakt van mezelf en mijn man, ze stellen niet veel voor en toch, altijd fijn om mee bezig te zijn ..
Vandaag zijn we onze werken gaan ophangen in de academie,want morgen is er de kunstenaarsjury voor ons laatstejaars specialisatie , ze hangen redelijk goed in de Vierkante zaal en beslagen een hele muur, de ene kant vergrijsde werken,ingehouden en de andere helft sterke primaire kleuren , zoals de Cobragroep, gedurfd werk ,nieuwsgierig wat het zal worden maar ja zoals een lesgever kunstgeschiedenis me zei, Be ,je bent 20 jaar te vroeg geboren !!!!!!! Dus we vermoeden het verdict reeds .....
Met knikkende knietjes en veel gezucht en gezwoeg kom ik ertoe om een model dat eerst is geschilderd te doen bijna verdwijnen onder allerlei texturen ( dat model ,daar heb ik een voorbeeld ),die abstractie ,begin maar en laat maar komen zegt een leraar kunstgeschiedenis van onze academie.....gemakkelijker gezegd dan gedaan !!!!
Bij een bezoek aan de academie van Dusseldorf ontdekte ik een trend om gewone zaken reuzegroot af te beelden, en ik zat weer vast bij mijn werk en voel in de zak van mijn schort een handvol schelpen van de kust , ik bezie die eens goed en ben beginnen schilderen om die fijne kleurnuances op doek te krijgen, ik zal ze wel eens fotograferen ,want deze is van latere datum, een schelp gekregen van een vriendin die woonde toen in Tanzania en ik geloof dat de schelp van het strand komt van Mombasa,die was nu niet zoklein moet ik eerlijk zeggen...
Zo'n 8 jaar geleden kregen we ons eerste naaktmodel in de academie, en zoals mijn gewoonte is ,ik borstelde er maar lustig op los ,en toen het werkje klaar was, en de dame terug aangekleed is ze komen kijken,ze vroeg me om het te kopen, maar in de academie worden geen werken verkocht ,de een of anderekeer zal ik het haar eens geven, niettegenstaande het voor mij nogal een speciale betekenis heeft daardoor,ze was er tevreden over en dat is ook waar ik zoveel van hou ,want ik heb het al verteld niets zo moeilijk dan hoe zie ik jou !!!!!!!