• Santiago de compostela naar Zeebrugge
  • Las herrias naar Sarrias

• regen (Evelyne)
        op Naar kaap Fisterra
  • Compostela (Parren norbert - Rotem)
  • En nu genieten ... (Dees)
  • SUPER (Evelyne)
        op Melk de naar Santiago de compostela
  • Muziek Box Abba 1979 (Dirk)
        op Sarria naar Melide
  • onze camino met de fiets
    onze tocht naar santiago de compostela
    02-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn in Spanje.

Inderdaad, vandaag zíjn we de Pyreneeën overgestoken. Vanmorgen gestart met een klein beetje miezeren  om 7.45 uur. Dat voor een klim van 27 km. Vol goede moed en met de gedachte van een slak komt er ook. De eerste kilometers gingen goed maar na een tijdje krijg je de gedachte dat je er nooit gaat komen. Maar bij elke zes pedaalslagen ben je weer 10 meter dichter bij het einddoel. Onderweg zagen we ook weer twee Nederlanders terug die we de tweede dag ontmoet hadden. Bovenop de ibieneta kregen we een kop warme koffie en een koekje van Nederlandse mensen díe  hun bewondering voor ons uitspraken. Dat deed wel deugd. Dan naar Roncevalles achter een stempel waar we iemand van Maaseik ontmoet hebben. En toen op naar Zubiri onze hostel. Bij het avondeten mensen ontmoet van Calgary, Singapore en Sidney, morgen naar Pamplona. We prijzen ons gelukkig dat we ondanks de moeilijkheid zoveel mooie dingen zien.

02-06-2016 om 22:19 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

01-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saint Paul lés DAX naar St Jean pied de Port

Ja we zijn er geraakt. We staan aan de voet van de Pyreneeën. Vandaag 93 km met 1230 hoogtemeters aan een gemiddelde van 14.7 km. Ja  ik sta in bewondering voor Katrien. Het was niet eenvoudig. Maar de streek was sprookjesachtig, het ene vergezicht was al mooier dan het andere. vanavond gaan eten en een beetje gebabbeld met Belgen uit de regio van Brussel. Vannacht slapen we in een refugio in een kamertje met 4. Eentje is een Iers meisje van Dublin. We slapen in een stapelbed. Dat is geleden van in mijn Chiro tijd.😆 Vandaag ook een stèle tegengekomen met nog 849 km erop.

01-06-2016 om 20:47 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustdag in St Paul lés Dax

Vandaag rustdag. Na het ontbijt de zakken bekeken en alles wat we nog niet gebruikt hadden en teveel mee hadden, sturen we terug. In totaal 4 kg. Daarna naar Decathlon om onze fietsen te laten nazien. Gelukkig maar, de kettingen moesten van beide fietsen vervangen worden, de versnellingen geregeld,  binnenband vernieuwd. Na enkele uren konden we ze terug ophalen. Gelukkig lag het winkelcentrum erbij en konden we eens rondlopen en iets gaan eten. Het weer is wisselvallig en veel wind. In de late namiddag wandeling gemaakt naar Dax. Vanavond vroeg naar bed want morgen rijden we richting St Jean Pied de Port, aan de voet van de Pyreneeën.

31-05-2016 om 16:42 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moustey - Saint Paul de dax

Deze morgen om zes uur wakker geworden van de regen, om zeven uur als we opstonden was het prachtig zonnig weer😀maar tegen dat we gingen vertrekken was de onverwachte regen terug op het appel. Wij zijn er verwonderd over hoe gemakkelijk je dit naast je neerlegt. Regenkleding aan en hop we zijn weg richting St Paul lés DAX langs kleine dorpjes zoals Pissos, Labouheyre enz. weer door de Landes. Als je je hoofd wilt leegmaken moet je hier komen fietsen. Naar het asfalt of de natuur kijken en ondertussen stampen tegen regen en wind. Ondertussen er nog van genieten ook. Een mooie regenboog of een fazant. We zien nu en dan ook eens een college pelgrim.

30-05-2016 om 20:40 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creon naar moustey

Dimanche matin,  eerst boodschappen gedaan in de Carrefour. Dan vertrokken naar de abdij van La Sauve, mooi om te zien. Verder via de omleidingsroute richting Cadillac. Stempel gehaald in bureau van Toerisme, kerk bezocht en verder de Landes in. Had er hoge verwachtingen van, de natuur is mooi maar na kilometers en kilometers crumble asfalt wordt het toch een beetje saai. En dan was er natuurlijk weer de wind en regen die uit de verkeerde kant kwamen 😢. Maar we konden nu en dan eens een beetje troost vinden in de kerkjes die we voorbijreden. Vooral het kerkje in Louchats was prachtig. We waren blij dat we na 78 km mochten stoppen om te overnachten. Na de douche zijn we dan gaan eten in d Gascoigne. Na een uurtje was er nog geen kok, die baas zei maar van het is moederdag geweest en hij is moe en een beetje gaan slapen. Tot mijn schatje in haar colère sloeg. Denk dat hij dan rap zijn vrouw gaan halen is om te koken voor ons. Het was wel lekker en katrien kreeg het grootste bord. Op een bepaald moment was het juist of we in de film van le tchi's aan het meespelen waren. Het was toch een leuke avond na alles. Ze hebben ons dan ook gewezen op de pelgrim en de steen van het is nog maar 1000 km.

30-05-2016 om 20:27 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creon deel 2

Genieten van de vlucht van twee roofvogels die met mekaar aan het spelen zíjn, de mooie kastelen en wegvluchten uit de steden terug de natuur in..Bij regen en hagel je regenkleding aandoen en verder fietsen, terwijl je thuis de deur niet zou uitgaan . De vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen die je onderweg iets vraagt. Genieten van mekaar ook al fiets je 100 meters van mekaar af. Elke morgen je zakken terug inpakken en aan de fiets hangen. Zweten om de verdomde láátste heuvel op te zwoegen naar je slaapplaats. Onverwachte ontmoetingen en gesprekken, ook dat is onze camino. Ook de reacties van de kinderen en kleinkinderen en alle andere mensen maken onze camino.

28-05-2016 om 21:55 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van St Aulaye naar Créon

Begin van de dag mooi warm weer. Ook een prachtige rit door de bossen. Een everzwijn de weg zien oversteken enkele meters voor Bert zijn fiets! Bert had niks gezien, hij was in zijn boekje aan het kijken voor de weg, wat hij trouwens heel goed doet, nog maar weinig verkeerd gereden. Lekkere aardbeien gegeten aan kraampje. Tegen 11u30 begon het te onweren, we zaten juist tussen 2 dorpen. Het begon te gieten, zelfs met hagelstenen. Toch doorgereden tot we een hokje zagen om te schuilen. Daarna klaarde het een beetje op en reden we door de wijnstreken. We zagen wegwijzers naar Lussac, Puisseguin, St Médard. Eventjes halt gehouden in St Émilion, waar een wijn weekend doorging. Neen, geen wijntje geproefd, maar braafjes een koffie gedronken 😊, we moesten nog een eindje fietsen! Aangekomen in Créon tegen 17u  en we hadden 88 km op de teller.

28-05-2016 om 21:39 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jauldes naar st aulaye

Vandaag een zware tocht gedaan in de Charentes.  Had deze wel verkeerd ingeschat. We hebben 86 km gedaan bij een temperatuur van tegen en meer dan 30 graden. Maar we hebben 1036 hoogtemeters gedaan. We hadden ook plak asfalt,  maar de streek is prachtig. Nadeel van het niet toeristisch zijn,  is dat er ook niets is om iets te drinken. Vannacht slapen we in St Aulaye (begin van de Dordogne) in  een hotel waar ze een cuvee de trolles schenken. Zitten nu aan de aperitief met een plancha. Onderweg spontaan water aangeboden gekregen van een dame of aangebeld bij een huis om onze drinkflessen te vullen en ondertussen ons verhaal vertellen. Sta elke dag in bewondering voor Katrien dat ze iedere dag de soms zware tochten tot een goed einde brengt.

27-05-2016 om 19:16 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaartje

26-05-2016 om 21:16 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

26-05-2016 om 21:16 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vernon naar jauldes

Gisterenavond nog een tijdje gebabbeld te hebben met onze gastheren over Afrika en andere zaken zijn we in ons bedje gekropen. Na een te korte nachtrust en een degelijk ontbijt zijn we dan vertrokken met de mededeling dat meteo france mooi weer voorspelde. Maar dat kwam toch effe anders uit. Beetje regen,regenjas aan. Terug zo'n,jasjes uit enz...In het begin niets dan velden, velden en velden. Ondertussen heuveltje op,heuveltjes af. Dan toch een paar mooie plaatsen gezien, charroux, kerkje van Anois en st am and de bonnieure. Vannacht slapen we in een gite de France met als naam domeine d' espoir. Kan het toepasselijker.

26-05-2016 om 21:14 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sainte maure de tourraine naar vernon

Vandaag hebben we er een lap op gegeven. 104 km en nog tijd genomen voor een foto en een babbeltje met andere compostela gangers. Tot nu toe nog altijd Nederlanders. Weeral met ons gat in de boter gevallen, derde dag op rij in een huis met karakter. Wie interesse heeft moet maar eens op booking.com onder de naam van La bastide de courcelles opzoeken. Dit is echt een streek om eens te bezoeken. Het fietsen gaat steeds beter denken we of het moet zijn omdat we nu de wind mee hebben. Onderweg genieten we van de prachtige vergezichten, de mooie kastelen en de straten die ons op de belgische wegen doen denken. Ook de oude kerken in de kleine dorpjes zijn mooi.

25-05-2016 om 20:57 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orleans -Cangey - Sainte Maure de Touraine

Maandag vertrokken in de regen via de Loire. Tegen de middag was het opgeklaard. Mooie streek als het mooi weer is ☺. Na de middag problemen met mijn fiets,  een raar getik die steeds erger werd. In Bloos de Decathlon gezocht, die een eind buiten het centrum lag. Heel vriendelijk ontvangen maar vermaken konden ze niet, wel een ander voorwiel insteken. Tegen 19u doodmoe aangekomen in de Moulin de Pasnel. 106 km gefietst.

Dinsdag, een prachtige dag, zon,  wind in de rug en een 21gr. Een sympathieke Nederlander op een step ontmoet die ook richting Compostela gaat. Dan richting Tours, een mooie stad. Lekker gegeten en een postpakket naar Toerisme gezonden. Weer een kilo lichter. Dan naar Sainte Maure de Touraine gereden waar onze slaapades was. 88 km gefietst.

24-05-2016 om 22:34 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

22-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitry -le-Neuf - Etampes - Orleans

Zaterdag vertrokken richting Parijs. Prachtige rit via kanaal. Eenmaal in Parijs viel de weg zoeken heel goed mee. Toch een unieke ervaring. Een stop bij de kathedraal Notre Dame en eventjes geluisterd naar de mooie gezangen. Na Parijs de route vinden was iets moeilijker, veel gesukkeld en een 10 km omgereden. Als je aan 2 mensen de weg vraagt zegt de ene naar links en de ander rechts! 😯 Pas tegen 19u op ons slaapades toegekomen. 94 km gefietst en 11u onderweg. 24 gr

Zondag vertrokken in de regen en dat voor de hele dag. Maar we hielden de moed er in en tegen 16u kwamen we aan in Orleans, 82 km. Eerste pelgrimkoppel te voet tegengekomen.

22-05-2016 om 20:46 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

20-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compiègne naar Mitry-le-Neuf

Veel tegenwind, grijs en koud. Begon dan ook nog te regenen... en de vele zwaardere hellingen.. maakte het iets minder leuk. Wel door enkele mooie dorpjes gereden. De mensen zijn hier wel veel vriendelijker. Auto's die toeteren en zwaaien, mensen die je goeie reis wensen, daar worden we gelukkig van. Na de middag klaarde het op. Tegen 16u30, na een poosje zoeken, op ons slaapadres toegekomen. We hadden 86 km op onze teller.  Morgen rijden we door Parijs.

20-05-2016 om 19:46 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

19-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3

Gegevens 100,25 km hoogtemeters 583 meter

Een mooie dag, weinig wind en regelmatig zon. We hebben genoten van de prachtige streek, de geuren van de koolzaadvelden en het concert van de vogeltjes. Enkele Nederlandse pelgrims tegengekomen. We slapen in Compiègne. Morgen richt in Parijs.

19-05-2016 om 20:13 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

18-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste berichtje van ons

Gisteren hebben we niets kunnen plaatsen wegens gebrek aan een goede internetverbinding. Enkele gegevens 92 km gefietst en overnacht in Doornik. Vandaag naar Bony gereden 98,66 km gisteren 300 en vandaag 569 hoogte meters geklommen. De eerste col in de Pyreneeën is bijna overwonnenen 😂. Gisteren een saaie rit langs de grote baan.  Vandaag mooie rit door prachtige natuur en over vele hellingen. Strakke tegenwind en de laatste 15 km regen! Tussenstop in Cambrai voor stempel en een koffie. Gelukkig konden we op ons slaapades avondeten. In de dorpjes onderweg alles gesloten.

18-05-2016 om 20:44 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

12-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog 4 dagen voor de start

Zo, eerste stempel is een feit. Dinsdagmorgen eerst zegening om 8.45 uur aan de kerk van Zeebrugge en dan op de fiets voor het eerste deel van onze tocht richting Doornik. Nu begint het toch echt te kriebelen. Na zoveel maanden van voorbereiding komt de start steeds dichter. Morgen en overmorgen alles nog eens overlopen en klaar maken.

12-05-2016 om 20:39 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

24-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug thuis van onze oefentocht

Zo we zijn vandaag terug naar huis gekomen van onze oefentocht. Het was te koud om verder te fietsen, we hadden niet voldoende kleding mee die aangepast was aan deze ijzige temperaturen. Gisteren hadden we een zware dag, veel klimmen, ongeveer tegen de 500 m hoogtemeters en weeral die wind op kop.

Hebben veel geleerd van deze dagen fietsen. We kunnen deze week nog nu en dan eens een lange fietstocht maken.

24-04-2016 om 19:30 geschreven door onderweg naar santiago de compostela

21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze oefentocht deel1

Zo, we zijn maandag gestart met onze oefentocht. Veel wind tegen en niet te warm. In Gent effe Miek een dag gaan zeggen. 'S avonds aangekomen in Wichelen met 106 km op de teller. Moe maar voldaan. Dinsdag richting Nijlen. Veel wind tegen, 's avonds hadden we 86 km op de teller staan. Woensdag richting Overpelt met natuurlijk weer bijna de ganse dag tegenwind. We hadden op het einde 105 km gedaan.  Vandaag naar Rekem. Wel langsgeweest bij Chris en Yvonne waar we lekker gegeten hebben, nog eens bedankt. Dan nog effe bij Annelies voor lekkere koffie met taart, ook bedankt. Dan met onze calorieën aangevuld verder naar Rekem. Tellerstand 65 km.