Reisverslagen

30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Malta 2011

MALTAxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

10 oktober 2011 – 19 oktober 2011

 

Een vergeten stukje Europa

 

 

 

Beknopt Historisch Overzicht

 

Meer dan 5000 jaar geleden:             Stenen Tijdperk, eerste stenen gebouwen

ca 700 v.C.:                                       De eerste landing op het eiland door de Fenisiërs

218 v.C.:                                            De Fenisiërs worden verdreven door de Romeinen

59 n.C.:                                              Apostel Paulus leidt schipbreuk en wordt als gevangene 

                                                       naar Rome gebracht

395:                                                    Het Romeinse Rijk valt uiteen in twee delen. Malta valt

                                                       onder Bizantium

870:                                                    De Arabieren veroveren Malta vanuit Sicilië

1090:                                                  De Noormannen bezetten Malta

na 1090:                                             Malta valt onder de koningen van Anjou en Aragon

1530:                                                  De Johannieters besturen 270 jaar Malta

1565:                                                  De Turken vallen Malta aan en blijven maandenlang het

eiland belegeren.

1800:                                                  Tijdens de Franse Revolutie veroveren de Fransen

                                                        Malta

na 1800:                                             Kort nadien nemen de Britten Malta in bezit

1964:                                                  Einde van de koloniale tijd. Malta wordt lid van het Britse

                                                       Commonwealth

31 maart 1979:                                  De laatste Britse soldaat verlaat het eiland

2003:                                                  Bij referendum wordt beslist dat Malta lid zal worden van

                                                       de Europeese Unie

2004:                                                  Malta wordt volwaardig lid van de Europeese Unie

 

 

Maandag 10 oktober 2011 – 1ste dag

6.30 u: opstaan. Het wordt een lange vervelende dag, het is bewolkt maar wel droog. Ons vliegtuig vertrekt pas om 20.10 u.

11.45 u: We gaan eten in de Lunch Garden – Groene Vallei.

13.00 u: We bellen een taxi (09/222.22.22) en die is reeds vijf minuten later ter plaatse. Hij brengt ons naar het Sint-Pietersstation. Dit ritje kost ons € 10. We komen aan in het station om 13.15 u. De trein naar Zaventem vertrekt om 14.14 u op spoor 7. In de hal van het station drinken we een koffie. Eens aangekomen op het perron zegt een treinwachter ons dat we beter met de trein op spoor 8 gaan. Die gaat ook naar de Nationale Luchthaven, stopt minder en komt dus vroeger aan.

15.10 u: aankomst in Brussel Nationale Luchthaven. We moeten wat sukkelen met onze valiezen, met de bagagekarretjes kan men niet op het treinperron. Dus moeten we met de zware valiezen langs de roltrap die ons naar de vertrekhal brengt. Na een bezoek aan de stand van Jetair (voor de strandtas) nestelen we ons in de snackbar aan Rij 10. We hebben nog een zee van tijd. We doden de tijd met de voorbijkomende passagiers gade te slaan. Ondertussen drinken we iets. Rond 17.00 u is het tijd om iets te eten. In de snackbar bestellen we elk een belegde sandwich. Aangezien we moeten inchecken aan Rij 10 kunnen we vanuit de snackbar goed in het oog houden wanneer men begint met aanschuiven voor het inchecken. Om 17.30 u begint het inchecken en wij laten er geen gras over groeien, we zijn bij de eersten die hun valiezen op de transportband kunnen achter laten. Volgens onze gegevens moeten we instappen aan gate 66. Daar het minstens een 15-tal minuten stappen is naar de gate beginnen we onmiddellijk aan de wandeling. Het valt ons op dat er geen pascontroles door de politie gedaan worden, wel door een security-agent.  Als we reeds een tijdje aan gate 66 zitten te wachten vernemen we dat we van gate moeten veranderen en dit omdat ons vliegtuig met vertraging vanuit Malta zal aankomen. De voorziene instaptijd wordt verlaat van 19.50 u naar 20.15 u, het voorziene vertrekuur wordt van 20.10 u naar 20.30 teruggebracht. Eens in het vliegtuig blijkt dat de vlucht 2 uur en 25 minuten zal duren, De afstand Brussel – Malta bedraagt 1855 km. Malta zit in dezelfde tijdzone als Brussel, dus geen uurwerken verzetten. We vliegen respectievelijk over Frankrijk, Noord-Italië, de Middellandse Zee, Sicilië en Malta. Een en ander is goed te volgen op de kleine tv-schermpjes boven de hoofden van de passagiers. De snelheid van het vliegtuig bedraagt 905 km/u. De vermoedelijke aankomst is voorzien voor 23.00 u. Dit is tevens de oorspronkelijke aankomsttijd. Dus halen we ca een half uur in op de achterstand. De maaltijd is vrij smakelijk, gezien de moeilijke omstandigheden waarin deze moet worden opgediend.

 

Dinsdag 11 oktober 2011 – 2de dag

Rond half één komen we in het hotel (Grand Hotel Excelsior) aan. We willen zo vlug als mogelijk onder de wol kruipen. Bij het inchecken in het hotel vraagt men ons € 350 waarborg. Ik stribbel een beetje tegen maar door de vermoeidheid betaal ik al vlug het bedrag met mijn visakaart. De receptioniste zegt dat dit bedrag niet zal aangesproken worden indien er “niets gebeurd”. (Na de reis stuur ik een emailtje naar Jetair waarin ik hen dit, voor ons ongewone doen, meldt – Wij vinden dat dergelijke zaken in de catalogus moeten vermeld worden). Bij het betreden van de kamer vallen we van de ene verbazing naar de andere. De kamer is ruim en beschikt tevens over een inkomhal, een ruime badkamer met bad en douche en een ruim terras. Bij een blik naar buiten kunnen we nu al zien dat we een prachtig uitzicht hebben op de stad en de baai. Wel maakt de centraal gestuurde airco een beetje teveel lawaai. Ik meldt dit aan de receptie en na nog geen 5 minuten staat er een technieker voor onze deur met een trapladder. Hij opent het luik in het plafond van de badkamer en vermindert de snelheid van de airco.

 Als we wakker worden schijnt de zon volop. In de loop van de nacht was er wel nog veel wind. Eerst maken we de valiezen leeg. Een mannelijke poetser komt de kamer poetsen.

Om 09.30 u gaan we ontbijten in  het ontbijtrestaurant op de 4de verdieping. Zelf zitten we op de 6de verdieping, dezelfde verdieping van de receptie, in kamer 619. De maaltijduren zijn: ontbijt tussen 06.30 u en 10.30 u en het avondmaal tussen 18.30 u en 22.30 u. Het ontbijt is in buffetvorm en er is een overvloed aan keuze.

Om 11.15 u hebben we een afspraak met de steward van Jetair die we ontmoeten in de buurt van de receptie. Hij vertelt het een en ander over Malta en de toeristische mogelijkheden. Wij bestellen twee uitstappen: één voor morgen naar het eiland Gozo en een rondvaart rond het eiland op zaterdag. Als de boottocht niet zou doorgaan krijgen zonder probleem we ons geld terug. Nadat de Jetairman vertrokken is doen we een middagdutje want de nacht was kort. Eerst genieten we nog van het uitzicht van op ons terras, met zicht op Sliema en het Manoeleiland en de baai die tussen deze plaatsen inligt en Valletta. Om 15 u doen we een korte wandeling in de omgeving van het hotel, naar de Citygate van Valletta en de terminus van de autobussen. Om het straatniveau te bereiken vanuit het hotel moeten er 90 trappen genomen worden. De oude lijnbussen, waarover men het overvloedig heeft in de oude reisgidsen, zijn volledig verdwenen en vervangen door moderne, met airco ingerichte, lijnbussen Ook de lijnnummers zijn vereenvoudigd, voor zover we hier zicht op hebben. Het rond plein, met in het midden een fontein, is nu verkeersvrij. De bussen worden nu naar busperrons geleid waar de reizigers kunnen instappen. Het uitstappen gebeurt net voor het rond plein. Toezichters helpen de chauffeurs het juiste perron te vinden, alhoewel de chauffeurs zelf de meest juiste info geven over welke bus men moet nemen voor een bepaalde bestemming. Van de Citygate is er momenteel niet veel te zien daar die voor restauratie is afgebroken.

Daarna keren we terug naar het hotel en gaan zwemmen in het onverwarmd openluchtzwembad. Het hotel heeft tevens een goed verwarmd binnenzwembad.

Na eens goed rond gekeken te hebben komen we tot de vaststelling dat onze kamer gelegen is op een van de beste uitzichthoeken.

Om 18.30 u gaan we naar het avondrestaurant op de 5de verdieping. Men kan kiezen tussen het buffet en een menu à la carte. Wij kiezen steevast voor het buffet. De gerechten zijn fijn klaargemaakt.

De ganse dag was het weer uitstekend. Wij zijn nog wat vermoeid van de reis en gaan vroeg slapen. In onze haast vergeten we bijna het kasticket van de fles wijn bij het eten te signeren. De dranken worden op het einde van het verblijf afgerekend.

 

Woensdag 12 oktober 2011 – 3de dag

5.30 u a 6.00 u: opstaan.

06.30 u: ontbijten. Ondertussen genieten we van een mooi zicht op de haven van Valletta. Het ochtendbuffet is al even overdonderend als het avondbuffet.                   

Vandaag maken we een uitstap naar het eiland Gozo. Dit is het kleinste van de twee grote eilanden van Malta. De afspraak voor de uitstap is aan de receptie van het hotel om 8 u. Reeds om 7.45 u staan we klaar op de afgesproken plaats en ook het busje dat ons komt ophalen is er reeds. Vervolgens rijden we langs een viertal hotels om andere deelnemers aan de uitstap op te pikken. Het gedeelte van het eiland waar Valletta en Sliema zich situeren is dicht bebouwd en de wegen zijn smal, heuvelachtig en met veel bochten. Geen aanrader om hier een wagen te huren, temeer dat er hier nog steeds links wordt gereden. Wel geldt er voorrang van rechts. Ook is het gebruik van de openbare bussen zeer eenvoudig en hoeft men zeker geen wagen te huren.

Wij zijn de eerste die opgehaald worden, dus zullen we ook de laatste zijn die vanavond in het hotel aankomen. In het busje is er plaats voor 16 personen + de chauffeur en de vrouwelijke gids. Alle plaatsen zijn ingenomen met deels Franssprekenden en deels Vlamingen. Als laatste komt de vrouwelijke gids aan boord. Ze spreekt vloeiend Nederlands en Frans maar door het vlug overschakelen van Frans naar Nederlands is haar uitleg soms moeilijk te vatten.

9.30 u: we rijden met het busje het veer op naar Gozo. De eerste plaats die wij bezoeken zijn de antieke tempels van Ggantija. Vervolgens rijden we naar de kust om er de falaise “Het Blauwe Venster” te bewonderen, een rotsmassa met een reusachtig grote rechthoekig in. De volgende stop is in de hoofdstad (van Gozo) Victoria.

We brengen een kort bezoek aan de hoofdkerk maar aangezien het vijf voor twaalf is worden we zachtjes verzocht naar buiten te gaan. De meeste openbare gebouwen en sommige winkels sluiten tussen 12 u en 15 u. We hebben een afspraak met de gids op de kleine centrale markt (waar ze ons trouwens achterliet).

Rond 13 u vertrekken we voor een korte rit van een 15 minuten naar een klein vissersdorpje dat nu meer een toeristische plaats is geworden. Daar kunnen we het in de prijs inbegrepen middagmaal verorberen. Als voorgerecht is er pasta (pennen) en als hoofdgerecht kan men kiezen uit een omelet met frieten of tonijnsalade met frieten. Als dessert is er een ijsje. Geen culinaire hoogstandjes maar toch voldoende om op een ordentelijke manier de maag te vullen. Het water en de wijn is in de prijs inbegrepen. Wij zitten aan een tafeltje met vier personen. Het andere jonge koppel is pas vorige zaterdag gehuwd en zijn dus op huwelijksreis. Door het praten vliegt de tijd vlug voorbij en rond 15 u keren we terug naar het veer voor de overtocht naar Malta. Het is een heerlijke dag met veel zon en een temperatuur van ca 25 graden. Je krijgt er als het ware een echt zomergevoel bij.                    

16.45 u: aankomst aan het hotel. Wij gaan nog wat zwemmen in het overdekte zwembad. In afwachting van het avondmaal rusten we wat uit op de kamer. Plots wordt er op de kamerdeur geklopt. Een kamermeisje komt de sprei van het bed opplooien en legt op ieder nachtkastje een “zoetje” – een klein chocolade snoepje. Wij zijn enigszins verrast want het is de eerste keer dat we in een hotel logeren waar men twee keer per dag de kamers fatsoeneert.

18.30 u: avondeten.

Na het buffet keren we terug naar de kamer waar we nog even op het terras genieten van de avondwarmte.

 

Donderdag  13 oktober 2011 – 4de dag

08.00 u: ontbijten.

Na het ontbijt trekken we de stad in voor een kort bezoek. Eergisteren hebben we in de Republic street een broeksriem gekocht. Bij nader toezien waren er enkele gaatjes te weinig in de riem. Wij proberen dit euvel te verhelpen in de winkel waar we de riem gekocht hebben. Die hebben echter geen gaatjestoestel. In een zijstraatje van de principale winkelstraat (Republic street) vind ik een standwerker. Die heeft wel zo’n toestel en is bereid de gaatjes in de riem te maken. Niet ver hiervandaan vinden we een winkeltje waar we gedroogde pruimen kunnen kopen. Na in de buurt op een terrasje iets gedronken te hebben keren we terug naar het hotel.

Tijdens onze wandeling door de Republic street dwarsen we een officiële escorte met een zwarte limousine, voorafgegaan door twee gemotoriseerde agenten en geëscorteerd door vijf militaire ruiters te paard gekleed in een witte vest. Achteraan in de wagen zitten er twee voor mij onbekende dames (was één de echtgenote van de president van Malta?).

Aan de terminus van de bussen, een rond plein met in het midden een fontein, staan er paardenkoetsen waarmee een rit rond de stad kan gedaan worden. Gisteren heb ik hier de prijs gevraag en die bedroeg € 40. Nu zegt de menner van de koets dat de prijs € 60 bedraagt. Ik zeg hem dat ik gisteren maar € 40 moest betalen. Na wat afbieden komen we tot een vergelijk voor € 40.

Als we na de wandeling in de stad terug in de kamer komen staat het TV-toestel aan. Op het scherm lees ik het bericht dat ik moet contact opnemen met de receptie. Ik maak me niet al te ongerust want eigenlijk verwacht ik een bericht dat de uitstap van zaterdag niet zal doorgaan wegens de minder gunstige weersomstandigheden. Gisteren bekeken we de Maltezer zender en die voorspelde regenweer in de nacht en de ochtend met veel wind. En minder goed weer gedurende twee dagen. Aan de receptie kreeg ik te horen dat ik contact moest opnemen met Francis, de steward van Jetair omdat de uitstap inderdaad niet doorgaat en om af te spreken hoe hij ons het betaalde bedrag zal overmaken. Wij beschikken over zijn gsm-nummer en maken de nodige afspraken. Hij zal ons het geld brengen op zaterdagmorgen om 9.30 u aan de receptie van het hotel. We kunnen niet klagen dat we niet goed ingelicht zijn want ik wordt nog eens verwittigd doormiddel van een brief van de receptie van het hotel.

In de loop van de namiddag stel ik vast dat ik mijn reserve (voor drie dagen) van een bepaald medicament thuis vergeten ben. Het probleem wordt al vlug opgelost omdat Lea gelijkaardige medicijnen bij zich heeft.

Tot 16 u verblijven we aan het zwembad. Daarna gaan we in de bar een aperitiefje drinken. Ik drink de Maltezer tegenhanger van de Griekse ouzo en de Turkse raki, een anijsdrank die hier de naam draagt van Pezzi’s anisette. De Maltezer variant is echter smakelijker. Daarna trekken we naar de kamer tot het tijd is voor het avondmaal.

18.30 u: avondmaal. Nagenoeg iedere dag staat het buffet in het teken van een land of een streek. Zo is er een Turkse avond, een Aziatische avond, enz.

22.00 u: we gaan slapen.

 

Vrijdag 14 oktober 2011 – 5de dag

Na het ontbijt trekken we terug naar Valletta. Vanaf het niveau van de receptie zijn er 90 trappen te beklimmen om het straatniveau te bereiken. Eens daar moet er nog een lichte helling overwonnen worden om aan de terminus van de bussen te komen. De City gate (gelegen aan het begin van de Republic street) is momenteel afgebroken voor restauratie. Net als we daar aankomen zien we nog net de militaire muziekkapel met witte jassen en witte helm afmarseren. Ze gelijken een beetje op de carabinieri van Monaco.

We brengen een bezoek aan de St.-Jean – co – kathedraal van Valletta, een prachtig bouwwerk waarvan de vloer bedekt is met grafplaten in veelkleurig marmer. Daarna doen we het terrasje van gisteren nog eens aan. Het is behoorlijk warm en drinken is dus geen overbodige luxe. De verdere wandeling door de stad brengt ons langsheen het presidentieel paleis waarvoor twee wachten staan, ook in witte jassen. Klokslag om 14 u weerklinkt een kort muziekstukje uitgevoerd door een klarinet en daarna een langer klassiek stuk waarop de fonteinen gaan dansen.

Daarna keren we terug naar het hotel en brengen een deel van de namiddag door aan het zwembad. Rond 16.30u komt er wat meer wind opzetten en wij pakken onze biezen om in het overdekte zwembad te ploeteren.

17.30 u: we drinken aan aperitief in de bar in de buurt van de receptie.

18.30 u: avondmaal. Dit staat vandaag in het teken van Azië.

Na het avondeten keren we terug naar de kamer en gaan even na negen uur slapen. Bijna iedere avond tijdens onze afwezigheid voor het avondeten komt er een kamermeisje de bedsprei opplooien, de gordijnen dicht doen en legt op de nachtkastjes een chocolaatje (wat zoveel wil zeggen als: een zoete nacht toegewenst).

 

 

Zaterdag 15 oktober 2011 – 6de dag

Bij het opstaan bemerken we dat er wat meer wolken zijn dan normaal, maar niet meer wind dan anders. We besluiten een uitstap te doen met de lijnbus naar Mdina. Na het ontbijt gaan we naar de busterminus en doen daar navraag welke bus me moeten nemen. De controleurs en de chauffeurs zijn zeer behulpzaam. Al vlug zitten we op bus 53 (51 en 52 zouden ook goed zijn geweest) We betalen een dagticket voor € 1,30 (per persoon) dat de ganse dag geldig is. Bezitters van een oudere toeristische gids mogen de verouderde informatie over de lijnbussen niet meer gebruiken. Ook de (beroemde) oude bussen zijn volledig uit het straatbeeld verdwenen. De meesten waren meer dan 25 jaar oud. De huidige bussen zijn zeer comfortabel en voorzien van airco. Soms ziet men nog wel eens een oude lijnbus die door een particulier is opgekocht.

Na ca een half uur rijden bereiken we Mdina. Hier is het eindpunt van deze lijn en de bus stopt amper een tiental meter van de stadspoort van Mdina.  Onderweg naar Mdina merk ik een luifel aan een winkel op waarop staat: Versele – Laga (een bedrijf uit Deinze). Bij onze aankomst te Mdina vragen we aan de buschauffeur hoe frequent de bussen rijden. Het antwoord is: om de 30 a 45 minuten. Wanneer wij er aankomen is het nog vrij rustig in het stadje maar wanneer we omstreeks het middaguur terugkeren is het hier een drukte van jewelste. Tientallen groepen komen ons tegemoet. We brengen een bezoek aan de ommuurde stad, de moeite meer dan waard. Het stadje bestaat uit oude gebouwen opgetrokken met grote zandstenen. We bezoeken het museum waarin de kerkschat is tentoongesteld, die vooral bestaat uit zilveren voorwerpen. Met hetzelfde ticket hebben we toegang tot de kathedraal. Ook hier is de vloer bedekt met grafplaten uit veelkleurig marmer. Eens aan het einde van het bastion heeft men een prachtig uitzicht op de omgeving. Via de stadsmuren keren we terug naar de bushalte. Na amper 10 minuten wachten hebben een bus. De chauffeur is dezelfde die ons naar hier bracht. Rond 12.45 u komen we aan in Valletta. Er hangen wel wat halfdonkere wolken maar de temperatuur is uitstekend en het blijft droog. De wind neemt echter toe.

Aan de busterminus trekt Lea de stad in en ik ga naar het hotel om dit reisverslag bij te werken.

Rond 17 u trekken we samen naar het binnenzwembad.

Vanavond gaat het avondmaal uitzonderlijk door op de 4de verdieping, het ochtendrestaurant. Ik had in de loop van de dag aan de receptie gevraagd wat hiervan de reden was. Het antwoord was dat er in het avondrestaurant een huwelijksfeest doorging. Bij het verlaten van het restaurant vergeet Lea haar handtas met enkel wat medicijnen in. ’s Anderdaags krijgen we de handtas terug (op onze vraag). Ook vergeet ik de rekening van de fles wijn te signeren. Wanneer ik dat ‘s anderendaags meld blijkt het briefje verdwenen te zijn (maar de fles wordt wel aangerekend op de eindafrekening).

Zondag 16 oktober 2011 – 7de dag

In de loop van de voorbije nacht breekt een onweer los met een felle regen. Als we om 8 uur opstaan regent het nog steeds fel. Als we na het ontbijt naar onze kamer gaan blijkt die reeds gepoetst te zijn zodat we op onze kamer kunnen blijven in afwachting van beter weer. In  de voormiddag ga ik zwemmen in het binnenzwembad en Lea rust wat uit op de kamer. Rond 11 uur gaan we eens rondwandelen in Valletta. Het regenen is nagenoeg opgehouden. In de buurt van het centraal plein drinken we iets en daarna zakken we terug af naar het hotel. Het waait nog behoorlijk maar het is inmiddels volledig opgehouden met regenen. Om 16.30u gaan we naar het binnenzwembad.

18.30 u: avondmaal. Na de maaltijd kijken we wat TV, meer bepaald naar de Maltese zender. We begrijpen er geen jota van maar we kunnen wel de “prentjes” bekijken. Na het nieuws volgt, zoals hier bij ons, het weerbericht en dat ziet er voor morgen niet slecht uit.

Het Maltees is een taal die afgeleid is van het Arabisch maar met wat Italiaanse invloeden. Deze avond komt het kamermeisje niet langs, waarschijnlijk omdat het weekend is?

20.30 u: we gaan slapen.

 

Maandag 17 oktober 2011 – 8ste dag

Na het ontbijt stappen we naar de bus-terminus en wachten er op de bus 81 op kaai 11 . De bus laat behoorlijk op zich wachten. Minstens 3 bussen 81 zien we voorbijrijden zonder te stoppen. Uiteindelijk na drie kwartier wachten stopt er een bus en kunnen we instappen. Deze is behoorlijk vol maar daar we een van de eersten zijn die instappen kunnen we een zitje vinden. Wij rijden naar Marsaxxlokk  en blijkbaar ook een groot deel van de reizigers op de bus.

Rond 11 u komen we aan in het vissersdorpje Marsaxxlokk. Op zondag is er hier een vissersmarkt maar wegens de regen hebben we ons bezoek moeten uitstellen tot vandaag. Vandaag is het weer uitstekend en vanaf het middaguur zien we enkel een azuurblauwe lucht. Op de kade van het haventje staan nu enkele prullenkraampjes. Wel liggen er in de haven heel wat veelkleurige bootjes. Bij onze aankomst gaan we iets drinken en ook voor we terugkeren doen we een terrasje. Van Valletta tot hier is het ongeveer 35 minuten rijden. Ca 14 u zijn we terug in Valletta en duiken we in het zwembad.  Om 15.45 u verwisselen we het buitenzwembad met het binnenzwembad. Bij de toegang naar de beide zwembaden zit een meisje bij wie je een handdoek kan krijgen (gratis). Het kamernummer wordt genoteerd op een briefje en bij de teruggave moet men het briefje samen met de handdoek afleveren. Om half vijf nemen we een aperitiefje in de bar aan de receptie. We drinken beiden een “anisette”. De avond verloopt zoals gewoonlijk.

 

Dinsdag 18 oktober 2011 – 9ste dag

Gisteren viel ons op dat er in en rond het hotel een abnormale drukte was. In de inkomhal liepen er mannen in donker pak rond waarvan men kan vermoeden dat het politiemensen in burger of van een bewakingsfirma waren. Achteraan het hotel is er een kleine haven, vermoedelijk eigendom van het hotel. Daarin liggen nu twee speedboten van de politie die permanent bemand zijn. Wanneer we na het ontbijt het hotel willen verlaten om een uitstap te doen met de lijnbus is er een opvallende drukte voor de inkom. Hier staan een tiental politievoertuigen, een wagen van de brandweer, een ziekenwagen, een jeep van de ontmijningsdienst en talrijke politiemensen in een gewoon uniform of in beschermkledij naast militairen. Enkele zijn bewapend met een automatisch geweer. Ook politiehonden en hun baasjes zijn van de partij. Wij vragen ons af wat dit te betekenen heeft. Wij blijven het schouwspel gadeslaan vanop de trappen tussen de inkom naar de straat toe. Naast ons staat nog een koppel te kijken. Wij vragen hen of ze weten wat dit allemaal te betekenen heeft. Zij antwoorden dat afgelopen nacht de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Hilary Clinton, hier overnacht heeft en straks zal vertrekken naar Libië. Zij vindt het blijkbaar veiliger hier in Malta te overnachten. (nota: twee dagen later wordt Khadaffi gedood). We hebben geen idee hoe lang het nog zal duren vooraleer Clinton zal vertrekken en we besluiten niet langer te wachten. Gisteren en eergisteren hoorden we vanuit de kamer boven ons wat lawaai van een bijzondere poetsbeurt maar of Clinton in die kamer overnacht heeft weten we niet.

We begeven ons naar de bus-terminus. We zijn van plan naar Naxxar te gaan. Normaal moeten we bus 43 op baan 8 nemen maar ook deze keer laat de bus ons in de steek. Op aanraden van een toezichter nemen we een andere bus waarvan Naxxar geen eindstation is. We rijden met bus 31 die als eindbestemming Bugyba heeft. Het is dus even uitkijken om op de juiste plaats uit te stappen. Eens ter plaatsen, in het centrum van Naxxar, vinden we al gauw het Palazzo Parisio, een prachtige paleiswoning met een mooie tuin, dat we bezoeken. In het gebouw is er een restaurant en kan men er iets drinken, wat we ook doen. Daarna stappen we terug op de bus, lijn 32, want die doet ook Mosta aan. Ons doel is de kerk van Mosta te bezoeken. Dit gebouw heeft de vierde grootste koepel van Europa. Wanneer we na een korte rit in Mosta aankomen is het net 12 u  en staan we voor een gesloten deur. Ik vraag in een winkeltje langs de overzijde wanneer de kerk terug opengaat. Het antwoord is: 15 u (ik had het kunnen weten). In afwachting gaan we tegenover de kerk iets gaan eten en blijven op het terrasje van de snackbar zitten tot even voor 15 u.  Eens de kerk opengaat blijkt dat we er goed aan gedaan hebben die drie uur te wachten. Eens men binnen is geeft de koepel een zeer ruimtelijk gevoel. In de sacristie kan men een kopie van een bom zien die tijdens WO II op de kerk viel waarin zich een 300-tal kerkgangers bevonden. De bom ontplofte niet. Er was enkel een minieme schade aan de koepel (het gat waardoor de bom viel). Na een twintigtal minuten keren we terug naar Valletta dat we bereiken na een rit van ca 35 minuten. Eens in het hotel gaan we naar het binnenzwembad.

18.30 u: avondmaal.             

Na het avondmaal brengen we al één en ander in orde voor de terugreis van morgen. In de hal en andere delen van het hotel lopen er nog wat politiemensen rond maar van Clinton is er geen spraak meer. De twee politieboten blijven tot een stuk in de nacht liggen in het haventje van het hotel mar zijn tegen het ochtendgloren verdwenen.

Gans de dag was het licht bewolkt maar goed weer.                        

 

Woensdag 19 oktober 2011 – 10de dag

Gisterenavond hebben we al het grootste deel van onze valiezen klaargemaakt.

06.45 u: opstaan en ontbijten. Ik vraag aan de receptie indien we afgerekend hebben of we nog tot 12 u op de kamer mogen blijven, zoals de regels het voorschrijven. Dit blijkt geen probleem te zijn. na het nemen van een douche sluiten we de valiezen. We hebben nog een zee van tijd en die brengen we door op het terras waar we nog kunnen genieten van het mooie uitzicht op Sliema en de Grote Haven van Valletta. Er is geen wolkje aan de lucht. Om 11.45 u verlaten we de kamer en gegeven aan de receptie de toegangskaart van de kamer af. In de loop van de voormiddag heb ik de rekening van de dranken betaald. In de bar drinken we nog een kop koffie. De afspraak is dat men ons komt ophalen om 13.30 u a 13.45 u. Het busje komt echter nog niet opdagen. We wachten op een terrasje voor de ingang van het hotel. Wij beginnen ons al af te vragen of men ons niet vergeten heeft. Het telefoonnummer van de man van Jetair zit ergens diep in de valies, dus naar hem bellen kan ik niet. Ik vraag nog voor alle zekerheid aan de receptie of er niemand gebeld heeft voor ons. Dit is negatief. Uiteindelijk om 14 u komt het busje langs. De chauffeur zegt dat de opgegeven afhaaluren niet kloppen en dat hij het traject naar de luchthaven niet op die tijd kan afleggen. Eens op de luchthaven (ca 30 min. rijden) checken we onmiddellijk in. De gate waar we moeten instappen zal pas later bekend gemaakt worden via de electronische borden. Om 15.15 u begint het instappen. We moeten enkele minuten wachten omdat er een gehandicapte in rolstoel met een speciaal voertuig aan boord moet gebracht worden. We vliegen terug met Air Malta. Het opstijgen is voorzien voor 16.05 u. Met amper 5 min. vertraging komen we los van de grond. De afstand naar Brussel bedraagt 1855 km. Stipt zoals voorzien landen we om 19 u. Eerst nog de valiezen van de transportband ophalen en vlug naar het treinstation van de luchthaven. De rechtstreekse trein naar Gent staat reeds klaar en in het voorbijgaan meldt ik aan de treinwachter dat ik nog moet betalen (dit mot in principe als men geen boete wil oplopen . De trein zit bomvol maar eens na Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid kan iedereen een plaatsje bemachtigen. Wel is het niet gemakkelijk de twee zware valiezen aan boord van de trein te tillen. We komen aan in Gent Sint-Pieters om 20.55 u. Het station heeft nog steeds geen liften of neerwaarts gaande roltrappen en het is geen sinecure om de twee valiezen via de gewone trap naar beneden te brengen. In de stationshal kopen we nog voor elk een döner kebab die wij thuis zullen opeten. De taxirit kost ons € 12. Eens thuis, na het verorberen van de kebab, pakken we nog de valiezenuit om dan om 22.45 u te gaan slapen.

Buiten valt er een kille regen en is de temperatuur amper 9 graden. Toen we in Malta vertrokken was het 24 graden.

 

                                                                                                                      David Maes

oktober 2011

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Inhoud blog
  • NORMANDIË 1993 deel 2
  • NORMANDIË 1993 deel 1
  • NORMANDIË 1995 deel 2
  • NORMANDIË 1995 deel 1
  • NOORD-FRANKRIJK 1996 deel 2
  • NOORD-FRANKRIJK 1996 deel 1
  • ZEVENDAAGSE NAAR DE KASTELEN VAN DE LOIRE 1997 deel 2
  • ZEVENDAAGSE NAAR DE KASTELEN VAN DE LOIRE 1997 deel 1
  • BOURGONDIË 1998 deel 2
  • BOURGONDIË 1998 deel 1
  • MONSCHAU 1999 deel 2
  • MONSCHAU 1999 deel 1
  • PARIJS 2000
  • GROOTHERTOGDOM LUXEMBURG 2000
  • TURKIJE 2001 deel 3
  • TURKIJE 2001 deel 2
  • TURKIJE 2001 deel 1
  • PARIJS 2001
  • DE VOGEZEN 2001 deel 2
  • DE VOGEZEN 2001 deel 1
  • KEULEN CARNAVAL 2002
  • BRETAGNE 2002 deel 3
  • BRETAGNE 2002 deel 2
  • BRETAGNE 2002 deel 1
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2002 deel 1
  • TURKIJE 2003 deel 3
  • TURKIJE 2003 deel 2
  • TURKIJE 2003 deel 1
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2003 deel 1
  • KRETA 2004 deel 2
  • KRETA 2004 deel 1
  • HOUFFALIZE 2004
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 3
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 2
  • OOSTENRIJK GROSSARL 2004 deel 1
  • TURKIJE 2005 deel 3
  • TURKIJE 2005 deel 2
  • TURKIJE 2005 deel 1
  • VIERDAAGSE VAN DE IJZER 2005
  • GROSSARL 2005 deel 3
  • GROSSARL 2005 deel 2
  • GROSSARL 2005 deel 1
  • Hotel Torre Artale - Trabia - Sicilië - Italië
  • Reis naar Sicilië - Italië 2006
  • De Pyreneeën
  • Lourdes en de Pyreneeën
  • Antalya Turkije 2006
  • Antalya Turkije 2006
  • Grossglockner 3798 m
  • Sankt-Martin bei Lofer - Oostenrijk
  • Kas Turkije 207
  • Kas - Turkije 2007
  • Kusadasi Turkije 2008
  • Kusadasi Turkije 2008
  • Bernau - Zwarte Woud
  • Bernau - Zwarte Woud
  • Bornholm - Denemarken
  • Tenerife 2010
  • Antalya Turkije 2011
  • Malta 2011
  • Tenerife 2012
  • Nieuw
  • Welkom op deze blog
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per jaar
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 2000
  • 1999
  • 1998
  • 1997
  • 1996
  • 1995
  • 1993
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Gastenboek
  • solar
  • Op bezoek geweest
  • Lieve groetjes
  • Vrolijk pasen
  • xxx

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!