Kerstperiode kost een Belgisch gezin gemiddeld 1.078 euro
De kerstperiode kost een Belgisch gezin gemiddeld 1.078 euro en de kerstuitgaven blijven stabiel tegenover de vorige jaren met een verwachte daling van slechts één procent. Dat blijkt uit de zevende editie van de jaarlijkse Europese kerstenquête van consultant Deloitte.
Met een daling van slechts één procent bevindt België zich in een meer comfortabele positie dan andere Europese landen: gemiddeld daalden de uitgaven in Europa met drie procent. Volgens de vierhonderd Belgische respondenten zal hun gezin in 2005 gemiddeld 1.078 euro uitgeven aan kerstuitgaven.
Geschenken, eten en drinken, uitgaan, decoraties,... Meer dan de helft van dat bedrag (634 euro) gaat naar geschenken. Andere grote uitgaven zijn eten en drinken (214 euro), uitgaan (101 euro), decoraties (77 euro) en giften aan een goed doel (52 euro). De Belgische consument wordt steeds meer een "last minute shopper": meer dan een vijfde van de ondervraagden is immers van plan om een groot deel van de aankopen voor geschenken uit te stellen om een korting van meer dan twintig procent te verkrijgen.
Dvd populairder De top-5 van de meest gewenste en gegeven geschenken blijft volgens de Belgische resultaten redelijk stabiel: cd's, dvd's en video's worden elk jaar populairder. Opvallend is dat 36 procent van de respondenten graag een geschenk zou krijgen dat te maken heeft met reizen, terwijl slechts zes procent van hen ook effectief van plan is om zo'n geschenk te geven aan iemand anders.
Prijsbewust De Belgische ondervraagden zijn bij hun winkelkeuze heel prijsbewust. Vooral de verhouding tussen prijs en kwaliteit blijkt de belangrijkste factor te zijn. Grote supermarktketens, zoals Carrefour en Makro, en speciaalzaken voor bijvoorbeeld elektronica, speelgoed of sportmateriaal, zoals Decathlon en Fnac, kunnen rekenen op veel bezoekers.
Internet Meer dan zestig procent van de ondervraagden is van plan om in één van die winkels het meeste geld uit te geven voor kerstaankopen. Meer dan zestig procent van de respondenten beweert het voorbije jaar een aankoop online te hebben gedaan. Toch zal slechts dertig procent het internet gebruiken om kerstgeschenken te kopen: het net wordt tijdens de kerstperiode vooral gebruikt om informatie over producten op te zoeken en om prijzen te vergelijken.
Deloitte is actief in audit, accounting, belastingadvies, consulting en corporate finance en voert jaarlijks de Europese "Kerst"studie uit. De studie peilde bij 6.800 consumenten uit de Europese Unie naar het bestedingsgedrag tijdens de eindejaarsperiode.