Rondvraag / Poll
Wat vinden jullie van mijn Blog?
Uitstekend
Zeer goed
Goed
Matig
Slecht
Zeer slecht
Bekijk resultaat

Rondvraag / Poll
Welke TVR vinden jullie het mooist?
De Sagaris
De Tuscan
De T350
Bekijk resultaat

Foto
Foto
Geld:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Coca-Cola:
Foto
Foto
Foto
Ducati:
Foto
Foto
Foto
Foto
3dsmax autos:
Foto
Foto
Ferrari fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Jaguar XK 120 Coupe fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Caterpillar fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Alles wat intressant is

01-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van James Dean





James Byron Dean is op 8 februari 1931 geboren in de Green Gables Apartments aan de East Forth Street in het industriestadje Marion, 60 km ten noorden van Indianapolis, woonden. James is het enig kind van Winton en Mildred Dean en vernoemd naar de voornaam van de dokter die bij de bevalling aanwezig was. De naam Byron dankte hij aan de achternaam van de favoriete dichter van zijn moeder, Lord Byron. Zijn moeder stierf al jong aan borstkanker. Door deze omstandigheden bracht James Dean zijn jeugd gedwongen door bij familie. Tijdens zijn zoektocht naar roem, ontdekte James Dean zijn passie voor snelheid.

Jimmy kreeg toen hij 12 jaar was zijn eerste motorfiets, die hij 'Whizzer' noemde. Hij kreeg zijn eerste kennismaking met de sensatie en opwinding van motorracen en stierenvechten. Zijn hartstocht voor gevaar was geboren en naast acteren zou hier zijn grootste passie liggen. Hij maakte zijn toneeldebuut bij de plaatselijk Vereniging van Christelijke Geheelonthouders, waar zijn tante hem introduceerde.  Jimmy groeide op Fairmount High uit tot een uitstekende leerling, waar hij zich vooral richtte op sport, tekenen en acteren. Zijn talent voor debatteren, voordragen en toneelspelen werd aangemoedigd en gecoacht door zijn lerares drama. Zij gaf Jimmy op voor een toneelwedstrijd, die hij vervolgens won met zijn monoloog 'De Gek'. In de zomer van 1949 slaagde hij voor zijn eindexamen. Hij had zijn gaven op het gebied van acteren, schilderen en sport ontwikkeld en daardoor een sterke, ongerichte ambitie.

-

In Californie schreef Jimmy zich op aanraden van zijn vader in bij de Academie van Santa Monica om daar propedeuse rechten en lichamelijke opvoeding te studeren, met drama als bijvak. Daarnaast werkte hij als atletiekinstructeur bij de plaatselijke militaire academie en had een parttime baan als omroeper bij de FM-radiostation van de academie. Hij hield dit maar een paar maanden vol en in de zomer van 1951 besloot Jimmy zijn familie en vrienden op te zoeken in Fairmount Indiana. Daar bezocht hij de film 'The Men' met Marlon Brando. Hij raakte zo ge﮳pireerd door de manier van acteren, dat Jimmy vol van ambitie zat om een groot acteur te worden en besloot terug te keren. Hij ging naar Los Angels om  aan de Universiteit van Californie (de UCLA) theaterwetenschappen te studeren. Tijdens deze opleiding speelde hij o.a. Malcolm in de toneelopvoering van 'Macbeth'. In de winter van 1950 / 1951 volgde Jimmy lessen 'method-acting' bij James Whitmore. Een andere medestudent leverde hem een rol op in een reclamespotje van 'Pepsi Cola'. Dit was zijn eerste professionele optreden en leverde hem een tijdelijke sterstatus op bij de tienermeisjes van Immaculate Heart High School. Zij richtten de 'Immaculate Heart James Dean Fanclub' op.

In de winter van 1951/1952 kreeg Jimmy een rol bij de radio in 'Theatre Guild of the Air' en minstens 5 gastrollen in televisieseries. Aangezien dit weinig opleverde, deelde Jimmy wegens geldgebrek meerdere malen verschillende verdiepingen met vrienden of collega's in het vak, om de kosten enigszins te drukken. Op aanraden van Jane en overgehaald door zijn kamergenote, melde Jimmy zich aan bij de 'Actors Studio'. Zij werden samen als enige van de 150 overgebleven kandidaten aangenomen, maar werd uiteindelijk geen succes. Samen met zijn vroegere kamergenoot Bill Blast en Elizabeth Sheridan trok Jimmy in een goedkoop gemeubileerd appartement bij Central Park. Jimmy nodigde zijn kamergenoten uit mee te gaan naar Fairmount Indiana. Jimmy genoot ervan terug te zijn daar waar hij zijn jeugd had door gebracht en voelde zich thuis. Na lange tijd kon hij weer slapen in een schoon bed en genieten van maaltijden. Jimmy kreeg een brief van Jane Deacy met daarin het aanbod om mee te doen voor audities voor het Broadway-stuk 'See the Jaguar'. Jimmy ging terug naar New York om de audities bij te wonen van 'See the Jaguar'. Ondanks dat de hoofdrol aanvankelijk al aan iemand anders was besteed, kreeg Jimmy het toch voor elkaar om deze in de wacht te slepen. In september 1952 ging zijn eerste optreden op Broadway in premi貥 en Jimmy kreeg voor zijn rol als Wally Wilkins schitterende kritieken. Voor zijn tweede optreden op Broadway, die 1 februari 1954 in premi貥 ging, kreeg hij de felbegeerde Tony Award voor zijn rol als dienaar Bachir in het stuk 'The Immoralist'. Vlak voor de premi貥 van 'The Immoralist' vroeg James Dean aan Elia Kazan of hij in aanmerking kon komen voor een rol in zijn nieuwe film. Elia Kazan kende hem nog van de 'Actors Studio' en hij herinnerde James Dean als individualist, koppig, chagrijnig en trots. Omdat hij wist dat James Dean zich tijdens zijn werk net zo gedroeg als in het dagelijks leven, vond hij hem uitermate geschikt voor de rol van Caleb Trask. James Dean was Caleb Trask. Toch bleef Jimmy zich nog altijd voorbereiden op de rol van zijn leven; die van James Dean.

Op 30 september reed James Dean met zijn monteur, Rudolph Wutherich, in zijn Porsche Spyder opweg van Los Angels naar Salinas, James Dean zou daar deelnemen aan een eerste race met zijn gloednieuwe auto. Ruim 2 uur later reed een Ford van rechts de Highway 466 op, op een kruising in de buurt van Cholame in Californie. James Dean reed met zijn nieuwe Porsche frontaal op hem in. De bestuurder van de Ford liep een hersenschudding, schaafwonden en een shock op. Wutherich werd uit de Porsche geslingerd en raakte daardoor gewond.

James Dean zat bekneld in het wrak van zijn wagen, zijn nek en talrijke andere botten waren gebroken. Kort na het ongeluk overleed hij aan zijn dodelijke verwondingen.

-

Zijn vader, Winton Dean, bracht het lichaam van James Dean naar zijn geboorteplaats Fairmount. James Dean is begraven op 8 oktober 1955.

Nooit zal iemand zeker weten wat de exacte oorzaak is geweest van de frontale botsing die James Dean het leven koste. Nog steeds gaan hierover verschillende theorie뮠in het rond.

Was het de zon, had de tegenligger voorrang moeten geven, of reed James Dean te hard? Ondanks het feit dat het altijd een mysterie zal blijven, houdt het nog veel mensen bezig. Met dank aan John A. Miller geven foto's een redelijke indicatie hoe het zicht op de weg was toen James Dean via Road 46 van Los Angeles naar Salinas reed. Hij is op 30 september 2002 teruggegaan naar de plaats van het ongeval. Langs de weg zijn nog steeds sporen ter ere aan James Dean te vinden.

-

01-03-2006 om 18:29 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Verslag van Caterpillar:

 

1890. Benjamin Holt en Daniel Best experimenteerden met diverse vormen van stoomtrekkers voor gebruik in de landbouw. Zij deden dit afzonderlijk, bij verschillende bedrijven.

1904. Holt's eerste rupsdozer op stoom.

1906. Holt's eerste rupsdozer op benzine.

1915. Holt "Caterpillar" rupsdozers worden in de eerste wereldoorlog door de geallieerden gebruikt.

1925. De Holt Manufacturing Company en de C. L. Best Tractor Co. fuseren en vormen Caterpillar Tractor Co.

1931. De eerste Diesel Sixty trekker rolde van de lopende band in East Peoria, Illinois, met een nieuwe efficiënte krachtbron voor rupsdozers.

1940. Het Caterpillar leveringsprogramma omvatte nu motorgraders, graders met dozerblad, graders met hefinrichting, machines voor terrasaanleg en elektrische generatorsets.

1942. Caterpillar rupsdozers, motorgraders, generatorsets en een speciale motor voor de M4 tank worden door de Verenigde Staten voor oorlogsdoeleinden gebruikt.

1950. Caterpillar Tractor Co. Ltd. wordt in Engeland opgericht, de eerste van vele buitenlandse vestigingen die dienen om deviezentekorten, tarieven en invoerregelingen aan te pakken en om klanten overal ter wereld beter van dienst te zijn.

1953. In 1931 vormde het bedrijf een afzonderlijke motorverkoopgroep om dieselmotoren aan andere machinefabrikanten te verkopen. Deze groep werd in 1953 vervangen door een afzonderlijke verkoop- en marketingdivisie om beter aan de behoeften van een groot aantal motorklanten te voldoen. De motorverkoop vormt nu ongeveer een derde van de totale verkoop en inkomsten van het bedrijf.

1963. Caterpillar en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. vormen een van de eerste joint ventures in Japan waarbij sprake is van gedeeltelijk Amerikaans eigendom. Caterpillar Mitsubishi Ltd. begon productie in 1965, werd omgedoopt tot Shin Caterpillar Mitsubishi Ltd. en is nu de op een na grootste producent van bouw- en mijnbouwmaterieel in Japan.

1981-83. De wereldwijde recessie eiste zijn tol van Caterpillar. Het bedrijf verloor het equivalent van $1 miljoen per dag en werd gedwongen het personeel sterk in te krimpen.

1983. Caterpillar Leasing Company wordt uitgebreid en biedt nu financieringsopties voor materieel aan zijn klanten overal ter wereld. Het bedrijf wordt omgedoopt tot Caterpillar Financial Services Corporation.

1985-nu. Het leveringsprogramma bleef zich diversifiëren om aan uiteenlopende behoeften van de klanten te voldoen. Er worden nu meer dan 300 producten aangeboden, meer dan tweemaal zoveel als in 1981.

1986. Caterpillar Tractor Co. wordt omgedoopt tot Caterpillar Inc. - een naam die de groeiende diversiteit van het bedrijf beter weergeeft.

1987. In de fabrieken ging een moderniseringsprogramma van $1,8 miljard van start om het productieproces te stroomlijnen.

1990. De structuur van het bedrijf werd gedecentraliseerd en gereorganiseerd in business units die verantwoordelijk zijn voor het rendement van beleggingen en de tevredenheid van de klanten.

1997. Het bedrijf bleef zich uitbreiden, en nam Perkins Engines, een bedrijf in het VK, over. Met de toevoeging van het Duitse bedrijf MaK Motoren vorig jaar wordt Caterpillar de wereldleider in dieselmotorproductie.

1998. De grootste starre dumptruck ter wereld - de 797 - debuteert op de Cat Proving Ground in Arizona.

1999. Caterpillar introduceert een nieuwe serie klein materieel voor de bouw op de CONEXPO, de grootste bouwmaterieelbeurs ter wereld, als antwoord op veranderende behoeften van de klanten aan kleiner, veelzijdiger materieel voor de bouw.

2000. Caterpillar viert zijn 75e jubileum.

2001. Caterpillar is het eerste bedrijf dat 6 Sigma wereldwijd implementeert en daarbij in het eerste jaar meer voordelen dan implementatiekosten heeft.

2003. Caterpillar wordt de eerste motorfabrikant die een volledige serie schone dieselmotoren van het modeljaar 2004 aanbiedt die volledig aan de voorschriften voldoen en door de Amerikaanse milieubeschermingsinstantie (EPA) gecertificeerd zijn. Caterpillar's baanbrekende emissiebestrijdingstechnologie, ACERT, is bedoeld om aan de EPA normen te voldoen zonder aan prestaties, betrouwbaarheid of brandstofverbruik in te leveren.

01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van de auto:




De Volkswagen Kever is een van de bekendste auto’s. Meer dan 20 miljoen exemplaren rolden van de lopende band. Het verhaal achter het wagentje is bekend. Ferdinand Porsche ontwierp in opdracht van de nazi’s een kleine betaalbare auto. Maar het concept van een volksauto was al in de jaren twintig bedacht door de joodse ingenieur Josef
Ganz.
 



T-Ford
Tijdens de technische studie van Joseph Ganz boekt Ford in de VS grote successen met de T-Ford. De in Hongarije geboren Duitse jood droomt van een moderne, betaalbare Duitse auto. De autofabrikanten zien echter niets in dat idee.




Concept
Na zijn studie wordt Ganz hoofdredacteur van het autoblad Motor-Kritik. Hij bestookt de Duitse autoindustrie met kritische stukken. In zijn ogen zijn de auto’s die worden gemaakt te log, te duur en te oncomfortabel. Hij pleit voor een kleine en betaalbare auto: een ‘volkswagen’. In de jaren twintig zet hij een aantal ideeën op papier en dat concept bevat elementen die later zouden terugkomen in het ontwerp van Porsche.




Motorfiets
De Duitse autoindustrie is niet geïnteresseerd in Ganz’ concept. Begin jaren dertig klopt hij daarom aan bij verschillende motorfietsfabrikanten. Zo neemt Standard de auto ‘Superior’ in productie. In advertenties uit 1932 wordt de auto aangeprezen als ‘de Duitse volkswagen’.





Hitler
In 1933 komt Hitler aan de macht in Duitsland. Volgens Ganz zelf was de dictator onder de indruk van de Superior. De nazi's testen de auto en in verschillende tijdschriften verschijnen lovende berichten over het wagentje. Het lijkt erop dat Ganz’ droom werkelijkheid zal worden en dat de Superior dé volkswagen wordt.





Jood
Plotseling verbreken de nazi’s de contacten met Ganz. Waarom is nooit opgehelderd, maar het laat zich raden dat de nazi’s hebben ontdekt dat Ganz een jood is. Hij wordt opgepakt en enkele weken gevangen gezet. Documenten van Ganz worden in beslag genomen en hij wordt ontslagen als hoofdredacteur bij Motor-Kritik. In juni 1934 vlucht Ganz naar Zwitserland. Hij zal nooit meer terugkeren naar Duitsland.





Porsche
Diezelfde maand krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, maar Porsche strijkt met alle eer.




Niet de enige
Paul Schilperoord werkt aan een boek over Ganz. In de uitzending brengt hij samen met Netwerk een bezoek aan de bedrijfshistoricus Grieger van het Volkswagenconcern. Grieger geeft toe dat Ganz al vóór de Kever een concept had voor een kleine auto. Maar volgens Grieger was Ganz niet de enige die in de jaren twintig met dergelijke ideeën rondliep. Volkswagen stelt dat Porsche zijn idee niet heeft gestolen van Ganz, maar dat hij onafhankelijk van hem een vergelijkbare wagen ontwikkelde.

01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen john Deere Waterloo Boy verslag:

In 1911 komt de Waterloo Gasoline Engine Company met de eerste Waterloo Boy op de markt. Na veel ge븰erimenteer is het eindelijk gelukt een betrouwbare tractor te ontwikkelen, die zowel goedkoop, als eenvoudig qua bediening en onderhoud was. Hierdoor was de tractor ideaal voor de boeren van dat moment, die nog weinig ervaring met dergelijke machines hadden.
 

De Waterloo Boys worden gekenmerkt door verschillende interessante mechanische kenmerken, zoals een versnellingsbak die aan de linkerkant van de motor is gesitueerd in plaats van ervoor of erachter. De versnellingsbak was bovendien alleen aan de motor gekoppeld als de tractor reed. Bij gebruik van de drijfriem was de versnelling losgekoppeld. De riemschijf werd direct vanaf de krukas aangedreven. De Waterloo Boy's zijn uitgerust met een water gekoelde, horizontale 2-cylinder motor op petroleum.


Enkele modellen van de Waterloo Boy worden in Engeland onder de naam
Overtime uitgebracht. In 1918 wordt de Waterloo Gasoline Engine Company overgenomen door Deere & Company voor 2,1 miljoen dollar. Na de overname gaat Deere & Co. voorlopig door met de produktie van de Waterloo Boy. Pas in 1923 wordt de opvolger van de Waterloo Boy, de John Deere D, op de markt gebracht. Van de Waterloo Boy worden verschillende modellen en stijlen uitgebracht. Naast de belangrijkste produktiemodellen, de L,R en N, betreft het voornamelijk experimentele modellen, die niet of nauwelijks verkocht worden.
 

TP/P
De eerste Waterloo Boy tractor is van het model TP en is bedoeld voor grotere bedrijven. De tractor kon een vier-scharen-ploeg trekken. In 1913 komt er een versie uit met rupsbanden, die aangeduid wordt met de namen Sure Grip, Never Slip en Model P. Deze tractoren zijn de enige Waterloo Boy modellen met 4 cilinders. Alle andere modellen hebben 2 cilinders. De 4-takt motor is L-vormig, diagonaal geplaatst en watergekoeld.


L/LA, C en H
In 1913 en 1914 wordt er een Waterloo Boy voor de kleine bedrijven uitgebracht: de Waterloo Boy Model L. Deze 15 pk tractor kon een 2-scharen-ploeg trekken. In totaal werden er van dit model 29 exemplaren verkocht. Onder de naam Model C werd een variant van de L uitgebracht met vier-wiel-aandrijving. Een iets zwaarder model van 25 pk werd onder de naam Model H geproduceerd.
 

R
Gedurende 1914 ontwerpt de Waterloo Gasoline Engine Company een nieuwe Waterloo Boy: Model R. Van dit model worden er in totaal 13 versies uitgebracht, namelijk de stijlen A tot en met M. Elke stijl brengt een (of meer) kleine of grote verandering met zich mee. Hierdoor is er eigenlijk niet te spreken van 'een' Model R. Toch zijn er een aantal kenmerken die gebruikt kunnen worden om het model te herkennen en
te onderscheiden van het volgende model.


De Model R Waterloo Boy is met bijna 10.000 verkochte exemplaren eigenlijk het eerste grote commerciele succes. Dit ondanks het feit dat de Model R maar 1 versnelling vooruit had, wat een stap terug in de ontwikkeling (b)lijkt.
 

Voor de eerste model R stijlen wordt dezelfde L-vormige motor gebruikt als bij de
L, waarbij het vermogen wordt opgeschroefd tot 20 pk. Vanaf stijl H wordt deze motor vervangen door een 2-cilinder, side-by-side motor van 25 pk. Deze motorstijl blijft de standaard stijl voor de Waterloo Boy en andere John Deere tractoren voor de volgende 64 jaar.


N
In 1917 werd de Waterloo Boy Model N ge﮴roduceerd. Dit model had net als
model L weer 2 versnellingen vooruit. In eerste instantie bestond de stuurinrichting van de N nog uit een trommel met kettingen. In 1920 werd dit systeem vervangen door een stuurstang. Daarnaast vonden er nog een aantal veranderingen plaats: de brandstoftank werd hoger geplaatst en er kwam een geklonken frame.


In 1924, na de introductie van de
John Deere D, werden de laatste 93 Waterloo Boy Model N's gemaakt om de nog aanwezige onderdelen op te maken. Ondanks de populariteit van de Model N, waarvan in totaal meer dan 20 duizend exemplaren werden verkocht, konden deze laatste tractoren slechts met grote moeite verkocht worden.


A, B en C
Voor de ontwikkeling van de eerste zelf-ontworpen tractor, sloeg Deere & Co. met de Waterloo Boy aan het experimenteren. Een belangrijkste probleem bij de Model N-en was de aandrijving, die veel slijtage vertoonde door modder en stof. Na enkele experimenten werd besloten om een gesloten oliebad te gebruiken. Dit systeem werd nog tot 1953 gebruikt bij de
John Deere D en de GP. In 1919 en 1920 werden er 7 experimentele Stijl A's (of 'Bathtub's') gebouwd met de eerste versie van deze 'oliebad-aandrijving'. Vervolgens werden er in 1921 zeven Stijl B's gebouwd met een aangepaste Fordson-stijl motor (met toestemming van Ford Motor Company). Tenslotte werden er in 1922 12 Stijl C's gebouwd met alle verbeteringen die in de Model A en B waren uitgetest, maar met de originele Waterloo Boy 6.50x7.00 inch motor, die echter wel opgewaardeerd was tot 800 rpm. Uiteindelijk volgde er een Stijl D, waarvan het tweede exemplaar het eerste produktiemodel van de Model D werd.


Verschil Model R en Model N
Van de Waterloo Boy Model R en Model N zijn verreweg de meeste exemplaren verkocht. Alhoewel er binnen deze modellen veel verschillen voorkomen, zijn er toch een aantal onderdelen waarop de modellen zijn te onderscheiden. De Model R's hebben meestal de radiator aan de rechterkant van een smalle, horizontale brandstoftank zitten. Bij de Model N zit de radiator aan de linkerkant van een brede(re) brandstoftank. Dit komt overigens ook al voor bij Model R stijl H tractoren. De radiator bleek aan de rechterkant een groot deel van het zicht van de bestuurder weg te nemen. Aan de linkerkant was dit een minder groot probleem. Sommige Model R's hebben een verticale, ronde brandstoftank.


Het aandrijfrad op de achterwielen van een Model R heeft een kleinere diameter als het wiel zelf. Bij de Model N is deze diameter vrijwel gelijk.






01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Le Mans:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Auto animaties:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Donuts:


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Monster Jam 2005 fotos:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto


Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!