• 20 Epiloog
  • 19 Dag 16 Kluisbergen - Brugge
  • 18 Dag 15 Crevecoeur Cambrai - Kluisbergen
  • 17 Dag 14 Val Joly - Crevecoeur
  • Zoeken in blog

Elzasfietstocht 2009
    Met de bende van Bob naar de Elzas
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 Dag 1 Eupen - Ouren

Dag 1  Eupen - Ouren

Zoals bij elke reis, is het ook nu niet anders, ik heb weinig geslapen……

Heb ik niks vergeten bij de voorbereiding?

6H30 eindelijk kan ik opstaan……om alles nu vliegensvlug te laten verlopen.

Terwijl ik nog een koffie slurp, is mijn schoonbroer al toegekomen.

Ik laat Hugo liever niet zenuwachtiger worden. Om 8h15 vertrekken we naar het Brugs station. Een half uur later ontmoeten we Pol op het perron.

Mooi op tijd vertrekken we om 8h58. Het wordt 3h sporen naar Eupen.

Onze vierde fietsmaat Antoine, vervoegt ons in Brussel-Noord.

Er is weinig opstaptijd, maar met onze hulp kan hij tijdig zijn fiets en de tassen in de trein krijgen.

Vóór we in Eupen toekomen, beslissen we ons lunchpakket aan te spreken.

Zo kunnen we daar onmiddellijk starten. Eupen is een eindstation, hier mogen we alles wat langzamer doen. Het is ondertussen 11h55. Daar gaan we dan!

Onze Elzas fietstocht kan beginnen.

Een vriendelijke dame neemt een foto en wenst ons in degelijk Nederlands goede reis.

Eupen is de belangrijkste stad voor de Duitstalige gemeenschap, een regionaal centrum. Het is middag en er heerst een nerveuze autodrukte.

Het is wat zoeken, we rijden enkele rondjes en vinden dan toch de juiste weg, de N67 richting Monschau. Het is een lastige klim om uit de stad te geraken.

Na enkele kilometers is het zweten. Bij onze eerste stop moeten we reeds onze te warme kleding uittrekken.

We zoeken naar het knooppunt 84 bij het “Natuurcentrum Ternell”. Hier verlaten we de drukke N67.

Rechtsaf duiken we het natuurreservaat van de “Hoge Venen” binnen. Dit is een gebied met een dicht woud, soms onderbroken door open gebieden met heide en moerassen. Het is wennen aan de knooppunt plaatjes, een heel ander model dan bij ons in Vlaanderen.

Na enkele kilometers dalen, komen we aan een open plek, We moeten van de fiets door een ondiep riviertje mogelijks is dit de Hill.

Er staat hier een houten bord dat de richting naar de Baraque Michel aanwijst. Wij moeten echter naar Herzogenhugel, nu over een minder goede weg.

Gelukkig kunnen we het knooppuntennetwerk volgen, anders zouden we onmogelijk de juiste weg kunnen vinden. We zijn al 15km in dit bosgebied en hebben nog geen mens gezien. Het is zonnig en prachtig fietsweer. Wel doen we de talrijke bosvogels schrikken. Hugo is in zijn nopjes en kan ons uitleg geven bij al die vogelgeluiden

We kruisen regelmatig een spoorlijn en komen voorbij Robertville, Outrewarche en Champagne. Na enkele steile hellingen rijden we na Weywertz, Bütgenbach binnen. Hoog tijd om onze dorst te lessen. Een rustpauze met een frisse Leffe doet deugd.

Voorbij het stuwmeer van Bütgenbach, moeten we naar Büllingen. Het blijft voortdurend stijgen en dalen, de boswegels zijn niet zo best en we vorderen maar heel traag. Gelukkig rijden we door een prachtige natuur, met slechts hier en daar een trosje huizen. Honsfeld is zo’n verzameling van huizen rond een kerkje.

Nu krijgen we een pittige klim naar Holzheim, daarna volgt Medendorf om na Andlermühle af te dalen naar Schönberg. Het landschap is wat open en we zien een weids Eifel panorama. Vanaf hier belanden we in het Ourdal richting Burg Reuland.

We moeten over de rivier de Our en rijden langs enkele grote boerderijen.

Bij Steinbrück volgen we de Our en rijden onder een indrukwekkende viaduct die het Ourdal overspant. We verlaten het fietspad en moeten een korte maar gemeen steile klim nemen naar een bosweg bij een vervallen spoorwegviaduct.

Hier flirten we enkele keren met de Duits-Belgische grens. We blijven dicht bij de Our, volgen een oude spoorwegbedding en komen in Auel.

Langs een fietspad belanden we in Burg-Reuland een klein centrum met enkele straten. Hier moeten we de richting Ouren zoeken. 10km verder rijden we Ouren binnen, een onooglijk klein dorp.

Ik telefoneer naar de Camping, we zijn er heel dicht bij. Nog een korte steile beklimming tot aan het kerkje. Er volgt een snelle afdaling naar links en over het brugje van de Our zijn we op Camping International. Het is nu juist 19h.

We worden hartelijk ontvangen door de uitbaters, de Nederlandse familie Kappert en enkele camping bewoners. Iedereen spreekt hier Nederlands.

Eerst moeten we onze dorst lessen, gelukkig hebben ze hier ook onze Belgische bieren.

Edwin en Catharina zullen voor ons het avondmaal voorzien tegen 20h.

Edwin begeleidt ons naar de goed onderhouden trekkershut.

Het sanitair blok ligt kort bij en is onberispelijk proper…..we willen onmiddellijk een douche nemen.

De camping bevindt zich aan de schilderachtige boorden van de rivier de Our.

Tegen de flanken van een heuvelachtig bosrijk gebied……een oase van absolute rust.

Om 20h stipt zijn we present in het Camping Restaurant, waar een gezellige sfeer heerst. Enkele tooggasten willen absoluut weten wat onze reisplannen zijn.

Catharina bezorgt ons een smakelijk souper.

Na nog een slaapmutsje worden we slaperig. Het was een zeer lastige rit op een geaccidenteerd parcours. Voortdurend op en neer en soms zelfs heel steil. De wegen waren niet al te best en in de bossen meestal niet verhard. Maar de natuur was enig mooi.

Met een goed gevuld buikje doen we nog een wandeling op de camping.

Het wordt echter te fris en we willen slapen.

Al vlug zitten we in onze slaapzak en na enkele minuten start het snurkconcert. Slaapwel!

Start :         Eupen om 12h00

25-01-2010 om 11:22 geschreven door Via de la Plata

22-01-2010

De voorbereiding

Ooit willen we met “De Bende” eens naar Rome fietsen.

Deze 2000km lange tocht vraagt minstens 1 maand tijd en dat is uitgesloten.

Een mooi alternatief is de tocht in stukjes, over enkele jaren te spreiden.

Het fietsboek “Onbegrensd Fietsen van Amsterdam naar Rome” van Paul Benjaminse is hierbij onze leidraad.

Na onze Portugal fietstocht 2008, besloten we dan maar in 2009 naar de Elzas te fietsen. Al vlug is het ons duidelijk geworden dat heen en terug, onmogelijk is in 2 weken.

Na wat zoekwerk heb ik de volgende oplossing bedacht.

Een voorjaar trainingsweek van Brugge naar de Veluwe en terug langs de Maas en via Maastricht tot Eupen. Maastricht betekent een scharnierpunt op de weg naar Rome. (zie verslag Veluwefietstocht 2009)

Hierdoor leek Eupen voor ons dus een geschikte startplaats voor de tocht naar de Elzas.

Na 3h sporen zonder overstappen, kunnen we, in de Duitstalige hoofdstad van de Oostkantons, aansluiten op de “Wegen naar het Zuiden”.

De reisweg kreeg stilaan vorm, en we kozen voor een aaneenkoppeling van een aantal trajecten:

·        Als startplaats Eupen om iets verder in Ternell op de door Benjaminse beschreven route naar Rome te komen.

·        We zouden deze route blijven volgen tot in Thann.

·        Door de Hoge Venen, het Ourdal en de Eifel, Luxemburg langs Echternach naar de Moezel, door Lotharingen en door de Elzas tot Thann (bij Mulhouse).

·        Vervolgens een doorsteek over de Vogezen en de Jura, om in Charmes op de “Groene wegen naar de Middellandse zee” te komen.

·        De Groene wegen in omgekeerde zin volgen tot Thionville.

·        Van Thionville naar Dun-sur-Meuse om vandaar de route der “Groene Valleien” naar Boulogne-sur-Mer te volgen tot Cambrai.

·        Van Cambrai over Doornik, Kluisbergen terug tot Brugge.

Door de verschillende delen van trajecten aan elkaar te koppelen verscheen er een 16 daags rittenschema van +/- 1500km met telkens een stad of dorp als begin en eindpunt.

We zijn geen kampeerders, daarom heb ik ook voor elke dagbestemming naar een degelijke overnachting gezocht. Na veel gegoogle en zoekwerk in allerhande gidsen kon ik heel wat adressen van hotels, Chambres d’hôtes en zelfs trekkershutten reserveren.

Na wat overleg besloten we de tocht in de 2° helft van juni te ondernemen.

Alles mooi in een exellijst gieten, van dorp naar dorp met km afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor elk bendelid een routeboekje met teksten, trajectkaartjes, overnachtingadressen en het budget.

Na onze grote trainingsrit “Veluwe fietstocht 2009” van 20 tot 26 april waren Hugo, Antoine Pol en Bob de deelnemers.

Vanaf nu begon het te kribbelen.

De reisweg

1530

22-01-2010 om 08:46 geschreven door Via de la Plata

21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Voorblad