Inhoud blog
  • De kleerkast
  • Miyazaki
  • Autorijles
  • Bureaucratie !
  • Kranzbühler - Ultrasound
  • Ons kampeerwagentje
  • Wielertoeristen ?
  • Op het randje...
  • Witte laarzen... en oude wijn
  • Vakantieperikelen
  • Weer iets helemaal anders
  • Hygiëne ?
  • Het hoorcentrum
  • Naar Parijs
  • Op naar het Gardameer!
  • Verhuizen en vakantie
  • Audiometrie Lapperre
  • Lapperre
  • Terug naar af ?
  • Bouwbedrijf H. Ruttiens
  • Loodgieter - Fonteinier
  • Opnieuw naar school
  • A votre service, monsieur !
  • Werkloos
  • Kalkoen met Kerstmis
  • De Mooiste Dag
  • Welkom op mijn tweede blogje
    Foto
                    - 16 mei 1959 -      
                    De Mooiste Dag!
                   Een Nieuw Begin!
    Foto
                    -16 mei 2004 -


       Wil je naar mijn vorig blog?
          - Periode 1940 - 1960 -
     Klik dan  hieronder in de lijst
    Hoofdpunten blog fikskes_verhalen
  • Gouden Bruiloft
  • Petrol in de soep
  • Ajuinstoemp
  • De Melktand
  • Patatten van ... 'De Neus'
  • Een broertje erbij... en nog één
  • In blijde verwachting...
  • De Kolenzifters
  • Renéeke
  • Een vijver vol met!
  • Fietsperikelen
  • Nieuw blog: Periode vanaf 1960
  • A votre service, monsieur !
  • Werkloos
  • De Kerstkalkoen
  • De mooiste dag!
  • Een zware teleurstelling
  • 'œ Slisse en Cesaer '
  • De Officiële Kennismaking
  • Zwarte Piet
  • Vlaamse Kermis, de Eerste Kus
  • Appél aan bed!
  • Naar het Leger
  • Het Eerste Contact
  • De Edele Kookkunst
  • De Edele Kookkunst (deel 2)
  • Naar Büderscheid (deel 2)
  • Naar Büderscheid (deel 1)
  • 't 'œVliegmachien'
  • Gaan werken in het 'œatelier'
  • Mathileke Vis
  • De Nieuwe Laarsjes
  • Ons eerste fietsje
  • De Brug over het Albertkanaal
  • Nonkel Jan ( 2 ) - De grappenmaker
  • De Rode Zwembroekjes
  • Nonkel Jan
  • Bij 'Tenne' met vakantie
  • Het Koffieservies (deel 2)
  • Het Koffieservies (deel 3)
  • Het koffieservies. (deel 1)
  • De bevrijding - 4 September 1944
  • De Bedrieger, bedrogen
  • De laatste loodjes ...
  • Gestapo
  • Meester '˜Bagger' - (Deel 3)
  • Meester '˜Bagger' - (Deel 2)
  • Meester 'Bagger' - (Deel 1)
  • Mil '˜Piot' en de zoetlingskes (Deel 2)
  • Mil '˜Piot' en de zoetlingskes - (Deel 1)
    Archief per week
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
    Wil je me een mailtje sturen?

    Druk op onderstaande knop aub

    Na... de tijd van toen.
    Levensloop met verhalen en vertellingen vanaf 1960
    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwbedrijf H. Ruttiens
    September 1962 - tot...                

    Na twee jaar waterdienst, in weer en wind, in regen en modder, ben ik het beu om in Wezembeek voor een hongerloon te blijven werken.
    Toch is die tijd niet onproductief geweest en was ik blijkbaar niet te moe na mijn dagtaak want gedurende deze harde periode schonk Tineke ons twee kinderen.
    Marleen, anderhalf jaar, en Bert enkele maanden oud.

    Na de repetities van de harmonie, waar ik elke dinsdagavond schuiftrombone speel, wordt er tussen pot en pint al eens over het werk gesproken.
    Maurice Vanderperren, mijn muziekleraar en medemuzikant, heeft me al bij herhaling gezegd dat ze bij hem op het werk, in de bouwfirma Ruttiens, een helper nodig hebben voor hun mecanicien. Ze betalen achtendertig frank per uur!
    Ik ken helemaal niets van automechaniek maar Maurice verzekert mij dat het meestal gaat om onderhoud van kleine betonmolens en elektrische aansluitingen voor hefkranen.
    Van elektriciteit heb ik al wel enige (theoretische) kennis  opgedaan door de cursus per briefwisseling die ik al één jaar lang bij International School volg en dus voel ik me sterk genoeg om die stap te wagen.

    Mijn werkmakker en chef mecanicien, Frans, is een rare vogel. Hij vertelt voortdurend  schuine moppen en kan geen twee zinnen uitspreken of het gaat over de vrouwen.
    Er mag op de bouwwerf geen meisje of vrouw voorbijgaan of hij roept of fluit naar haar. Aanvankelijk is dit wel om te lachen maar hele dagen hetzelfde moeten horen hangt me na verloop van tijd toch wel de keel uit.
    Maar ik blijf er werken omdat de inhoud van mijn loonzakje elke quinzaine (veertien dagen), niet veel minder is dan het maandloon bij de waterdienst.

    Frans is eigenlijk gene contrarie, want hij kijkt het steeds door de vingers als ik af en toe  zijn hulp moet vragen bij het herstellen van een dieselmotor. Anderzijds heb ik meer verstand van elektriciteit en moet hem vaak helpen bij de aansluiting van de hijskranen.
    Het is opnieuw zwaar werk maar van een andere soort dit keer.
    Doordat we steeds op de kranen moeten klimmen en het verstellen van kabels op grote hoogte moet gebeuren - zonder vangnet; we zijn per slot van rekening niet in een circus, zegt Frans - is het werk vrij gevaarlijk.
    Bijna elk weekend moet er een kraan hersteld worden of één verdieping hoger gemaakt. De metsers werkten meestal niet op zaterdagnamiddag en dan moeten wij zorgen dat ze tegen maandagochtend opnieuw over de hijskraan kunnen beschikken.
     
    Tineke dacht dat het zou gedaan zijn met vuile werkkleren wassen nu ik niet meer op de straat en in de modder hoef te ploeteren, maar daarin heeft ze zich vergist.
    De stalen kabels en tandwielen van de hijskranen en alle andere draaiende of bewegende onderdelen van betonmolens en machines zijn ingesmeerd met  dikke pakken vet of olie. Van zodra we onze handen uit de mouwen steken worden ze zwart en vettig. Ook onze kleren en vaak ook onze aangezichten zijn na korte tijd onherkenbaar.
    Tineke klaagt niet maar heeft enorm veel moeite om mijn overalls proper te krijgen.

    In die tijd hebben we nog geen automatische wasmachine en de was wordt afgekookt in een grote koperen ketel met zo 'n honderdvijftig liter water erin. Daaronder stoken we houtblokken tot het water kookt en dan worden de kleren met een lange houten knijptang uit het hete water gehaald, in een waskuip gesmeten en verder met de hand gewassen en uitgewrongen. Een zware karwei, die vaak de hele week in beslag neemt.

    Elke maandagochtend om zeven uur dertig moet Frans, met de grote Chevrolet van mijnheer Henri Ruttiens, de twee jongens van de baas naar de kostschool brengen in Sint Agatha Berchem.
    Ondertussen maak ik onze kleine camionette schoon en breng alles in gereedheid voor de start van de nieuwe werkweek.
    Deze morgen is Frans ziek en vraagt mijnheer Ruttiens mij om dringend zijn zonen naar school te brengen want het is al laat.
    Op de binnenplaats van het grote huis in de Rue Peletier staat de prachtige Chevrolet al klaar met draaiende motor. Vlug kruipen de jongens op de achterbank en plaatsten hun boekentassen tussen hen in. Eén van hen kijkt naar mij en tikte veelbetekenend op zijn polshorloge.
    Een donker deken is over de zitplaats van de chauffeur gehangen en moet de zetel beschermen tegen eventuele olievlekken van op mijn overall.
    Snel neem ik plaats achter het stuur en heb geen tijd om uit te zoeken welk verschil er nu is tussen de versnellingen van een Chevrolet en de kleine Opel Record waarmee ik thuis heb leren rijden.
    ‘Allez vite, nous sommes déjà en retard!’ sporen de  jongens me aan.
    Voorzichtig schakelde ik in eerste versnelling en rijd zeer langzaam en voorzichtig  door de poort naar buiten, richting kleine ring.
    Alhoewel de jongens aandringen om sneller te rijden ben ik niet van plan om dit ook te gaan doen. Ik zal me toch niet laten opjagen door die twee snotapen van tien en elf jaar en die mooie auto aan diggelen rijden zeker?
    Aan de Waterloolaan duiken we de tunnel onder de avenue Louise in en ruik ik een vrij sterke brandlucht. Door wat meer gas te geven hoop ik vlug uit de tunnel te komen en van die stank verlost te zijn, maar de auto wil blijkbaar niet sneller rijden en de brandlucht wordt nog sterker. Wanneer ik in de achteruitkijkspiegel kijk zie ik blauwe rook van onder de  wagen uitkomen.
    Plots valt mijne frank en realiseer ik mij dat de handrem nog aanstaat! 
    Vliegensvlug druk ik de hendel naar beneden. De auto schiet vooruit…en ik krijg een rode kleur tot in mijn nek.
    De commentaar van de twee bengels is niet mals. Ze hebben dadelijk begrepen waarom we zo traag vooruitkwamen en de rest van de weg naar school hoor ik hen giechelen en fluisteren op de achterbank.
    Op de terugweg rijd ik met de ramen wagenwijd open, ofschoon het buiten bitter koud is. Ik hoop vurig dat de brandlucht uit de wagen zal zijn voordat ik terug in de firma ben.
    Zo onopvallend mogelijk parkeer ik de Chevrolet op zijn plaats in de garage en breng de sleutels naar het bureau waar ik ze aan de secretaresse wil afgeven.
    Ruttiens heeft mij zien aankomen en steekt zijn hoofd even binnen.
    ‘Waren ze nog op tijd in de school?’, Vraagt hij.
    ‘Ja, ja…’, antwoord ik kleintjes en wil wegglippen.
    ‘Wacht eens.’ Hij komt naar mij toe.
    ‘Ik moet om twee uur naar de garage voor een groot onderhoud van de wagen. Rijdt maar achter mij met de camionette dan kan je mij terug naar hier brengen.’
    ‘Goed mijnheer Ruttiens.’ Ik moet even slikken...

    De voormiddag kruipt voorbij en lang vóór twee uur zit ik al klaar in de camionette. Onderweg speur ik naar rook onder de Chevrolet, maar zie niks verdachts.
    Op de terugweg spreken we niet veel tegen mekaar want de baas is druk bezig met bladeren in zijn agenda. Blijkbaar heeft hij niets abnormaals gemerkt aan zijn auto.
    ’s Avonds breng ik hem weer naar de garage maar de volgende ochtend vraagt hij me, zo langs zijn neus weg, of ik geen probleem gehad heb bij het parkeren op de steile oprit bij de school want volgens de garagist was de handrem totaal versleten en de vervanging van de remblokken heeft hem vijftien duizend frank gekost.
    Ik doe alsof mijn neus bloed, maar toch heb ik de indruk dat hij wéét wat er gebeurd is.
    Tijdens het weekend zullen zijn zonen hem wel vertellen over die ‘trage chauffeur’ en die blauwe rook die vanonder de Chevrolet uitkwam.
    Toch heeft Ruttiens mij er nooit meer over gesproken en dat vind ik fijn van hem.

    Uiteindelijk heb ik het maar vier maanden bij deze firma uitgehouden. Het werk was vrij goed betaald maar toch hield ik elke dag mijn hart vast want vroeg of laat zou er eens een fataal ongeluk gebeuren op de werf, dat voelde ik.
     
    De beslissing om niet langer te blijven kwam vrij vlug.
    We moesten boven op de draagarm van een grote ‘Pingon’ (draaiende hijskraan) klimmen om een dikke lastkabel te vervangen. Er is geen ladder om naar boven te klimmen en we moeten via de binnenkant van het ijzeren geraamte van de liftkoker tot op de dwarsligger klauteren. Het is zeer zwaar werk en we gebruikten dikke lederen handschoenen om ons niet te kwetsen aan de ruwe stalen kabel.
    Ik klauter achter Frans aan en de kabel trekken we tussen ons twee mee naar boven.
    Op een vijftal meter van de top vraagt Frans om daar te blijven hangen, me met één hand goed vast te houden en met de vrije hand de kabel door te geven zodat het gewicht voor hem wat minder is.
    Hijzelf klimt tot op de zijarm om het geheel opnieuw te monteren.
    Dit alles gebeurt op dertig meter boven de grond.
    Boven mij  hoor ik Frans zuchten en vloeken. De klus is moeilijker dan gedacht en het lukt hem niet al te best om de kabel goed vast te maken. Plots riep hij:
    ‘Lossen!!!’
    Het hele gewicht van de kabel wordt ineens onmenselijk zwaar en ik kan me nog amper met één hand vastklampen aan het ijzeren geraamte van de kraan. In een fractie van een seconde besef ik dat ik moet loslaten om niet meegesleurd te worden in de diepte.
    ‘Roger! Loslaten! Loslaten!’ Schreeuwt Frans.
    Ik moet wel. Het gedeelte van de kabel dat boven mij hangt komt met een razende vaart naar beneden. Ik druk me zo dicht mogelijk in een hoek van de kooi en houd mijn vrije arm als een schild boven mijn hoofd. De stalen slang slaat en slingert tegen de binnenwand van de kooi en valt met een ratelend gedonder naar beneden.
    Gelukkig raakt hij me niet en kom ik er met de schrik vanaf.

    Morgen kijk ik weer uit naar ander werk
    .



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!