Inhoud blog
  • De kleerkast
  • Miyazaki
  • Autorijles
  • Bureaucratie !
  • Kranzbühler - Ultrasound
  • Ons kampeerwagentje
  • Wielertoeristen ?
  • Op het randje...
  • Witte laarzen... en oude wijn
  • Vakantieperikelen
  • Weer iets helemaal anders
  • Hygiëne ?
  • Het hoorcentrum
  • Naar Parijs
  • Op naar het Gardameer!
  • Verhuizen en vakantie
  • Audiometrie Lapperre
  • Lapperre
  • Terug naar af ?
  • Bouwbedrijf H. Ruttiens
  • Loodgieter - Fonteinier
  • Opnieuw naar school
  • A votre service, monsieur !
  • Werkloos
  • Kalkoen met Kerstmis
  • De Mooiste Dag
  • Welkom op mijn tweede blogje
    Foto
                    - 16 mei 1959 -      
                    De Mooiste Dag!
                   Een Nieuw Begin!
    Foto
                    -16 mei 2004 -


       Wil je naar mijn vorig blog?
          - Periode 1940 - 1960 -
     Klik dan  hieronder in de lijst
    Hoofdpunten blog fikskes_verhalen
  • Gouden Bruiloft
  • Petrol in de soep
  • Ajuinstoemp
  • De Melktand
  • Patatten van ... 'De Neus'
  • Een broertje erbij... en nog één
  • In blijde verwachting...
  • De Kolenzifters
  • Renéeke
  • Een vijver vol met!
  • Fietsperikelen
  • Nieuw blog: Periode vanaf 1960
  • A votre service, monsieur !
  • Werkloos
  • De Kerstkalkoen
  • De mooiste dag!
  • Een zware teleurstelling
  • 'œ Slisse en Cesaer '
  • De Officiële Kennismaking
  • Zwarte Piet
  • Vlaamse Kermis, de Eerste Kus
  • Appél aan bed!
  • Naar het Leger
  • Het Eerste Contact
  • De Edele Kookkunst
  • De Edele Kookkunst (deel 2)
  • Naar Büderscheid (deel 2)
  • Naar Büderscheid (deel 1)
  • 't 'œVliegmachien'
  • Gaan werken in het 'œatelier'
  • Mathileke Vis
  • De Nieuwe Laarsjes
  • Ons eerste fietsje
  • De Brug over het Albertkanaal
  • Nonkel Jan ( 2 ) - De grappenmaker
  • De Rode Zwembroekjes
  • Nonkel Jan
  • Bij 'Tenne' met vakantie
  • Het Koffieservies (deel 2)
  • Het Koffieservies (deel 3)
  • Het koffieservies. (deel 1)
  • De bevrijding - 4 September 1944
  • De Bedrieger, bedrogen
  • De laatste loodjes ...
  • Gestapo
  • Meester '˜Bagger' - (Deel 3)
  • Meester '˜Bagger' - (Deel 2)
  • Meester 'Bagger' - (Deel 1)
  • Mil '˜Piot' en de zoetlingskes (Deel 2)
  • Mil '˜Piot' en de zoetlingskes - (Deel 1)
    Archief per week
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
    Wil je me een mailtje sturen?

    Druk op onderstaande knop aub

    Na... de tijd van toen.
    Levensloop met verhalen en vertellingen vanaf 1960
    25-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hygiëne ?
    1972 - 1974             

    De leiding in 'de winkel' is voor mij een hele verandering.
    Tot voor kort werkte ik alléén en bezocht de NKO-dokters in heel België. Eén enkele assistent hielp me daarbij. 
    Hier werken we met vijf of zes mensen en komen de slechthorenden naar ons toe in het hoorcentrum. 
    Er is constant één technicus voor het uitvoeren van snelle herstellingen, één of twee winkeldames die vooral de klanten aan de toog bedienen, twee gehoorprothesisten (audiciens) die alle test doen en meestal werkzaam zijn in de geluidsarme cabines en dan ik, als derde audicien en duivel doet al...
    Toch houd ik van dat werk en het voortdurend contact met de klanten. We vormen samen een fijne ploeg en er is een goede verstandhouding. De omzet stijgt elke maand en dat ziet onze werkgever graag.
    Tijdens de minder drukke momenten wordt er vaak gelachen en vooral veel koffie gedronken.
    Er zijn tientallen anekdotes te vertellen over de grappige situaties die er soms met slechthorende mensen kunnen ontstaan maar één enkel voorval blijft me nog altijd bij.

    Elke maandag werkt Raymond Delsaert in het hoorcentrum.
    Op andere dagen assisteert hij verschillende opticiens in de hele regio Brabant die hoorapparaten van Lapperre verkopen. Raymond is een heel goede gehoorprothesist en heeft al jaren ervaring. In zijn vrije tijd maakt hij fantastische schilderijen die hij in de galerie Agora  te Brussel voor een zacht prijsje verkoop aan - meestal Amerikaanse - toeristen.

    Het is al 10 uur en we verlangen allemaal naar een kop koffie als de dame die hem brengt de deur openstoot. Madame Jeanne, een rasechte Brusselse, is vrij dik en heeft moeite om zich al sloffend achter haar koffiewagentje door de deuropening te werken.
    Raymond plaagt haar altijd met opmerkingen over te slappe of te sterke koffie, geen suiker genoeg of de melk die zuur is geworden.
    Vandaag heeft hij geen koffielepeltje gekregen en maakt aanstalten om zich te beklagen maar nog voor hij zijn mond kan opendoen haalt Jeanne een lepeltje uit de zak van haar voorschoot, poetst het op met haar zakdoek en geeft het met een breed gebaar aan Raymond die al deze handelingen met open mond heeft gadegeslagen.
    Pas als ze weer de deur uit is gaat zijn mond weer dicht.
    ‘Hebt ge dat nu gezien?’ Vraagt hij gechoqueerd.
    ‘Van hygiëne gesproken, zeg!’
    Hij gaat dadelijk zijn lepeltje grondig afspoelen onder de kraan.
    Heel de voormiddag is het voorval onderwerp van de gesprekken en er wordt nogal wat afgelachen en gefantaseerd.

    Elke dag krijgen we wel honderd mensen over de vloer, niet alleen om een apparaat uit te proberen of te kopen maar vooral om hun hoorapparaatje te herstellen of eens te laten nazien.
    We helpen álle mensen, van jong tot oud, van proper tot niet proper maar er zijn ook echte vuilaards bij die nooit of nimmer hun apparaat of oorstukje reinigen.
    Wanneer de winkeljuffrouwen zo iemand zien binnenkomen schuiven ze van links naar rechts achter de toog en proberen één van de audiciens met het vuile werkje op te zadelen.
    Raymond is uitermate gedienstig en altijd bereid om in te springen en daarom krijgt hij vandaag een oorstukje in handen dat vol vettige oorsmeer zit en waarvan het plastieken elleboogje verstopt is en moet gereinigd worden.
    Het ding zit blijkbaar muurvast op het hoorapparaat en Raymond probeert met behulp van een fijn tangetje het onding te verwijderen. Plots schiet het stukje los en vliegt in een grote boog door de winkel.
    Zelfs na een grondige zoektocht is het nergens meer te vinden.
    ‘Dan neem ik wel een nieuw elleboogje,’ zegt Raymond met een brede glimlach tegen de klant.
    ‘Hij kan het maar betalen,’ sist hij in onze richting.
    Wanneer de klant goed en wel opnieuw de deur uit is laat Raymond zich met een zucht in de stoel achter zijn bureau vallen, drink de rest van zijn koffie op en...
    ‘Beikes!!!’ ‘Oooh! Wat een smeerlapperij!’ Schreeuwt hij en loopt al kokhalzend naar het toilet.
    Op de bodem van het lege koffiekopje ligt het elleboogje te blinken!

    Ondanks de goede sfeer tussen de collega’s en de omzet die bijna elke maand stijgt voel ik me na twee jaar toch niet meer zo gelukkig in de winkel.
    Daar zijn twee redenen voor.
    Eén: Ik mis de buitendienst.
    Alhoewel ik inzie dat ik me vergist heb door deze keuze te maken durf ik het toch niet dadelijk tegen mijn vrouwtje zeggen. Terug naar de audiometrie gaat niet. Dat zou ik ook niet willen. Trouwens Françios doet zijn werk uitstekend en ik hoor niks dan lof over hem.
    Twee: Er is al enkele maanden een klein tekort in de kassa. Ik ben er honderd procent zeker van dat niemand van mijn personeel er voor iets tussen zit en ik ben bijna zeker dat het komt door een vergetelheid bij het inschrijven van gratis batterijtjes.
    De boekhouding wil me niet geloven en zegt dat ‘ik’ dit tekort zal moeten bijpassen omdat het per slot van rekening mijn verantwoordelijkheid is.
    Dit maakt me kwaad. Iedereen zegt me dat ik het me niet zo erg moet aantrekken en dat ik er eens moet over praten met Mr. Lapperre.
    Mijn fierheid belet me om dit te doen. Ik beschouw het als een vernedering en in een kwade bui schrijf ik mijn ontslagbrief en geef hem aan de personeelschef.
    Die namiddag moet ik bij de baas komen.
    Hij begrijpt mijn houding niet, lacht om dat luttele bedrag en wil het onmiddellijk kwijtschelden. Maar zo zit ik niet in mekaar: Ik heb een besluit genomen en hou me daar aan.
    Wanneer hij voelt dat ik niet ben om te praten vraagt hij me om toch nog minstens drie maand te blijven en de opleiding van mijn opvolger te verzekeren.
    Hij is altijd heel loyaal met mij geweest en daarom wil ik op zijn verzoek ingaan.

    Ik blijf nog drie maanden en werk even hard dan voordien. Meer nog, want aan de nieuweling besteed ik aanvankelijk veel tijd.
    Mr. Tilly, mijn opvolger, is tien jaar ouder dan ik en zeer intelligent. Hij leert vlug en na die drie maanden is hij 100 % klaar voor de job.

    Ondertussen had ik al bij twee firma’s gesolliciteerd voor een betrekking als ingenieur in elektronica.
    Volgende week begin ik als ‘applicatie specialist’ bij een firma in medisch materiaal te Schaarbeek.

    Uiteindelijk heb ik acht mooie jaren bij Lapperre gehad en als ik in de buurt was ging ik nog eens wat kletsen met de collega’s van ‘de winkel'.

     


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!