Inhoud blog
  • Spanje 2007
  • Marokko 2007
  • Brussel - Agadir
  • Agadir-Essaouire-Safi
  • Marrakech
  • Casablanca
  • Rabat
  • Meknes
  • Fes
  • Meknes - Midelt - Erfoud
  • Erfoud - Ouarzazate
  • Ouarzazate - Zagora - Ouarzazate
  • Ouarzazate - Taroudant - Agadir
  • Agadir
  • Spanje 2006
  • Budapest 2006
  • Donaubocht
  • Poesta
  • Budapest Stad
  • Mir
  • Mir
  • Mir
  • People of Egypt
  • Turkije
  • 2006 Beaufort Boot
  • 2003 Beaufort
  • 2006 Beaufort
  • Spanje - Waar
  • Finestrat
  • Ons verblijf
  • Aan het zwembad
  • Bij Anna
  • Ontspanning Petange
  • Van op de Bali
  • Wandelen
  • La Villa Joiosa
  • Guadalest
  • Corridas de Toros
  • Les Fonts L Algar
  • Sierra
  • Boottocht
  • Altea
  • Tabarca
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Mijn favorieten
  • India
  • De Panne
  • Webcam Finestrat
  • Webcam De Panne - Esplanade
  • Webcam De Panne - Zeedijk
  • Het weer in Spanje
  • Rome
  • Westkust
  • Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een interessant adres?

       
    GLOBBE-TROTTER Gino&Liliane
    Costa Blanca - Finestrat - De Panne - Turkije - Egypte - Hongarije - Marokko - Jordanie
    01-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006 Beaufort

    2006 Beaufort: kust brengt kunst
    http://www.depanne.be/pages/event.aspx?lang=NL&id=15082
    http://www.depanne.be/Toerisme/Evenementen/2006_Beaufort.aspx






    Voor de geïnteresseerden die wat meer willen weten over Andries Botha en zijn project om de zwarte Zuid-Afrikanen hun kunst te kunnen uiten, verwijst hijzelf naar:
    www.andriesbotha.co.za
    www.cas.org.za

    ANDRIES BOTHA­xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    You can buy my heart and my soul

     

    Andries Botha groeide op tijdens het apartheidsregime in het Zuid­ Afrikaanse Durban. Zijn aanvan­kelijk traditioneel werk veranderde rond het begin van de jaren  80, toen hij typische Zuid-Afrikaanse materialen begon te gebruiken zoals inheems gras en exotisch hout. Daarnaast incorporeerde hij ook talrijke referenties naar

    traditionele praktijken (zoals rietvlechten) en plaatselijk, symbolische

    materialen. Vanuit deze diversiteit wordt zijn werk dan ook ge­ kenmerkt door een grote variatie, qua materiaalgebruik, techniek en stijl. Botha’s werk is een mix van Afrikaanse en Westerse elemen­ten. De inhoud van zijn werk, hoe divers ook, blijft steevast gedomineerd door de referentie naar zijn moederland en de zoektocht naar een eigen identiteit in deze verscheurde en complexe maat­ schappij. Een ander kenmerk is de intensieve arbeid die het ver­ vaardigen vereist, volgens de kunstenaar symbool voor volharding en doorzettingsvermogen. Botha is ook een geëngageerde kunstenaar die regelmatig gemeenschapsprojecten uitwerkt waarbij hij samenwerkt met minderheids­ groepen. In zijn hedendaags werk verruimt Botha opnieuw zijn blik door o.a. een cd op te nemen, installaties te maken, videowerk en pc-kunst te produceren.

     

    You can buy my heart and my soul

    De olifant is het meest majestu­euze en representatieve dier van wat de Afrikanen omschrijven als “The Big Five “. Met dit gegeven in het achterhoofd kreeg Willy Van den Bussche de idee om een groep Zuid-Afrikaanse beeldhou­wers een kudde olifanten te la­ ten creëren voor ons uitgestrekte strand, en er een vreemde mix van Afrika en de Belgische kust te laten ontstaan. Andries Botha nam de uitdaging aan en gaf een eigen interpretatie aan de op­ dracht. In zijn thuisstad Durban werkte hij zes maanden. lang met tien andere Afrikaanse beeldhouwers aan de vormgeving van een familie levensgrote olifanten. Niet in een hiërarchische structuur zoals onder het vroegere apart­heidsregime het geval zou zijn, maar als team van evenwaardige kunstenaars. Multiculturalisme is een essentieel onderdeel van het project.

    De kudde telt negen dieren, van kleine kalfjes tot een stier met enorme afmetingen (zeven meter lang en 4 meterhoog). De gebruik­ te techniek is typisch voor Botha’s werkwijze elke olifant heeft een huid van houtfragmenten vastgepind op een metalen structuur.

    Durban is niet enkel een toeristi­sche havenstad maar tevens de hoofdstad van de zwarte Zulu-bevolking (Kwazulu Natal), vandaar kreeg het project een Zulu-Engel­se titel: "Ungayithenga inhlizyo nomongo wami - African Curios".

    De engelse vertaling luidt "You can buy my heart and my soul". De titel doorprikt de ogenschijnlijke inhoudelijke eenvoud van het project en fungeert als katalysator voor ver­schillende interpretaties. Is dit een aanklacht van de kunstenaars? Zien zij dit als een postkoloniale po­ging van de Westerse kunstwereld om een stukje Afrikaans exotisme te kopen? Botha formuleert zeker de waarschuwing dat het Wes­terse clichématige denken over Afrika nog steeds levendig is. Zo­ als de kolonialen in hun arrogantie Afrika’s ongerepte schoonheid be­schouwden als iets wat gevangen en geciviliseerd kon worden om als trofee mee te tronen naar de oude wereld, denken wij vandaag in ons onverschilligheid nog steeds aan Afrika in clichés.

    Enerzijds als het continent crepe­rend aan aids, burgeroorlogen en hongersnood, anderzijds als het geromantiseerde Afrika een exotische bestemming uit de

    toeris­tische brochures. De olifant is de metafoor bij uitstek voor deze we­reldwijd geromantiseerde visie op Afrika. Het project voor Beaufort is hier ambigue de sculpturen hou­ den de mythe in stand terwijl de titel ons met een kaakslag tot een realistischer visie brengt…..Tegelijkertijd speelt de olifant een grote rol in de Afrikaanse mythologie. Al­ gemeen wordt aangenomen dat hij de reïncarnatie is van de ziel van een vermoorde God. Hij wordt dan ook beschouwd als de belichaming van de transmigratie van de ziel.

    In het PMMK presenteert Botha een antropologisch diorama over mannelijkheid.

     

     

    °1952, xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Durban, Zuid-Afrika

    1971-1975: BA Fine Arts, University of Natal, Pietermaritzburg

    1996 The other journey: Africa and the diaspora, Kunsthalle Krems,Wenen

    1997 Johannesburg Biennale, ZA (groep)

    1998 Damenwahl, Kasseler Kunstverein, Kassei, Duitsland (groep)

    2000 Dak' ART, Biennale Dakart, Senegal (groep)

    2004 Africa Remix, Museum Kunstpalast, Düsseldorf

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!