San Francisco is voor ons de mooiste stad die we in Amerika bezochthebben. Hetliedje"I lostmyheartin San Francisco" slaatzeerzeker op ons. Destadstraalt een overweldigende warmteengastvrijheiduit..
Pier 39 b.v. is voor ons een van de favoriete bestemmingen.Dit wasvroeger de aanlegplaatsvan vele grote schepen, en isna een brand herbouwd als winkelcentrum met vele speciaalzaken. Chocola, ijskastmagneten, speeldozen, kunst, noem maar op. Hier vind je ook enkele eetgelegenheden,voornamelijk visrestaurants. Tijdenshetrondlopenhoorjebovenhet geluid van de toeristen eensoort geblaf. Loopjeaanhet eind van de pier nalinksruik jeeen sterke visgeur. Iets verder zie je dan waar het om gaat, honderden zeeleeuwen. het kabaal overstemtwerkelijkelk geluid in de omgeving. Hier zijn speciaal enkele tientallen vlonders in het water verankerd, waar dankbaargebruik van wordt gemaakt door de zeeleeuwen. Vanhieruit kunje in de baai een eiland zien liggen. Het is het wereldberoemde Alcatraz.Fischerman's Wharfis dé plek voor visliefhebbers. Hier wordt elke dagversgevangen kreeft verkocht. Fischerman's Wharf strekt zich uit van pier 45 tot en met pier 39.
Lombard Streetis bekendals debochtigste straatvan de wereld. Het stukjeis slechtseen huizenblok lang maar telt tien haarspeldbochten. Als indezomer de planten in volle bloei staan is het een groot kleurenschouwspel.
Palace of Fine Arts is een imposant gebouw dat als enig overblijfselvan dePan-PacificExposition van 1915 nog rest. Het staat aan de rand van het Presidio, een stuk San Franciscomet veelgroendatalseerste was bewoond. Rond het Palace kun je mooi wandelen.
In de 19e eeuw toen er nog geen auto's waren, was er een vervoersmiddel nodig dat moeiteloos de steile heuvels van San Francisco aan kon. Na een ongeluk met een paardentram kwam Brooks op het idee van de kabelwagen.
Andrew Smith Hallidie kocht in 1872 voor een symbolisch bedrag de rechtenvan Brooks, omdat deze geen investeerders vond in 1869, en vroeg patent aan op de uitvinding.
Op 1 september 1873 werd de eerste lijn in gebruik genomen van Clay Street naar Leavenworth. Onder het wegdek loopt in een goot een eindeloze kabel die wordt aangedreven door een elektra motor. Elke lijn heeft een eigen aandrijfmotor die in het "powerhouse"staat ( kruising Washington en Mason).
Onder elke cable car zit een klem die de kabel onder het wegdek vastpakt, hierdoor wordt de cable car aangedreven.
GOLDEN GATE
De golden gate brug werd gebouwd van 5 januari 1933 tot 28 mei 1937.Ingenieur was Joseph B. Strauss.Ze koste 27 miljoen dollar.Ze heeft een lengte van 2737 meter en is 27 meter breedt.Het wegdek ligt 67 boven het water,en de brug is 227 meter hoog.De draagkabels waar de brug aan hangt zijn samen- gesteld uit 27,572 dunne staaldraden (per kabel) die gebundeld (geweven) zijn tot kabels van 0.92 meter dik.De totale lengte van de staaldraad die werd gebruikt om de kabels te maken is genoeg om 3 maal de aarde te omcirkelen
Het duurde 6 maanden en 9 dagen om de beide kabels te weven.
Het lijkt alsof de brug continu geverfd wordt. Na de opening in 1937 is de brug 27 jaar niet geverfd, op het wegwerken van enkele roestplekken na. In 1968 is men begonnen met het verwijderen van de originele loodhoudende verflaag en deze te vervangen door een loodvrije- verfsoort. In 1990 werd de toplaag opnieuw vervangen door een nieuwe, milieu vriendelijkere verfsoort. In 1995 was de hele brug opnieuw geverfd. Op dit moment worden er alleen roestplekken weggewerkt. Voor het bijwerken van roestplekken en andere slijtage zijn er continue 17 metaalbewerkers en 38 schilders werkzaam aan de brug.
mei 2002 passeerden 1,724,438,381 voertuigen de brug.
De brug werd sinds de opening 3 keer gesloten door slecht weer.
In iedere toren zijn 600.000 klinknagels verwerkt.
Het vangnet dat onder de brug hing tijdens de bouw redde 19 arbeiders het leven. Zij staan bekend als"Half-Way-to-Hell Club."
11 arbeiders verongelukten tijdens de bouw van de brug.