Deze werken kunnen ook kunst genoemd worden. Maar dan wel met een kleine "k".
Weet dat mijn ZOMER EXPO nog loopt tot eind september. Te bezoeken op zondagen van 14 tot 17u30. Zennegat 14 - MECHELEN.
Bovenstaande ragfijne kleurpentekening zijn weergaven van het Zennegat waar ik woon en leef.
Enkele gewassen pentekeningen:
Ware of echte pentekeningen:
Mailgroep Culltuur: Wat ik gezien heb is de moeite waard om daar even naar te zien en heb er van genoten hoor. Wolfke-2
Nog wat losse werkjes om een zo groot mogelijk geheel te geven van mijn oeuvre. Later volgen nog oudere werke: symbolistische en esotheische kunst. En mijn nieuwste werken.
Wel ik was verbaasd een zo veelzijdig kunstenaar te ontdekken. Wat een verscheidenheid van technieken.
Het een spreekt me al meer aan dan het ander;al wat rond natuur draait boeit mij. Ik treed binnen in het landschap en versmelt met kleur en beeld. Moeilijker heb ik het met symbolisme, al heb ik vele boeken gelezen over symboliek. Misschien omdat ik agnosticus ben. Ik geloof maar wat ik ken. Met symboliek is geen kennis gemoeid, het is vrije interpretatie. Misschien heb ik te weinig fantasie! Ik zal mijn best doen deze zomer eens en kijkje te nemen in je tentoonstelling. Al ben ik een verstokt aanhangster van de renaissance ik wil mijn eigen wel eens geweld aandoen en van het figuratieve een duik nemen naar de fantasie;
Proficiat met je blog en je werken
BBieke
Een reeks van tekeningen die helaas allen ooit zijn verkocht en dit zijn er duizend en meer dan een geweest...
Deze reeks bevat werken waarvan ik er nog één bezit. Het zijn werken uit mijn mystiek esotherische periode, waarvan vele in kleur dienden te zijn maar de fotograaf verloor de negatieven. Maar het loont ook zo de mooite.
Expo - Kunstwerken van mij en anderen Met deze Blog beoog ik dat de Senioren mijn kunst leren kennen, mijn expo's, maar ook kunst van anderen die ik wil belichten.
15-10-2005
REIZENEDE SENIOREN IN GROEP.
REIZENDE SENIOREN IN GROEP.
In onze mailgroep reizen mogen de leden een oproep doen voor reisgezelschap. Want vele senioren moeten wegens omstandigheden (ziekte van partner, weduwe/weduwnaar, gescheiden, alleenstaande, enz..)alleen op reis en dat schrikt af. Vooral voor verre bestemmingen. Niet iedereen heeft het lef om zich als alleenstaande in te schrijven voor een reis.
Ondertussen is binnen onze mailgroep reizen het idee gegroeid om samen te komen met de mensen, die op zoek zijn naar reisgezelschap. Let wel: reisgezelschap en geen levenspartner. Voor dit laatste bestaan er andere kanalen..
De bijeenkomst gaat door op zaterdag 5 november om 11 uur eerstkomende in taverne De Volksmacht in Hasselt. De taverne ligt rechtover het station van Hasselt.
Er werd voor deze locatie gekozen zodat ook mensen, die niet over een wagen beschikken, er makkelijk kunnen geraken.
Het voorstel zou zijn om iets te drinken, kennis te maken met elkaar, en eventueel plannen te bespreken. Zo zijn er mensen, die naar Zuid-Afrika wensen te gaan...maar ook mensen, die gewoon op citytrip wensen te gaan. Ben jij ook op zoek naar reisgezelschap?
Dan ben je van harte welkom op deze bijeenkomst. Hoe meer mensen er op af komen, hoe meer kans dat het een succes wordt.
Ook als je nog geen concrete reisplannen voor morgen hebt, maar als je denkt dat een reispartner in de toekomst wel handig zou kunnen zijn, of als je gewoon openstaat voor de idee, ben je welkom. Hier kan je rechtstreeks met gelijkgestemden kennis maken en gegevens uitwisselen.
Na de bijeenkomst kan je, volledig vrijblijvend, de stad Hasselt intrekken.
Vanaf het stationsplein vertrekt om het kwartier een gratis bus naar het centrum van de stad.
Als je wil komen, verwachten wij een seintje vooraf.
De meer complexe potloodtekeningen, een voorbeeld.
De meer complexe potlood tekeningen.
Klik voor een groter beeld op de tekening.
Als tekenaar was ik ooit een briljante leerling in de Academies van Mechelen en Antwerpen. Ik kon meteen jaren overslaan om mij in te werken in de naakten.
Nu weet ik dat maar al te vaak sommige mensen denken dat naakte modellen een vast gegeven zijn in diens ateliers. Dit is natuurlijk lariekoek!
Deze tekening stelt eigenlijk een soort Marlene Monroe voor, maar er is veel meer. Ik plaatste dit naakt midden een wat oudere omgeving waar veel weelderige slingerplanten met een speciale uitgevonden bloem het geheel opfleuren tot een mooi geheel. Of denkt u daar anders over?
Maakte ik in 1977. Maar toen voelde ik dat ik daar nog niet klaar voor was en dit aanvoelen bleek in mij juist te zijn geweest, want pas in 1987 begon ik mijn eerste en wel goed doorvoelde olieverfschilderijen te schilderen die ik tot op vandaag, nog steeds beschouw als zijn mijn Kunst met een grote K.
Het is onmogelijk om deze laatste als foto goed weer te geven op een website of een blog. Deze dienen in hun werkelijkheid bekeken te worden. Wat kan, dit weet je.
De tekening die u nu ziet zo normaal dienen te behoren tot een reeks van de twaalf astrologische tekens. Maar door de grote omslachtigheid om zulk een pentekening te maken weerhoud mij daarvan.
Het bruin op dit werk wordt ook gemengd en vermengt met gele tinten wat er toe bijdraagt dat mijn tekening mooi oogt en een zeer intrinsieke betekenis in zich heeft die de meest mensen niet meteen begrijpen, want daar gaat veel astrologie studie aan vooraf en wie kent deze?
Eigenlijk maak ik zeer graag dit type van pentekeningen omdat deze een meer vrijheid inhouden dan de zeer strakke pentekening die ik maakte toen ik pas begon in 1976. (Deze ziet u verder).
Eigenlijk is het een avontuur om deze tekening te ontleden bij het bekijken daarvan en kijk er dus niet oppervlakkig naar, maar bekijk ook de details en het waarom van sommige symbolen die er in verwerkt zijn.
Vind je meestal in mijn naakten. Ik teken namelijk graag naakte vrouwen omdat ik hun schoonheid adoreer en de mooie vloeibaarheid van hun lichaamslijnen. Natuurlijk s het wel zo dat ik zeer omzichtig dien om te springen met mijn potlood want niet één lijntje of streepje mag iets te nadrukkelijk zijn. Ook is het voor mij haast vanzelfsprekend dat ik deze naakten in een natuurlijk kader plaats. Mijn naakten zullen nooit afstotelijk, erotiserend inwerken. Aar zijn deze te gaaf voor. Heb er van deze nog enkele in voorraad.
Deze maakte ik toen nog in een afkickcentrum zat en ik mij een vrijheid opeiste die tegen de spelregels daar golden en ik er ook buiten gezet werd. Maar geen nood, al had ik thuis geen vuur nog licht, ik maakte deze tekeningen verder in een der laatste Hippie cafeetjes die Mechelen toen nog rijk was achter de Juke box gezeten en slurpend aan vele tassen koffie.
U kunt je wel afvragen: hoe kon je dit toen? Wel zeer eenvoudig, ofwel heb je geen talent en indien je talent had zoals dit in mijn geval was, is het dan om het even waar je tekent of schildert.
Een ware kunstenaar heeft zijn métier en zijn kunde en vergelijk mij maar met de vele groten uit onze kunstgeschiedenis en je kunt dan zelf uitmaken of ik er wat van ken of niet, talent heb of niet en dit maakt u zelf uit en daarom mijn vraag: steun mij daarin of dien ik te eindigen als een VanGogh?
Deze tekeningen heb ik al 34 jaar niet meer in mijn bezit.
(klik op de foto dan ziet u het beeld veel groter)
Dit was ook een der zeldzame opdrachten die ik ooit aanvaarde. Maar de opdrachtgever was een verzamelaar van mijn werken en ik kon daar moeilijk onderuit.
Het moest een panoramisch zicht worden op de stad Mechelen waarop alle paleizen, kerken, grote gebouwen zouden te zien zijn. Deze plaatste ik in het middenveld en men kan goed de Romboutstoren herkennen.
Maar ook alle gewezen stadspoorten moesten erop. En ooit waren dat er veertien. Waar kon ik deze nog plaatsen want de opdrachtgever zei me: Croes, ik moet erop zitten en ook gij en ook, pijn cafeetje Het Bergske te Battel Mechelen. Hij zit links en ik zit recht op de tekening.
Toen kreeg ik een idee. Indien ik nu eens een heel speciale lucht maak en daarbinnen in het midden Opsignoorke plaats en overal in de uitgespaarde wolken minstens een tot meerdere stadpoorten en ja, het gelukte me en ik had daar maanden werk aan maar bracht mij ook een kwart miljoen op. Mag wel eens mogen hé.
Het formaat is: 99cm breed o 42,5 cm hoog. Getekende op een mixed ondergrond schildering van zwarte Chinese inkt en afgewerkt met het zeer fijne profileerpennetje.
(Klik op de foto om deze te vergroten en u ziet mij en de toenmalige President van Vlaanderen, Luc Van den Branden)
Deze tekening Het Hart van ons bedrijf was een opdracht die ik kreeg om deze te maken. En meerdere onder u kennen al; zo een beetje mijn opstelling tegen alles wat naar mijn gevoel te big is, zo ook Proctor&Gamble.
Maar wanneer ik deze aanbieding aannam was ik ook moreel verplicht op daar een goed werk van te maken en ik maakte dit goed, alleen een beetje apart, wat niet alledaags, want niet één plantje, niet één bloemetje, niet één takje kwam er in voor, enkel dode dorre aarde waarop het Hart van het bedrijf stond en een donker grauwe lucht die dreigend was.
Toen dacht ik: dit dien ik eerst als ruwe schets te laten zien en sprak de directie toe op een Amerikaans toontje van: wij, jullie mondiaal zeer groot en ik als kunstenaar staan beiden voor eenzelfde uitdaging: deze wereld minstens te verbeteren. En zo verder en iedereen knikte ja.
Tot ik drie weken daarop een telefoon kreeg met de vraag om de woorden die ik toen uitsprak op papier te zetten, want zij wensten dit op te hangen naast het originele werk.
En zo kwam ik als nog wat klein broekje tussen de groteren terecht, maar of deze wat meer te vertellen hebben dan hunne, blaf bla, bla blak, zou mij ten zeerste verbaast hebben. Ieder mens heeft zijn gelijkheid en daarmee uit.
KENT ER IEMAND DE BETEKENIS VAN HET HIERNAAST GETOONDE BEELD?
Klik op de foto voor een groter beeld.
WANT IK, FRANS CROES, KEN DE BETEKENIS NIET.
Ik bemerk wel de twee krachtige bewegingen die zowel van links als rechts komen en ergens in het midden in elkaar glijden? Of leidt dit tot een verstrengeling?
Kunt u met mij ook aanvoelen hoe krachtig deze bewegingen wen niet zijn? Hoe mooi en intens de kleur ook is, dit alles maakt mij in niets iets duidelijker en al duizend en meerdere malen diende ik te zeggen: ik weet de betekenis niet van dit werk!
Kunt u als bezoeker mij enige suggesties geven van wat u denkt erin te kunnen vinden, en te kunt in zien of bemerken? Bij sommige van mijn andere olieverfschilderijen en conté tekeningen heb ik dit ook al eens, maar uitgesproken in dit werk kan ik niets bemerken dan dat het duaal is en heel misschien leidt tot een eenheid?
Bij het betreden van de galerij, kregen alle bezoekers elk een opgeblazen ballon en een scherpe speld aangereikt. Op het einde van mijn openingswoord zou ik hen zeggen om samen de ballon van de illusie door te prikken.
Ik zei hen: Laat het doorprikken van deze ballonnen een illustratie zijn van de broze werkelijkheid waarin wij vandaag leven. Het vergankelijke is niet meer dan een fractie van ons bestaan, dat morgen kan ophouden te bestaan wanneer wij bvb nu de ballonnetjes zouden doorprikken.
Er was dan wel veel gegniffel aanwezig bij de schare mensen die steeds graag erop afkomen wanneer ik zelf hen toespreek, maar ik wou hen toch wat inzicht bijbrengen, niet dat ik het beter weet, maar omdat ik de moed en de durf heb om dit alles in het openbaar te zeggen.
Weet mensen, dat mijn enige hoop nog gesteld is op het feit, dat wij geloven dat de chaos waarin wij vandaag el leven, nog veel groter wordt tot deze dreigt te ontploffen. Laat ons samen hopen dat, indien wij nu samen de ballonnen doorprikken en nadien een waarachtige ordening lag komen, op de maat van alle mensen en alle leven hier op aarde.
En toen: knal, Pppiiissttt, kknal, paf en zou ging het een minuut lang door en weet, men is dit nimmer vergeten.
Frans Croes.
Bij de opening in galerij De Schouwpijp te Willebroek 19 september 1980.
Bij het beeld: Naakte vrouwen vonden een Lucifer als een nieuwe God?
Op 1 maart 1991 sprak ik voor een volledig volgelopen Cultureel Centrum te Mechelen volgende woorden: Vandaag, en elke komende dag die hierop volgt, komt onze Westerse Beschaving en Cultuur dichter bij het fatale punt. Dat wij dan plots geconfronteerd worden dat er va onze schijntempels en van de grootse leugenpaleizen die wij bouwden, er plots niets meer rest dan nog wat ruïnes.
Onze mede hebzucht en hongerend naar macht en bezit, zijn mede oorzaken van onze ondergang. Bovendien worden wij nog gemanipuleerd door ideologische en godsdienstige machten, die allen maar één doel voor ogen hebben: de wereldmacht te bezitten en te heersen over al wat op aarde leeft.
Waarom spreek ik deze en nog andere strenge woorden?
Er was een groot gemengd koor aanwezig en het publiek mocht niet applaudisseren, omdat net voordien de Golfoorlog I was uitgebroken. Ik kon het niet hebben dat er gepraat werd op de vernissage, want koppig als ik kan zijn, joeg ik ook de Burgemeester weg omdat hij dwars tegen mij wou ingaan, want dit kon deze niet zomaar. De Grootste der aarden zij ook maar mensen wist je, en ieder mens, groot of klein gebekt, laat minstens per dag 15 winden, hard of zacht gefloten en de stank van onze Koning is deze dan koninklijker?
Waarom de drang tot relativering? Rest er mij een andere keuze dan dit te doen, zo niet kan ik beter zelfmoord plegen. Want zijn wij niet vergeten, dat onze grootspraak hier op dit aardklootje is: een betere, rechtvaardige mondiale samenleving op te bouwen, niet voor ons zelf maar ten bate van de Rechten van de Toekomende Generaties.
... ik ben afkomstig van Heffen en ik bleef van Heffen een boerengemeenteke dat nu gefusioneerd is met Mechelen). Tot mijn dertigste jaar. Ik had er lagere school gelopen en was achteraf jarenlang op en af naar Mechelen gereden, omdat ik van huisuit moest leren sculpteren, ook al zou ik, toen ik tweeëntwintig was, al mijn beitels in de Zenne werpen. Ik deed mee aan politiek en ik speelde bugel en trombone in een der dorpsfanfares. Zo kende ik God en klein Pierke en ook ikzelf was door iedereen gekend.
Toen ik in 1964 in Mechelen belandde, kwam ik er met de niet eens vermoede marginale situaties in contact
Ik sloot mij aan bij de langharigen. Ik die vroeger zo een deftig burgertje was met een normale haartooi, een schoon kostumeke en een fijn plastronneke was. Ik werd daar met de ongemotiveerde houding van de zogezegde volwassenen gekonfronteerd, die de langharigen zomaar de deur uitwezen, gewoon omdat ze hangharigen waren ... Ik werd Provo. Ik had als uitgangstenue een hoge hoed, een witte jabeau met lange jaquette en grijze handschoenen en een zwart stokske. Ik wou met de traditie breken van het zich normaal bewegen. Wat later werd ik hippie om later, in de ludiekere periode, Kabouter te worden. Ik was "ne nummer" in Mechelen geworden en nu wereldberoemld i het Mechelse. Knipoog..
Heeft dat iets met de kunst en de kunde van mij als kleine man te maken? Ik denk van wel, omdat juist in dit anders dan de anderen zijn, in mij daardoor de kunstenaar Frans Croes werd geboren. Want ik wou tekenen en schilderen. Ik wilde dit reeds van toen ik nog kind was en ik speelde sedert 1967 mecenas voor jonge artisten, die ik in Herten Aas liet exposeren. Al zou ik vaak later zeggen dat ik het evengoed of nog beter kon dan wat sommige daar omhoog tentoon ophingen ...
Ik speel steeds open kaart! Ik deed dat vroeger met Herten Aas en ik doe dat nu steeds, met al mijn werken, waarop ik een eigen visie heb. Mijn verleden heb ik helemaal kunnen begraven. Enkel in de mijn gebleven ervaring wist ik mezelf als mens en kunstenaar ontdekken.
In 1976 zei ik foert aan alles en brak met alles. Ik wilde enkel nog tekenen en schilderen. En ik deed wat ik niet laten kon! Binnen mijn gekend patroon van mijn vele vallen en mijn steeds weer opstaan. Tot nu ik leef in het zachte gestreel, waaruit ik kleuren tover en ik deze naar u toebreng.
MONUMENTAL biedt een platform aan hedendaagse beeldende kunst. In het beeldenpark en de grote kunstgalerie kunnen zowel monumentaal of sculpturaal werk als andere kunstvormen getoond worden.
MONUMENTAL organiseert wisselende individuele en groepstentoonstellingen. Van bij de oprichting vormde de jaarlijkse zomertentoonstelling het voornaamste luik van de werking van de vereniging, maar in 2003 werd van start gegaan met een jaarwerking. Voortaan worden het hele jaar door tentoonstellingen georganiseerd, met in de zomer de grote groepstentoonstelling, aangevuld met kunstgelieerde activiteiten.
Een boeiende ontmoeting met werk van gerenommeerde hedendaagse kunstenaars. De groepstentoonstelling in de zomer van 2005 gaat door in het groene beeldenpark en de afgewerkte galerie. Meerdere kunstenaars stellen tentoon met sculpturen en schilderijen.
U kan werken bewonderen van Robert Cahay, René de Lannoy (), Jacky De Maeyer, Serge Gangolf, Marie-Paule Haar, Octave Landuyt, Paul Machiels, Hubert Minnebo, Renaat Ramon, Addi Ryckaert, Jean-Claude Saudoyez, Emile Souply, Frans Van den Brande en Mark Verstockt
Leerde ik kennen in mijn vroegere Staminee Herten AAS. Hij was een gewone man zonder enige pretentie, maar die wel boeiend kon vertellen over zijn beeldhouwwerken. Hij was bezeten al het ware en ik ben hem blijven volgen vanaf toen tot op heden. Hij startte eens zovele jaren geleden in Brugge om in 1969 zich te vestigen in Bornem (Klein Brabant). In de beginnen was het een oud haast vergaan boerderijtje war hij al grote beelden maakte, toen nog in klei. Bouwde nadien op de grote lap grond die hij mede gekocht had, meerdere ateliers en annexes.
Tot Henri, als initiatiefvolle man 10 de jaren 1978 à 1988 beeldentuin en startte met het bouwen van een kleien galerie, die ondertussen is uitgegroeid tot ruim1.000 m2.
Steeds wanneer ik daar eerder toevallig aankom, daalde hij van zijn hoge stelling af en komt dan zeer enthousiast een babbel met mij slaan, ook over zijn streven en ongewild sprak jij mij ook over zijn intieme familieleven da niet steeds rozenschijn was.
De kunstcriticus Hugo Brutin schrijft over hem:
Henri Lannoye bekleedt een unieke plaats in de drukke wereld van de beeldhouwkunst. Zijn oeuvre is monumentaal, letterlijk en figuurlijk. Op heel bijzondere wijze refereert het bestendig aan alles wat met technologie te maken heeft.
Zo zijn de menselijke figuren die hij ontwerpt machines en nemen de machines die hij bedenkt antropomorfe vormen aan.
Elk van zijn beelden is een hartstochtelijk gegeven dat kracht symboliseert, een bijzondere innerlijke ritmiek bezit, toonbeeld is van een ontoombaar en complex mysterie waar men niet op uitgekeken raakt.
Het is omzeggens voor de hand liggend dat de kunstenaar voor zijn indrukwekkende beelden de voorkeur geeft aan brons, een materie die sinds lange tijd intens verbonden is met technologie, het trotseren van de tijd en die vitaliteit en esthetiek in zich bundelt.
Het is zeer aanbevelenswaardig om zijn werken te bekijken op zijn website: http://www.hernylannoye.com/ maar ook kan ik het zeer persoonlijk aanbevelen om zijn beeldentuin te bezoeken: hierover vindt u meer gegevens op MONUMENTAL ART zie: http://users.pandora.be/monumental/
Frans Croes.
(Met de steun van de Feitelijke Kunstvereniging Frans Croes).
Indien u op sommige foto's klikt met je rechtermuisknop dan opent zich een venster waarin ondermeer staat: "Beeld openen in een ander venster". En ja, dit is mij al vaak gelukt en wanneer u de instelling bvb verplaatst naar nog groter, dan kan het zijn dat zich een soort vierkantje vertoont met op de hoeken telkens een pijltje, dit wil zeggen dat het beeld nogmaals verder uitvergroot kan worden. Nu dat wij onze foto's mogen verzwaren tot maximum 150 kb zal de scherpte werkelijk in ons voordeel spelen. Tracht dit ook eens na te gaan, besef dat niet alle foto's zich in een ander venster kunnen openen.
Wie niet waagt, die niet wint! Veel fijns van Frans.
Oei ! Is dat kunst ? En dan via een webblog van Seniorennet (ongewenste? Onverwachte?) publiciteit maken ... Zou je liever niet op jaarmarkten gaan staan?
04-09-2005 om 23:17 geschreven door zezazeu
Mijn repliek:
Wie deze Zezazeu is kan niet anders zijn dan éne soort van Zie Ze Zeugt zijn! Sorry hoor, maar indien wie weet wat voor iemand zo spreekt over mijn kunst dan rebelleert er iets in mij. Deze hoeft mijn kunst niet mooi te vinden, maar de woorden die deze X schrijft, voelen zo platvloers aan dat ik niet anders kan dan deze te nondedjuen
Wat wie is deze X?
Wie kent deze X?
Wie is het ook daar niet mee eens?
Hoef ik mij zo te laten inpakken?
Maak ik geen kunst of wel?
Wat is Kunst? Met een grote K, aub factoortje X ofte niemendal!
Voelt deze X zich beter dan bvb de Gewezen President van Vlaanderen Luc Van Den Branden, Directeur Frans Verleyen van KNACK of de betreurde dichter Hermen De Coninck?
Wie durft er ook tegen deze ZEZAZEU protesteren?
Een bezoeker aan mijn ZOMER EXPO schrijft : (en onthoud dat ik publiciteit mag maken op mijn Blog, want ik heb daarvoor betaald).
Beste Frans,
Ik word telkens ik je werken bewonder stil van binnen. Waarom? Wel ze zijn zo diepzinnig en vanzelfsprekend gemaakt en bevatten een een zodanige unieke boodschap naar de mensen toe die dit willen begrijpen. En wanneer ik deze zie zou ik willen dansen van plezier, niet van de lol, maar omwille de schoonheid die komt vanuit een warm hart waar mensen ook stil van worden.
Henri LABIO.
Dus ZIEZAZEU begrijpt er niets van, maar dat deze dan zulke dingen niet schrijft.
Is mijn grootste uiting van grote bezorgdheid betreffende mens en leven.
Gelouterd werd ik, maar ook getekend door vooral tegenwind en regen, gebukt lopend onder wanhoop legde ik in 1976, als activist en hervormer er het bijltje bij neer. Om uiteindelijk op mijn 39-ste dat te doen waar ik eveneens van in mijn kindjaren voor voorbestemd was, tekenen en schilderen.
Niettemin blijft in mij ook een onrust aanwezig - die de moderne mens nu eenmaal tekent - blijft dan wel dat ik troost kan zoeken in het wilde tedere lied en in evenwicht naar de zingeving en de aanvaarding van mijn levensdoel. Kunstenaar zijn!
En noem ik dit zelf niet in een van mijn werken: 'Ben ik soms niet zoals de frisse bladeren aan een boom en is het nog even lente'. Of: 'Groene vlaggen zullen wij hijsen om het levensfeest langer te laten duren'. Ook: 'Ik was een bloem, mijn pracht van glorierijk vergaan'.
Binnen de wildgroei die zich in mij omstreeks de jaren tachtig voltrok, kon ik opklimmen boven de zwartgrijze massa uit. Weg waren de gedrochten en de verdorring van de welig tierende mismaakte mensensoort. Ik maakte artistieke uitingen in een soms symbolistische taal. Ook werken die de kijker durfden meevoerden doorheen de werelden van de magie en mystieke esoterie. Uitgetekende ervaringen van mij die in onderging, soms ludiek maar steeds uiterst fijn tot in het detail gemaakt, (zonder mij een chauvinist te vinden) die in hun droogkomische genre verwezen naar het theatrale drama van 's mensen verhalen.
Alsof elke tekening van mij de mensen toefluisteren wilde: Dat wat ik betracht is te duiden op: 'Het leven is zo kostbaar mensen. Sluit dit niet in jezelf achter slot en grendel. Vertroetel het. Bescherm het. Maar heb het leven vooral lief en geef jouw levensgeheimen aan alles dat leeft in de wereld prijs'.
ALS FRANS CROES SPREEK IK OOK OVER... De 'Rechten van de Toekomende Generaties'.
Daar ik drie jaren lang Ambassadeur in Vlaanderen was van de Rechten voor de Toekomende Generatie: Dat deze minstens van ons nog een Moeder Aarde mogen erven of ontvangen, die wij beter hebben gecultiveerd dan wij van onze voorvaderen meekregen. Wat volgens mij': is de mens verplicht is vanuit zijn culturele bewustzijn. En daarmee is mijn bewijs geleverd dat ik nooit mijn afkomst heb verloochend en nog steeds op de bres staat.Ook daar waar ik manifest naar buiten kom over de Plichten van de mens of "De Verantwoordelijkheid van de Mens" (een basistekst die diende om in de UNO als basistekst te dienen om te komen tot de milieuverdragen in Rio de Janeiro om er later de Kyoto norm mee te bepalen - op het gebied van langdurige ontwikkelingen, enz. Al te gemakkelijk doet de mens beroep op zijn rechten zonder te beseffen dat men bij zelf de keuze ook plichten heeft om in 'Eenheid met de wereld te leven'.
Staan wij niet allemaal voor een zelfde Keuze, waar de gehele mensheid voor staat, binnen de Universele Verantwoordelijkheid, om te komen tot een heroriëntatie terwijl een werkelijke vrede en duurzame ontwikkeling.
Vanuit mijn optimistische visie, wars van elke apathie of welk doemdenken zeg ik: Mogen wij Leven in overeenstemming met ons voorrecht deelgenoot te mogen zijn aan het Lever zelf. Laat ons daarom samen, de verantwoordelijkheid als cultuurbewust Levende Mens opnemen.
Deze wens ik over te dragen aan mijn Blog bezoekers.
Toespraak op een vernissage in galerij Evira op 14.02.93 bij een tentoonstelling van Frans Croes.
Wij kennen elkaar sinds vele jaren, weliswaar op een afstand, maar toch! Ik herinner mij de periode van het Progressief Komitee van Artistieke Werking (P.K.A.W.) met onder andere Roger Van Ouytsel, Jan de Winter en andere Die een andere alternatief wensten van het dan heersende kunsten normbesef dat de stad Mechelen hanteerde. Frans bezat toen een alternatief tentoonstellingscircuit waarvan den Herten Aas de as was en een van de boeiendste periodes was in het leven van Frans Croes.
Het waren de nadagen van mei 1968. In juli 1970 stond op de Mechelse grote markt tegen de pui van het Stadhuis een Leopardtank van het Belgische leger opgesteld. Frans Croes en een groot aantal contesterende jongeren goten er een roosachtig kleurmengsel over. De dag nadien was er een massa volk op de grote markt bijeen die door de politie uit elkaar geslagen werd. Toen werd daar de kiem gelegd van de komende Kabouterbeweging waarvan Frans Croes de Papskabouter werd. Een eretitel voor hem als het ware, want in oktober 1970 namen deze contesterende jongeren deel aan de Gemeenteraadsverkiezingen en behaalden op slag 1104 stemmen of 2,56 % van het totaal. Verbazing alom
Frans Croes verklaarde later, dat de kabouterbeweging eerder een toevallig resultaat was van een jarenlange ontevredenheid, én mede de invloed had ondergaan van de Nederlandse Provobeweging en de Linkse studenten rebellie. Een aantal van de toen gevorderde eisen zijn oningevuld maar actueel gebleven tot de dag van heden.
Met het P.K.A.W. o.a. als doel: de gewone arbeider en bediende kennis te laten maken met kunst. Zoals hij mij dit ooit persoonlijk toevertrouwde en waaraan ik zou willen toevoegen: ook de niet commerciële kunst.
Waarom deze lange inleiding? Wel, om aan te tonen dat Frans Croes in wezen steeds een goedaardige rebel is geweest en gebleven.
Naast rebel, was hij ook nog een wereldverbeteraar en een strijder voor waarheid en zuiverheid. In een woord: een idealist! En in feite Frans, ben je dat nu nog steeds en het strekt je tot eer.
Na jaren van geploeter aan de basis werd Frans zelf kunstenaar op een ogenblik dat hij al gelouterd was door het leven.
En ook in de kunst ging hij een eigen(zinnige) weg op, weliswaar zoekend, experimenterend, als eens met ups and downs, tot hij, mijn inziens vooral in de grafische vormgeving vond wat hij zocht. Een eigen stijl en expressievorm ontwikkelde hij, zoals wij dit vandaag overduidelijk kunnen vaststellen.
Een teken van techniek en materiebeheersing vinden wij mijn inziens in het gebruik van het witte vlak van het papier in zijn grafisch werk. Misschien slechts een detail maar een belangrijk detail, dat toch zoveel zegt in verband met de beheersing van de materie.
In de reeks van Astrologische tekens die m.i. de kern van de tentoonstelling vormt, zegt Frans Croes zelf: te willen afrekenen met een aantal ideeën en heilige huisjes. Maar wat mij opvalt en reeds opviel in andere werkjes is de vaak aanwezige erotische ondertoon in zijn oeuvre. Ook andere conflicten vecht Frans uit in zijn werken of ook via zijn teksten. Ik ben echter en gelukkig geen ziekenknijper die voor alles een verklaring wil klaar hebben. Ik benader kunst op een vrij eenvoudige wijze: spreekt deze mij aan of zegt het me iets. Weet, ik heb laks aan het gegoochel met geleerde woorden en ismen.
Een kunstwerk is waar als het u aanspreekt of als u de boodschap begrijp. De rest is kletspraat en lulkoek. En daarom, onderga het en kijk dan nog eens en u ontdekt de boodschap.
Zelfs indien u deze niet vindt en het kunstwerk niet meer is dan louter esthetisch, wel dan is dit laatste juist de boodschap; zoek niet verder want zo simpel is het. Frans, zo simpel is het inderdaad, maar niet iedereen ziet het zo. Er is dus voor u nog veel werk aan de winkel!
Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam corskunst.
Ik ben een man en woon in Mechelen - Zennegat 14 - 2800 Mechelen -015241395 (België) en mijn beroep is Kunstenaar.
Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kunst en cultuur, politiel, vrij denken, allerhande.
U kunst steeds mijn werken kooem zien maar telefoneer dan even op 015271395. Liefst in de namiddag of op avonden. Ook heb ik een website: http://www.frnscroeskunst.be
Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam croskunst.
Ik ben een man en woon in Mechelen (België) en mijn beroep is Kunstenaar op pensioen.
Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kunst en aanverwanten.
Mijn kunstewerken kunnen steeds gezien worden op namiddagen en avonden, mits vooraf gaand een telefonische afspraak gemaakt te hebben op nr: 015/271395 of via 0485/45626