Inhoud blog
  • Oosterweel; Is de intendant verbrand?
  • OOSTERWEEL onzeker
  • Oosterweel
  • Goed Bestuur
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    De Governmentwatcher
    Een eigenzinnige kijk op onze politiek.
    Welkom op deze positief kritische blog van het gezond verstand. Of laat ik dat best aan jou oordeel over? Wellicht kan je via de zoekfunctie van Google op deze pagina, naar een onderwerp in een artikel. Toch is het nuttig de 'visie' van het geheel te kennen. Enkele thema's: maatschappij, economie & ecologie, vrijheid & verantwoordelijkheid, links & rechts, welzijn & gezondheid & GGZ, recht-waardigheid, deontologie. Waar mogelijk een vrolijke noot. Het beste.
    04-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OOSTERWEEL onzeker

    23 maart 2017 ’t Pallieterke

     

    Praten met Philippe Deleu  : OOSTERWEEL

    “Actiegroepen trachtten pluimen van het

    ‘Consensusmodel’ op hun hoed te steken”

     

    Afgelopen week werden we gecontacteerd door Philippe Deleu, gepassioneerd door

    en begaan met de problematiek van de ontsluiting van de Antwerpse Ring. Zijn ‘Consensusmodel’,

    dat gebruik zou maken van onder meer een tolvrije Liefkenshoektunnel,

    dateert al van 2009. Zes jaar en heel veel dure studies later werd zijn plan, dat hij

    jaren geleden bij de Vlaamse regering indiende, alsnog aangenomen. Publieke erkenning

    kreeg hij er echter niet voor, behalve dan in ’t Pallieterke.

     

    Philippe Deleu dendert reeds jaren door

    stapels papieren, bekijkt kaarten, toont USBsticks,

    goochelt met namen, vergadert en

    praat zich door een overvolle agenda ten voordele

    van zijn medeburgers. Hij is een activist

    die je graag mist als tegenstander. Philippe

    Deleu werd geboren in Izegem, de stad van

    Geert Bourgeois. De West-Vlaamse keikoppigheid

    is ook hem aangeboren.

    Van opleiding is hij master in de economische

    wetenschappen en van beroep was hij

    salesmanager, zowel nationaal als internationaal.

    Hij beet zich vast in twee heikele dossiers.

    Sedert 2008 in de Antwerpse mobiliteit,

    omdat hij het kotsbeu was in files te staan, en

    in de tweede havenontsluiting door Ekeren,

    waar hij woont.

    Het belangrijkste dossier voor hem is Oosterweel.

    Hij wil daarmee aantonen dat de

    overheid te vaak met belastinggeld morst.

    Hij slaagde erin om met BOLSE (Buurtcomité

    Oude Landen Spoor Ekeren) de bouwvergunning

    voor een totaal nieuw spoortalud van 13

    meter hoog - en op minder dan 60 meter van

    de huizen - te laten vernietigen bij de Raad

    voor Vergunningsbetwistingen.

    Een en ander doet hij belangeloos voor

    die bewoners van Ekeren-Donk, die het ergst

    getroffen zouden worden door een ‘onredelijk

    en onrechtvaardig’ voorstel van Infrabel.

    Tegelijk wil hij zorg dragen voor de toekomstige

    generaties en zijn kinderen en kleinkinderen

    in het bijzonder.

    Zijn stelling is dat men zowel voor Ekeren

    als voor Oosterweel ‘oplossingsgerichte’ alternatieven

    over het hoofd heeft gezien, al dan

    niet bewust.

    Philippe Deleu: “In totaal hebben alle studies,

    samen met de beheerkosten, al meer

    dan een miljard euro gekost. De zogenaamde

    actiegroepen (Ademloos, stRaten-generaal

    en pas later Ringland) dragen voor die ‘stilstand’

    een verpletterende medeverantwoordelijkheid.”

    t Pallieterke: Hebben de actiegroepen

    dan geen verdienste?

    Philippe Deleu: “De actiegroepen hebben

    zeker verdiensten. Zij plaatsten het debat

    over fijn stof op de Europese kaart en brachten

    de A102 aan als deeloplossing. Niettemin,

    nog voor het referendum over de Lange

    Wapper in 2009, waren de actiegroepen op

    de hoogte van een oplossing via de Liefkenshoektunnel

    (LKHT), waarbij het doorgaand

    verkeer langs daar zou omgeleid worden.

    Toch hebben ze sindsdien zeven andere tracés

    naar voor geschoven. Elk tracé werd door

    stRaten-generaal met hand en tand verdedigd

    in zaal Horta, waar de infomomenten

    van de actiegroepen plaatsvinden. Telkens

    was de nieuwe oplossing volgens hen het ei

    van Columbus. Dat laatste kwam echter na

     ‘zevenmaal in zeven jaren’ ongeloofwaardig

    over. Des te meer omdat hun oplossingen telkens

    onwerkbaar bleken en bovendien ook

    minder goed waren voor het leefmilieu, in

    vergelijking met mijn LKHT-tracé. Vanaf 2011

    heb ik die oplossing voor de herkenbaarheid

    het ‘Consensusmodel’ genoemd, in de overtuiging

    dat daarvoor ooit een breed draagvlak

    zou komen. En zo geschiedde.

    Omdat de actiegroepen begin februari plots

    hun zeven oplossingen achter zich lieten voor

    het Consensusmodel, bevestigen ze feitelijk

    dat hun tracés ‘windeieren’ waren. Daarmee

    recupereerden ze wel plots schaamteloos het

    Consensusmodel. Dat gaven ze een andere

    naam, om de pluimen op hun hoed te kunnen

    steken. Intellectuele diefstal… Verder infor

    meerden de actiegroepen de Antwerpenaren

    niet transparant, soms zelfs bedrieglijk of met

    ‘alternatieve feiten’. Dat Ademloos in Horta

    voor de tunnellucht herhaaldelijk meer dan 60

    procent zuivering beloofde, was op zijn minst

    zwaar overdreven. De intendant beloofde op

    10 januari aan de parlementsleden van de

    commissie 35 procent. Op papier bezorgde

    hij me documenten waarin men op maximum

    20 procent komt en zelfs daarvan is hoogst

    twijfelachtig of dat, in zijn model van 10 januari,

    wel haalbaar was.”

    ‘t Pallieterke: Waarom zouden de actiegroepen

    zoiets doen, als ze in 2009 het Consensusmodel

    via de LKHT al kenden?

    Philippe Deleu: “Wellicht waren ze eerder

    met politiek bezig dan met mobiliteit en leefmilieu.

    Anders kan ik niet verklaren waarom de

    actiegroepen al die jaren zeven andere tracés

    naar voor geschoven hebben. Door dat tijdverlies

    hebben ze de economie volgens cijfers van

    Voka voor minstens vier miljard euro beschadigd.

    Hoeveel scholen, arbeidsplaatsen al of

    niet in de zorgsector had men daarmee kunnen

    betalen?

    Erger nog, op basis van de cijfers van de

    actiegroepen zelf, blijkt nu dat ze ook nog meer

    dan vier miljard euro schade hebben veroorzaakt

    aan de gezondheid van de omwonenden

    van de files. Met andere woorden: Ademloos

    schaadde door haar ‘politieke agenda’ de

    gezondheid van haar aanhangers. Bovendien

    luisden ze met de hulp van demagogisch taalgebruik

    meer dan 120.000 euro af van de achterban.”

    ‘t Pallieterke: Wat nu met de ‘75.000

    handtekeningen tegen het BAM-tracé’?

    Philippe Deleu: “Die gooiden de actiegroepen

    zomaar te grabbel. Ze sloten immers op

    15 maart een monsterverbond met de overheid

    en BAM, waarin datzelfde BAM-tracé nog

    steeds onverkort opgenomen staat. Omdat het

    duidelijk is dat ze zich door de oude politieke

    cultuur van overheid en BAM hebben laten rin

    geloren, heb ik nog enig mededogen. Het blijft

    echter verraad tegenover de sympathisanten.

    ’t Pallieterke: Het huwelijk van de overheid

    met de actiegroepen werd volgens u

    op valse gronden voltrokken?

    Philippe Deleu: “Meer zelfs, bij het uitwisselen

    van de ringen is vorige week een

    contract ondertekend waarin de actiegroepen

    de beslissing over de volledige overkapping

    geheel aan een (schimmig) politiek stuurcomité

    overlaten. Ze lieten hun broek tot op

    de enkels zakken, maar kunnen nu nog lang

    wachten op de resterende 7,75 miljard euro

    die nodig zou zijn voor de beloofde ‘volledige’

    overkapping.”

    ’t Pallieterke: Wat dan met die overkapping?

    Philippe Deleu: “Gedeeltelijke en beperkte

    eco-viaducten zijn mogelijk over de Ring in

    Antwerpen. Dat stond reeds in het Consensusmodel

    in 2010. De volledige overkapping,

    zoals volgens het Ringlandconcept, was echter

    vanaf het begin nep. Het café-ontwerp

    bevatte zoveel gebreken dat het voor ingewijden

    totaal ongeloofwaardig was. Zelfs BAM

    had dat onmiddellijk door.

    Wat Peter Vermeulen en zijn architectenbureau

    bezield heeft, mag Joost weten. Het ging

    hem blijkbaar niet om het leefmilieu en mobiliteit.

    Hoe had Ringland 18 rijbanen ‘zonder

    filevorming’ kunnen aansluiten aan een Kennedytunnel

    met slechts 6 rijstroken? Bovendien

    waren de actiegroepen door hun steun

    aan Ringland tegenstrijdig met zichzelf. Jarenlang

    fulmineerden ze tegen de voorgenomen

    18 rijbanen van BAM, terwijl ze in het geval

    van Ringland wel akkoord gingen met 24 rijbanen,

    namelijk 18 plus 6 rijbanen, nodig voor

    lokaal truckverkeer bovenop de tunnels.

    Voor een honderdtal Rotaryleden diende

    Peter Vermeulen bovendien in 2016 toe te

    geven dat zijn model meer dan het dubbele

    zou kosten dan hij altijd in Horta en Roma had

    beweerd.In die vergadering in Ter Elst in 2016

    kwam men zelfs na ‘berekening’ op 9 miljard

    voor de Ringland-overkapping, omdat Vermeulen

    plots een tweede Kennedytunnel bleek

    nodig te hebben.”

    ‘t Pallieterke: Wanneer gaat de eerste

    spade in de grond?

    Philippe Deleu: “Het monsterverbond van

    de overheid en BAM met de actiegroepen heeft

    belangrijke zaken over het hoofd gezien. Stel

    bijvoorbeeld dat de Raad van State dit dossier

    ‘blauw blauw’ zou laten nadat de actiegroepen

    voor eind april hun klacht zouden ingetrokken

    hebben. In dat geval is het zeer de vraag of de

    Raad daarbij handelt als een goede huisvader

    en vanuit de ‘openbare orde’. Bovendien

    is het BAM-tracé zo vaak en zo grondig hertekend

    dat het geen verband meer houdt met het

    BAM-tracé uit het MER (Milieu Effecten Rapport)

    van 2014.

    Zelfs als dat allemaal via de oude politieke

    cultuur van tafel zou geveegd worden, is daar

    nog Europa dat toeziet op de veiligheid van

    de tunnels op haar Trans Europees Netwerk,

     

    waartoe de Ring behoort. Bovendien zijn ook

    daar nog Europese tunnelrichtlijnen. Die zijn

    lastig, vooral als men ervan uit gaat dat alle

    vrachtwagentunnels ‘full ADR’ zijn en dus voor

    gevaarlijke stoffen dienen aangelegd te worden.

    Dit is iets wat de intendant op 2 februari

    beloofde. De bouwvergunningen gaan

    dus nooit op een normale manier klaar zijn

    in 2017, tenzij via de oude politieke cultuur.”

    ’t Pallieterke: Is er dan opnieuw geen

    oplossing?

    Philippe Deleu: “Jawel, indien men zou

    uitgaan van het Consensusmodel, dat in het

    MER Oosterweel was opgenomen in 2012.

    Daarin diende echter volgens de actiegroepen

    het BAM-tracé manu militari bevoordeeld te

    worden, onder druk van Noriant, een consortium

    van de zogenaamde betonboeren achter

    de BAM. Noteer dat BAM in september 2010

    van het dossier was gehaald door ministerpresident

    Peeters, wegens ‘ongeloofwaardig’.

    Dat kwam massaal in de pers op 30 september

    2010. Het Consensusmodel werd bovendien

    voorgesteld aan de media op 13 juni

    2013. Om onverklaarbare redenen legde echter

    geen enkel van de vier journalisten van

    toen het verband met het tracé van Manu,

    Alexander en Koen, gemakshalve het MAKtracé

    Verder mag als bewezen worden

    beschouwd dat ik als bedenker van het Consensusmodel

    gelijk had toen ik beweerde dat

    het BAM-tracé nooit ‘op zichzelf’ zou functioneren,

    wegens de hellingsgraden op diverse

    plaatsen langs dat tracé. Dat wisten BAM en

    de actiegroepen ook reeds in 2013, maar ze

    deden er niets mee.”

     

    ’t Pallieterke: Waarom? Welke krachten

    hebben dat verhinderd?

    Philippe Deleu: “De oude politieke cultuur!”

     

    JR

     

    + kaartjes naast elkaar  + kadertje met berekening

     

    Het “radicaal haventracé” waarover nu een akkoord is

    tussen actiegroepen en overheid: kaartje

     

    Het voorstel van Philippe Deleu in 2009: kaartje

     

    kadertje

    MAK-tracé zou Vlaanderen circa 16 miljard kosten

    Als men het MAK-voorstel uit de media van 7 en 8 februari analyseert,

    komt men volgens Deleu tot volgende optelsom:

    - 3 tot 3,25 miljard voor het BAM-tracé light

    - 0,8 tot 1 miljard voor de A102

    - 0,5 tot 0,7 miljard voor een tweede Tijsmanstunnel

    - 0,2 tot 0,3 miljard voor bijkomende wegen, o.a. het verbreden van de A12

    - 1,25 miljard is opgenomen in het ‘monsterverbond’ voor een deel van de overkapping

    - 3 miljard voor openbaar vervoer en modal split 50/50

    (minimaal 1 miljard gedurende drie jaren)

    - 7,75 miljard voor de rest van de volledige overkapping die beloofd werd door de

    ministers, intendant en actiegroepen.

    Philippe Deleu: “Zelfs als men daar het zogenaamde ‘geheime overheidspotje’, dat vorige

    week plots opdook, van af trekt, dan komt men nog op een astronomisch bedrag van 15,9 tot

    16,55 miljard euro of zowat 2.500 euro per Vlaming. Het monsterverbond komt dus boven

    de 15 miljard. Dit is een bedrag dat het Rekenhof in de commissie mobiliteit als ‘onhaalbaar

    en utopisch’ weglachte. Bovendien is dat een veelvoud van het bedrag dat minister Weyts

    vorige week uitte, in een opwelling van trumpiaanse logica. Het Consensusmodel is miljarden

    goedkoper en toch beter voor mobiliteit en files.”

    04-04-2017 om 14:55 geschreven door funambule

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 08/05-14/05 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 16/03-22/03 2009
  • 04/08-10/08 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!