Hoogstraten - Praag - Hoogstraten
Maandag 7 juni tot maandag 24 juni
Inhoud blog
  • Dag 15: HERZOGENRATH-HOOGSTRATEN 152KM
  • DAG 14: HENNEF UCKERATH - HERZOGENRATH: 121 KM;
  • DAG 13: ALTEN BUSECK - HENNEF UCKERATH : 122 KM.
  • DAG 12: OSTHEIM VOR DER RHÖN - ALTEN BUSECK: 135 KM.
  • DAG 11: HELMBRECHTS - OSTHEIM VOR DER RÔHN - 142 KM.
  • DAG 10: KARLOVY VARY - HELMBRECHTS : 12O KM.
  • DAG 9: PRAAG-KARLOVY/VARY: 135 KM.
  • DAG 8: BEZOEK AAN PRAAG.
  • DAG 7: CHOMUTOV-PRAAG: 108 KM.
  • DAG 6: MEUSELWITZ-CHOMUTOV : 125 KM.
  • DAG 5:BAD TENNSTEDT- MEUSELWITZ - 128 KM.
  • DAG 4: HANNOVERS/MUNDEN - BAD TENNSTEDT: 108 KM.
  • DAG 3: SOEST - HANNOVERS/MUNDEN: 143,5 km.
  • DAG 2: ALDEKERK-SOEST: 198 KM
  • DAG 1 : HOOGSTRATEN-ALDEKERK - 147 km.
  • Fotos
  • Na Santiago de Compostela, een nieuwe uitdaging
  • Home
  • Programma
    Welkom op onze blog!
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    30-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Home

     

    Maandag 7 juni tot maandag 21 juni



    Hoogstraten – Aldekerk – Soest – Hannovers Munden – Bad Tennnstedt – Meuselwitz – Chomutov –Praag -  Karlovy Vary –Helmbrechts –
    Ostheim vor der Rhon – Alten Buseck – Hennef Uckerath – Herzogenrath – Hoogstraten

     

     

    Deelnemers:

     


    Boven van links naar rechts:


    Jos Brosens, Ernest Van Den Broeck, Wim Moonen (begeleider), Frans Snyers en Jozef Van Den langenbergh

    onder:

     

    Geert Janssens (De Gelmel), Jos Van Loon, Adriaan Van Der Steen, Andre Lodewijks en Harry Schellekens 

    Organisatie:

    Jos Van Loon

    Frans Snyers



    30-05-2010, 00:00 geschreven door franky  
    Reacties (4)
    22-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15: HERZOGENRATH-HOOGSTRATEN 152KM

     

    Dag 15: HERZOGENRATH-HOOGSTRATEN 152KM


    Met volle zon opgestaan en dus met zijn allen welgezind op weg naar Hoogstraten. Het is nog wat frisjes en dus zijn we op gebied van kleding wel wat beter voorzien.
    Al na 2km verlaten we het Duitse grondgebied en komen al vlug op goede mooie en brede fietspaden terecht. Slechts even moeten we zoeken omdat juist boven op een brug het fietspad ophoudt. Ook nu weer brengt de GPS de oplossing. Al vrij vroeg zorgt Adriaan voor de 5° lekke band, een klein stukje glas is de oorzaak.
    Voor onze rit door het Mergelland heeft Suske deze keer gekozen voor de eenvoudigste en ook minst zware oplossing. Na een dikke 30km passeren we op de rand van Maastricht en bij het over fietsen van het Albertkanaal zijn we in Veldwezelt (België). Wim wacht ons daar op om ons de kans te geven op een bevoorrading voor het lange traject langs het Albertkanaal tot in Ham.
    En ja hoor zelfs naast het kanaal moeten we rekening houden met enkele wegomleggingen. Via het centrum van Kwaadmechelen komen we uiteindelijk terecht in het truckers restaurant waar we ons middagmaal zullen nuttigen, het gros van ons kiest voor spaghetti bolognaise. Het is vrij druk in het restaurant en we moeten wel even geduld hebben, Suske zijn portie is men zelfs vergeten, maar dat wordt al vrij vlug rechtgezet.
    We fietsen verder langs het kanaal tot aan het sas van Olen om daar het thuisfront te verwittigen dat we er aankomen.
    Tussen Wechelderzande en Vlimmeren nog even stoppen om allemaal netjes in dezelfde outfit in Hoogstraten toe te komen. Daar is weer heel wat volk ( familie, buren en vrienden), wij merken meteen dat er heel wat mensen ons toch wel genegen zijn en dat is erg leuk om vast te stellen. Bedankt allemaal voor het zeer hartelijke welkom.
    Ook bedankt aan allen die ons toch vrij trouw hebben gevolgd op het blog.
    En ook nog eens erg veel dank aan Mark, die ons zo goed op weg heeft geholpen met onze GPSjes.
    En nu we toch bezig zijn, onze speciale dank voor al de goede zorgen aan Wim onze steun en toeverlaat.
    En als laatste maar zeker niet de minste bedankt Frankyboy voor het altijd weer bijwerken en aanpassen van het blog.
    En wie ons een klein beetje kent, we hebben er in De Gelmel nog een “goei lap op gegeven”.

    Binnen enkele dagen gaan er nog een heel pak fotos aan het album toegevoegd worden dus kom zeker nog eens piepen in het album.



    22-06-2010, 23:47 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 14: HENNEF UCKERATH - HERZOGENRATH: 121 KM;

     

    DAG 14: HENNEF UCKERATH - HERZOGENRATH: 121 KM;


    Gisterenavond na een rijkelijk buffet zijn we nog afgezakt naar het café-disckoteek van ons hotel. Blijkbaar het uitgangscentrum van de streek voor mensen boven de 4O jaar. Vanaf 20.30 is de dansvloer konstant afgeladen vol en is er ambiance à volonté. Nog al wat koppels maar ook groepjes dames of heren die op zoek zijn naar....
    Deze morgen krijgen we ook een uitgebreid ontbijtbuffet en om 9u staan we klaar voor de start van onze voorlaatste rit.
    Om 10.45u passeren we in Westhoven, vlakbij de kazerne, waar Suske(49 jaar geleden) z'n legerdienst heeft gedaan.
    Eén van de 3 kazernes doet nu dienst voor het Duitse leger, kwartier Passendaele is afgebroken en de 3e kazerne is totaal vervallen.
    Om 12.00u steken we via de "Severingsbrücke" de Rijn over. De gps brengt ons moeiteloos door de stad Keulen, al redelijk vlug zijn we in Aachenerstrasse en dan is rechtdoor de stad uit met op de rand van de stad nog de passage bij het stadion van voetbalklub FC Köln.
    Het grootste deel van de dag zien we buien hangen, wij krijgen zo af en toe een paar druppels, te weinig op nat te worden.
    Om 15.15u komen we in Herzogenrath in ons hotel. We drinken er een echte BELGISCHE GRIMBERGEN en trekken dan naar onze kamers voor een verfrissende douche.
    We zien echt uit naar onze laatste fietsdag.



    22-06-2010, 23:38 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 13: ALTEN BUSECK - HENNEF UCKERATH : 122 KM.

     

    DAG 13: ALTEN BUSECK - HENNEF UCKERATH : 122 KM.


    Vanmorgen vroeg ontbeten, en dus goed op tijd op de fiets.
    Bij onze passage in Giessen, zien we nog héél veel van de vroegere garnizoenstad. Er zijn daar heel veel militairen gebouwen in zéér goede staat en dus goed onderhouden.
    We fietsen op de rand van de stad en dat levert echt weinig problemen op, alleen het grote aantal verkeerslichten zorgt voor wat vertraging.
    De eerste 35 km zijn vrij gemakkellijk te doen, maar de volgende 4O km zijn echt niet van de poes, stevig klimwerk op het fietsmenu.
    De temperatuur is vandaag heel vaak slechts om en bij de 10 ° en ook de wind is een extra tegenstander, vrij stevige wind en recht op onze snuiter.
    Aa, de Nest hebben we vandaag een fantastische koptrekker, hij heeft blijkbaar weinig last van zijn valpartij van gisteren.
    Door de koude, vragen we aan Wim om een plaats te zoeken waar wij binnen kunnen eten. Hij vind voor ons een Imbiess (wat bij ons een frituur voorstelt) wij eten daar "Bratwürst met brötchen" en een lekkere grote koffie of chocolademelk.
    Heel vaak zien we echt flinke buien hangen en regent het in de verte. Wijzelf krijgen slechts één stevige bui van slechts 2O minuten te verwerken. Wat later krijgen we een zonnige periode en daarbij een stevige wind, dat er voorzorgt dat we onze regenjasjes vlug kunnen opbergen.
    We zijn goed op tijd aan ons hotel en kunnen de laatste 2O minuten van Nederland - Japan nog zien op groot scherm in de feestzaal van het restaurant.
    We zijn amper toegekomen, de wind gaat liggen en de zon begint volop te schijnen.
    Nog 2 wat vlakke fietsdagen hebben we voor de boeg. Het zal voor de meeste onder deugd doen om de toren van onze kerk in het zicht te krijgen.
    .........We hopen maandag omstreeks 16.00u aan "De Gelmel" toe te komen.
    Ongeveer een uurtje voor onze aankomst verwittigen wij het thuisfront, maar natuurlijk is iedereen uitgenodigd om ons te verwelkomen.
    Jullie mogen van ons nog een flink aantal foto's op het blog verwachten,van een paar fototoestellen zat het kabeltje niet in de reiskoffers.



    20-06-2010, 17:55 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    18-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 12: OSTHEIM VOR DER RHÖN - ALTEN BUSECK: 135 KM.

     

     

    DAG 12: OSTHEIM VOR DER RHÖN - ALTEN BUSECK: 135 KM.


    De eerste 2 km tot in Ostheim centrum dalen we tot aan de Rhöne. Verderop zijn de eerste 3O à 35 km bergop en slechts af en toe bergaf. De hellingen zijn soms echt wel aan de steile kant, we krijgen er een aantal van meer dan 10 % en enkele tegen de 2O % te verwerken.
    We fieten door het mooie landschap van Beieren en zien vaak skipistes en skiliften.
    We nuttigen ons middagmaal in de buurt van Fulda midden tussen de akkers en vlak bij de vroeger Oostduitse grens. Vooral na de middag moeten we weer regelmatig rekening houden met wegeniswerken. Soms moeten (mogen) we over supervers asfalt verder fietsen en soms brengt een naast gelegen fietspad de oplossing, echt omrijden is voor ons vandaag, niet nodig.
    In Alten-Buseck centrum, 4 km voor het hotel zorgt een onvoorzichtige, jonge fietser ervoor dat Nest zo sterk moet remmen dat hij over de kop gaat. De kwetsuren vallen best mee, slechts 2 kleine schaafwondjes. Ook Jef, zijn kamergenoot, deelt in de brokken, want hij wordt door het kanwiel van Nest zijn fiets gekwetst aan zijn hand.
    Om ongeveer 16.30 u arriveren wij aan het hotel "Am Kirschberg" en de naam zegt al genoeg, weer naar boven fietsen ditmaal tot vlak bij een mooie sportakkomodatie.



    18-06-2010, 23:07 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 11: HELMBRECHTS - OSTHEIM VOR DER RÔHN - 142 KM.

     

    DAG 11: HELMBRECHTS - OSTHEIM VOR DER RÔHN - 142 KM.


    Het afscheid van de uitbaters van ons hotel in Helmbrechts is erg vriendelijk, we waren dan ook in een volks, familiehotel. Geen overdreven luxe, maar erg gemoedelijk en lekker eten.
    We staan al na 1 km voor wegenwerken, met de nodige omleiding. Dat zal vandaag zowel ons, als Wim nog een paar keer overkomen.
    Zowat halfweg onze rit, is men met wel zéér veel en uitgebreide nieuwe wegen bezig. Voor ons als fietsers is er via onze gps nog 1 doorgang te vinden, voor Wim is er een omleiding van meer dan 40 km.
    Na 15 km zien we bij het opdraaien van een weg, een onheilsboodschap staan "OPGEPAST VEEL KORTE BOCHTEN EN EEN HELLING VAN 19 %". Gelukkig voor ons blijkt dat een beetje verder bergaf te zijn.
    We zijn dan in de buurt van mooie hotels en skiliften en dan kan je zoiets verwachten.
    Wat verderop worden we beloond met een mooie fietspad langs een rivier, het is soms wel moeilijk om de overgangen te vinden. Wat later krijgen we nog een beklimming van 2,5 KM te verwerken met een gemiddeld stijgingspercentage van 20 %, de afdaling is iets korter en in de bochten ligt de helling wel tot 20 %.
    Voor de rest van de rit rijden we meestal over eerder zacht, glooiende wegen met slechts af en toe even een korte, nijdige klim of afdaling.
    De wegen zijn bijna over de hele rit in vrij goede staat.
    Na al die omleidingen moet Wim wel erg ver doorrrijden om terug op onze route te komen, we eten dus wat later en iets verder dan gepland, maar wel mooi in de zon en uit de forse wind die we ook vandaag weer bijna altijd in de rug voelen.
    Om 15.45 u komen we aan bij het mooie, rustig gelegen hotel, helemaal op de rand van het stadje, zowat op het hoogste punt van Ostheim. In alle richtingen rond het hotel een prachtig uitzicht.



    17-06-2010, 22:48 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 10: KARLOVY VARY - HELMBRECHTS : 12O KM.

     

    DAG 10: KARLOVY VARY - HELMBRECHTS : 12O KM.


    Wij zaten al met z'n allen om 7.15u in het salon van de lobby te wachten om uiteindelijk om 7.30u te  ontbijten.
    Het ontbijtbuffet was deze keer wel heel erg uitgebreid, maar vooral het spek met eieren heeft ons prima gesmaakt.
    Overvloeding ontbijten durfden de meesten niet, want er stond een zware rit op het programma.  De eerste 10 km viel dat nog wel mee, maar verderop kregen we een aantal  serieuze hellingen te  verwerken.
    Stroken van 3 tot 4 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 10 % waren vandaag geen zeldzaamheid. We zagen meermaals de gekende driehoek met de melding dat we moesten klimmen tegen 11, 12 of 13 %.
    Nest blijkt de berggeit van het gezelschap te zijn, hij bekijkt zijn routekaartjes en fietst met 1 hand of zelfs zonder handen aan het stuur, op stroken waar de meesten onder ons alles uit de kast moeten halen. Dat ons Joske een vrij goede klimmer was, dat wisten reeds van vorig jaar, maar vandaag doen DJ Dré en REDBULL Jos aardig mee.
    Wim had vandaag heel veel last van wegenwerken en de daarbij horende omleidingen.
    Al bij al zijn we vrij vlot en goed op tijd om 15.3O u in Helmbrechts toegekomen, zodat we nog een aardig stukje WK-voetbal en de aankomst van de rit in de Ronde van Zwitserland hebben kunnen volgen op tv.
    Vanavond zien we op groot scherm de westrijd Zuid-Afrika tegen Uruguay.


    PS. enkele nieuwe fotos te vinden in het fotoalbum.



    16-06-2010, 23:56 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 9: PRAAG-KARLOVY/VARY: 135 KM.

     

    DAG 9: PRAAG-KARLOVY/VARY: 135 KM.


    Gisteren zijn wij gaan eten in hetzelfde hotel als zondag, nu was het maar aan de povere kant(echt Tjechische tafel), maar we hadden wel ons buikje vol.
    Bij het verlaten van Praag, hebben we vandaag geen enkel probleem, de gps loodst ons perfekt de stad uit.
    Er zijn op nogal wat plaatsen wegenwerken, de wegen zijn niet echt slecht, maar het is wel oppassen geblazen. Soms zijn er echt diepe putten in de weg.
    De Nest zorgt voor vandaag voor de 4e lekke band. Op een gezamelijk totaal van ongeveer 8.000 km (1OOO km per man) is dat echt nog niet veel.
    De grafiek van het parcour heeft ons echt veel verrast, sommige beklimmingen waren iets zwaarder dan verwacht.
    Van die stramme benen van gisteren was vooral bij de grootste klagers, weinig of niets te merken.
    Jef, de jarige van vorig weekend, had vandaag een prima dag (en Jos B, z'n redbull gaan morgen verstoppen).
    We logeren vandaag in een luxe, wellness hotel dat deel uitmaakt van een groot komplex met allerlei sportakkomodaties en alles erop en eraan (sauna, massage...).



    15-06-2010, 21:10 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 8: BEZOEK AAN PRAAG.

     

    DAG 8: BEZOEK AAN PRAAG.


    De verjaardag van Jef hebben vrij uitbundig gevierd. Sommigen als iets langer dan de anderen, maar iedereen lag nog op een fatsoenlijk uur (ruim voor 12.00u) in bed.
    Vandaag zijn we na een zeer, erg , ruim ontbijtbuffet de stad en dan vooral de oude stad ingetrokken.
    Praag is met één woord: een overweldigende stad, vol met prachtige gebouwen en mooie uitzichten.
    Vooral vanop het Praagse kasteel is het uitzicht ÏNDRUKWEKKEND. Op 1 dag kan je zeker lang niet alles bezichtigen of bezoeken, maar Praag is voor IEDEREEN, die wat van geschiedenis en mooie gebouwen houdt, een absolute aanrader.
    De oude knarren onder ons zijn wel wat vermoeid naar het hotel teruggekeerd.
    Voor morgen beloven de weerberichten max. temperaturen tot 21° en weinig kans op regen.



    15-06-2010, 08:57 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 7: CHOMUTOV-PRAAG: 108 KM.

     

    DAG 7: CHOMUTOV-PRAAG: 108 KM.


    Op de verkiezingsdag vetrekken we voor onze laatste rit richting Praag. Ook voor het ontbijt was het voor iedereen zelf je keuze maken. De kok maakte wel erg grote porties en niet iedereen kreeg z'n bord leeg.
    De lucht is bewolkt en men voorspelt kans op af en toe een bui en temperaturen tot 21 graden.
    Van de buien hebben we vandaag geen last gehad en de temperatuur liep zelf hoog op. Op dit moment bij het intikken van het verslag schijnt de zon volop.
    We volgen vandaag meer echt secundaire wegen maar die vallen tot nu toe echt wel mee, zeker beter dan het laatse Oostduitse gedeelte.
    Volgens de wegwijzers zijn net na het vertrek nog 50 km Vverwijderd van Karlovi Vary. Wij rijden via Praag en dat zal dus heel wat meer worden. Ons middagmaal in Slany nuttigen we in volle zon.
    De rit door de binnenstad van Praag zorgt voor enkele problemen, er zijn immers plaatsen waar wij met de fiets niet mogen komen. De kombinatie van onze gps en een paar vriendelijke agenten, zorgen ervoor dat we toch vrij makkelijk goed op onze plaats tercht komen.
    Het hotel heeft ruime, moderne kamers en is voorzien van alle komfort. Voor ons avondeten heeft het management gereserveerd in een restaurant vlak in de buurt.
    Eén van de receptionisten zal ons daar naar toe brengen.
    En nu......gaan we de verjaardag van Jef vieren.




    13-06-2010, 17:35 geschreven door franky  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Ons Santiago verhaal

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!