Twee speelpleintjes in Brecht, met name een in Sint-Job en een in Brecht-Zuid, krijgen een grondige opfrisbeurt. Het afgelopen jaar kreeg het gemeentebestuur van Brecht heel wat vragen van buurten om voor meer openbare speelruimtes te zorgen.
"Die vragen werden grondig onderzocht en daarom zorgen we nu alvast voor een inhaalbeweging", zegt schepen Daan De Veuster. Gevolg: weldra worden twee speelpleintjes in Sint-Job en Brecht-Zuid opgewaardeerd.
Op het speelpleintje Patrijsnest, hoek Kemphaanlaan-Patrijslaan (Sint-Job) werden enige tijd geleden al een basketbalveld en een petanquebaan aangelegd. Binnenkort wordt het speelpleintje uitgebreid met een klimklautertoestel met glijbaan, een schommel en een klimrek.
"Zo maken we dit speelpleintje aantrekkelijk voor alle generaties. Aan het plaatsen van de bijkomende toestellen ging ook ditmaal een overleg met de buurt vooraf."
Het speelpleintje Venheide aan de Hoeksedreef (Brecht-Zuid) krijgt ook een opfrisbeurt. Daar wordt het voetbalterrein genivelleerd en er komen nieuwe aanplantingen.
Om ongewenst gemotoriseerd verkeer te verhinderen, wordt een afsluiting aangebracht. Bron: JVS via Gazet van Antwerpen.be
De Sint-Leonarduskerk in Sint-Lenaarts en de kerk van de H. Man Job in Sint-Job hebben te kampen met houtworm. In Sint-Job hebben vrijwilligers de smurrie al opgekuist en in Sint-Lenaarts zal de kerkfabriek dat weldra ook doen. Als deze arbeid achter de rug is, gaan het gemeentebestuur, de erfgoedconsulente en vertegenwoordigers van de Provincie Antwerpen en van Monumentenwacht samen afspreken wat te doen om de schade te herstellen. Bron:JVS via gazet van Antwerpen
Jeugdhuis 't Jop zorgt 31 december weer voor vuurwerk in Sint-Job-in't-Goor. Dit gebeurt op het Max Wildiersplein. Daarom is het verkeer van zaterdag 31 december 18 uur tot zondag 1 januari 0.30 uur verboden tussen de Brugstraat en de Kattenhoflaan. Het is ook verboden te parkeren en stil te staan in de parkeerhavens van het Max Wildiersplein. Het verkeer zal worden omgeleid via de Watertorenstraat, B. A. Lambrechtslaan, Edith Cavelllaan, A. De Clerckstraat en Hogebaan in de ene richting en via de Korte Nieuwstraat, Edith Cavelllaan, H. Dunantlei, G. Petitlaan en Watertorenstraat in de andere richting. Bron: Neel vermeiren via Nieuwsblad.be.
De automaat staat op de oprit van Kevin Van Cleemput in de Andrélaan 106. "Volgens mij is het redelijk uniek, ik weet in heel de wijde omgeving van Brecht alvast geen automaat met verse soep staan", zegt Kevin. "Je kan voor 2,75 euro al een liter dagverse soep uit de automaat meenemen. We specialiseren ons in verse, seizoensgebonden soepen die ik maak volgens recepten van mijn moeder en grootmoeder." "Naar analogie met de in Antwerpen legendarische soepboer van 'soep Van Boom', ben ik ook begonnen met een soepronde. Dat loopt zo goed, dat ik die automaat er heb bijgenomen. Nu rijden we twee dagen per week uit, de andere dagen zijn we bezig met soep maken." In Nederland bestaat wel al een automaat met verse soep, de zogeheten 'Souper', maar die werkt per tas en niet per liter. (DILA HLN)
Poppelaerstraat op de Heide zit nog even in modderpoel Sint-Job
De Poppelaerstraat in Sint-Job ligt er deze dagen bijzonder slecht bij. Het gemeentebestuur van Brecht kent het probleem en zoekt volop naar een oplossing. Inwoner Frans Kwick woont al 24 jaar in de Poppelaerstraat aan het Kristus Koning Instituut in Sint-Job. Deze weg maakt deel uit van het beschermde gebied Brechtse Heide.
Zo maar een verharding aanbrengen in asfalt of beton is dus onmogelijk. Frans Kwick vertelt: "Ik word dagelijks geconfronteerd met de slechte staat van de weg. De gemeente heeft destijds de straat bedekt met een laag asfaltschraapsel van de autostrade om het modderprobleem op te lossen. Na enige tijd kwamen de putten echter terug en werd er gewoon geschraapt. Resultaat: de hele bovenlaag is nu los, waardoor je schoenen bij regenval onder de modder zitten.
De materie houdt bovendien zeer lang het water op, zodat de toestand lang modderig blijft." Veel fijn stof dus. In de zomer veroorzaakt deze bovenlaag bij lange droogte veel fijn stof. "Dit baart mij zorgen voor wat het gezondheidsrisico betreft: fijn stof en waarschijnlijk asfaltdeeltjes zijn misschien wel erg schadelijk voor de gezondheid", zegt Kwick.
Schepen van Openbare Werken Peter Schrijvers kent het probleem. Hij geeft toe dat het afschrapen van de bovenlaag een averechts effect had, zeker na de overvloedige regenval in december.
"Een degelijke en blijvende oplossing is op korte termijn niet mogelijk, gezien de beschermde status van het hele natuurgebied. Ik ga nu zo vlug mogelijk contact opnemen met de dienst Onroerend Erfgoed van het Vlaamse Gewest om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn in dit beschermde gebied."Een blijvende oplossing is op korte termijn niet mogelijk, door de beschermde status van het natuurgebied." aldus Peter Schrijvers.
Op oudjaar zal er weer op heel veel plaatsen vuurwerk afgestoken worden. Plezier voor heel veel mensen, maar voor dieren is dit een angstaanjagend verschijnsel... Hoe kunnen we dit als mens opvangen? Hou je huisdier binnen zodra het donker wordt en houdt ramen en deuren goed afgesloten. Eventueel radio of televisie aanzetten om het ergste lawaai tegen te houden. Konijnen best in een afgesloten kooi zetten of in een garage, zodat ze in ieder geval niet kunnen ontsnappen. Paarden, ezels, pony's en runderen zoveel mogelijk op stal zetten. Nooit vuurwerk afsteken in de onmiddellijke omgeving van een dier. Stel het vuurwerk zo laat mogelijk op en controleer of er geen diertje tussengekropen is (egeltjes bv..) Als men hiermee rekening houdt, dan zal het minder onaangenaam zijn voor dieren... Prettige feesten! ( Bron: Nadine Van Dyck )
Inbrekers blijven het gemunt hebben op Sint-Job (Brecht). Tijdens de kerstnacht werd ingebroken in de woongedeelten van een kapsalon, een lingeriewinkel en een begrafenisondernemer op het moment dat alle bewoners afwezig waren. De inbrekers, die langs de achterzijde met een koevoet een raam forceerden, sloegen op de vlucht toen de zoon en de dochter van Luc Baeck aan de Brugstraat 87 thuiskwamen. Toch gingen de rovers nog met veel geld, juwelen en kleding aan de haal. De Lokale Politie Voorkempen onderzocht de zaak, maar ontdekte geen vingerafdrukken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid startte op 14 maart 2011 met de tweede fase van de aanleg van de ring rond Brecht. In 2020 zullen minstens 10.000 voertuigen gebruik maken van deze nieuwe omleidingsweg. De ingreep verbetert de doorstroming en leefbaarheid in Brecht dan ook drastisch.
In de eerste fase werd een brug gebouwd over het HSL-complex en een rotonde aan de N133 aangelegd. AWV maakt voor de tweede fase van dit project 14,4 miljoen euro vrij.
Dit jaar wordt een nieuw op- en afrittencomplex voor de E19 aangelegd. Dat voorziet in een ovonde boven de snelweg waar de verschillende op- en afritten op aantakken. Ook het nabijgelegen bedrijventerrein 'De Ring' krijgt een nieuwe ontsluitingsweg.
Daarna staat de aanleg van de ringweg vanaf de rotonde aan de Wuustwezelsteenweg (N115) tot aan de Veldstraat op het programma. De nieuwe baan gaat via een brug over de Oudaenstraat, de bestaande brug over de hogesnelheidslijn en bruggen over de E19. De weg krijgt één rijvak per rijrichting. Het einde van de ingreep is gepland na de zomervakantie van 2012.
In de derde fase (voorlopig gepland in 2013) wordt het laatste stuk van de ringweg aangelegd vanaf de rotonde aan de Veldstraat tot aan de Lessiusstraat. De realisatie daarvan is essentieel om op lange termijn de leefbaarheid en de doorstroming te garanderen. Bron: mobiliteitsplan provincie Antwerpen
15000 is het aantal wooneenheden dat er in de Noorderkempen tegen 2020 bijkomt. Die zijn nodig om de toename van het aantal huishoudens in de regio op te vangen. Dat blijkt uit de provinciale studie ‘Onderzoek naar woontendensen en –behoeften binnen de provincie Antwerpen’, die de dienst Ruimtelijke Planning opmaakte voor de gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA). Bron: mobiliteitsplan Antwerpen
Een historisch moment voor de Noorderkempen: de 14 gemeenten gaven unaniem hun goedkeuring voor de nieuwe krijtlijnen voor de Noorderkempen tot 2020 en verder.
In de oriëntatiefase analyseerde de provincie de bestaande verkeersstromen in de Noorderkempen. Ook de ruimtelijke structuur en de geplande ontwikkelingen in de regio zijn bekeken op basis van bestaande studies en plannen. Van daaruit vertrok de tweede fase van de studie, de onderzoeksfase. De hamvraag: welk effect hebben de huidige en toekomstige ontwikkelingen op het verkeer en de ruimtelijke ordening in de regio? Of meer concreet: welk soort verkeer zal gebruik maken van welke wegen? Hoeveel bijkomend verkeer mogen we verwachten tegen 2020? Wie zal van waar naar waar rijden? Daarnaast komen ook zaken zoals veilig oversteken, milieu en leefbaarheid in de dorpskernen aan bod. Het kwalitatief en kwantitatief onderzoek bekeek de effecten vooral met een regionale bril. Na veel wikken en wegen was de nieuwe visie voor de Noorderkempen een feit.
De 14 gemeenten - Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel - staan allemaal achter de volgende principes:
De Noorderkempen heeft nood aan een robuust en betrouwbaar wegennet om de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de kernen te verbeteren. Ontwikkelingen her en der verspreid vormen geen goede basis voor een duurzame ontsluitingsstrategie. Het streefdoel is dan ook om het verkeer te bundelen om zo de impact op de omgeving te beperken. Een aantal omleidingswegen, bijvoorbeeld rond de kernen van Brecht, Zoersel, Malle, Rijkevorsel en Baarle, zullen hier een belangrijke meerwaarde leveren.
We moeten op zoek gaan naar een samenhangend netwerk voor vrachtverkeer. De belangrijkste bedrijventerreinen zullen een rechtstreekse aansluiting krijgen op het robuust wegennet. Het voordeel hierbij is dat ze vlot naar de E19-E34 kunnen zonder door de kernen te rijden. In de toekomst zullen nieuwe bedrijventerreinen ook gekoppeld worden aan deze ontsluitingsstructuur. Uiteraard moet er ook gewerkt worden aan zones waar doorgaand vrachtverkeer niet gewenst is.
Een belangrijk principe is dat van het openbaar vervoer als volwaardig alternatief. Zo moet het doortrekken van de tram op de N12 tussen Antwerpen en Malle een antwoord geven op het drukke verkeer in Schilde en Malle. De doorstroming van het openbaar vervoer moet aanzienlijk verbeteren om als volwaardig alternatief te kunnen dienen. Daarom krijgen bepaalde wegen een functie als openbaar vervoeras; het doorgaand autoverkeer zal er geweerd worden. Ook het spoor kan beter. Zo is er het voorstel van een bijkomend station Turnhout-Zuid (aan de E34).
De Noorderkempen heeft uiteraard nog andere troeven om uit te spelen. Zo is er de mooie open ruimte die zeker gevrijwaard moet blijven en is het concept van groene kamers gelanceerd. De studie wil de verschillende groene kamers bundelen tot een groter samenhangend geheel.
In dit kader willen we ook een verdere verlinting langs het kanaal Dessel - Turnhout - Schoten tegengaan. Het doel is om de watergebonden activiteiten te bundelen en beter te ontsluiten. Nieuwe niet-watergebonden activiteiten zijn niet meer gewenst langs het kanaal. Op deze manier kan de recreatieve functie van het kanaal beter tot zijn recht komen. Het aantal overgangen van het kanaal wordt beperkt en deze krijgen een nieuwe functie als exclusieve fietsbrug en busdoorsteek. Het kanaal maakt de verbinding tussen de verschillende groene kamers.
In de volgende fase van de studie zal de provincie Antwerpen deze visie samen met alle gemeenten en andere belangrijke actoren verder verfijnen en vertalen naar een concreet actieplan. Bron: mobiliteitsplan provincie Antwerpen
Uit het statistisch jaarverslag van nv De Scheepvaart blijkt dat het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten in 2010 goed was voor het transport van 1.135.464 ton goederen.
609.635 ton passeerde op het gedeelte Dessel-Turnhout; 525.829 ton op het gedeelte Turnhout-Schoten. Het gaat hoofdzakelijk om delfstoffen en bouwmaterialen, vervoerd door 3.043 schepen.
Op dit ogenblik zijn er een tiental bedrijven langs de oevers van het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten die het kanaal gebruiken voor de aan- en afvoer van hun goederen. Een sterke daling tegenover 1977, toen de scheepvaart op dit kanaal nog meer dan 2,3 miljoen ton goederen vervoerde. Door de massale aanleg van nieuwe wegen verloor de binnenvaart heel wat trafiek aan het wegvervoer. De laatste tijd stijgt het vervoer via de kanalen echter opnieuw en nv De Scheepvaart verwacht dat deze tendens zich de komende jaren zal doorzetten.
Nv De Scheepvaart voert momenteel baggerwerken uit op dit kanaal. Dat was broodnodig omdat de schepen nu met een beperkte diepgang moeten varen en maar een deel van hun laadcapaciteit kunnen benutten. Na het uitvoeren van de baggerwerken kunnen schepen opnieuw tot 1,90 meter diep gaan en zo tot 30 procent meer lading vervoeren. Daardoor verhoogt het rendement van de binnenvaart en de verwachting is dan ook dat de trafiek de volgende jaren zal blijven stijgen.