Al enkele weken zijn arbeiders bezig om vanop een drijvend werfponton de volledige oever te vernieuwen. 'Om de 40centimeter wordt een nieuwe paal van stevig sparrenhout tot vier meter diep in de grond geboord', legt woordvoerster Paula Palmans uit.

Voor het kanaal zelf mag deze investering dan wel een goede zaak zijn, voor de jaagpaden -druk gebruikt door fietsers- is het dat niet. De zware machines die tijdens deze operatie ook op het droge ingezet worden, richtten al heel wat schade aan. 'Na elke nieuwe oeverversteviging worden de jaagpaden gerenoveerd', zegt Palmans. 'Momenteel vernieuwen we de jaagpaden in Brecht. Fietsers moeten er een omleiding volgen tot eind mei.'

Het kanaal Dessel-Schoten wordt niet alleen druk gebruikt door wielertoeristen, de jongste jaren varen er ook steeds vaker weer binnenschepen. De sector vraagt al langer om een uitdieping, want de vorige is al meer dan 25 jaar geleden. Momenteel kunnen schepen er alleen passeren wanneer ze niet al te zwaar geladen zijn, anders lopen ze vast. 'We gaan het volledige kanaal in het midden uitbaggeren, zodat we opnieuw overal een diepgang van 2,1meter kunnen garanderen. Dat zal het kanaal opnieuw geschikt maken voor schepen tot 600ton', aldus Palmans. 'De aanbestedingen zijn gebeurd. Het is nog wachten op de nodige vergunningen.'

Paula Palmans durft nog geen startdatum vooropstellen. Vast staat dat het uitbaggeren enkele jaren zal duren. ( Bron Jan Aumans. )