Op oudjaarsdag was ik even met de auto naar "Western Tires", een garagebedrijf gespecialiseerd in autobanden. De auto reed niet lekker, hij trilde, spoorde niet helemaal goed; kortom een inspectie leerde dat we twee nieuwe banden nodig hadden. Met mij meldden zich die dag nog meer autobezitters voor hetzelfde; erger nog, er waren er bij die een wiel binnenrolden met iets er omheen wat nog nauwelijks met een band van doen had. De man die na mij binnenkwam en een geweldig dikke en grote band met zich meezeulde, schrok zo van de prijs dat hij rechtomkeerd maakte; had ie maar niet zo'n grote SUV moeten kopen! Zijn band was geweldig gehavend en hij was niet de enige. Door de enorme regenval de laatste maanden, zijn veel wegen nauwelijks meer te berijden door de enorme gaten in het asfalt. Je kunt soms niet eens zien waar de gaten zitten omdat er op veel plaatsen nog zoveel water op de weg staat. En als je dan de snelheid niet aanpast, ontstaan er ook nog gaten in je banden. We slalommen wat af tussen de gaten!
Nu we het toch over het verkeer hebben; op het hele eiland heb je slechts tweebaans wegen behalve rond het "Schottegat", dat door het openbaar vervoer kort aangeduid wordt als "ront". De hele Schottegatweg is vierbaans. En als je dan als Nederlander gewend bent om keurig rechts te blijven rijden, richting aan te geven als je naar de linkerbaan wil om in te halen of voor te sorteren en daarna weer rechts gaat rijden, dan is het even wennen als je auto's permanent op de linkerbaan ziet rijden omdat ze kennelijk vier kilometer verder naar links moeten. Het afwisselend links en rechts inhalen is dus schering en inslag. We slalommen dus wat af!
De Julianabrug (Beatrix heeft nog geen brug, wel haar over- en groot- en moeder) is erg hoog; je rijdt stijl naar boven, waarbij je echt naar de hemel denkt te gaan en daarna stijl omlaag in wat ik wil karakteriseren als het Python-effect van de Efteling. En het gekke is: omhoog mag je 80 rijden en omlaag maar 60. Voor de vele oude auto's die hier rijden is die regeling blijkbaar ingevoerd. Ze kunnen dan vaart maken voor ze omhoog gaan om dan net de top te halen, waar ze meestal bijna stil staan. Op deze brug kun je beter niet slalommen; de reling is niet zo hoog!