Hoogstraten - Santiago De Compostela
  • Sponsors
  • Home
    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Home

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Hoogstraten – Ronse – Amiens – Les Andelys – Essay- Chateauneuf sur Sarthe -Maulèon –Lacanau – Linx – Baztan – Estella- Santo Domingo de la Calzada Castrojeriz – Valencia de Don Juan – Ponferrada – Sarria - Santiago de Compostela

Deelnemers:

klik voor grote foto

Boven van links naar rechts:
    Jos Jacobs, Harry Schellekens, Rene Verkooijen, Wim Moonen (begeleider) en frans Snyers

Onder:
    Adriaan Van Der Steen, Jos Van Loon, Jos Brosens en Dre Lodewijks

Organisatie:
    Jos Van Loon
    Frans snyers

16-05-2009, 00:00 geschreven door Frank
    21-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 20 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 20 Santiago de Compostela – Hoogstraten

We staan op om 7.30u want we willen goed op tijd eten en zeker niet te laat komen op “Aeroporto de Santiago”.
    Om 9.30u staan de taxi’s klaar om ons naar de luchthaven te brengen, het is daar al flink druk. We moeten nog een halfuurtje wachten om Boarding Pass te halen.
    Het vliegtuig van Ryan Air vertrekt stipt op tijd en we komen ook op het aangegeven uur toe in Madrid. Den Dre maakt zijn eerste vlucht mee en vindt dat een fantastische ervaring, het is dan ook geweldig mooi vliegweer met en zeer heldere lucht. Ook vanuit de lucht is Spanje een erg mooi land.
    Op de luchthaven van Madrid moeten we wel vrij lang wachten op onze aansluiting naar Charleroi. Een grote groep kinderen nemen ook hetzelfde vliegtuig, met zo’n stel jongeren van tussen de 9 en 10 jaar (schatting) is er heel wat meer enthousiasme aan boord, vooral bij het opstijgen en landen. Ook nu weer vliegt Ryan Air stipt op tijd.
    We zien de Pyreneeën, de Frans kustlijn en ook zeer duidelijk de monding van de Gironde. Eens in de buurt van Parijs vliegen we boven een gesloten wolkendek en dit tot aan de Belgische grens. We zakken van 12.000m tot onder het wolkendek en krijgen nog sporadisch een stukje Belgie in de zon te zien.
    Guy Verheyden staat ons in de aankomsthal al op te wachten, wij willen nog graag iets eten en doen dat op aanraden van Guy bij het Q8 tankstation (lekker, vers en niet duur).
    Zoals voorzien zet hij ons om 19.30u af aan café De Velo (zo’n beetje onze thuishaven), familie en vrienden staan ons daar op te wachten. De Luc heeft voor elk van ons nog een stevige fles Palm in petto.
    Heel wat verhalen worden verteld en anekdotes opgehaald, we zullen later een datum afspreken om nog eens samen te komen met onze vrouwtjes, die we dan uitnodigen op een etentje.
    We drinken nog een stevige pint op de goede afloop en zijn wat later blij dat we naar huis en naar ons eigen bed kunnen.

21-06-2009, 23:09 geschreven door Frank
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 19 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 19 Santiago de Compostela

Jaan voelt zich nog altijd niet goed, misschien beter dat wij voor zijn gemoedsrust even een dokter laten overkomen
    Ook nog vergeten te vertellen dat we gisteren tijdens onze bustocht naar het centrum terecht kwamen in een gigantische boerenbetoging. Zo ver je kon zien was er een colonne van tractors die al toeterend over de hoofdwegen van de stad reden.
    Om 8.30u starten Rene en Wim met de mobilhome richting Hoogstraten, wij wensen hen nog een behouden trip.
    Jaan gaat nog even rusten op zijn kamer en de rest nog met zijn zessen naar het bedevaartsoord om daar de mis te gaan bijwonen (later meld hij ons dat hij een taxi heeft genomen naar het universitair ziekenhuis om zich te laten onderzoeken).
    Suske zal proberen om alsnog Adriaan zijn “Compostela” te versieren en ja hoor hij lukt daar nog in ook.
    Om nog wat te bezinnen en ook om een goede plaats te hebben zitten wij al om 10.20u vlak voor het altaar in de kathedraal. Om 11.35u is er nog altijd geen mis bezig en zijn wij maar opgestapt.
    Wij kijken nog wat rond in de buurt van de kathedraal (er is daar ontzettend veel te bewonderen) en gaan dan op zoek naar wat cadeautjes
    De commercie rond het hele gebeuren is daar nog groter dan in Lourdes en er zijn vooral heel veel gewone toeristen die voor de cultuur komen en ook een beetje ramptoerist spelen. Een moeilijk stappende pelgrim is blijkbaar ook een bezienswaardigheid.
    Wanneer wij terug in het hotel aankomen belt Jaan om zijn spullen naar de kliniek te brengen.
    Jos en Suske gaan hiervoor op weg met een taxi (helemaal naar de andere kant van de stad).
    Na heel wat zoekwerk (en ook misverstanden, Suske was ook al bijna als patiënt opgenomen) vinden zij Jaan terug aan de desk van de spoedopnamedienst.
    Een dik halfuur later stappen zij met zen drieën in een taxi richting hotel, ‘eind goed, al goed’.
    Ook vanavond weer zeer lekker gegeten.

21-06-2009, 21:47 geschreven door Frank
    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 18 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 18: Sarria – Santiago de Compostela:
    Gisterenavond voor het avondeten nog even ons vochtgehalte terug op peil brengen in een bodega in de buurt van het hotel. Eten doen we op de promenade langs de Sarria, ook vlakbij het hotel. We eten bij “Méson Mr. Roberto”. Het is daar afgeladen druk en het eten is best lekker. Als hoofdmenu kiezen we voor een entrecote bijna een bord groot, of vis beide met lekkere frietjes.
    Na het eten gaat iedereen lekker op tijd naar bed. We hebben morgen nog een stevige brok fietswerk te doen tot in Santiago de Compostela.
    We spreken af dat we bij de “Goso” zullen stoppen voor een groepsfoto in onze witte, gesponsorde truitjes (tradionele eindplaats voor de fietsers). We gaan ons opfrissen in het hotel en trekken dan met z’n allen met de bus naar het centrum om onze “Compostela” te gaan afhalen. Voor het kantoor voor pelgrims hebben ze echt wel geluk, we moeten maar een 5-tal minuten wachten op onze “oorkonde”. Voor Jaan moeten we morgen nog eens terug, hij voelde zich na de toch wel vrij zware rit van vandaag niet zo lekker (grote afstand en met een temperatuuur van boven de 30 gr) en blijkbaar moet men echt wel persoonlijk aanwezig zijn om zijn “Compostela”af te halen.
    Wat we tot nu toe gezien hebben van Santiago is voor ons al overdonderend.
    Morgen vrijdag gaan we om 11.00 u de mis bijwonen en het grote wierookvat eens door de kerk zien zwieren.
    Ook nog even vermelden dat we vandaag 20 km verkeerd hebben gereden en daardoor is onze afstand opgelopen to 134 km met een gemiddelde snelheid van 21,2 km/u.
    Nog even vermelden voor de mensen die belangstelling hebben voor onze terugreis, zaterdag a.s.:
    Wij vertrekken in Santiago Airport zaterdag 20 juni met vlucht 5316 van Ryanair om 11.00 u richting Madrid. Daar nemen we de vlucht 5464 om 15.20 u richting Charleroi Airport. We landen dan in Charleroi omstreeks 17.35 u.
    Aan de luchthaven worden wij opgewacht door Guy Verheyden die ons naar Hoogstraten zal brengen met een taxibusje van de firma “Den Taxi” uit Hoogstraten. Wij plannen om tussen 19.30 u en 20.00 u te arriveren aan Café “De Vélo”.
    René Verkooijen en de al meer genoemde (geroemde) Wim Moonen vertrekken reeds morgenochtend met de mobilhome om onze fietsen en onze bagage thuis te bezorgen. Wij hopen hen ook terug te zien in “De Vélo”.

Ps. Fotos volgen nog dus kom zeker nog eens terug piepen op onze blog.

19-06-2009, 05:46 geschreven door Frank
    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 17 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 17: Ponferrada – Sarria:
    Gisterenavond viel het eten wat tegen en vanmorgen was er blijkbaar geen ontbijt voorzien. Na enig gepalaver werd er toch wat voor ons in elkaar geflanst.
    We zijn de mobilhome wat vroeger dan voorzien aan de parking gaan ophalen. En dat bleek nodig want we konden nog juist een parking inpikken vlakbij het hotel. Alles inladen en vertrekken richting Sarria. We verlaten Ponferrada natuurlijk niet zonder een foto te nemen van het “Castillo de Templarios” (het kasteel v.d. Tempeliers).
    De eerste 40 km zijn ligt oplopend met af en toe, een wat wij zijn gaan noemen een “stevige puist”.
    Vanaf La Portela de Valcarce begint het stilaan al wat steiler te worden, nog een flinke afdaling naar Ambasmestar en dan op naar onze eerste, echte col van de dag. Het lange tussenstuk is echt wel serieus steil, de laatste 25 km zijn dan weer van het kaliber dat de meeste van ons beter ligt. Boven op de “Puerto de Pedrafito” houden we halt voor ons middagmaal. Onmiddellijk na het eten, op 1099m, maar weer verder klimmen tot op 1278 m, een snelle afdaling en nog maar eens klimmen naar 1336 m voor de “Puerto el Poyo”. Maar vooral de vele klimmetjes die geen naam hebben maken de rit ( voor de meesten onder ons), van vandaag erg zwaar. Adriaan V.D.S had ons verwittigd en we waren allemaal erg dat het vandaag geen lange rit was. Onderweg maakten ze nog een klein ommetje om het beschermd, historisch dorpje “Cebrero” te bezoeken. In het midden nergens, maar heel veel toeristen op bezoek daar.
    Ook bergaf naar Sarria, kregen ze soms nog een stevige, maar korte beklimming op ons fietsbord. Het hotel”Oca Villa de Sarria” is zeer makkelijk te vinden en beschikt over alle comfort (uitgenomen internet). We moeten vanavond wel elders in de stad gaan eten.
    We fietsten vandaag een afstand bij mekaar van 101 km tegen een gemiddelde snelheid van 20.4 km/u. Het weer was vandaag ons ook welgezind, voortdurend zon met een temperatuur van ver boven de 30 graden.

18-06-2009, 22:09 geschreven door Frank
    17-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 16 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 16: Valencia de Don Juan – Ponferrada:

Het eten gisterenavond was zeker niet slecht van kwali teit en ook ruim voldoende, maar het was wel van haastje repje. Wanneer er nog een paar aan hun voorgerecht bezig zijn, komt men bij de anderen al een bord weghalen en plaatst men meteen het hoofdgerecht voor hun neus. Hetzelfde scenario nog een tussen hoofdgerecht en dessert.
    Ook in ons 2e hotel met zwembad is dat er een zonder water en blijven onze zwembroeken in onze tas. Het ontbijt is sober, maar iedereen stapt ruim voldaan van tafel.
    Bij het vertrek vinden we direct de goede richting om de stad te verlaten en stoppen even voor een foto bij het toch wel mooi, gerestaureerde kasteel (burcht – fort). Hele lange, mooie, vlotlopende wegen brengen ons tot Villa Rejo de Orbigo, voor ons liggen de nog besneeuwde “Montes de Léon” en in de verte de ”Picos de Europa”.
    In Astorga gaan we op zoek naar de albergue pelegrinos, het is daar even aanschuiven voor onze stempels. We willen zeker ook de wondermooie kathedraal zien en banen ons met de fiets aan de hand een weg door de zeer drukke en erg grote wekelijkse markt. Op de rand van Astorga wacht Wim ons voor het middagmaal.
    Vanaf Murias op 850 m hoogte beginnen we stilaan te klimmen naar “Cruz de Hierro” op 1500 m, een klim die echt te doen is met vooral een redelijke aanloop. De laatste 2 km zijn echt wel steil, zeker meer dan 10 %.
    Boven gooit iedereen zijn steen of steentje bij op de grote hoop. Alleen Suske heeft zijn steen over de volle afstand altijd op de fiets meegedragen. De afdaling tot Molinaseca is zeer spectaculair, met ravijnen (rotswanden) van naar onze schatting soms 300 tot 400 m diep.
    Ponferrada is een erg grote stad, en de toegangswegen tot het oude stadgedeelte zijn afgesloten met elektronisch bediende paaltjes.
    Wim zoekt zich rot om tot bij het hotel te komen en zij kunnen geen contact met hem maken, zijn batterij van zijne gsm blijkt leeg te zijn. We gaan met z’n drieën op zoek Jos V.L., Harry en Suske. Na heel wat zoeken vind Harry hem op een parking op de rand van de stad. Met een kaart voor de bediening van de kaartjes (meegekregen in het hotel) kan hij onze bagage vlak bij het hotel komen lossen.
    Onze fietsen moeten wij stallen in de bewaakte, openbare parking onder het marktplein. De oude stad is mooi en echt niet al te druk.
    In het hotel bestellen we een kamer meer, er zijn nogal wat snurk- en de daar aangekoppelde slaapproblemen.

17-06-2009, 00:35 geschreven door Frank
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 15 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 15: Castrojeriz – Valencia de Don Juan:

De ontvangst in hotel “La Cachava”was zeer goed voor een vrij, jong meisje uit Argentinië, dat pas sinds 1 maand het hotel op haar eentje moet runnen.
    Het avondeten: voorgerecht een salade van pasta, dadels, worteltjes, tomaten enz… was voortreffelijk. Het hoofdgerecht: kip met tomatensaus en erwtjes was iets minder en het nagerecht was een puddinkje van Aldi kwaliteit. Ook het ontbijt was zomaar povertjes.
    Het is omstreeks 22.00 u beginnen te bliksemen en donderen en het heeft de hele nacht geregend. Dat blijft het doen tot 9.30 u , wanneer wij willen vertrekken. We staan met onze regenjas aan en kunnen die meteen weer uitdoen. Wij, als altijd, starten met onze fietsen, maar Wim neemt 2 Duitse dames mee tot in Fromista, van daar uit stappen zij verder tot Revenga de Campos. 1 van de dames had open blaren onder haar voeten.
    De hele dag fietsen wij in een aangename temperatuur van om en bij de 20 gr. Rond 15.00u loopt de temperatuur op tot 30 gr. en wordt het drukkend warm. De eerste onweerswolken zien we in de verte verschijnen. Wanneer wij een klein half uurtje in hotel “Villegas” zijn gaan de hemelsluizen helemaal open. Met het nodige geroffel, maar weinig lichtspel.
    Het hotel is een zeer moderne nieuwbouw met alle comfort.
    De afstand vandaag bedraagt 140 km met gemiddelde snelheid van 25.4 km/u.

15-06-2009, 21:22 geschreven door Frank
    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 14 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 14: Santo Domingo de la Calzada – Castrojeritz:

Een deel van onze kamers vallen zonder stroom en dat kan pas ’s morgens worden opgelost.
    We staan redelijk vroeg op en het ontbijt valt redelijk mee.
    We wijzigen onze route en besluiten om een paar stevige colletjes niet aan te doen. We kiezen van bij de start voor N120, op zondag verwachten we veel minder verkeer (vrachtwagens) op deze weg. Ook Jan & Toon stappen de camino naast de N120. Wij ontmoeten hen na 18 km. Zij zijn een pak vroeger vertrokken dan wij. Even een babbeltje maken en dan afscheid nemen, we zien mekaar later misschien nog terug.
    Na een goede 45 km krijgen we de puerto “Pejara”, 1150m te verwerken, deze heeft eerste een lange aanloop, maar de laatste 3 km zijn met 6% stijgingpercentage wel stevige fietskost. Nadien blijven we nog ongeveer 10 km op een plateau boven de 1000 m fietsen.
    Verder vlot dalend en lopende wegen tot Burgos. In Burgos willen we de kathedraal bezoeken maar hier loopt de “plechtige kommuniemis” op zijn einde. Verschrikkelijk druk maar we kunnen toch enkele mooie foto’s nemen.
    Na Burgos krijgen we meer eentonige wegen te verwerken ( dat zal de volgende dagen nog gebeuren). We merken toch op dat het op sommige plaatsen heeft geregend.
    We blijven tegen mekaar zeggen dat we onder een goed gesternte mogen fietsen, buien zien hangen, zelf droog blijven en fietsen in een temperatuur tussen 22 en 30 graden (zon of bewolking).
    In Castrojeritz is het even flink zoeken om ons hotel te vinden. We fietsen er zelfs voorbij zonder het hotel op te merken. Eens binnen is het een wel erg mooie doening, het is niet voor niets een geklasseerd hotel.
    We fietsten vandaag 120 km met een gemiddelde van 24 km/u.

In ons album vind je nieuwe fotos

14-06-2009, 21:49 geschreven door Frank
    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 13 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 13: Estella – Santo Domingo de la Calzada:

Het weerbericht voorspelt voor vandaag temperaturen tot 37 graden en oostenwind
    We vertrekken redelijk vroeg voor onze betrekkelijk korte rit, de benen moeten het fietsen weer gewoon worden.
    We verwachten dat er heel wat te bewonderen zal zijn langs onze route door de Rioja-streek.
    We plannen een eerste stop in Los Arcos en willen daar een koffietje gaan drinken in de albergue “Isaac Santiago”, uitgebaat door leden van het Vlaamse Genootschap maar we staan voor gesloten deuren. De albergue gaat pas open om 12.00 u.
    In Viana gaan we een colaatje drinken en daar is voor ons als pelgrims heel wat waardevols te bewonderen.
    In Logrono geraken we niet in het centrum van de stad (zeer moeilijk aangegeven). We gebruiken de ringweg (eigenlijk voorbehouden voor auto’s) en vergissen ons van afrit, een vriendelijke dame stuurde ons de verkeerde weg op.
    Uiteindelijk geraken we toch via Alberite in Laredo waar we in een parkje onder de bomen ons middagmaal nuttigen.
    Van Laredo tot Ventosa krijgen we redelijk zware fietskost te verwerken, wel prachtig mooi met al die wijngaarden van de Rioja. Volgens de fietscomputer loopt de temperatuur soms op tot 48 graden. We zijn al redelijk vroeg in Santo Domingo en plannen voor het eten (20.30u) nog een bezoek aan de historische site van de stad.
    We ontmoetten daar Jan & Toon uit Made (niet zover uit onze buurt), volgens Wim lijkt het hier al Santiago de Compostela. Het krioelt hier van de pelgrims en bezienswaardigheden… met een binding aan de Camino.
    We kunnen niet in de kathedraal want daar is er wel een zeer speciaal huwelijksviering aan de gang. Later op de avond krijgen we toch nog de gelegenheid om de kip en de haan (in levende lijve) te gaan bekijken.
    In het straatje van het hotel tot aan de kathedraal zijn 3 “Refuges” waaronder 1 voorbehouden voor de jeugdige pelgrims. Er is ook een nonnen- en een patersklooster van de Cisterciënsers.

13-06-2009, 00:00 geschreven door Frank
    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 12 Juni

Maandag 1 juni tot zaterdag 20 juni 2009

Dag 12: Rustdag in Estella:
    We moesten na onze aankomst in Estella in het centrum gaan eten. Het kleine restaurantje recht over ons hotel is maar open tot 19.30 u want daarna komen de (nacht)schilders de zaak helemaal in het nieuw zetten.
    Wij gaan op advies van onze hotelbaas in het centrum naar restaurant “Casanova”.
    In de zeer smalle straatjes op het plein voor de kerk is het omstreeks 20.00u ontzettend druk. Het restaurant is een absolute aanrader, lekker eten, ruim voldoende en dranken inbegrepen. Slechts iets meer dan 10 euro per persoon.
    Na het eten omstreeks 22.30 u lijkt Estella zo ongeveer leeggelopen. Vlakbij het hotel vinden we nog een bar open. We drinken daar nog een cola, koffie of aperitiefje en gaan dan slapen.
    We staan op met de zon in de lucht, wat later dan de vorige dagen, het is vandaag onze rustdag. Ontbijten doen we aan de overkant van het hotel, maar morgenochtend gaan ontbijten op de andere hoek over het hotel, nu de schilderwerken zijn beëindigd. Vlakbij is er een fietsenwinkel waar we een paar buitenbandjes en spatbord halen (Jos B.) in de hoop dat we daar niks van nodig hebben.
    Wij gaan onze fietsen poetsen, terwijl Wim de mobilhome een stevige poetsbeurt geeft.
    In de loop van de namiddag trekken we naar de stad. We doen een terrasje en gaan eten in een tapasbar. We vertoeven even in het park, maar is het ook veel te warm (34 gr.)
    Wim en Suske gaan op zoek naar de stempelplaats die ze vinden op de weg van de stappers, aan de rand van de stad. De rest van de groep gaat nog even winkelen in de supermarkt vlakbij het hotel en dan naar spaanse gewoonte een “siësta” op bed.
    Vanavond eten we weer in het zelfde restaurant als gisteren.