Inhoud blog
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg)
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010
  • DONDERDAG 9 SEPTEMBER 2010 (Vervolg 2)
  • WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 3)
  • WOENSDAG 8 SEPTEMBER 2010 (vervolg 2)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Noorse Fjorden
    Met Hurtigruten langs Noorse fjorden
    02-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HISTORISCH OVERZICHT VAN DE HURTIGRUTEN

    In 1891 lanceerde de scheepvaartadviseur van de Noorse staat het idee om een expresdienst te organiseren tussen Trondheim en Hammerfest.

    Alleen de nog relatief jonge firma "Vesteraalens Dampskibsselskab"  in Stokmarknes nam de uitdaging aan. Op 18 mei 1893 ondertekenden de Noorse staat en deze firma een contract van 4 jaar, waarbij de staat ondersteuning verleende voor het organiseren van een wekelijkse lijndienst tussen Trondheim en Hammerfest in de zomer en tussen Trondheim en Tromso in de winter, met 9 aanloophavens onderweg.

    Toen de stoomboot "Vesteraalen" op 2 juli 1893 's achtends uit Trondheim afvoer naar Hammerfest, luidde dit een revolutie in op communicatiegebied : de kustbevolking beschikte nu over een geheel nieuwe manier om contact te houden met elkaar. Vroeger duurde het in de zomer drie weken en in de winter zelfs vijf maanden om een brief van Trondheim naar Hammerfest te versturen. Dankzij de Hurtigruten werd deze reistijd nu tot enkele dagen teruggebracht.

    Svolvaer werd na 36 uur bereikt en 67 uur na de afvaart uit Trondheim, meer bepaald op 5 juli om 03.30 u, wierp het schip zijn ankers uit in de haven van Hammerfest. Langs de hele kust werden zowel schip als bemanning onthaald op eresaluten en volksfeesten.

    Al snel volgden andere rederijen, de lijn werd voortdurend uitgebreid en in 1898 werd Bergen de zuidelijke eindhaven van de Hurtigruten. In 1914 werd de lijn verlengd tot Kirkenes.

    In de loop van 100 jaar zijn meer dan 70 schepen op de Hurtigruten-lijn ingezet. Geleidelijk aan begon men speciaal voor Hurtigruten schepen te bouwen, met o.a. koel- en vrieskamers, speciale constructies voor het laden van paletten, autoplaatsen en roll-on/roll-off systemen.

    Dankzij Hurtigruten werden plaatsen als Lofoten, Trollfjorden, Hammerfest en Noordkaap toegankelijk gemaakt voor een internationaal publiek, dat het land van de middernachtzon wenste te ontdekken. En de toeristen kwamen in grote getale en maakten Hurtigruten tot één van de belangrijkste attracties in Europa.






                                                              

    De Noorse Vlag
    De MS Lofoten in Hammerfest
    (eerste eindhaven van de vroege Hurtigruten)


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!