De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    16-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alphonse Mucha: De vier jaargetijden

    Mucha was in de Belle-époque periode dé hit in Frankrijk. Met Belle-époque wordt de periode tussen pakweg 1890 en 1914 bedoeld. Een periode van welvaart (althans voor de rijken) en van culturele bloei. Mucha ontleende zijn stijl aan de Oostenrijkse Jugendstil, die zich afzette tegen de romantiek. In Frankrijk kreeg het de titel 'Art Nouveau'.
    Mucha was zowat overal: glasramen, reclameposters, koekendozen, huisdecoraties,... Mucha is ook nooit van stijl veranderd. Hij oogt decoratief heel mooi, maar in zijn werkend zit nauwelijks een diepzinnige betekenis. Is het dan kunst of louter decoratie?
    Om die vraag te beantwoorden, moet je je afvragen: Wat is kunst? Schilderijen van Van Eyck zijn op technisch gebied een wonder, maar niemand zal het in zijn living hangen. Idem met een Rubens. En toch ervaren we het als kunst omwille van het vakmanschap. Anderzijds zijn impressionisten minder gedetailleerd, maar ogen ze decoratief mooi. En dan moeten we weeral afvragen wat dan wel 'mooi' mag betekenen.
    Het is dus een zinloze discussie. Sommigen zien de werken om hun schoonheid, anderen omwille van de symboliek, nog anderen omwille van hun vindingrijkheid en ideeën of sommigen zweren net bij het abstracte. Als er dan één gemeenschappelijk punt is bij kunst, is het dat het werk de toeschouwer op enige wijze moet aanspreken of intrigeren.
    In het geval van Mucha ging de kassa rinkelen en bleef hij bij zijn stijl. In tegenstelling tot vele andere kunstenaars zie je ook geen evolutie in zijn werken. Voor mij is het decoratief prachtig, net als de architectuur van Victor Horta. Maar Mucha laat me niet ronddwalen of nadenken door zijn werken.

    En met de titel komen we bij de vier jaargetijden van Vivaldi. Hij schreef ze in 1725 en ze maakten deel uit van een bundel van 12 concerten met de titel 'De Krachtmeting van Harmonie en Inventie'. Na zijn dood raakte barokmuziek uit de mode en was muziek van Vivaldi vlug vergeten. Pas in de jaren 1920, toen een interesse was in oude muziek, werd zijn muziek terug herontdekt. Uit de bundel is er ook nog: de zeestorm (tempesta di mare), de jacht (la caccia)... Hoe dan ook, een niet fervente klassieke muziekliefhebber houdt die jaargetijden toch niet uit elkaar bij het horen. Bij DEZE een stukje zomer, gespeeld door Jushua Bell...





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!